rippilahja kummitytölle

neuvoja kaipaava

onko se jokin perinne että kummi ostaa ristin kummilapselleen?
mitä muita vaihtoehtoja olisi?
osaako joku neuvoa?

9

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi75

      Riippuu tietysti siitä millainen kummi olet. Jos olet uskovainen, ja pääasiallinen kummintehtäväsi on kristillisen kasvatuksen antaminen, niin risti kuulostaa tietysti luontevalta. Itse annoin kummitytölle kalevalaisen karhu-riipuksen. Korun sijaan voi antaa kummilusikan tms. Mielikuvitusta saa käyttää. Pääasia on, että lahja on jotain pysyvää, mutta kuitenkin sellailsta, jota voi käyttää. Silloin se on vielä tallessa 30 vuoden kuluttuakin!

    • hhhhhh+´+

      kun olen itsekkin kristitty niin minua on aina hieman nämä Kalevalakorut mietityttänyt, että eikö JOTKUT niistä ole pakanallisia? Siis joitain "pahan silmiltä suojelevia" . Minusta en voi antaa sellaista jossa oikein lukee että tää on pakanallinen ja metsän "karhulle" omistettu koska karhu oli muinaissuomalainen epä"jumala" jota ne palvo. Ja paljon samanlaista tarinaa useissa niissä on. Ei toki kaikissa. on katoliseltakin ajalta ristejä jne.

      • ??????

        "Hannunvaakuna suojelee pahalta. Yhdestä nauhasta muodostuva kuvio synnyttää suojaavan voiman, jonka mahtiin uskoi muinoin koko pohjoinen Eurooppa. Kuvio muistuttaa myös maan neljästä suojelushengestä, jotka asettuivat kukin omaan nurkkaansa ja kannattelivat taivasta maan yllä. Pohjois-Euroopan kansat antoivat näille hengille nimiksi Länsi, Itä, Pohjoinen ja Etelä. "
        Tässä näin. otettu sivuiltaan.
        Ja johan nimi Kalevala on pakanallista hölynpölyä ja epäuskoista tarua.


      • ?????
        ?????? kirjoitti:

        "Hannunvaakuna suojelee pahalta. Yhdestä nauhasta muodostuva kuvio synnyttää suojaavan voiman, jonka mahtiin uskoi muinoin koko pohjoinen Eurooppa. Kuvio muistuttaa myös maan neljästä suojelushengestä, jotka asettuivat kukin omaan nurkkaansa ja kannattelivat taivasta maan yllä. Pohjois-Euroopan kansat antoivat näille hengille nimiksi Länsi, Itä, Pohjoinen ja Etelä. "
        Tässä näin. otettu sivuiltaan.
        Ja johan nimi Kalevala on pakanallista hölynpölyä ja epäuskoista tarua.

        ja lisää: Linturiipuksesta
        "Pohjoisen kansoille muodostui erityinen suhde vesilintuihin. Heille vesilinnut symboloivat hedelmällisyyttä. Pohjolan väelle lintujen keväinen paluu oli lupaus kesästä, uuden alusta. Vesilintujen paluun myötä tiedettiin, että luonto herää taas eloon.Vesilinnuissa oli hedelmällisyyden taika. Tämän linnun aihe on Hattulan Luurilasta 1000 -luvulta."

        Tuohan on täyspakanallista magiaa ja taikuutta ja noituutta??


      • tietäjäikiaikainen

        Olet oikeassa. Monessa vanhemmassa Kalevala-korussa on pohjana joku muinaissuomalainen tarina tai uskomus. Ja ne ovatkin viehättäviä, koska ne kuuluvat sellaisina useimpien suomalaisten esivanhempien maailmaan toisin kuin myöhemmin tänne pakkoistutetut, lähi-idästä kotoisin olevat tarinat ja uskomukset. Se nyt tietysti on eri asia, että onko millään korulla tai esineellä oikeasti jotain taikavoimia, pahalta tai miltään muultakaan suojelevia.

        Tietysti, onhan joulukin alunperin pakanallinen juhla.


    • kummi75

      Siksipä juuri kannattaa antaa kummilahjaksi risti jos on kovasti kristitty, ja jos siis kokee esim kalevalaiset tms korut uhkana ihmisyyttä vastaan. Itse en ole kristitty ja edellisen tavoin näitä vanhoja symboleita inhimillisempinä.
      Ja se on kummaa teissä uskovaisissa, että ette myönnä, että elämänkatsomuksia voi olla useita. Itse hyväksyn täysin että joku selittää maailman ja elämän kristillisin perustein, toinen jotenkin muuten. Olkaahan vähän suvaitsevaisempia!

      Mutta tämä menee sivuun aiheesta. Kummilahjaksi siis antajan elämänfilosofiaa kuvaava koru tai muu muisto.

      • orituy

        Kummi=vain ja ainoastaan kristillisessä perinteessä, Kirkon kasteessa todistajana. Mitä sinä pakana edes otat osaa tällaiseen keskusteluun. Ethän ole edes kristitty? Kummilahja on vain ja ainoastaan kristillisessä perinteessä, ei missään muussa. Pakanat on asia ihan erikseen, ei pakanan kannattaisi edes lupautua kummiksi jos ei ole sitoutunut kristinuskoon eikä täten pysty toimimaan kirkon perinteen edelleenantajana kummilapselle. Olisit kieltäytynyt. Ei ole pakko ryhtyä hommaan jos rahkeet ei riitä.


    • kummi minäkin

      Minä sain itse ristin kummeiltani ja kummisedän perheelta kaulakorun. Kyllä se taitaa olla kirjautumaton perinne että toiset kummit antaa ristin... Kumpi tyttö/poika kummilapsesi on? Tiedän myös poikis, jotka ovat toivoneet rippilahjaksi astioita ja kummin, joka on aloittanut tietyn sarjan keräämisen kummipojalleen tietyt synttärit, rippilahjat, lakkiaise...

      Tietysti paras kysyä itse nuorelta tai vanhemmilta toiveita, niin tulee varmasti mieluinen lahja eikä tule päällekkäsyyksiä toisten kummien kanssa...

      Itselläni on vasta 10 vuoden päästä kummitytön rippijuhlat, joten minulla on aikaa miettiä vielä...

    • kummi75

      Orituy:lle tiedoksi, että kummi on nykyisin yhä enenevässä lapselle läheinen aikuinen, joka ei välttämättä anna kristillistä kasvatusta. Täten sillä ei liene väliä kutsuuko kummiksi myös vastaavassa asemassa olevaa ihmistä, joka ei kuulu kirkkoon. Itse kutsun itseäni kummiksi, koska olen kummitytölleni läheisin aikuinen vanhempiensa lisäksi. Pidin lasta kastejuhlassa sylissäni, eikä se minua haitannut, eikä ketään muutakaan. Kummius on minusta hieno asia, ja hänen tehtävänsä on opettaa lapselle sellaista elämänfilosofiaa, jota itse ja lapsen vanhemmat arvostavat. Ei pidä unohtaa tämän ketjun tarkoitusta, eli aloittajan kysymystä. Kummilahjaksi annetaan siis sellainen, joka kuvastaa omaa näkemystä elämästä. En minäkään ristiä saanut, vaikka kummini ovat pappeja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1899
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1430
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1317
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1313
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1124
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      463
      997
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      918
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      852
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe