Yo-juhlat ja lahja

rahastustako

Postista tipahti yllätys. Kutsu lakkiaisiin. Juhlakalun kanssa en ole ollut missään tekemisissä, nähnyt viimeksi suvun juhlissa vuosi sitten. Ei edes keskusteltu.

Hänen äitiinsä kanssa on soiteltu satunnaisesti ja vuosi sitten tavattu juhlissa. Aiemmin olimme enemmän tekemisissä mutta sitten yhteydenpito on loppunut. Koskaan he ei ole vierailleet meillä, tunnemme lähinnä suvun kautta. Heidän vanhimman lapsen yo-juhliin lähetin lahjan kolmevuotta sitten.

Hämmästyin kun sain kutsun ja jälkeenpäin tuttavan valityksellä lahjatoiveen joka on hankintahinnaltaan noin 100 - 150 euron luokkaa. Juhliin en pääse, enkä haluaisikaan matkustaa 500km.

Mikä olisi sopiva lahja tai riittääkö pelkkä onnittelu kortti?

49

4275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku tyyppi

      Se on päätettävä itse mitä asian suhteen tekee ;) Voihan sitä halutessaan ihan vain laittaa kortin - ei lahjaa - ja jos vielä tekee itse kortin niin on ns. yksilöllinen juttu ;)

    • vihainen mummeli

      Inhoan yli kaiken kirjallisia kutsuja, joita taas tupsahti joitakin postilaatikkoon. Ne ovat nykytekniikan aikaan teennäisiä tapoja muistaa sellaisia ihmisiä, joita ei muutenkaan muistaisi kuin korkeintaan joulukortilla. Noh, kun todellakin sellaisen itse tuherretun kutsun saan en ikinä vastaa niihin soittamalla niin kuin kortissa pyydetään, vaan ihan oikean protokollan mukaisesti vastaan kirjallisesti;
      : en tule. Mitä ihmettä teen juhlissa, joissa joku kehnosti käyttäytyvä aivan vieras pentu möllöttää nurkassa ja juhlien jälkeen kirjoittaa nettipalstoille kuinka veetuttaa kaikenlaiset tyhmät mummelit tyhmine lahjoineen.

      Kiitos juuri sen kovan kritiikin, mitä olen median kautta yo-juhlakalujen tuntemuksista lukenut, että minäkin voin sitten vastata samalla miltalla ja olla antamatta lahjaa. Ostan vain jonkun halpiskortin, johon en missään nimessä ala rustaamaan mitään jaloa elämänohjetta saati runoa; nehän vain ärsyttävät.

      On myös todella junttia lähettää lahjatoive. Alkaa olemaan käytöstavat hakusessa, joten sitäkin suuremmalla syyllä ap:lle terkut että ohita vain nopeasti moiset kutsut. Puolivieraiden ei ole tarkoitus tuoda kuin korkeintaan lämmintä kättä ja ruusu, joten jos tätä tapaa ei juhlakalu tajua niin on muutenkin aika ottaa elämään uusi askel oppimalla myös sosiaalisen elämän pieniä nyansseja. Tuollainen lapsi ei itselleen hyvää tulevaisuutta tuolla asenteella tule rakentamaan.

      Osallistun yo-juhliin,jonne saan perinteisesti kutsun suullisesti ja jossa nuori on opetettu tavoille.Sellaisia, ihanaa ihanaa, todellakin on vielä olemassa ja juhlissa on kiva olla. Rahaa annan ja pienempikin summa riittää.On upeaa, miten yhä löytyy perheitä joissa oikeasti halutaan juhlia ylioppilasta ja ylioppilas haluaa juhlia mukana-myös niiden ikävien mummeleiden kanssa.

      • rahastustako

        Niinpä. Minua ei ole muistettu edes joulukortilla : )

        Missä käytöstavat? Ei tulisi mieleenikään laittaa kutsua juhliini ihmisille joihin en pidä mitään yhteyttä ja vielä lahjatoiveita esittää : (


      • askarrellen

        Heips valmistaujaisiin menijät ! Jos olet taiteellinen keksi korttiin elämänviisauaruno tai elämänohjeita. Maalaa taulu hänestä tai suurennuta vanha valokuva, kun hän oli pieni. Hankkiudu kimppalahjaan muiden sukulaisten kanssa. Muista, ei lahjan rahallinen arvo, vaan viisaudella ja aistikkuudella hankittu. Jopa valmistujaislaulukin on hieno, käytä luovuutta. Jos olet kulmakunnan paras leipoja soita äidille voisiko auttaa juhlaleivonnaisissa...Iloa, Onnea ja Menestystä ja terveyttä...


      • Positiivisesti vaan
        rahastustako kirjoitti:

        Niinpä. Minua ei ole muistettu edes joulukortilla : )

        Missä käytöstavat? Ei tulisi mieleenikään laittaa kutsua juhliini ihmisille joihin en pidä mitään yhteyttä ja vielä lahjatoiveita esittää : (

        No jaa, arki on niin kiireistä että eipä tuota paljon ehdi yhteyksiä pitelemään, ja osa suvusta asuukin vielä aika kaukana toisella puolen Suomea. Hyvä että edes näissä juhlissa ihmiset kokoontuvat ja saa nähdä sukulaisia! Yhteydenpitoahan on sekin että nähdään suvun juhlissa.

        Nykyään on tapana kutsua varsinkin kauempana asuvat sukulaiset kirjallisesti. Lahjaa tai rahaa ei ole pakko antaa jos tuntuu ettei halua varsinaisesti osallistua juhlintaan. Ruusu ja kortti/runo on sopiva tapa onnitella. Monet esittää lahjatoiveita koska kuitenkn niitä kysytään - suurin osa ihmisistä haluaa antaa jonkin lahjan osoittaakseen että arvostaa ylioppilaaksi pääsyä.


      • Iloinen antaja...

        Me olemme ratkaiseet tämän ongelman siten, että joku suvusta ottaa listan ja kerää koko suvulta ylimääräiset rahat pois kuleksimasta. Jokainen saa antaa senverran kun katsoo sopivaksi. Listassa sitten on nimen lisäksi myöskin se summa, millä kukin on osallistunut. Usein nuori saa tällä rahalla jo jotakin tärkeää, vaikkapa sen ajokortin. Kaunis kukkakimppu on myöskin mukava olla tämän rahalahjan saattajana.


    • Ilolla mukana

      Älkääpäs nyt olko noin äkeitä.

      Juhlat laitetaan ylioppilalle, mutta ne laitaa monesti ylioppilaan vanhemmat. He tietenki kutsuvat myös omia tuttujaan ja ystäviään juhlimaan kansaan.
      Minä en ymmärrä, jos ystävä on onnellinen lapsensa menestymisestä niin miksi siihen ei voi sitten ystävätkin yhtyä.
      Jos ette tunne kuuluvan ystäviin, tai halua juhlia niin olkaa pois.
      Laittakaa vaikka se halpiskortti.
      Kortit ja lahjathan on enempi antajansa näköisä kun saajan.

    • ********

      Joo, lakkiaisiin ei ole pakko mennä ja ihmettelen kovasti miten sinne kutsutaan, lakkiaisiin ei kutsuta koskaan. Ja kyllä pelkkä kortti riittää, ei tarvitse mitään lahjoja, kun ette ole tunne toisianne.

      • Itse voi päättää

        Nykyaika onkin mennyt ihan outoon suuntaan. Ennen ei laitettu kutsuja. Kukavaan tuttu, joka halusi muistaa ylioppilasta tai ammattiin valmistunutta sai tulla. Käväisyt ovat lyhytaikaisia. kahvitarjoilu kakkuineen. Siinä se. Lehdestä näkee kuka on valmistunut. Yleensä käyn lähisukulaisten juhlissa, etenkin sisarusten lapsia muistan. Ja ehkä työkaveria. Monessa työpaikassa on jo luovuttu kaikkien työtoverien lasten juhlien muistamisesta.


      • Miten niin outoa?
        Itse voi päättää kirjoitti:

        Nykyaika onkin mennyt ihan outoon suuntaan. Ennen ei laitettu kutsuja. Kukavaan tuttu, joka halusi muistaa ylioppilasta tai ammattiin valmistunutta sai tulla. Käväisyt ovat lyhytaikaisia. kahvitarjoilu kakkuineen. Siinä se. Lehdestä näkee kuka on valmistunut. Yleensä käyn lähisukulaisten juhlissa, etenkin sisarusten lapsia muistan. Ja ehkä työkaveria. Monessa työpaikassa on jo luovuttu kaikkien työtoverien lasten juhlien muistamisesta.

        On mielestäni tosi viisasta lähettää kutsu yo-juhliin. Lähimmät sitä nyt tietenkin tietää, mutta kuka muistaa kaikkien sukulaisten lasten iät ja tietää milloin kukin joksikin valmistuu. En tosiaankaan lue puolen Suomen valmistujaislistoja lehdistä tai netistä läpi.

        Mielestäni voin silti päättää menenkö tai edes muistanko mitenkään, vaikka kutsu postissa tuleekin. Oikeasti olen silti menossa vähän kaukaisemmankin sukulaislapsen yo-juhliin. Vanhemmat on oikein mukavia ja mielellämme heitä tapaamme edes näin muodollisesti. Muuten kun ei oikein tule lähdettyä lähes toiselle puolelle Suomea.

        Kuka mitenkin ajattelee, mutta omasta mielestäni nykyisin ollaan realistisia ja järkeviä.


    • ps

      Mielestäni mihinkään juhliin ei ole pakko mennä, ei vaan mennä, enkä usko kenenkään siitä suuttuvan, ja jos suuttuvat niin omahan on häpeänsä.
      Parempi olla menemättä, jos tuntee jo valmiiksi juhlatuulen puuttuvan, ei sitten pilaa toisten juhlamieltä!
      Pidän itse juhlista, kun niissä tapaa myös harvoin näkemiään sukulaisiaan eikä muutoin tule oltua yhteydessä ihan kaikkiin, niin juhlissa on oiva tilaisuus iloita tapaamisista ja vaihtaa kuulumisia!

    • Kallista lystiä

      Uudet ylioppilaathan ovat opiskelleet itseään ja tulevaisuuttaan varten. Miksi valtavia lahjatoiveita esitetään muille ihmisille omaksi hyödyksi tehdystä työstä?

      Rahalahjat menee valmistujan hyväksi ja vanhemmat maksaa, jotkut jopa itsensä kipeäksi juhlien järjestämisestä ja tarjoiluista. Vanhempienhan sitä maksu pitäisi saada.

      Muita, kuin rahalahjoja ei arvosteta jos ne toisaankaan ei ole kalliita. Halpoja on ihan turha edes yrittää antaa.

      • kalliksiiiiiiiiiiiii

        Murheensa kullakin.


    • Kutsuttu

      Kiva kun sait kutsun :) minä ainakin olen otettu kun saan varsinkin kirjallisen kutsun mihin vain juhlaan... se merkitsee mielestäni sitä että merkitsen paljon hankilöille joilla juhlat on.

      Serkkuni saa lakin ensi vkonloppuna ja hän toivoi minulta ja siskoiltani yhteislahjana kalevala korun sydän sormusta. Sen me hänelle annamme ja kaiverruksen kera!

      Ihana juhlia tärkeää virstanpylvästä nuoren elämässä yhdessä hänen ja perheen kanssa!! :D

    • hyväkäytöksinennuori

      Mulla oli valmistujaiset lauantaina, kutsuin mm. serkkuja joita en muista ikinä edes nähneeni. Tiesin että yhdellä heistä, joka opiskelee, on pieni lapsi enkä varmasti saisi heiltä mitään kallista, en kutsunutkaan häntä lahjan takia vaan halusta tutustua. Samalla kun tutustuin serkkuuni tapasin myös hänen pienen tyttönsä. Ja toivonkin että pitäisimme vähän enemmän yhteyttä serkkujen, tätien, setien ja muiden sukulaisten kanssa.

    • ei rahastusta

      ....oliskohan ihan tuulesta temattu tuo summa....
      Kukin antaa oman näköisensä lahjan eikä summia voi määritellä

      • Eko-ajattelija

        Purkki sardiinia


      • äly hoi

        no eipä ole.
        Paljonko kuvittelet maksavan Villeroy & Boch aterinsarjan? Ei ainakaan alle 100€ saa mitään aterimia.

        Sitäpaitsi ymmärtäisin kutsun jos olisimme missään tekemisissä.


    • Voe, voe

      Siis juhlitaanko jossainpäin suomea vielä jotain kirjoitusten läpäisyä muutenkin kuin perhepiirissä ?
      Huh,huh, ei uskos enää nykyaikana.
      Pitävät varmaan ylioppilaslakkiakin vapusta syksyyn.

      • öjkb

        Mitäs luulisit mistä ihmisistä on kyse kun lahjatoiveenakin on vähintään 100 - 150 euron tuote yhdeltä ihmiseltä.

        Kyllä se on näitä suomenruotsalaisten sukuja jotka tuollaisia kestejä vielä järjestävät ja 'kehtaavat' pyytää lahjaa, niinkuin ihminen olisi muka menossa naimisiin!


    • Bombaajaboy

      Kirjoita A4:selle "I WAS HERE" paksulla mustalla tussilla, ja koristele kirjainten sivut värikkäillä tusseilla. Tämä on nuorelle tuttua taidetta; Graffitia. Voit myös "heittää tagin" alareunaan, joku englanninkielinen sana, mikä vain. Kuvia löytynee netistä. Nuoret osaavat arvostaa omaa taidettaa kyllä. Eikä ole kallis lahja.

    • h0rny

      yks törppö kutsu jopa exän vanhemmat A M I K S E N päättämisjuhliinsa, Juhliin on varattu juhlatilat jostain ja siellä oikein tarjoilut kuten häissä.
      juuri noin kuuluu juhlia sitä kun valmistuu siwan kassaksi! :))

      • mother_60

        Mitähän pahaa amiksen valmistujaisjuhlissa on? Oma poika valmistuu kolmen vuoden jälkeen ajoneuvoasentajaksi. On ollut työssäoppimassa sen 32 viikkoa työpaikoissa tehden lopulta aivan oikeita asentajan hommia ja menee sitten kesätyöhönkin pyydettynä yhteen paikkaansa. Ammattikouluun vaaditaan nykyään aika paljon ja heikoilla papereilla ei sinne pääsekään. Olisi voinut jatkaa lukiossakin, mutta halusi toisin...

        Me vanhemmat olemme itse aikanaan kirjoittaneet ja saaneet omat lakkiaisemme ja lahjojakin, joista olimme kiitollisia. Jos nuori uurastaa on kohtuullista sitä arvostaa ja palkitakin halute´ssa. Meillä ei halunnut juhlakalu itse juhlia ja se on hänen valintansa!


      • amis123

        Olen pahoillani, kun joudun rikkomaan sun harhaluulot, mutta kyllä se on niin, että lukiosta valmistutaan Siwan kassalle ja amiksesta valmistutaan semmosiin töihin, joita haluaa tehdä.


      • cmai
        amis123 kirjoitti:

        Olen pahoillani, kun joudun rikkomaan sun harhaluulot, mutta kyllä se on niin, että lukiosta valmistutaan Siwan kassalle ja amiksesta valmistutaan semmosiin töihin, joita haluaa tehdä.

        Joudun kyllä rikkomaan sunkin harhaluulot amislainen. Kyllä se menee niin, että se, joka tekee työn, saa siitä lopulta palkan. Jos menet lukioon vain hengailemaan röökipaikalle, pääsemään läpi, niin kyllä se perinteinen prisman kassa kutsuu. Sit on myös meitä, jotka uurastaa kolme vuotta ja jatkaa korkeakouluihin opiskelemaan mieleisiään aloja. Itsellä juurikin näin. Amiksesta valmistuu kyllä töihin, mutta en menisi liputtamaan työn mielekkyyden puolesta, mitä nyt tiedän amiksen linjoista. Aika perusduunari pakkopullaa.

        mother_60: amikseen ei vaadita edelleenkään paljon. Toki on niitäkin, jotka haluavat amikseen huolimatta hyvästä peruskoulun päättötodistuksesta, mutta yli 8 keskiarvon oppilaat ovat kyllä harvinaisuus amiksessa. Nimim. sisko amiksessa.


      • Ihmettelyä
        cmai kirjoitti:

        Joudun kyllä rikkomaan sunkin harhaluulot amislainen. Kyllä se menee niin, että se, joka tekee työn, saa siitä lopulta palkan. Jos menet lukioon vain hengailemaan röökipaikalle, pääsemään läpi, niin kyllä se perinteinen prisman kassa kutsuu. Sit on myös meitä, jotka uurastaa kolme vuotta ja jatkaa korkeakouluihin opiskelemaan mieleisiään aloja. Itsellä juurikin näin. Amiksesta valmistuu kyllä töihin, mutta en menisi liputtamaan työn mielekkyyden puolesta, mitä nyt tiedän amiksen linjoista. Aika perusduunari pakkopullaa.

        mother_60: amikseen ei vaadita edelleenkään paljon. Toki on niitäkin, jotka haluavat amikseen huolimatta hyvästä peruskoulun päättötodistuksesta, mutta yli 8 keskiarvon oppilaat ovat kyllä harvinaisuus amiksessa. Nimim. sisko amiksessa.

        On aika suppea näkökulma työelämään, jos vain lukion kautta pääsisi mielekkääseen työhön :D Eikö se kuitenkin ole jokaisen oma asia mitä kautta lukee mihinkin ammattiin, kunhan on vain tyytyväinen itse omaan koulutukseensa ja sitä kautta saamaan työpaikkaansa. Kuitenkin näitä perusduunareita tarvitaan yllättävän paljonkin :)

        Hieman käy sääliksi siskoasikin, kun noin vähän häntäkään arvostat, mutta toivottavasti ilkeät näyttäytyä hänen valmistujais juhlissaan jos ne pidetään. Oletkohan sit tehnyt ihan tutkimusta siitä miten monta on yli 8keskiarvolla amiksessa, kun noin tuota ylistät vaikkakin aina pitää muistaa, ettei töitä tehdä arvosanoilla eikä papereille.

        Viestin aloittaneelle korttikin varmasti riittää, kun ajatus ja muistaminenha se tärkeintä on :) vaikkakin monelta on tämäkin päässyt unohtumaan, joka on harmi sinällään.


      • sen ratkaisee
        cmai kirjoitti:

        Joudun kyllä rikkomaan sunkin harhaluulot amislainen. Kyllä se menee niin, että se, joka tekee työn, saa siitä lopulta palkan. Jos menet lukioon vain hengailemaan röökipaikalle, pääsemään läpi, niin kyllä se perinteinen prisman kassa kutsuu. Sit on myös meitä, jotka uurastaa kolme vuotta ja jatkaa korkeakouluihin opiskelemaan mieleisiään aloja. Itsellä juurikin näin. Amiksesta valmistuu kyllä töihin, mutta en menisi liputtamaan työn mielekkyyden puolesta, mitä nyt tiedän amiksen linjoista. Aika perusduunari pakkopullaa.

        mother_60: amikseen ei vaadita edelleenkään paljon. Toki on niitäkin, jotka haluavat amikseen huolimatta hyvästä peruskoulun päättötodistuksesta, mutta yli 8 keskiarvon oppilaat ovat kyllä harvinaisuus amiksessa. Nimim. sisko amiksessa.

        intohimo omaa alaa kohtaan. Jos on luonnostaan kiinnostunut vaikkapa kemiasta tällä kertaa, tähtää sinne ja saa parempaa palkkaa, koska aloilla on isot palkkaerot, joka on toisaalta väärin. Jos opiskelee pelkän kunnianhimon ja maineen takia, ei koskaan saavuta onnellisuutta työelämässä, vaikka kuinka rahaa sataisi. Sitten on vielä miltei jokaisen perhehaaveet, jotka yhä useimmilla päätyy eroon.
        Perusduuni voi olla aika pakkopullaa, mutta se on välttämättömyys. Siis perusduuni ei katoa milloinkaan maailmasta. Pakko on syödä ja juoda joka päivä jos mielii elää. Kannattaisi arvostaa sitä, ennen kaikkea.


      • Anonyymi
        cmai kirjoitti:

        Joudun kyllä rikkomaan sunkin harhaluulot amislainen. Kyllä se menee niin, että se, joka tekee työn, saa siitä lopulta palkan. Jos menet lukioon vain hengailemaan röökipaikalle, pääsemään läpi, niin kyllä se perinteinen prisman kassa kutsuu. Sit on myös meitä, jotka uurastaa kolme vuotta ja jatkaa korkeakouluihin opiskelemaan mieleisiään aloja. Itsellä juurikin näin. Amiksesta valmistuu kyllä töihin, mutta en menisi liputtamaan työn mielekkyyden puolesta, mitä nyt tiedän amiksen linjoista. Aika perusduunari pakkopullaa.

        mother_60: amikseen ei vaadita edelleenkään paljon. Toki on niitäkin, jotka haluavat amikseen huolimatta hyvästä peruskoulun päättötodistuksesta, mutta yli 8 keskiarvon oppilaat ovat kyllä harvinaisuus amiksessa. Nimim. sisko amiksessa.

        No hyvä sitten jos tiedät paremmin vaikka et vissiin ole päivääkään amista käynyt 😂Tiesitkö edes sitä että amiksen kautta etenemismahdollisuudet korkeasti koulutettuihin ammatteihin on myös olemassa? Eikö siellä lukiossa opetettu ettei kannata väitteitään perustaa luulemisen päälle?


    • joku roti sentään

      Olen sitä mieltä, että koska et ole menossa juhliin, etkä ole ollut missään tekemisissä aikoihin ko. henkilön kanssa, riittää, että laitat kortin.

      Vai että oikein lahjatoivekin oli välitetty sinulle, ja jopa rahalahjan suuruuskin?

      Tulee kieltämättä vähän rahastuksen makua...

      Pelkkä kortti riittää.. se on ihan tarpeeksi!

    • mie vaan

      Ihan vaan kortti, jossa onnitellaan. Lakkiaiset ovat asia, joita en jaksa juhlia. Tai osta yhteinen lahja jonkun kanssa.

    • Kummastelija

      No näinpä juuri. Amis on niille ketkä eivät lukioon pääse, ja sieltä ei sitten etiä päin lähetäkkään.. EI TODELLAKAAN! itse 8 ka:lla hain ammattikouluun, enkä päässyt. lukion penkille kylläkin. Nyt käyn kuitenkin molempia, ( kiitos peruutuspaikan ) ja olen sitä mieltä että aivan yhtä lailla on taitavia osaajia niin lukiossa kuin ammattikoulussakin. Idiootin hommaa tuommonen jaoitteleminen. Moni saattaa lukion jälkeen hakea myös ammattikouluun. jottai näin

    • Ei se rahastusta ole. Nuori tarvitsee rahaa, kun alkaa todellinen opiskelu. Pienikin shekki on suuri ilo. Jos ei ole hirveän läheinen, niin sen mikään iso shekki tarvitse olla. Rahaa tuon ikäiset tarvitsee.
      Minulla on kutsut kaksiin lakkiaisiin ja häihin. Lakkiaiset samanapäivänä ja muutama päivä sen jälkeen häät. Kaikki minulle tärkeitä ihmisiä ja siksipä en ihan pientä lahjaa voi olla antamatta. Sanon vaan että HUH.

    • kaikkee...

      no eipä paljon lahjaideoita ole tällä palstalla. mä en ainakaan haluaisi tuollaisia negatiivisia vieraita edes..ei ihme, ettette saa suullisia kutsuja. minä tein kirjalliset kauniit kutsut tyttären nimissä. syy: juhlia ei pidetä kotona, joten paikka ja osoitetiedot piti ilmoittaa. suku on suuri jne. kätevää kun tietää , kuka tulee ja kuka ei. lahjaksi tytär on sanonut haluavansa "ei mitään". joten ihan halvaksi tulee..kukkia ja ehkä joku käytännön juttu=)

    • mother-60

      kii´tos vain cmail palautteesta: mother tietää kyllä amiksesta ja muustakin:) On vaan niin, että ajat ovat muuttuneet aika paljon siitä, kun minä ja ukkoni kirjoitimme. Silloin reitti oli selvä. jos menet lukioon, jatkat ehkä korkeakoulussa ja taas vastaavasti ammattiopinnot johtavat suoraan työelämään. Nyt on monia mahdollisuuksia nuorilla ja tuskinpa monenkaan elämänreitti viitoittuu viidentoista vuoden iässä...Kummipoikani ei ollut lukutuulella peruskoulun päättyessä vaan valitsi metallnjan ja sen jälkeen tienasi rahaa ostaen oman asunnon jo armeijan jälkeen. Teki taas töitä ja alkoi työn ohella opiskella amk:ssa ja perusti opiskelutoverien kanssa yrityksen ja työskenteli sitten toimarina opiskelun lomassa. Nyttemmin on edennyt lisää... Asenne on kohdillaan hänellä. Katselin tuossa sukukuvaan 1900 luvun alusta. Siinä nuori yliopppilas patsasteli varmaan koko kesän lakki päässä ja kunnioitus oli varmaan kova. Melkein heitä tituleerattiin maistereiksi...

      No mutta tämä oli vain sivujuonne. Siis itse olen sitä mieltä ja aion toteuttaakin sen, että pienet rahalahjat ovat mo´nasti valmistuneelle tarpeen. Kuitenkin ei kai ole missään kielletty antamasta tavaraakin. Ikävä ajatella, että joku nurjamielisesti tulisi juhliin. Meillä nyt ei niitä juhlia ole eikä tule. Ainakaan tänä keväänä.

    • Vastauksena

      Jos menet juhliin, niin mielestäni sopiva lahja (jolla et erotu joukosta ), on muutama kymppi kirjekuoressa. Rahalahjan suuruus vaihtelee yleensä 20-100 euron välillä. Alarajalla mennään jos olet köyhä tai jos ette tunne kovin hyvin, ylärajalla taas mennään jos ylioppilas on lähisukua tai kummilapsi ja olet varakas.

      Jos pistäytyy vaan nopeasti kakkukahvilla (esim naapuri) niin voi antaa pelkän ruusun ja kortin.

      Minusta ei kannata yrittää ostaa mitään lahjaa sellaiselle ihmiselle, jota ei tunne. Opiskelujen alkaessa tarvitaan enemmän rahaa kuin astioita tai liinavaatteita, ja esim. jonkin kirjan ostaminen vaatisi jo että tunnette aika hyvin ja tiedät ettei ylioppilaalla ole tuota kirjaa ennestään. Vaate tai koru olisi kutakuinkin mahdoton ostaa sopiva, jos ei ole tuttu henkilö kyseessä. Jos et mene ollenkaan niin lahjaa ei tarvitse lähettää.

      • juhlat kotona

        Minusta on hauskaa mennä sukuni nuorten valmistujais- tai ylioppilasjuhlaan näin kesän kynnyksellä. Nuorten juhla on aina niin toivoa ja iloa täynnä ja itse juhlittava on usein itse riemua täysi - siitä saa iloa koko juhlaväki.

        Ja ainakin minut on kutsuttu mukaan jakamaan sitä onnea. Sitäpaitsi onhan perhe ja varsinkin perheen äiti nähnyt vaivaa vieraiden viihtymiseksi, joten myös minä omalta osaltani kunnioitan tilaisuutta läsnäolollani.

        Ja se lahjakysymys, jos nyt ei aivan lähisukulainen ole niin riittää kortti ja ruusu ja vaikea se on äkkiseltään vieraan mitään korua tai tavaraa ostaa, joten minä sukulaisena laitan kuoreen n. 20 tai 50 Euron setelin (juhlijalle kertyy ihan mukava rahasumma jo pienistäkin seteleista).

        Vielä: en usko, että ketään kutsutaan vain lahjojen saamisen takia.
        Ainakin minun 3 lastani ovat kehuneet omia valmistujaisjuhliaan ikimuistoisiksi vielä vuosien jälkeen. Elämässä on joitakin ainutkertaisia etappeja, joita on ihana jälkeenpäin muistella.


      • Edellisen vuoden YO.
        juhlat kotona kirjoitti:

        Minusta on hauskaa mennä sukuni nuorten valmistujais- tai ylioppilasjuhlaan näin kesän kynnyksellä. Nuorten juhla on aina niin toivoa ja iloa täynnä ja itse juhlittava on usein itse riemua täysi - siitä saa iloa koko juhlaväki.

        Ja ainakin minut on kutsuttu mukaan jakamaan sitä onnea. Sitäpaitsi onhan perhe ja varsinkin perheen äiti nähnyt vaivaa vieraiden viihtymiseksi, joten myös minä omalta osaltani kunnioitan tilaisuutta läsnäolollani.

        Ja se lahjakysymys, jos nyt ei aivan lähisukulainen ole niin riittää kortti ja ruusu ja vaikea se on äkkiseltään vieraan mitään korua tai tavaraa ostaa, joten minä sukulaisena laitan kuoreen n. 20 tai 50 Euron setelin (juhlijalle kertyy ihan mukava rahasumma jo pienistäkin seteleista).

        Vielä: en usko, että ketään kutsutaan vain lahjojen saamisen takia.
        Ainakin minun 3 lastani ovat kehuneet omia valmistujaisjuhliaan ikimuistoisiksi vielä vuosien jälkeen. Elämässä on joitakin ainutkertaisia etappeja, joita on ihana jälkeenpäin muistella.

        Pääsin ylioppilaaksi vuosi sitten ja sain eräältäkin tädiltä ryppyisen 20€ setelin kirpputorilota ostetun kortin sisällä. Eipä tuo paljon ilahduttanut. Yhteensä sain rahaa lähes 4000€ ja lisäksi skootterin.

        Tädistä aiheutuneet menot tarjoiluineen olivat suuremmat kuin hänen antamansa pikkuraha.


      • ..
        Edellisen vuoden YO. kirjoitti:

        Pääsin ylioppilaaksi vuosi sitten ja sain eräältäkin tädiltä ryppyisen 20€ setelin kirpputorilota ostetun kortin sisällä. Eipä tuo paljon ilahduttanut. Yhteensä sain rahaa lähes 4000€ ja lisäksi skootterin.

        Tädistä aiheutuneet menot tarjoiluineen olivat suuremmat kuin hänen antamansa pikkuraha.

        ei vitun pelle.


      • ****
        Edellisen vuoden YO. kirjoitti:

        Pääsin ylioppilaaksi vuosi sitten ja sain eräältäkin tädiltä ryppyisen 20€ setelin kirpputorilota ostetun kortin sisällä. Eipä tuo paljon ilahduttanut. Yhteensä sain rahaa lähes 4000€ ja lisäksi skootterin.

        Tädistä aiheutuneet menot tarjoiluineen olivat suuremmat kuin hänen antamansa pikkuraha.

        Provon makua.

        Mutta jos tosiaan noin on niin melko aivoton tyyppi on päässyt ylioppilaaksi. Ilmeisesti ei ymmärrä nollienkaan merkitystä.


      • vähän kunnioitusta
        Edellisen vuoden YO. kirjoitti:

        Pääsin ylioppilaaksi vuosi sitten ja sain eräältäkin tädiltä ryppyisen 20€ setelin kirpputorilota ostetun kortin sisällä. Eipä tuo paljon ilahduttanut. Yhteensä sain rahaa lähes 4000€ ja lisäksi skootterin.

        Tädistä aiheutuneet menot tarjoiluineen olivat suuremmat kuin hänen antamansa pikkuraha.

        No voi herran jumala!

        Olisi kai pitänyt jättää tämä täti kutsumatta, jos hänen kahvittelunsa aiheutti niiin suuren loven juhlien kuluihin.

        Ilmeisesti kutsuit vieraat VAIN suurien seteleiden toivossa, etkä lainkaan siksi, että halusit ystäväsi ja sukulaiset yhdessä juhlimaan valkolakkiasi .


    • Aikuinen!

      Onko unohtunut jotakin...? Se, että meillä kaikilla on erilaiset arvot. Toiselle arvokasta asiaa, ei kukaan muu voi arvostella! Jos joku arvostaa ammattikoulua lukion ohi, se on niin! Jos joku arvostaa lukiota ammattikoulun sijaan, se on niin!

      Kukaan teistä ei voi arvostella toisen elämän arvoja näissä asioissa!

      Alkuperäiselle: sama pätee myös sinulle. Sinulle tuli mieleen rahastus, jos toinen haluaa juhlistaa itselleen arvokasta tulosta... Oletko miettinyt, miksi raha oli ensimmäinen ajatus mielessäsi? Hallitseeko raha sinun elämääsi.

      Ehkä yo haluaa nähdä monen vuoden jälkeen ja mikä onkaan paras tapa tavata tuttuja, sukulaisia, ystäviä jne. kuin juhlat...! Lahjatoiveet ovat lahjatoiveita. Itse saa päättää loppujen lopuksi, mitä haluaa antaa lahjaksi.

    • juhlakalu2011

      Kutsun saamisen nippa nappa ymmärrän, mutta että sitten esitetään vielä lahjatoive ja hinnaltaan yli 100 euroa!!!

      Tekstisi perusteella itse laittaisin joko pelkän onnittelukortin postiin tai vaihtoehtoisesti 20-50€ lahjakortin kortin mukaan. Itse kirjoittaisin tekstin korttiin, että valitettavasti en päässyt osallistumaan juhliisi tms. tyyliin. Mitäpä sitä sen enempää selittelemään... Jos ei sitten aiemmin pyydetä ilmoittautumaan, että osallistuuko juhliin. Korrektia on kuitenkin ilmoittaa tässä tapauksessa ajoissa, ettei pääse paikalle...

      Muistan itse erään kerran kun saimme kutsun erään sukulaisen tyttären häihin, jonka kanssa hyvä jos edes tervehdimme suvun yhteisissä juhlissa. Tilanne oli se, että ko. kesä oli aivan tajuttoman kuuma ja osa meidän lähipiiristä oli sen verran huonossa kunnossa että monen sadan kilometrin matkustaminen kuumassa ilmastoimattomassa bussissa ei tullut kysymykseenkään. Niinpä päätimme muistaa hääparia kortilla ja tuntuvasti kalliilla lahjalla. Lopputuloksena oli se, että edes kiitoskorttia emme saaneet.

      Vielä tähänkään päivään mennessä emme ole kiitosta edes suullisesti lahjasta saaneet, ja aina sopivan tilaisuuden tullen tämän tyttären äiti kyllä kuittaa meille, että kun emme tyttären häissä olleet paikan päällä. Tuollaista käytöstä en tosiaankaan ymmärrä??!!

      Lopputuloksena voi siis olla tämä, vaikka kortin lisäksi laittaisitkin lahjan. Mielestäni lahjasta kuin lahjasta tulisi kiittää joko suullisesti tai sitten kirjallisesti kiitoskortilla. Ihmisillä voi olla monia syitä mikseivät paikalle pääse ja en ymmärrä sitä, että paikalla olemattomuudesta suututaan. Varsinkin kun poissaolijat ovat kuitenkin muistaneet juhlakalua kortilla ja lahjalla.

      • muistan enää kortill

        Tuttua on. Laitoin lakkiaisiin lahjan kun en päässyt paikalle menemään. Myöhemmin tapasin tämän yo-juhlijan sukulaisen syntymäpäivillä.
        Juhlakalu ei sanaakaan sanonut, ei tervehtinyt, ei kiittänyt.

        Että se niistä käytöstavoista.

        Nykyisin on tapana lähettää kutsuja ja lahjatoiveita. Toiveet on Hackmann, Iittala, Villeroy Boch ymv. 50euroa ei riitä alkuunkaan näihin lahjatoiveisiin.

        Ihmettelen mistä moinen tapa on peräisin?


      • Riittää, riittää
        muistan enää kortill kirjoitti:

        Tuttua on. Laitoin lakkiaisiin lahjan kun en päässyt paikalle menemään. Myöhemmin tapasin tämän yo-juhlijan sukulaisen syntymäpäivillä.
        Juhlakalu ei sanaakaan sanonut, ei tervehtinyt, ei kiittänyt.

        Että se niistä käytöstavoista.

        Nykyisin on tapana lähettää kutsuja ja lahjatoiveita. Toiveet on Hackmann, Iittala, Villeroy Boch ymv. 50euroa ei riitä alkuunkaan näihin lahjatoiveisiin.

        Ihmettelen mistä moinen tapa on peräisin?

        Saa niitä havemmallakin. Käy katsomassa vaikka jostain Anttilan kodin osastolta, niin näet oikeat hinnat. Astiasarjaahan voi kerätä vaikka yhden kupin kerrallaan ja kun niissä on monia erilaisia osia, ne on näppäriä lahjoja.


      • Jotain rajaa sentään
        muistan enää kortill kirjoitti:

        Tuttua on. Laitoin lakkiaisiin lahjan kun en päässyt paikalle menemään. Myöhemmin tapasin tämän yo-juhlijan sukulaisen syntymäpäivillä.
        Juhlakalu ei sanaakaan sanonut, ei tervehtinyt, ei kiittänyt.

        Että se niistä käytöstavoista.

        Nykyisin on tapana lähettää kutsuja ja lahjatoiveita. Toiveet on Hackmann, Iittala, Villeroy Boch ymv. 50euroa ei riitä alkuunkaan näihin lahjatoiveisiin.

        Ihmettelen mistä moinen tapa on peräisin?

        Ei ole tapana lähettää lahjatoiveita lakkiaisiin. Jos sinä olet saanut lahjatoiveen, se ei silti ole yleinen tapa.


    • ....................

      No kylläpä kuulostaa sikamaiselta tuo 100-150 euron arvoinen lahjapyyntö. Itse odottaisin tuollaista vain muutamalta lähimmältä sukulaiselta, kuten isovanhemmilta. Tosin itse olen saamassa isovanhemmiltani tonnin, kun he ovat sen luvanneet ja kaikille muillekin kirjottaneille lapsenlapsilleen sen antaneet. Muilta sukulaisilta odotankin sitten kortin välissä tulevaa 2-kymppistä tai jotain pientä lahjaa, mitä nyt yleensä syntymäpäivinä on tullut saatua.

    • Huhupuheiden varassa

      Kutsu tuli siis ylioppilaan vanhemmilta (?) ja lahjatoive tuttavan välittämänä. Kumpikaan ei tullut ylioppilaalta itseltään.

      Ainakin tuohon tuttavan välittämään lahjatoiveeseen suhtautuisin niin että soittaisin vielä ylioppilaan äidille ja juttelisin lahjasta. Tuntuu aika oudolta, jos noinkn vieraalle esitetään lahjatoive, ja vielä noin kallis. Voi hyvin olla että tuttavasi on sotkenut asian.

    • Utelias Ulla

      Aloittajalle:

      Olisi mielenkiintoista tietää, olitko juhlissa, lähetitkö lahjan vai kortin, vai etkö huomioinut ylioppilasta mitenkään.

      Itse olisin jättänyt huomioimatta tällaisen sukulaisen, jonka hädin tuskin tunnen.
      Nooo, voi olla, että olisin vaivautunut lähettämään kuitenkin kortin.

    • Anonyymi

      Vaikka olisi sukua ,kun ei käytänössä tunne henkilöä tai Henkilö on jonkun ystävän lasi? Kumpakaan ei livenä vuosien saatossa nähnyt.Joku satunainen puhelu.Ei edes tarvitse meriseityystä miksi ei juhlaan osallistu? Laitta pelkän kiivan kortin onitteluna.Ei mitän kasiosasta.Vaan ihan pelkän kortin. Jos laitat kasiosaisen henkilö luulee sisältää rahaa. Raha ei tarvitse laitaa.Nauretavakin laitaa kun ei läheistä kontaktia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe