Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pitääkö nuotit opetella?

AllergiaI

Voitte aivan hyvin puhua minut ympäri. Mitä hyötyä nuottien opiskelusta on? Vähän pakkopullalta kuulostaa. Sellaisesta saan allergian.

40

2756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuotit kunniaan!

      Ei niitä ole pakko opetella! Toisaalta ei niiden opettelusta ainakaan haittaaole. Niistä näkee nuotin aika-arvon heti. Onhan nuottien katsominen ja kuviot nuottiviivastolla kauniinpia kuin tabulatuurien vastaavat. Suosittelen nuottien opiskelua. Itse vasta jälkeenpäin opettelin ja nyt ymmärrän ,että olisi pitänyt heti alkuun opetella lukemaan nuotteja.
      Höpö,höpö..ei lukemisesta saa allergiaa:)

    • mika2

      Sehän riippuu ihan itsestäsi ja tavoitteistasi. Siinä mielessä ne pitää opetella, että opettelematta niitä ei opi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei niitä pakko ole heti opetella eikä nuotit ole edellytys soittamiselle. Nuotit voi opetella sittenkin kun niitä alkaa tarvita tai haluaa, tms.

      Populaarimusiikki (siis Rock, heavy, iskelmä, etc.) on yksinkertaista ja aika suoraviivaista musiikkia ja siksi kappaleet on aika helppo oppia ulkoakin ja kun kappaleet on sovitettu pienelle orkesterille, niin kappaleet on mahdollista hahmottaa ulkomuistiin ja korvakuulolta blokata kun tradiot jo aika tiukasti lähtökohtaisesti määrittelee sitä millä tavoin kappaleet rakentuu. Klassinen musiikki on usein isolle orkesterille sovitettua ja kappaleet voivat olla hyvinkin polveilevia ja paikoitellen mutkikkaita ja näkisin ettei esimerkiksi sinfoniabändi voisi juurikaan toimia ilman jonkinlaista notaatiota.

      Toisaalta, vaikka poppismusa onkin helposti hahmotettavissa ja ulkoa opittavissa, niin sekin vaatii toisinaan muistiinpanoja. Olen nähnyt, että soittajat käyttävät muistilappuja jotka voivat olla nuotteja, tabeja, niiden sekoitusta tai sitten ihan vain tekstiä tai piirroksia. Tarkoitan, että musiikkia voidaan kirjoittaa monella tapaa ja ne "nuotit" voivat olla yksinkertaisia sanasointulappuja tai tarkemmin musiikkia ja sovitusta kuvaavia nuotinnoksia. Kysehän on siitä minkälainen tieto on kullekin soittajalle olennaista. Tavallisestihan laput kirjoitetaan itse itselle tai tehdään merkintöjä sanasointulappuihin, että muistetaan sovituksen yksityiskohtia.

      Nuottikirjoitus elää kaikenaikaa ja itse en haluaisi tehdä niin tarkkaa rajaa sille, että minkä kieliopin mukaan muistiinpanot on tehty. Minusta kaikesta osaamisesta on hyötyä ja ihan hyvin esimerkiksi tabulatuureja ja nuottikirjoitusta voi hyödyntää. Tabit ovat paljon monipuolisempia jos käytetään nuottimerkkejä (ainakin tahteja ja aikaarvoja) tukemaan sitä.

      Mainittakoon vielä, että itse en ole koskaan kunnolla nuotteja osannut.

    • 4 reasons

      "On neljä tärkeää syytä, joiden vuoksi on järkevää kyetä lukemaan nuotteja: ensiksikin voit mennä mihin tahansa musiikkikauppaan, ottaa minkä tahansa nuotin ja oppia soittamaan se tarvitsematta koskaan kuulla sitä etukäteen; toiseksi se tarkoittaa että voit tallentaa minkä tahansa sävellyksesi täsmällisesti ja pysyvästi; kolmanneksi voit ilmaista sävelideoita toisille soittajille tarvitsematta soittaa heille; ja lopuksi musiikin kirjoitusmerkintätapa auttaa usein selittämään niitä teoreettisia periaatteita joiden mukaan asteikot, soinnut, melodia, harmonia ja rytmi on rakennettu." (Suuri kitarakirja).

      • Tajuton

        Suuren kitarakirjan viisaudet olivat minulle hebreaa. Olen jostain lukenut, että ennen nuottikirjoitusta käytettiin tapseja. Olen kuullut, että kitarat viritettiinkin ihan eri tavalla. Asia mitä en osaa kuvitella, mutta asia mistä olen utelias. Miten siis ennen viriteltiin kitaroita? Ja millaisia ne kitarat olivat verrattuna nykyisiin? Siis joskus 1600-luvulla? Tai aiemmin.

        Olen utelias. Hyvin utelias. Enkä osaa sanoa muuta kuin ettei uteliaisuuteni ole argeologista. Kiinnostaa vain tietää tämä eroavaisuus. Sen olen ymmärtänyt, että tapsit olivat vain perusrunko, jonka ympärille sai kutoa verkon taitojensa mukaan. Siis, että tapsit olivat vain luuranko jonka päälle sai muodostaa verta ja lihaa - taitojensa mukaan.

        Siis täydelleen toisin kuin nuottikirjoituksessa. Olisi ihan kiva saada tästä ihan korvinkuultava esimerkki. Siis muuten en tajua. Ei minulla ole mielikuvitusta.


    • MusiikkiaIhmisille

      On se vaan niin siistiä kun ottaa nuotit käteen ja niitä katselemalla voi kuulla musiikin soivan mielessään. Kuin kirjaa lukisi, siinä on kaikki.

      • Kitarren

        Joopa joo, noita tilutuksiahan me hyräillään jatkuvasti. Mutta pelkissä nuoteissa on se ongelma, ettei tiedä mistä kohtaa otelautaa soitetaan. Nimittäin "sama" nuotti voidaan soittaa monesta eri kohtaa otelaudalla.


      • Voi jestas sentään..
        Kitarren kirjoitti:

        Joopa joo, noita tilutuksiahan me hyräillään jatkuvasti. Mutta pelkissä nuoteissa on se ongelma, ettei tiedä mistä kohtaa otelautaa soitetaan. Nimittäin "sama" nuotti voidaan soittaa monesta eri kohtaa otelaudalla.

        "...ettei tiedä mistä kohtaa otelautaa soitetaan."
        Tottakai sen tietää: ensin katsotaan biisin sävellaji ja sävelet löytyvät sen sävellajin asteikolta! Siis myös asteikot pitää osata. Tietysti asteikonkin voi soittaa eri kohdista, mutta täytyyhän soittajallakin olla jotakin valinnan vapauksia...


    • Itseoppinut paska

      Korvakuulolta opettele ensin helppoja bisejä esim. jotain vanhoja rock biisejä. Se kehittää tosi hyvin. Nuotteja kannattaa opetela vasta kun lähtee soittamaan bluesia, Jazzia tai klassista.

    • Iiro Rantaselta

      Oletko ihan varma että niitä kannattaa edes opetella? Sehän kuulostaa

    • opettele ainakin tab

      Jos et halua opetella nuotteja niin opettele ainakin lukemaan tabulatuureja, tabulatuurit eli lyhyemmin tabit, on niitä otelautakuvioita joista ilmenee mitä kieliä painetaan mistäkin kohtaa.

      • Kitarren

        Parhaat nuitit ovat sellaisia, joissa tabien lisäksi on perinteiset nuotit. Tabeista näkee paikan ja nuoteista keston.


    • NoJust...

      Kyllähän nuottienlukutaito aika paljon hyödyllisempi taito on osata! Minusta tuntuis aika kummalliselta se, että joku menis keikkansa vetämään tablavihkon kanssa:D

      Tossa joku oli listannut noita syitä miksi kannattaa opetella nuotit ja siellä se kohta, että voi soittaa kappaleen, jota ei ole ikinä kuullut...mutta ongelmahan on yleensä juuri päinvastainen! Eli on kappale jonka on kuullut, mutta siihen ei löydy nuotteja mistään...
      Silloin siis tarvitaan korvaa enempi, kun nuotinlukutaitoa...ja se korva ei kyllä kehity pelkästään nuotteja tai tabuja lukemalla(siihen tosiseikkaan oon itsekin aika monesti törmännyt).

      Itse en osaa nuotteja lukea, kun ei hirveen paljon ole omalla soittajanurallani niitä tarvinnut. Siis ainakaan niinpaljoa, että ois ollut viitseliäisyyttä opetella hommaa, muutakun pääpiirteittäin.
      Opettelen yleisestiottaen lähes kaiken kuuntelemalla itse...monesti niin, vaikka ois tarjolla jostain kappaleesta nuotinnoksia/tabloja/soinnutuksia. Muutenkin vihaan soittamista jostain lappusesta ja siksi opettelen yleensä ulkoa kaiken.

      Ihan viimeaikoina tosin on hieman heränny nuottienlukutaitoon kiinnostus sillärintamalla, kun rämpyttelee paljon vapaa-aikanaan ja tulee ideanpätkiä. Usein ne on just vain niitä pätkiä ja kiinnostus lakkaa, kun pitäis alkaa miettiä jatkoa:D
      Mietin vaan, että jos vois kirjotella niitä nuotiksi ja palailla sitten ehkä myöhemmin aiheen äärelle, kun on taas intoa?!
      Äänityslaitteita toki löytyy, mutta jotenkin niiden käyttö vaan kehtuuttaa tollasissa tilanteissa. Vaikka ois miten helppokäyttöisiä!

      Ehkä se suurin kynnys nuottien opettelulle on kuiteski se, että hyötyä siitä itselle on vasta siinä vaiheessa, kun homma menee ns. "prima vistana"...ja sen taidon opettelu vaatii niin paljon!

      • YksTumpelo

        Ilman lunttia sekoittaisin ukko nooan tonava kaunoiseen. Siis alku menisi ukko nooana ja välillä tonava kaunoista. On ne niin samanlaisia ... :D Se oli karkea esimerkki. Siis on minulla maailman huonoin muisti. Joo, korva ei kehity lukemalla nuotteja tai tapseja. Sen verran kuitenkin peltikorvani tajuaa, että kitarani on epävireessä. Ja useimmiten se on kolmoskieli mikä ei ole vireessä.

        Onneksi on mittarit olemassa. Tota on tullut kirjoitettua muistilappuja. Niitä on aika monta. Muutamaa kuukautta myöhemmin ei vain välttämättä muista rytmiä ... Että mainitsemasi äänityslaitteiden käyttö voisi olla fiksua. Erittäin fiksua. Pitää kai alkaa käyttämään niitä.


    • keikkailija.

      Meidän bändissä kaikki lukevat nuotteja. Tuttujen kavereiden bändissä ei. Olemme suurin piirtein samantasoisia bändejä, tanssimusiikkia. Meidän bändillä on jatkuvasti irtosolistien säestyskeikkoja, kavereiden bändi istuu viikonloput kotona. Tai kaljoilla. Mistähän se johtuu?

    • t4

      Nuottien lukeminen on ehdottomasti järkevämpää, mutta tokihan tuo onnistuu näköjään monilla pelkillä tabulatuureilla, ja monet huippumuusikot eivät edes osaa lukea nuotteja! Itse musiikin opiskelijana en ymmärrä tabulatuureista hevon vitalesta, sillä useimmissa ei edes näy rytmiä...Silloinhan on ihan sama soittaako korvakuulolta vai tabuista!

      • IG FFT

        "monet huippumuusikot eivät edes osaa lukea nuotteja!"

        Näin on! Mieleeni tulee esimerkiksi The Shadows, jonka jäsenistä ainoastaan rumpali Brian Bennett osaa lukea nuotteja. Soolokitaristi Hank Marvin ja komppikitaristi Bruce Welch soittavat kaiken korvakuulolta. Welch ei edes tiedä kaikkien käyttämiensä sointujen nimiä!

        Nuotithan on tarkoitettu niile, jotka eivät muuten osaa soittaa... :o)


      • keikkailija.
        IG FFT kirjoitti:

        "monet huippumuusikot eivät edes osaa lukea nuotteja!"

        Näin on! Mieleeni tulee esimerkiksi The Shadows, jonka jäsenistä ainoastaan rumpali Brian Bennett osaa lukea nuotteja. Soolokitaristi Hank Marvin ja komppikitaristi Bruce Welch soittavat kaiken korvakuulolta. Welch ei edes tiedä kaikkien käyttämiensä sointujen nimiä!

        Nuotithan on tarkoitettu niile, jotka eivät muuten osaa soittaa... :o)

        Mutta mites sitten kun pitäisi soittaa sellainen biisi jota ei ole kuullut? Nuotit olisi nokan edessä mutta kun ei osaa. Millainen fakiiri siihen tarvitaan että sen pystyy vetämään korvakuulolta?


      • mika2
        keikkailija. kirjoitti:

        Mutta mites sitten kun pitäisi soittaa sellainen biisi jota ei ole kuullut? Nuotit olisi nokan edessä mutta kun ei osaa. Millainen fakiiri siihen tarvitaan että sen pystyy vetämään korvakuulolta?

        Sitten sanotaan "tsori, ei irtoo...... pistetään Elvis soimaan";-)

        Nuotin luku ja kirjoitustaito on hyödyllinen, mutta vain jos ihminen käyttää niitä. Ei niitä muuten opi. Kyllähän lukemaan ja kirjoittamaankin oppii opettelemalla aakkoset ja alkeet kieliopista, mutta jos ei lue eikä kirjoita niin siinä ei koskaan harjaannu jolloin se jää vain sellaiseksi "yleissivistykseksi".

        Populaarimusiikki on niin helppoa ja yksinkertaista, että sitä voi soittaa helposti ilman nuotinlukutaitoa koska kappaleet ja kappalaiden sovitukset pystyy helposti painamaan päähänsä ja muistamaan. Standardejakin oppii helposti sellaisen perussetin, että perus humppakeikkoja pystyy vetämään varsin olemattomalla nuotinlukutaidolla (vähän sanasointulappuja niin niillä pärjää).

        Tilanne muuttuu jos esitetään vaativampaa musiikkia jota ei enää pysty helposti muistamaan tai jos soitetaan paljon sessioita vieraiden soittajien kanssa vierasta musiikkia niin nuotinluku ja kirjoitustaito muuttuu lähes välttämättömäksi. Ja nimenomaan nuotinluku, koska tabeista ei paljoa iloa ole sellaisessa.

        Aika auttavalla solfaustaidolla voi suuresta toivelaulukirjasta soitella himassa kappaleita omaksi ilokseen, mutta kyllä esiintyvän taiteilijan on syytä kyetä primavistaan. Primavista vaan edellyttää paljon harjoittelua ja jos ei ole esiintyvä ammattimuusikko niin nuottien harjoitteluun tarvitaan motivaatio kaivaa jostakin.

        Minä olen sitä mieltä, että nuotit on hyödyllistä osata. Toisaalta ihan turha sanoa kenellekään, että niiden osaaminen olisi joku välttämättömyys, koska ei se ole ja jos on niin kyllä sen sitten huomaa ihan itse.


      • keikkailija.
        mika2 kirjoitti:

        Sitten sanotaan "tsori, ei irtoo...... pistetään Elvis soimaan";-)

        Nuotin luku ja kirjoitustaito on hyödyllinen, mutta vain jos ihminen käyttää niitä. Ei niitä muuten opi. Kyllähän lukemaan ja kirjoittamaankin oppii opettelemalla aakkoset ja alkeet kieliopista, mutta jos ei lue eikä kirjoita niin siinä ei koskaan harjaannu jolloin se jää vain sellaiseksi "yleissivistykseksi".

        Populaarimusiikki on niin helppoa ja yksinkertaista, että sitä voi soittaa helposti ilman nuotinlukutaitoa koska kappaleet ja kappalaiden sovitukset pystyy helposti painamaan päähänsä ja muistamaan. Standardejakin oppii helposti sellaisen perussetin, että perus humppakeikkoja pystyy vetämään varsin olemattomalla nuotinlukutaidolla (vähän sanasointulappuja niin niillä pärjää).

        Tilanne muuttuu jos esitetään vaativampaa musiikkia jota ei enää pysty helposti muistamaan tai jos soitetaan paljon sessioita vieraiden soittajien kanssa vierasta musiikkia niin nuotinluku ja kirjoitustaito muuttuu lähes välttämättömäksi. Ja nimenomaan nuotinluku, koska tabeista ei paljoa iloa ole sellaisessa.

        Aika auttavalla solfaustaidolla voi suuresta toivelaulukirjasta soitella himassa kappaleita omaksi ilokseen, mutta kyllä esiintyvän taiteilijan on syytä kyetä primavistaan. Primavista vaan edellyttää paljon harjoittelua ja jos ei ole esiintyvä ammattimuusikko niin nuottien harjoitteluun tarvitaan motivaatio kaivaa jostakin.

        Minä olen sitä mieltä, että nuotit on hyödyllistä osata. Toisaalta ihan turha sanoa kenellekään, että niiden osaaminen olisi joku välttämättömyys, koska ei se ole ja jos on niin kyllä sen sitten huomaa ihan itse.

        Kun seison lavalla kitara kaulassa ja vieressä seisoo illan solisti joka on tullessaan antanut minulle nuottikansion että tästä löytyy illan setit niin en minä voi sanoa että "tsori, ei irtoo..." Pitää irrota. Muuten sitä saa soitella kotona.


      • mika2
        keikkailija. kirjoitti:

        Kun seison lavalla kitara kaulassa ja vieressä seisoo illan solisti joka on tullessaan antanut minulle nuottikansion että tästä löytyy illan setit niin en minä voi sanoa että "tsori, ei irtoo..." Pitää irrota. Muuten sitä saa soitella kotona.

        Jätit sitten hymiön huomiotta;-)

        Keikkamuusikon arki pistää varmasti äkkiä realiteetit kohdalleen perimmäisten kysymysten osalta, mutta tarjoaa hiukan ohuen samaistumispinnan jantterille joka vasta opettelee alkeita. Minä koitin vähän avata yhden sortin näkökulmaa siihen mitä luku ja kirjoitustaito voisi musiikin saralla merkitä. En siis ole asettunut mielipidettäsi vastaan.


      • keikkailija.
        mika2 kirjoitti:

        Jätit sitten hymiön huomiotta;-)

        Keikkamuusikon arki pistää varmasti äkkiä realiteetit kohdalleen perimmäisten kysymysten osalta, mutta tarjoaa hiukan ohuen samaistumispinnan jantterille joka vasta opettelee alkeita. Minä koitin vähän avata yhden sortin näkökulmaa siihen mitä luku ja kirjoitustaito voisi musiikin saralla merkitä. En siis ole asettunut mielipidettäsi vastaan.

        Joo, kieltämättä vähän kärjistelin. Ilman nuotteja toki pystyy soittamaan mainiosti ja pitää muistaa hyvä korva ajaa monessa paikkaa nuottien ohi, kun joku jakaa väärin tai kääntää kompin tms. Ei silloin auta tuijottaa orjallisesti nuotteja. Tarkoitan nimenomaan livetanssimusiikkia. Pitää osata seurata perässä että kappale pysyy kasassa.
        Siitä huolimatta olen kokemuksesta sitä mieltä että jos näkee vähän vaivaa ja opettelee musiikinteoriaa ja nuotinlukua niin koskaan ei kenellekään tule mieleen että on tehnyt turhaa työtä. On siitä niin paljon apua monessa paikkaa. Luin joskus vuosia sitten Denyerin Suuren kitarakirjan teoriaosan läpi kun jo osasin ne asiat ja huomasin että siinä on todella hyvin selostettu kaikki olennainen.
        Biisi päivässä vaikkapa Toivelaulukirjoista ja vuoden päästä lukee nuotteja kuin tyhjää vaan.


      • NoJust...
        keikkailija. kirjoitti:

        Mutta mites sitten kun pitäisi soittaa sellainen biisi jota ei ole kuullut? Nuotit olisi nokan edessä mutta kun ei osaa. Millainen fakiiri siihen tarvitaan että sen pystyy vetämään korvakuulolta?

        "Mutta mites sitten kun pitäisi soittaa sellainen biisi jota ei ole kuullut? Nuotit olisi nokan edessä mutta kun ei osaa. Millainen fakiiri siihen tarvitaan että sen pystyy vetämään korvakuulolta? "

        Yleensähän nuoteissa on merkittynä lähinnä laulumelodia nuotein ja kitaran osuus vain sointumerkinnöin viivaston yläpuolella.
        Kyllähän siinä on jo paljon tietoa, kun on havainto sävellajista, soinnut, tahtilajit ja tempokin yleensä.
        Minusta on yleisempi "ongelma" se, ettei löydä edellämainitun tyyppisiä...yksittäiselle instrumentille tehtyjä nuotteja, kun että pitää soittaa kappale, jota ei olisi ikinä kuullut.
        Siis kuunneltavan kappaleen löytäminen on kyllä helpompaa, kun nuottien etsiminen.

        ...mutta kuten sanottua, kyllä minä sinänsä kannatan nuottien opettelemista, vaikken itse niitä ole saanut koskaan opeteltua.
        Minua on vaan aina viehättänyt se, että voin kuunnella radiota tai katsella telkkaria kitara sylissä ja soitella messissä, vaikkei ikinä ois kuullut kyseistä musiikkia.
        Mietin vaan joskus, että olisikohan koskaan sitten tullut harjoitettua kyseistä taitoa, jos ois alustalähtien vedellyt nuoteista ja totuttautunut siihen, että nuoteista pitää joko lukea tai opetella ulkoa kaikki mitä soittaa.


      • Huippua alempi

        "huippumuusikot eivät edes osaa lukea nuotteja"

        Niin väitetään, joistakin huippumuusikoista. Jos tietää olevansa huippumuusikko, niin ehkä sitten nuotteja ei tarvitse opetella.

        Mutta jos asiasta on tarve kysyä keskustelupalstalla, sanoisin että pitää.

        Sitä paitsi epäilen kyllä vahvasti että kyllä ne huippumuusikotkin nuotit hätätilassa tuntevat vaikka eivät ehkä niitä normaalisti tarvitsekaan. Vaikea kuvitella että huippumuusikko on asemansa saavuttanut niin ettei missään vaiheessa ole nuotit tulleet vastaan.


      • Keikkailijalle:
        keikkailija. kirjoitti:

        Kun seison lavalla kitara kaulassa ja vieressä seisoo illan solisti joka on tullessaan antanut minulle nuottikansion että tästä löytyy illan setit niin en minä voi sanoa että "tsori, ei irtoo..." Pitää irrota. Muuten sitä saa soitella kotona.

        Perinteisesti ainoa bändin jäsen joka edes jotenkin osasi lukea nuotteja oli hanuristi (nyk. kosketinsoittaja). Kitaristi ja basisti kurkkivat hanuristin olan takaa sointumerkintöjä. Ei sitä nuottikansiota kitaristille anneta.
        Näin ovat vanhemmat laulusolistit haastatteluissa kertoneet. Ja olen minä sen itsekin nähnyt...


      • keikkailija.
        Keikkailijalle: kirjoitti:

        Perinteisesti ainoa bändin jäsen joka edes jotenkin osasi lukea nuotteja oli hanuristi (nyk. kosketinsoittaja). Kitaristi ja basisti kurkkivat hanuristin olan takaa sointumerkintöjä. Ei sitä nuottikansiota kitaristille anneta.
        Näin ovat vanhemmat laulusolistit haastatteluissa kertoneet. Ja olen minä sen itsekin nähnyt...

        Joo, keikkailija kyllä tietää joksenkin jokaviikkoisesta käytännön kokemuksesta että nuorilla laulusolisteilla on nykyään nuottikansio jopa rumpalillekin, vanhemmista solisteista en tiedä. Lähettävät kansioita peräti etukäteen postissa että saa ennakkoon tutustua ja hyvä niin, tulee parempaa jälkeä sitten keikalla.
        Tämä siis omakohtaisesta kokemuksesta.


      • Joku väittää ettei edes suuruus mccartney ymmärrä nuotteja. Tosin se ei liene kehu.


    • old_yellow_bricks

      Ehdottomasti.

      Itse en ole opetellut ja tuottaa ongelmia. Tabit ei aina oo niin hyviä ku nuotit

    • alottelija..:o)

      Kannattaisiko ostaa mieluummiin elektroakustinen vai akustinen?

      Itse olen soittanut sellasilla a2, a, d,d2 joillakin sellasilla outouksilla ....

      • mika2

        Mitenkä tämä liittyy nuottien opetteluun? tuossa on ihan naapurissakin akustisia kitaroita käsittelevä ketju ja haulla vielä enemmän.


    • Roskakorvarobotti
    • nuotit vai pallot?

      Nuotit, tabultatuurit tai PALLOT. (?!) Törmäsin uuteen tapaan esittää soinnut eri värisillä palloilla. Biisi etenee karaoketyyppisesti, mukana on soinnut , sanat, rytmi ja haluattaessa melodia. Aika vänkä. Fourchords -nimeltään Appstoresta.

    • arqgewqwqewe

      Hanki ohjelma nimeltä Guitar Pro. Siellä on molemmat. Katsot tabuista miten soitetaan, ei missään nimessä kannata harjotella nuotteja (jos haluat välttämättä).
      Voit tietenkin nuoteista kattoa kuinka kauan sävel soi :)

    • roksynisti/kitaristi

      Mä en tajua miks kaikki näkee nuottien ja yleensäkkin musiikin teorian opiskelun sellasena kauheena mörkönä.

      Ei tietenkää tarvi opetalla mitää muuta ku vitos soinnut jos ei halua ja niilläki voi riffitellä jo vaikka mitä, mut kyllä se vaan auttaa myöhemmin ymmärtämään paljon helpommin asioita kun jaksaa edes pikkasen miettiä ja opetella edes osittain ymmärtämään nuotteja. Ei ne todellakaan vaikeita ole.

      • NoJust...

        "Ei tietenkää tarvi opetalla mitää muuta ku vitos soinnut jos ei halua ja niilläki voi riffitellä jo vaikka mitä, mut kyllä se vaan auttaa myöhemmin ymmärtämään paljon helpommin asioita kun jaksaa edes pikkasen miettiä ja opetella edes osittain ymmärtämään nuotteja. Ei ne todellakaan vaikeita ole."

        Minusta se on aika rankka yleistys, jos on sitä mieltä, että tuossa ois vaihtoehdot! Kaikki ei koe kirjaviisauden omana juttunaan...vaikka se saattais jopa helpottaa/nopeuttaa oppimista. Se on vaan yksilökohtaista...

        Ironista että niistä kitaristeista, joita itse tunnen se ylivoimaisesti paras on juuri sellainen kitaristi, joka ei lue nuottja tai ymmärrä teoriasta hölkäsen pöläystä:D
        On sillä toki soittovuosiakin, mutta kuten sanottua...ei se että ei lue musiikkia aina automaattisesti tarkota sitä, että soittaa vaan vitossointuja;D


      • kitara<3

        samaa mielt, oon käyny alle vuoden kitara tunneil ja nyt soitto sujuu jo ja soinnunt tabulatuurit ja nuotit on jo hallussa.. tosin itekseen opettelu ois vähä vaikeempaa, mun kitaran ope on tosi rento ja käyn tunnil kerran viikos tos pyöräily matkan pääs ja oon siel niinku yksin enkä missää ryhmäs nii se on kivaa


      • NoJust... kirjoitti:

        "Ei tietenkää tarvi opetalla mitää muuta ku vitos soinnut jos ei halua ja niilläki voi riffitellä jo vaikka mitä, mut kyllä se vaan auttaa myöhemmin ymmärtämään paljon helpommin asioita kun jaksaa edes pikkasen miettiä ja opetella edes osittain ymmärtämään nuotteja. Ei ne todellakaan vaikeita ole."

        Minusta se on aika rankka yleistys, jos on sitä mieltä, että tuossa ois vaihtoehdot! Kaikki ei koe kirjaviisauden omana juttunaan...vaikka se saattais jopa helpottaa/nopeuttaa oppimista. Se on vaan yksilökohtaista...

        Ironista että niistä kitaristeista, joita itse tunnen se ylivoimaisesti paras on juuri sellainen kitaristi, joka ei lue nuottja tai ymmärrä teoriasta hölkäsen pöläystä:D
        On sillä toki soittovuosiakin, mutta kuten sanottua...ei se että ei lue musiikkia aina automaattisesti tarkota sitä, että soittaa vaan vitossointuja;D

        Kaikki saatanan soinnut pitää opetella! Oli ne sitten vitosia tai muuta!


    • Olen soittanut 11 vuotta kitaraa ja freelancerina toimin em. soittimen kanssa tällä hetkellä. Tuli itselleni kantapään kautta opetettua, että nuotit ovat tärkeitä (omaan tarkoitukseeni), mutta pitää muistaa aina oma päämäärä; Jos haluat vaan säestää ja soinnutella kavereiden kanssa, niin nuotit eivät tällöin ole tärkeitä. Jos taas haluat esimerkiksi soittaa tanssimusiikkia, ja pop/jazz -linjausta, tai osata soittaa biisien melodioita, niin nuotit ovat melkoisen tärkeässä asemassa(Noh, voihan sitä humpata ilmankin, mutta sitten menee korvahommiksi). Nuotit kertovat sulle yhdellä silmäyksellä sävelen korkeuden ja keston. Mee tunneille pätevän open luo, ja kerro murheesi, niin homma järjestyy. Ope tietää (ellei oo puliveivari), että mitä tulee opettaa ja pystyy kitkemään heti alussa virheitä pois, ettei niistä kehkeydy ongelmia myöhemmin (mm. virheet soittotekniikassa).

      Siltikin.. omatoimisestikin voi opetella, mutta uskallan väittää, ettei tulokset ole yhtä hyviä, kuin opetuksessa. Itselläni löytyy William Leavittin kirjat (A Modern Method for Guitar 1, 2 &3). Hintaa kyseisillä opuksilla on pari kymppiä, mutta kirjoissa kyllä mainitaan tarkasti, miten soittaa. Saattaapi olla, että on pikkaisen hankala kirja opetella itse, jos aloittelee, mutta voi olla vain minun mielikuvani. Kirjasarja opettaa teoriaa, sormitukset eri asteikoille eri asemiin ja tekniikkaa. Moni ajattelee, että oppii vain nuotit ja ettei tee niillä mitään, mutta kyllä se tekniikkakin siinä hioutuu, kun 1/8 -harjoituksia kelaa edestakas yms.



      Nuottien tietämättömyydestä... kyllä, pitää paikkansa, että tähtitaivaalla siintävistä tilusankareista ja muista kitaristeistä löytyy niitä, jotka eivät kykene soittamaan notatoituja asioita, ja jotka ovat saanee tilaisuuden päästä korkealle maineeseen. (saivartelijoiden vuoksi, kys. olevat henkilöt saattavat pystyä soittamaan yksinkertaisia juttuja, mutta yleisesti ei voi tällöin sanoa, että taito olisi hallussa). Mm. Metallicasta löytyy Kirk Hammet. Tossa olis tollanen videopätkä mikä antaa hieman esimakua.

      http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB9kw

      Korjatkaa joku, jos tietää, että Hammet kykenee lukemaan nuotteja.
      Muita porukoita/artisteja, joiden heikosta nuottituntemuksesta olen kuullut, ovat mm.
      The Beatles, BeeGees, ja täällä ja aikaisemmin mainittu, Paul McCartney (valaistakoon tietämättömille, että hän soitti The Beatlesissa), muistaakseni
      McCartney sanoi joskus jotain, että hän vältti nuottien lukemista, koska pelkäsi sen heikentävän hänen melodista luovuuttaan. Ja niin... sitten löytyy ne sokeat muusikot siihen päälle, joilla voi olla tiukkaa nuottien kanssa myös... mm. Ray Charles.

      Itse käytän nuotteja paljon, kun päivittäin soitan jonkin uuden jazz -standardin jostakin real book -sarjan kirjasta, kun opettelen orkesterin/bändin soitinosuutta, ja kun opettelen muutenkin uutta biisiä. Myös sellainen fakta, jonka huomasin aikoinani, ettei nuoteista vain imetä sitä tietoa päähän ja sitten osata... vaan myös jos ei muista biisiä, niin nuotit muistuttavat melodian kulusta ja soinnutuksista...


      Tsemiä reenaamiseen.

    • Anonyymi

      Mä en tajua nuoteista mitään,enkä tajua miten joku voi soittaa nuoteista. 😂

      • Anonyymi

        Ei soitettu nuoteista koska musiikkia ei keksitty nuoteista. Nuotit keksittiin hyvin paljon myöhemmin kuin musiikki.


    • Anonyymi

      Perinteinen nuottiviivasto merkkeineen on hankala lukea. Kauan saa tutkia, että kykenee soittamaan kappaleen. Sittenkin joutuu kuuntelemaan biisin jostakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe