Itkeekö narsisti?

Itkupillinä

Niin, itkeekö?
Kaikki varmasti ymmärtävät etten tarkoita sitä tervettä narsistia, joka meissä kaikissa asuu vaan persoonallisuushäiriöisiä narsisteja.

Exäni ei itke eikä ymmärtänyt jos minä itken, joten usein jouduin itkemään salaa.

24

4343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9898

      Kyllä se joskus harvoin itki? Itsesäälistä? Mutta sen muistan että raivostui totaalisesti minun itkustani.

      • 73742

        Eksäni itki tasan kerran armottomassa humalassa ja juurikin itsesäälistä. Olin itse poistunut riidan jälkeen itkien paikan päältä koska hän oli käyttänyt erittäin henkilökohtaisia ja kipeitä asioita mua vastaan. Noin puoli tuntia myöhemmin hän itki parvekkeella kuin pieni lapsi ja jotain aivan täysin minuun liittymättömiä asioita (mm. lemmikkieläimensä kuolemaa monta vuotta sitten) ja odotti multa lohdutusta, vaikka itse olin täysin hajalla hänen sanomisistaan.

        Tästä ei ikinä enään puhuttu sen jälkeen, jos sanallakin viittasin kyseiseen tapahtumaan, oli riita valmis.

        Mun itkeminen oli hänelle aina kuin punainen vaate. joka vain pahensi hänen raivoaan. Opin pian olemaan itkemättä ainakaan hänen läsnäollessaan.


      • 73742 kirjoitti:

        Eksäni itki tasan kerran armottomassa humalassa ja juurikin itsesäälistä. Olin itse poistunut riidan jälkeen itkien paikan päältä koska hän oli käyttänyt erittäin henkilökohtaisia ja kipeitä asioita mua vastaan. Noin puoli tuntia myöhemmin hän itki parvekkeella kuin pieni lapsi ja jotain aivan täysin minuun liittymättömiä asioita (mm. lemmikkieläimensä kuolemaa monta vuotta sitten) ja odotti multa lohdutusta, vaikka itse olin täysin hajalla hänen sanomisistaan.

        Tästä ei ikinä enään puhuttu sen jälkeen, jos sanallakin viittasin kyseiseen tapahtumaan, oli riita valmis.

        Mun itkeminen oli hänelle aina kuin punainen vaate. joka vain pahensi hänen raivoaan. Opin pian olemaan itkemättä ainakaan hänen läsnäollessaan.

        ´"Mun itkeminen oli hänelle aina kuin punainen vaate. joka vain pahensi hänen raivoaan."

        Niin...ihmiset tuppaavat "hermostumaan" sellaisista piirteistä toisissa ihmissä, joiden kanssa eivät itse ole sinut. Esim narsistiseksi tulkittu ihminen ei ole ns hyvissä väleissä oman tarvitsevuutensa tai esim ns heikkoutensa kanssa. Siksi se herättää reaktioita.

        Itse esim tulen sitä "kylmemmäksi" mitä "lämpimämmäksi" toinen käy. Se on vastareaktio joka kumpuaa sisältä.

        Toisaalta, esim juopunut (tai selväkin) ihminen joka joutuu jonkin ei-toivotun reaktion valtaan, esim raivoon joka kumpuaa oikeasti hänestä itsestään, hän saattaa katua sitä oikeasti vaikkei näitä yllykkeitä kykenekään hillitsemään.

        Siksi "he" lupaavat ettei se toistu...ja kun se taas kumpuaa...ollaan jälleen kierteessä.


    • 30

      Luonnehäriöisillä voi olla itku-potku-raivareita, kun asiat eivät mene heidän tahtonsa mukaan. Ja kyllähän ehta narsy kykenee kyyneleitä tirauttelemaan, jos hän sillä tavoin saa omaa asiaansa edistetyksi.

    • langennut enkeli

      Ei narsu itke, kertoo kyllä paljon itkeneensä. Ei riitä empatiaa / sääliä kyyneleihin saakka. Kokemuksesta voin kertoa, että silloin kun itkun paikka olisi ja normaali ihminen tuntisi syvää empatiaa, narskulla silmiin tulee kylmä, kova, etäinen ja hylkäävä katse. Narsu ei siedä heikkoutta, ei itkua, hän irtaantuu täysin tilanteesta jossa toista pitäisi aidosti lohduttaa. Narsu ottaa toisen surustakin pisteet itselleen, hän haluaa, että häntä säälitään, koska hänen päivänsä tai hetkensä on pilattu toisen pahalla ololla.

    • blowersdaughter

      Nyt kun tuli puheeksi, niin ei itke. Olen koko 25-vuotisen elämäni aikana nähnyt isäni itkevän kerran (isänsä hautajaisissa) ja silloinkin vain muutaman kyyneleen. Kun itse olen itkenyt hän on vain naama peruslukemilla, ei osaa lohduttaa eikä suhtautua itkevään ihmiseen empaattisesti, niin kuin me terveet.
      Äitini itki aina salaa, onneksi lopulta suhde päättyi eroon.

    • Itkee, mutta..

      Itki hän, aina kun jätin hänet, sääli varmaan itseensä, ja niissä tilanteissa sain aina kuulla eniten hänen entisestä elämästään kuinka häntä oli lapena kiusattu ja kuinka kurjaa elämää hänellä oli. Minua hän pisti itkemään useasti, lopetti vasta kun huomasi, että nyt on raja tullut vastaan, tuo nainen jättää mua jos en nyt lopeta, ja sitten taas nostettiin jalustalle hetkeksi. En ymmärrä itseäni, että niin pitkään olin siinä suhteessa, että yritin repiä itseäni irti niin useasti onnistumatta. Lopulta päätin pistää poikki täysin, olla vastaamatta puheluihin, viesteihin ja tapaamisehdotuksiin. Hän otti minuun yhteyttä useasti monen vuoden aikana, mutta lopuksi sain senkin loppumaan.

    • Narskun uhri 85

      Ei itke. Krokotiilin kyyneleitä voivat kyllä vuodattaa saadakseen sympatiaa.

    • strongeza

      Kyllä narsku itkee! Itkee kuin 3-vuotias jos ei saa tahtoaan läpi. Narskun itku on aivan oma lajinsa. Varsinainen show.

      Oma narskuni itki useinkin. Ja yhtä usein kyyneleet loppuivat kuin taikaiskusta ja ilme vaihtui raivoon kun itku ei tehonnutkaan. Tai vaihtoehtoisesti jos tehosi, narsku palasi perusilmeeseen ilmekään enää värähtämättä ja silmät kuivina.

      Olin narskuni kanssa muutaman kerran hautajaisissa. Narsku istui tyynenä penkissä ja vain odotteli että tilaisuus loppuu ja päästään kahville/syömään ja pois. Ei jälkeäkään surusta vaikka omia omaisia haudattiin. Narskulla oli jopa hieman kyllästynyt ilme kasvoillaan. Ei minkäänlaista merkkiä empatiasta muita surevia kohtaan.

      • "Ei minkäänlaista merkkiä empatiasta muita surevia kohtaan. "

        Se voi olla vain defenssi ilman oikeata tunnekylmyyttä jolta se näyttää.
        Ihminen voi olla kykenemätön kokemaan tuollaisia tunteita mutta ei aina siksi ettei niitä olisi vaan siksi ettei niitä osaa käsitellä ja siksi ne poistetaan eri puolustusmekanesmein piiloon.


    • ihme höpöhöpöä

      ei j u m a l a u ta ... siis luuletteko te tosiaan, että jos "ei itke", niin sitten on narsisti, vai mikä "narsku" ???? en ole kuullut tai lukenut mitään näin typerää pitkään aikaan.

      narsismi on nykyajan keksitty "sairaus", sellaista ei ole edes olemassa, on vain paskoja vittumaisia tyyppejä, joita nyt yhtäkkiä on alettu sanomaan narsisteiksi.......

      teette koko asiasta jotenkin ihmeen kiehtovan itsellenne, ja luulette että puhutte jostain todellisesta sairaudesta. yrittäkää ymmärtää, että mitään narsisteja ei ole edes olemassa.

      • M.B.

        Narsisti on lyhyempi käsitteenä kuin paska vittumainen tyyppi ja toisia kohtaan jatkuvasti kusipäinen toisen kokemana, vaikka ei omasta mielestään....


      • Joo..esim masentuneille on tyypillistä kyvyttömyys itkeä.


      • Koston airut

        Narsismihan ollaankin jenkeissä poistamassa psykologien käyttämistä tautiluokituksista. Narsismi on sanana luojan lykky monelle kaltoin kohdellulle, jotka saavat sitten syytellä että se toinen on melkein psykopaatti. Ja ei tarvitse mitään muuta kuin osottaa tämän vittuilleen.


      • ap

        Niin, tätä narsistista persoonallisuushäiriötä on todella vaikea ymmärtää niiden jotka eivät ole joutuneet sellaisen kanssa tekemisiin. Kestää vuosia (ainakin minulla) ennenkuin alkaa todella käsittämään että jotain on pielessä. Ja kun alkaa ottaa asiasta selvää niin vähitellen palaset alkavat loksahdella paikoilleen.

        En voisi kuvitellakaan juttelevani asiasta tietämättömien ystävieni kanssa koska ei sitä vaan voi ymmärtää ilman omakohtaisia kokemuksia. Mutta täällä toisten kokemuksia lukiessani, käsitykseni asiasta vain vahvistuu. Kaikki kommentit ja kokemukset voisivat olla omasta elämästäni!!!

        En siis tarkoittanut että KAIKKI jotka eivät itke olisivat narsisteja vaan että pystyvätkö narsistit itkemään, koska heillä ei ole kykyä empatiaan. Ja näyttäisi siltä että ei... ei sellaiseen itkuun jonka jälkeen tulee parempi olo... eikä itkemään toisen pahan olon takia eli samaistumaan toisen olotilaan = empatiaan.


    • nettly

      Ei narsu itke vaan näyttää naamassaan(suuvärkissä)erittäin ärsyttävää säälin ja lähes parkumisen tilaa alahuulta väristäen.

      • oh hoh

        Ei narsisti noi käyttäydy kato peiliin


      • Anonyymi
        oh hoh kirjoitti:

        Ei narsisti noi käyttäydy kato peiliin

        Kyllä narsisteja on ikävä kokea, niistä tulee pahamieli jo olla lähellä.


    • 11+8

      itse henkilökohtaisest tiedän ettei tosiaankaan itke. Eikä kestä jos joku toinen itkee vaikka juuri hän on sen aiheuttanut. Tuntuu että ovat täysin tunteettomia ja saavat iloa siitä että toisilla on asiat huonosti. Sitäkin olen ihmetellyt etteikö narsisti tosiaankaan halua auttajaa jos hänellä on joku vaikeus?

    • d.i.c.e

      "Sitäkin olen ihmetellyt etteikö narsisti tosiaankaan halua auttajaa jos hänellä on joku vaikeus? "

      Aahahahahaa!

    • 14

      Ainakaan narsisti ei sulata toisten ihmisten itkua. Jos joku itkee vaikkapa kuollutta omaistaan, voi narsu vihastua, koska kyyneleitä ei vuodateta hänelle ja hänen ongelmilleen.

      Tunnen erään ilmeisen narsistin, joka iän myötä tuntuu muuttuvan aina vain katkerammaksi. Hän kantaa kaunaa likipitäen kaikesta ja kaikille, pienistä sekä suurista asioista. Ehkä absurdeinta on katkeruus syntymäajasta. Toisaalta hän alkaa myös hautoa kostoa ihmiselle, joka ei ole hymyillyt hänen jutulleen. Puheita on liki tuskallista kuunnella niistä välittyvän raivon ja kaunaisuuden vuoksi. Toisaalta tämä ihminen toteaa usein olevansa ihana ja aurinkoinen ihminen. Hän uskoo vilpittömästi levittävänsä iloa ympärilleen missä liikkuukin. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta on tärkeä osa narsun harhaa.

      • 14

        Siis katkesi.. ja jatkuu: tiedän narsistin itkevän, kun itsesääli oikein iskee. Muiden ihmisten vuoksi tuntemani narsut eivät juuri kyynelehdi. Leimallisempaa on viha ja raivo.. Tyyliin "miksi perkele meni tekemään niin? tässä nyt minä joudun kärsimään ja silloinkin hän oli niin ja niin hankala".


    • Anonyymi

      kyllä narsisti itkee jos se on hänen etunsa mukaista tiedän kokemukselta kun isoäitini on narsisti

    • Anonyymi

      Muutaman kerran narsisti itki, mutta en ole varma liittyikö se enemmän siihen miten hän pelkäsi maineensa menetystä/imagonsa tahriintumista vai itse tapahtumaa missä lapsemme ns. nolasi meidät vanhempina. Hän piti minua vielä vuosienkin jälkeen erosta "vaimonaan" ja stalkkasi mitä kirjoitan esim. someen. Tärkeintä oli "ettei muut ajattele mitä se rouva siellä taas riehuu". Hän ei ollut ymmärtänyt, että ollaan erottu jo 5 vuotta sitten. Hän myös halusi, että vaihdan sukunimeni etten tahraisi jotenkin heidän harvinaista sukunimeään :D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      300
      2697
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      100
      2108
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      171
      1472
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe