Viime aikoina olen kullut pariinkin otteeseen että Portugalissa esim. useat ravintoloitsijat kelpuuttavat ainoaksi maksuvälineeksi käteisen rahan. Luottokortti ei enää kelpaa, koska ilmeisesti haluavat laittaa rahaa "sukanvarteen" tulevia talouden kiristysohjelmia silmälläpitäen, toisin sanoen siis kiertää veroja.
Kuulin tämän Lissabonissa työmatkoilla useasti käyvältä tuttavaltani sekä siellä lomailleelta perheeltä. Sama meininki on kuulemma Espanjassa nykyään.
Mikä on tilanne asian suhteen Azoreilla, Ponta Delgadassa, onko tämä ilmiö jo levinnyt sinne. Onko kenelläkään viime käden tietoa asiasta, joko matkalla olleilta tai nimimerkillä Masseur? Luottokortilla käteisen nostaminen on kallista ja olisi kiva tietää etukäteen pitääkö varautua nostaman kerralla suurempia summia kun on tottunut siihen että luottokortti kelpaa yleensä useampiin paikkoihin.
Luottokortti Azoreilla
3
278
Vastaukset
Tietooni ei ole tullut, että korttien hyväksyminen maksuvälineenä Portugalissa olisi mitenkään vähentynyt. Aihe on ollut satunnaisesti esillä tiedostusvälineissä siitä syystä, että jotkut ravintoloitsijat ovat pitäneet palvelua kalliina ja halunneet veloittaa asiakasta siitä.
Kysymyksessä kuvatut tapaukset ovat mitä todennäköisemmin yksittäisiä, joiden perusteella en ainakaan itse voisi yleistää. Luotto- ja käteismaksukorttien käyttö on erittäin yleistä Portugalissa.
Azoreilla minulla ei mitään havaintoa siitä, että korttien käyttö maksuvälineenä olisi vähentynyt. Tavallisimmat kortit ovat Master Card ja Visa.
Portugalissa on pantu voimaan kolme säästölakia vuoden 2010 maaliskuusta lähtien. Nämä lait korottivat hieman henkilöverotusta, ja alvia sekä leikkasivat sosiaaliturvaa ja palkkoja. Portugalin hallituksen EU:n, Euroopan keskuspankin ja kansainvälisen valuuttarahaston kanssa neuvottelemaan hätälainapakettiin ei sisälly merkittävästi suoranaisia verojen korotuksia, koska ne oli jo pantu toimeen. Henkilöverotuksen osalta veroja tulevat kiristämään mm. joidenkin verovähennysten rajoitukset. Ensi vuoden alusta leikataan yli 1500 euron eläkkeita. Yritysten kohdalla on odotettavissa yhtenäisen sosiaali- ja eläketurvamaksun alentaminen työllisyyden parantamiseksi. Sen vastapainona alvia korotettaneen joidenkin tuotteiden osalta.
Azoreilla, jonka verokanta on ollut 30 prosenttia mannerta edullisempi, mainitu etuisuus putoaa 20 prosenttiin.
Tässä on suurinpiirtein se, mitä verotuksen kiristymisestä tällä hetkellä tiedetään. Riittävätkö nämä toimenpiteet yhdessä säästöjen kanssa valtiontalouden vajeen painamiseksi kolmeen prosenttiin vuoden 2013 loppuun mennessä, jää nähtäväksi.- Seinästä repien
Ensiapuna, "seinästä" eli pankkiautomaatilta voi nostaa sillä luottokortilla käteistä.
Portugalin pankkjärjestelmä on varsin moderni ja ainakin tavallisen kuluttajan näkökulmasta vetää täysin vertoja suomalaiselle järjestelmälle. Laskut hoituvat pankin kautta suoraan tililtä tai Internetin kautta kotoa maksaen ja palkat maksetaan pankkiin. Shekkien käyttö on erittäin vähäistä.
Automaatteja (Multibanco) on varsin tiheässä Ponta Delgadan kaupunkikeskustassa, pienemmissä paikoissa niitä on luonnollisesti vähemmän. Automaatteja on helppo käyttää. Tunnistaessaan ulkomaisen kortin ne kysyvät automaattisesti kielivalintaa. Valittavana on englannin lisäksi pari muuta eurooppalaista valtakieltä. Automaatti antaa korkeintaan 20 euron seteleitä yleensä 150 euroon saakka. Pienissä liikkeissä ei ole ainakaan aamulla vaihtorahaa runsaasti, joten matkailijan on hyvä pitää pienempiäkin seteleitä ja kolikoita kukkarossaan. Kolikoita otetaan mielellään vastaan. Käytössä ovat sekä sentin että kahden kolilkot, mutta useimmat hinnat päättyvät nollaan tai viiteen. Tarjouksissa on hintoja, joiden kaksi viimeistä numeroa ovat 99.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289