Alfan osto

ville.muttonen

Hei moi!
Harkitsen tässä tuollaisen 147. 1.6 l twin sparks koneella olevan alfan ostamista.
Kenelläkään tälläisestä kokemuksia?
hyviä ja huonoja puolia?
vikalistoja?
auton vuosimalli: 2003 ja ajettu 176 000

8

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miki-66

      Kyllä se on jo loppuun ajettu rassi!

    • gs birotor
    • 16

      Turhaan täältä kyselet oikea osoite on alfabbs.fi

      Reilu 170000km on kyllä Alfalle melko paljon, ei siinä että nämä olisi jotenkin merkittävästi erilaisia autoja kuin joku muu merkki mutta monet ovat olleet ennemminkin kaupunkirasseja ja kyseessä ei kumminkaan viimmekädessä ole joku teutooni jossa tärkeintä on kestävyys ja jällenmyyntiarvo.

      2003 16v TS moottorista oli jo lastentaudit karsittu, TS tuli markkinoille joskus 1995 ja muuttui hieman 156 mallin tullessa markkinoille. Moottoria vaivasi aina kuitenkin jakopään vauriot joten sen puolen huollon pitäisi olla kunnossa. Mitenkään merkittävästi bensapihimpi ei 1.6l versio ole kuin 2l ja muutoinkin moottorit ovat lähes identtiset. Eroja TS eri versioiden välillä on siinä löytyykö ajoituksenmuunninta, muuttuvapituuksista imusarjaa, tasapainoakselia, iskun pituus, sylinterin halkaisija, ym, mutta periaatteessa aina sama peruskonstruktio ja lohko.

      Trakastettavaa:
      - Huoltohistoria ja auton yleinen kunto - Tämä voi kieliä suurpiirteisestä auton pidosta ja Alfa ei ole sellaisille ihmisille, jos autoa on pidetty jossain vaiheessa vähän sinne päin unohda se
      - Kolahtelut ajossa voi kieliä välyksistä alustan nivelissä, ei kannata hankkia sellaista yksilöä johon joutuu seuraavaksi vaihtamaan kaikki pallonivelet, ja yleensä myös niihin liittyvät tukivarret
      - Tasainen veto ja riittävät menohalut - Menohalujen vähittäinen hiipuminen johtuu yleensä imamäärämittarin likaantumisesta, periaatteessa ilmiä voi jotenkin putsaillakkin mutta ainoa oikea lääke on ko putkenpätkän vaihtaminen, helppo homma mutta osa makssaa joitain satasia.
      - 2l versiossa voi olla dieselmäistä käyntiä, johuu väljähtäneestä ajoituksenmuuntimesta (plotti nokka-akselin päässä), maksaa joitakin satasia ja yleensä vaihto tehdään jakopään huollon yhteydessä kun paikkoja muutoinkin availlaan siellä suunnassa. Monet twinsparkit rallattelee heti käynnistyksen jälkeen mutta kalkatusta ei saa jatkua muutamaa sekuntia kauempaa.
      - Pakoputket näissä yleensä kestää mutta tuossa iässä voi vaihto olla lähellä
      - Koska sytytystulpat on vaihdettu, yksi sarja kestää kauan, yli 100000km, mutta uudet on kalliita (liki 30e/kpl) ja niitähän tarvitaan 16kpl.

      Jotenkin tulee mieleen että noita voisi löytyä vähemmänkin ajettuna, mutta tärkeämpää taitaa olla auton hyvä yleiskunto. Mielummin hyväkuntoinen vaikka vähän enemmän ajettuna kuin vähän ajettu ja jo pilattu. Kaikki halpis teinituning on Alfassa ei ei, kieliin pienen budjetin ylläpidosta ja kovasta käytöstä, hyvällä maulla tehdyt tunaukset voi kieliä taas täysin päinvastaista. Moni Alfa pilattiin myös takavuosina myyntimiesten leasing autona, haluttiin ajaa Alfalla mutta ei niin välitetty auton pidosta ja kohtelusta, toisaalta taas myyntimiehellä maantieajossa ollut auto voi olla hyväkuntoinen vaikka olisikin enemmän ajettu.

      • urpokarhu

        TS tuli markkinoille vuonna 92.


      • urpokarhu
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        Niin ja itselläni on 380 000km ajettu Alfa Romeo 155 2.0 TS '92 joka ei ole vielä lähellekään loppuun ajettu.


      • 16
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        Siis se oikea mutta ei 16v


      • Camaro SS -69
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        urpo hei, ohessa hieman faktaa:
        8V TS on ollut markkinoilla vuodesta -87 malleissa 75TS ja 164TS, 16V TS tuli vuonna -95 155:n nokalle ja melkein samassa yhteydessä spideriin ja gtv:n, 8V TS kone oli viimmeinen täysin alfan omaan suunnitteluun pohjautuva rivinelonen, tuo uudempi 16V - kone perustuu Fiat/lancia - pohjaiseen rivineloseen..


      • Urpokarhu
        Camaro SS -69 kirjoitti:

        urpo hei, ohessa hieman faktaa:
        8V TS on ollut markkinoilla vuodesta -87 malleissa 75TS ja 164TS, 16V TS tuli vuonna -95 155:n nokalle ja melkein samassa yhteydessä spideriin ja gtv:n, 8V TS kone oli viimmeinen täysin alfan omaan suunnitteluun pohjautuva rivinelonen, tuo uudempi 16V - kone perustuu Fiat/lancia - pohjaiseen rivineloseen..

        Joo tajusin itsekin jälkikäteen tuon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe