Hemmoteltavat rodut?

uteliassss

"On toki olemassa sellaisiakin rotuja ja yksilöitä, jotka ovat täysin vapaasti hemmoteltavissa käytöksen siitä yhtään kärsimättä, esimerkkinä coton de tulear. Se ei kertakaikkiaan suostu pilaantumaan, koska cotonilla on niin alhainen laumavietti ja yksinkertainen elämänasenne." (Pertti Vilander, Koirankorjauskirja)

Mielenkiinnosta kyselisin, mitkä muut rodut ovat esimerkiksi näitä rotuja, jotka eivät mene niin helposti pilalle hemmottelusta? Haluaisin tietää hieman yleisemmin, enkä vain sellaista tietoa, joka perustuu yhteen tai kahteen yksilöön.

10

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera puhuu asiaa

      Vilander on oikeassa. On tosiaan rotuja (/ roturyhmiä), jotka kestävät pussailua ja höpötystä melkein aamusta iltaan. Yhteistä näille roduille on, että niiden vartioimis- ja paimentamisvietti on yleensä vähäinen. Roturyhmistä tulevat mieleen seisovat- ja ajavat metsästyskoirat. Myös seurakoiraosastolta löytyy helppoja ja hellyyttä kestäviä koiria. Ongelmarodut menevät helposti entistä hullummiksi turhalla paapomisella. Mutta joka rodussa on kuitenkin omat poikkeuksensa tässäkin asiassa.

      • No voihan vitalis :D

        Mitkä roturyhmät ei kestä pussailua ja höpötystä "melkein aamusta iltaan" (jos nyt joku niin viitseliäs on ja aikaa riittää :D )
        Tosin on yksilöitä,jotka ylipäätään ei "liiasta" läheisyydestä erityisemmin pidä,mutta taitaa olla eri asiasta nyt kyse...

        Mitä tekemistä alhaisella laumavietillä on tässä asiassa?Kiinnostaa kuulla sen määrite ja miten se vaikuttaa.

        Kyllä niille kaikille koirille samat määritteet toimii,eli kunnolla opetettu käytös, "kuria ja hellyyttä" sopivassa määrin ja rodunomaista toimintaa.
        Oli sitten pieni tai iso.
        Jos väärin tehdään,niin kyllä saa ihan niistä puuvillapalloista pikkuterroristejä,samoin kuin jostain vaativimmista.

        Vaativampia rotuja (yksilöitä) toki on yleisesti ottaen monesti vaativampi kasvattaa ja kouluttaa.Hemmottelulla sillä ei ole mitään tekemistä,jos ne muut perusasiat on balanssissa,ihan samoin kun helpoimmillakin roduilla.


    • neljätoista

      pikkukoirat minusta taas on just näitä ongelmarotuja justiinsa sen takia, kun niitä hemmotellaan eikä kouluteta "koska ne on niin pieniä ja söpöjä".

      en ole vilanderin kanssa samaa mieltä nyt yhtään. jokainen koira rotuun katsomatta tarvitsee kunnollisen peruskoulutuksen, rajoja ja myös sitä rakkautta oikeissa määrin oikealla tavalla tarjottuna.

      • ................

        Kunnollinen peruskoulutus ja mitä se vaatii? Ihan voin omasta kokemuksesta kertoa, että on rotuja, joita ei juuri varsinaisesti tarvitse kouluttaa saadakseen siitä erinomaisen kelvollisen koiran melkein mihin vaan. Ne vaan kouliintuvat helposti ihan sitä perusarkea eläen, ihan tavallisesti ja helposti, riittää vaan kuin pitää säännöistä kiinni. Siis niistä, joista on tärkeää pitää kiinni. Mitä se lelliminen ja paapominen sitten on, meidän toinen koiramme on melkolailla lellitty, mutta ei se ole siitä pilalle mennyt lainkaan, toimii edelleenkin silloin kun tehdään töitä, ei ole minkäänlaista käytösongelmaa vaan päinvastoin kerää kehuja juurikin kauniilla käytöksellä ikäisekseen, ja rotunsa edustajakseen. Sen kanssa vaan voi mennä melkein mihin vaan, ja se on aina yhtä innoisaan kun saa tehdä ihmisen kanssa jotain.

        Ja pikkukoiriakin on todella erityyppisiä, voin kertoa, että kaikkein haastavin koiristamme kouluttaa on ollut pienin koiramme (pystykorvatyyppinen), koska se on älykäs, mutta ei ihan älyttömän miellyttämisen haluinen, sillä on vahva riistavietti, sekä ilmeisesti kuvittelee kooltaan olevan vähintäänkin tanskandoggi. Tämän koiran kanssa oli aikalailla tahtojen taistoa muutama ensimmäinen vuosi, ja vieläkin aika ajoin koira tuntuu koittavan, jotta onkohan samat säännöt vielä voimassa. Mutta osaltaan jästipäisyys ja sitkeys sekä rohkeus ja aktiivisuus tekevätkin tästä koirasta meille ihanteellisen lemmikin, ja periksiantamattomuus on ollut myöskin hyödyksi mm toipuessa vaikeista sairauksista. Tämä koira ei myöskään jätä tehtävää kesken, ja inhoaa epäonnistumisia, vaikka ei varsinaisesti niin paljon kuin halua miellyttääkään kuin ns. helpommat koiramme. Tämä pieni koiramme on todellakin ulkomuodoltaan kaunis ja söpö. Mutta se ei poista sitä, että sitä on koulutettu. Ei sen kanssa muuten edes pystyisi elämään taajamassa.


      • reiskarane
        ................ kirjoitti:

        Kunnollinen peruskoulutus ja mitä se vaatii? Ihan voin omasta kokemuksesta kertoa, että on rotuja, joita ei juuri varsinaisesti tarvitse kouluttaa saadakseen siitä erinomaisen kelvollisen koiran melkein mihin vaan. Ne vaan kouliintuvat helposti ihan sitä perusarkea eläen, ihan tavallisesti ja helposti, riittää vaan kuin pitää säännöistä kiinni. Siis niistä, joista on tärkeää pitää kiinni. Mitä se lelliminen ja paapominen sitten on, meidän toinen koiramme on melkolailla lellitty, mutta ei se ole siitä pilalle mennyt lainkaan, toimii edelleenkin silloin kun tehdään töitä, ei ole minkäänlaista käytösongelmaa vaan päinvastoin kerää kehuja juurikin kauniilla käytöksellä ikäisekseen, ja rotunsa edustajakseen. Sen kanssa vaan voi mennä melkein mihin vaan, ja se on aina yhtä innoisaan kun saa tehdä ihmisen kanssa jotain.

        Ja pikkukoiriakin on todella erityyppisiä, voin kertoa, että kaikkein haastavin koiristamme kouluttaa on ollut pienin koiramme (pystykorvatyyppinen), koska se on älykäs, mutta ei ihan älyttömän miellyttämisen haluinen, sillä on vahva riistavietti, sekä ilmeisesti kuvittelee kooltaan olevan vähintäänkin tanskandoggi. Tämän koiran kanssa oli aikalailla tahtojen taistoa muutama ensimmäinen vuosi, ja vieläkin aika ajoin koira tuntuu koittavan, jotta onkohan samat säännöt vielä voimassa. Mutta osaltaan jästipäisyys ja sitkeys sekä rohkeus ja aktiivisuus tekevätkin tästä koirasta meille ihanteellisen lemmikin, ja periksiantamattomuus on ollut myöskin hyödyksi mm toipuessa vaikeista sairauksista. Tämä koira ei myöskään jätä tehtävää kesken, ja inhoaa epäonnistumisia, vaikka ei varsinaisesti niin paljon kuin halua miellyttääkään kuin ns. helpommat koiramme. Tämä pieni koiramme on todellakin ulkomuodoltaan kaunis ja söpö. Mutta se ei poista sitä, että sitä on koulutettu. Ei sen kanssa muuten edes pystyisi elämään taajamassa.

        Samaa mieltä että on roturyhmiä joita ei tarvitse niin paljon kouluttaa eli ei omaa kovin paljon dominanssia ja ovat rauhallista sorttia sekä itsenäisiä eli ei kaipaa omistajalta rajojen määrittelyä eikä aktivointia eikä turhaudu niin helpolla eli ei työkoiraominaisuuksia eikä virtaa jonka tarvii purkautua.

        Terrierit, käppänä, corgit tarvitsee toimintaa mutta pienistä roduista ehkä tipsu ja mopsi sopii kategoriaan helpoista roduista jotka sallivat omistajan heikon dominanssin ja sietää sylikoiraroolin samoin irlanninsusikoira ja vinttikoirat ehkä isoista ehkä myös nöffi.. keskikokoisista ehkä chowchow, eurasier, kultainen noutaja, collie..


      • ....................
        reiskarane kirjoitti:

        Samaa mieltä että on roturyhmiä joita ei tarvitse niin paljon kouluttaa eli ei omaa kovin paljon dominanssia ja ovat rauhallista sorttia sekä itsenäisiä eli ei kaipaa omistajalta rajojen määrittelyä eikä aktivointia eikä turhaudu niin helpolla eli ei työkoiraominaisuuksia eikä virtaa jonka tarvii purkautua.

        Terrierit, käppänä, corgit tarvitsee toimintaa mutta pienistä roduista ehkä tipsu ja mopsi sopii kategoriaan helpoista roduista jotka sallivat omistajan heikon dominanssin ja sietää sylikoiraroolin samoin irlanninsusikoira ja vinttikoirat ehkä isoista ehkä myös nöffi.. keskikokoisista ehkä chowchow, eurasier, kultainen noutaja, collie..

        Miten niin chow chowlla ei ole dominanssia? Sehän nimenomaan on itsenäinen, omanarvontuntoinen alkukantainen rotu. Älkää hyvät ihmiset antako 'söpön' palleron ulkomuodon hämätä... Mutta niinhän ne monet hämääntyy akitastakin kun ihan nallekarhulta näyttää.


      • reiskarane
        .................... kirjoitti:

        Miten niin chow chowlla ei ole dominanssia? Sehän nimenomaan on itsenäinen, omanarvontuntoinen alkukantainen rotu. Älkää hyvät ihmiset antako 'söpön' palleron ulkomuodon hämätä... Mutta niinhän ne monet hämääntyy akitastakin kun ihan nallekarhulta näyttää.

        piti lisäämän mutta tuli kiire muualle..juu siis tiibetinspanieli omaa dominanssia ja samoin chowchow mutta ovat itsenäisiä luonteeltaan jolloin ei vaadi omistajalta niin paljon aktiviteettia vaan järjestää itse ...ja vielä kun ovat rauhallisia rotuja niin tyytyy vähään eikä turhaudu helposti ja menee helppoina vähän koulutettavina. ei myöskään haasta omistajaansa dominanssin vuoksi.

        Akita sitten on aivan eri asia ja haastaa omistajan mikäli ei laita rajoja ja omaa vahvan dominanssin. Ja tämä rotu ei mene ns.helppoihin rotuihin kuten vaikkapa nöffi tai kultsu etc..


    • 112112112

      Kiinanpalatsikoira ja tiibetinspanieli :-) Itsellä ensimmäinen ja sellainen sylikoira, ettei mitään rajaa!

    • Tsiisos

      Tsiisos noita Vilanderin noitajuttuja. Kamoon! Jättäkää ne omaan arvoonsa. Tyyppi on kuin pultsari.

    • cottonkintussakiinni

      Vilander osaa näköjään selittää mutua sen verran uskottavasti, että on saanut noita seuraajia. Mutta jokainen vähänkin omia aivojaan käyttävä osaa ajatella itse eikä usko suoralta kädeltä noita juttuja.

      Kaikista roduista löytyy taatusti eri luonteita ja on törkeää pikkurotujen vähättelyä sanoa, että ne eivät kärsi liiasta hemmottelusta. Koiria nekin ovat ja tarvitsevat aktivointia, liikuntaa ja rajat (mutta ei mitään vilanderin metodeja, sitä en suosittele millekään rodulle).

      Cottonista sen verran, että niissäkin löytyy tulta ja tappuraa. Kahdella sukulaisella on sellaiset ja yhdellä naapurillani ja ovat kyllä ilkeitä ja täysin pilalle hemmoteltuja otuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe