Tässä arvostelu

Paikalla ollut

Tässä oikeaan osunut arvostelu Karjalainen lehdestä. Se kertoo totuuden Tapani Kansan laulutaidoista. Tässä katkelmia arvostelusta:

Kulttuuri | 19.10.2010 | 02:03
Georg Otsin hengessä


Antti Juvonen

Konsertit

Tallinnan Filharmoninen orkesteri

Solisteina Mart Sander, Heli Veskus, Taavi Tampuu ja Tapani Kansa

Joensuun Carelia-sali 16.10.2010

Konsertin alkupuoli sisälsi ooppera-aarioita taitavasti esitettynä. Papagenan aaria ja Figaron aaria kajahtivat komeasti Taavi Tampuun tulkintoina. Zerlinan ja Don Giovannin duetto Heli Veskuksen kanssa oli vakuuttavaa laulantaa, ja osoitti virolaisten korkean tason. Hieman kevyempään suuntaan kuljettiin Lehairin tutussa Lemmin sua duetossa.

Valitettavasti suomalaisten osuutta edusti Tapani Kansa, jonka äänivarat eivät aikakaan nykyisellään riittäneet kilpailemaan virolaistaitajien kanssa.

Mikrofonia käyttäneen Kansan ääni ei äänentoiston heikon tason vuoksi päässyt edes siihen loistoon, mihin se parhaimmillaan kykenisi.

Ilman vahvistamista Kansasta ei olisi kuulunutkaan juuri mitään. Palmgerin Heijastus-kappaleessa taiteilija Kansa kiihdytti tempoaan lähes orkesterin ulottumattomiin, mutta rauhoittui sentään hiukan Muuttuvat laulut -teoksessa alun kompastelun jälkeen.

Tässä linkki arvosteluun:
http://www.karjalainen.fi/karjalainen/Kulttuuri/georg_otsin_hengessä_6584908.html

37

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikalla ollut

      Eli: Tapani Kansa käyttää mikrofonia laulaessaan ja kuitenkin ääni ei kantanut. "Ilman vahvistimia Kansasta ei olisi kuulunutkaan juuri mitään"
      Ja taas sattui omituinen "rytmihäiriö" ammattitaitoiselle laulajalle: "Palmgrenin Heijastus-kappaleessa taiteilija Kansa kiihdytti tempoaan lähes orkesterin ulottumattomiin, mutta rauhoittui sentään hiukan Muuttuvat laulut-teoksessa alun kompastelun jälkeen".

      Kyllä näitä kompasteluita tulee vähän liikaa yhdelle miehelle.

      • Hemuli Immelman

        "Tapani Kansa käyttää mikrofonia laulaessaan ja kuitenkin ääni ei kantanut."

        Jos Mikrofoniin laulaessa ei laulajan ääni kanna niin se johtuu kylläkin huonosta miksauksesta . Juurihan tuossa jutussakin moitittiin äänentoiston huonoa tasoa. Liekö jäänyt soudchekki tekemättä ? Luulen ,että Tapanin ääni olisi kantanut paremmin ilman mikrofonia josta oli varmasti tässä tapauksessa vain enemmän haittaa kuin hyötyä. Mikrofonilaulaminen ja ilman mikrofonia laulaminen vaativat aivan erillaista tekniikkaa. Tapsa hallitsee ne molemmat tarvittaessa. se on tullut kuultua ennen ja jälkeen tuon Ots- konsertin. Kittilässä olin Tapanin konsertissa Marian kappelissa nyt keväällä ja vakuuttavan komeasti hän lauloi siellä ilman mikrofonia.

        Sitäpaitsi kyllähän nuo Tapsan konsertissa laulamat laulut : Muuttuvat laulut, Heijastus, Älä kiiruhda, Unohtumaton ilta ja Rakastan elämää on vähän toisella tyylillä laulettavia lauluja ,kuin Virolaisartistien laulamat ooppera-aariat. Ei noita Tapsan biisejä kuulu täysiä kailottaa, vaan ne edustavat Otsin lauluohjelmiston hellää ja herkkää puolta lauluja kuten konsertin juontajanakin toiminut artisti Mart Sander totesi.
        Tapani Kansa taitaa hyvin kaksi eri tekniikaa : mikrofoni- ja ilman mikrofoni
        Tapsa ei niissä äänijänteitään edes yrittänyt revitellä eikä sortunut turhan yliampuvaan pateettisuuteen joka ei noiden laulujen luonteeseen kuulu.
        Oli hyvä ,että Otsmaisen lämpimän äänenvärin omaava Tapani oli valittu laulamaan juuri näitä herkkiä lauluja eikä esim. kolkkoäänistä Taavi Tampuuta.


    • Olisko aika?

      Fanien pitäisi pikku hiljaa tunnustaa muutamia asioita. Tapani Kansa ei pärjää äänellisesti oikeille laulajille kuten Karjalaisen arvostelusta käy ilmi.
      Turha on yrittää nostaa häntä maailman elittiin, sinne hän ei kuulu. Hän on yksi iskelmälaulajista. Toinen on tämä mikrofonin käyttö, jonka fanit ovat kieltäneet vaikka todisteita mikrofonin käytöstä on yllin kyllin.

    • Tapsuliini sucks!

      Voi kun tuli ihanan hyvä mieli! Vihdoinkin tuota rääkyvää sontakasaa arvostellaan myös tämän palstan ulkopuolella. Ihan painetussa lehdessä ja selvällä suomenkielellä. Totuudellehan ei nämä ääriLiinit voi mitään: ei haiseva sonta kehumalla tuoksuvaksi muutu. Juuri niinkuin olen vuosikaudet toitottanut: nämä lorujajemannejustiinaxgillaymym Liinilät ovat olleet ja ovat yhä vahvasti rillien ja kuulolaitteiden tarpeessa. Makuakin voi kehittää kun liikkuu ns. oikeissa piireissä missä hyvää makua arvostetaan. Suosittelen lämpimästi!
      Lämmin kiitos keskustelun aloittaneelle linkistä! :)

    • Renee F

      Tässä Tampereen konsertista ihan rehellinen kirjoitus:
      muuttuvat laulut
      14.10.2010 16:02
      -3


      Olin eilisessä konsertissa Tampereella ja mahtavaa oli; melkein.
      Tapani Kansa oli niin kovassa seurassa että 110% suorituksellakin hän olisi jäänyt muiden solistien varjoon.
      Kansa ei kyllä yltänyt likikään tuohon 110% vaan haparoi paikoin jopa niin lahjakkaasti, että minä amatöörinäkin sen havaitsin.
      Olen kuullut Kansan esiintyvän Tampere-talon isossa salissa useasti ennenkin. Eräänkin kerran hän lauloi koko salille ilman äänen vahvistusta ja toistoa. Se oli loisteliasta. Eilen siitä loistosta oli lähinnä kaunis muisto jäljellä.
      Älköön kukaan vetäkö hernettä nenään jos Kansa ei ole aina parhaimmillaan. Tekevälle sattuu,myös taiteilijalle.

    • Ei katkera

      Olisko arvostelun kirjoittaja Antti Juvonen vaan katkera ja kaunainen Tapsaa kohtaa koska ei ole itse menestynyt. Vai skitsofreenikko kuten Tapsan opettaja, joka joutui erottamaan herran kun hän häiriköi ja jäi luokalleen kaksi kertaa?
      Näinhän täällä asiat aina selitetään jos on jotain arvosteltavaa herran käytöksessä tai laulamisessa.

    • Safira~

      Tapsa oli tuossa Georg Ots konsertissa hieman väsyneen oloinen Hämeenlinnan konsertissa viime syksynä . Ja se on varsin ymmärrettävää sillä nuo Ots-konsertithan alkoi heti pitkän kesäkeikkaputken jälkeen. Mm. Vielä samalla viikolla Tapsalla oli täällä suomessa ravintolakeikka sekä Ots- konsertin treenit Tallinnassa. Ei ihme ettei ollut aivan parhaimmillaan Ots-konsertissa konsertissa. Hämeenlinnan konsertin alussa etenkin oli aistittavissa selvää jännittämistäkin, mutta parin biisin jälkeen laulut sujuivat jo mallikkaasti ja tuntui että Tapsa sai äänensä avattua kunnolla kun alkukankeudestaan vapautui. Tapsan laulama " Rakastan elämää" sai ehdottomasti illan raikuvimmat ablodit. Oli se niin upea veto !

      Someron kirkossa ollut joulukonsertti viimejouluna oli sitävastoin huikean upea. Siinä Tapsa oli taas tutussa iskussaan konsertin alusta lähtien ja ääni soi niin mahtavasti . Vavahduttavan vaikuttavaa kuultavaa.

      • Aina samaa juttua

        Seliseli Safira.


    • 21

      Keskisuomalaisessa oli viimesyksynä Jyväskylässä olleesta UNOHTUMATON GEORG OTS - konsertista myös arvostelu. Siinä luki Tapsasta näin :

      - Hauska oli kuulla Tapani Kansaa,joka laulu laulultaan vapautui ja suorastaan nuortui. "Heijastus" ja "Muuttuvat laulut" loivat nostalgisia tunnelmia ja Otsin pitkälinjainen fraseeraus tuli elävästi mieleen."

    • safira~

      Laitan kanssa tähän kun Turunsanomissa oli ollut silloin viime vuonna tälläinen arvostelu tuosta Ots- konsertista.

      ” Tapanin ääni ei avautunut vielä HEIJASTUKSESSA eikä MUUTTUVISSA LAULUISSA. UNOHTUMATTOMASSA ILLASSA oli takertelua sanoissa, mutta kolmannessa ja viidennessä laulussaan ÄLÄ KIIRUHDA ja RAKASTAN ELÄMÄÄ. Kansa pääsi vähintäänkin parhaiden vuosiensa verroille. “

      Hämeensanomissa taas oli Verkatehtaan konsertin arvostelu ja siinä kriitikko kirjoitti ,että Kansan komea ääni on tallella, mutta muuten ei ollut parhaassa vedossaan Verkatehtaan Vanajasalin konsertissa.

    • ?Juuso

      Toivon kyseisestä arvostelusta linkkiä tänne, kuten aloittajakin fiksusti teki. Ettei tule satuiltua omiaan.
      Tosiasia taitaa kuitenkin olla se, että Tapsa ei pärjännyt virolaisille laulajille. Joensuussa ei onnistunut, Tampereella ja Hämeenlinnassakin ei oikein putkeen mennyt fanienkaan mukaan, joten tuskinpa Jyväskylässä tapahtui "ihmeparantuminen".
      Tapsan kyvyt laulajana huomataan kun samaan aikaan esiintyjinä ovat huippuammattilaiset oopperalaulajat. On mahdollisuus verrata.

      • Siinäpä faktaa

        Jotkut asiat paranevat vanhetessaan, Tapani Kansa ei. Sen huomaa hänen uusinta levyään, Sulle, kuunnellessa. Levy on rakenteeltaan otos Kansan rakkauslaulutuotannosta aina vuoden 1968 "Käymme yhdessä ain"- levytyksestä vuoden 2000 versioon "Romanssi"-kappaleesta. Tuona aikana on tapahtunut paljon. Hänen ensimmäisiin kappaleisiinsa verrattuna tulevat uusimmat tekeleet kuin robotin suusta. Nuorella Kansalla oli selvästi aitoa tunnetta mukana, mutta tuo lataus on karissut vuosien vieriessä.
        vyn voi jakaa karkeasti kahteen osaan. On nuori ja tunteikas Kansa sekä vanha, mekaaniseen suoritukseen keskittyvä Kansa. Edellistä kuuntelee mielellään, jälkimmäistä kuunnellessa alkaa suututtaa

        Että tälleen.


      • Safira~

        Laittaisin linkin, mutta siihen Turunsanomien arvosteluun ei ole linkkia , koska se ei ollut netissä, vaan vain Turunsanomien paperiversiossa.
        Jos pääset selaamaan viime lokakuun turunsanomia jossain kirjastossa tms. niin sieltä sen löydät. Konsertti oli muistaakseni joskus lokakuun puolen välin jälkeen ( Mahtaakohan muuten Turunsanomilla olla sellaista arkistosysteemiä käytössään, kun Hesarilla on ? jos on niin sittenhän pientä maksua vastaan pystyisi siten tietokoneella selaamaan niitä viimesyksyn Turunsanomia ).
        Et taida tietää ,että Tapani on aina ollut aika ailahteleva laulaja. Se on hänen "akilleen kantapäänsä ". Kuten eräs muusikko totesi : " Tapanilla hyvän ja huonon päivän ero on suuri. Parhaimmillaan on huikaiseva ja huonona päivänä taas kaikki sattaa mennä ihan penkin alle ".


    • Sepitini

      Olin Syksyllä tuolla konsertissa ja kyllä muuten lauloi mikrofoniin Taavi Tampuu ja Mart Sanderkin . Mart Sander lauloi kaikki biisinsä (3kpl yhteislauluna esitetty Saarenmaan valssi) mikrofoniin ja Taavi Tampuu toisella puoliajalla esittämänsä Kalastajan laulun ja lopussa Saaremaan valssin oman osuutensa . Ekan puoliajan oopperat ja operetit hän lauloi ilman mikkiä. Sopraano Heli Veskus ainoastaan lauloi ilman mikrofonia kaikki laulunsa.

      Tapsa tuli sitten vasta toisella puoliajalla laulamaan. Tapani Kansan esityksistä paistoi jännitys ja jotenkin oli kyllä olemuksessa hiukan väsymystäkin havaittavissa, mutta kuta pitemmälle konsertti eteni niin sitä paremmin Tapsa tuntui pääsevän vauhtiin. Hienoisesta alkukangertelusta tuli vähän sellainen olo , että ehkä Tapsa ei ollut kaikkien kesän kirkkokonserttiensa ja lavakeikkakiireidensä keskellä ehtinyt valmistautua kunnolla tähän kiertueeseen. Eikä kyllä suoraansanottuna ole mikään paras mahdollinen systeemi ole Tapsan tyyliselle artistille konsertissa vuorottelu ,eli ensin odotat iankaiken omaa vuoroasi sitten laulat yhden laulun ja sitten odotat taas takahuoneessa omaa vuoroasi hyvän tovin ja taas laulat laulun tai kaksi ja sitten konsertti jo päättyykin kun alat vasta lämpenemään.

    • mitä sitten ?

      Huonoja keikkoja voi sattua joskus parhaillekkin ( Tapsakaan ei ole kone ), mutta Hartolassa viime jouluna hän vetäisi kyllä niin komealla latinkilla ja tunteella joululauluja ja ilman mikrofonia, että ei ihme että kirkossa ihmiset suorastaan räjähtivät raikuviin ablodeihin, kun Tapsan ääni vielä kaikui kirkon holveissa komean Adamin Oi jouluyön loppuvenytyksen jäljiltä.

      http://www.youtube.com/watch?v=QAK7pGLWJ-M

      "Baritoniääni pääsi oikein runsaasti rikkaasti ja värikkäästi esille."

    • Arvostelu tämäkin
    • tässä:
    • *******************
    • konsertti kävijä

      Tapsa oli lavalla kuin eksynyt, orpo pikkupoika, eli enemmän tai vähemmän eksyksissä koko konsertin ajan. Tuntui ettei hän onnistunut löytämään virolaisorkesterin kanssa yhteistä säveltä, kuin vasta parin viimeisen laulun aikana. Epävarmuus ja lievä hermostuneisuus sekä jännittyneisyys ( kädet tärisi ja hikoili ) tuli esiin selvästikkin. Vilkuili vähänväliä kapellimestariakin kuin turvaa hakien. Eniten hakoteillä Tapsa oli just noissa kahdessa ekassa biisissä joista ko.arvostelussa mainitaan ( Muuttuvat laulut ja Heijastus). Niissä oli selvää haparointia, mutta loppua kohden meno kyllä parani huomattavasti ja esiin alkoi tulla sitä samaa rentoa , itsevarmaa ja vapautunutta Tapsaa jota hänen omissa konserteissaan ja keikoillaan olemme tottuneet näkemään kuulemaan.
      Mutta kuten joku täällä totesikin, että ei hyvälläkään artistilla joka konsertti mene nappiin. Eikä sellaisen perusteella pidä mennä laulajaa tuomitsemaan. Laulaja on just niin hyvä kuin hänen viimeisin keikkansa ja konserttinsa on ollut ja tuon konsertin jälkeisinä kuukausina Tapsalla on kyllä ollut lukuisa määrä keikkoja ( ja varmasti upeita sellaisia) joista itsekkin olen parilla ollut ja niissä ainakin Tapsa on ollut aivan loistavassa vedossa. Ei moitteen sijaa Tapsasta hänen viimeisimmän näkemäni ja kuulemani keikan perusteella ainakaan.

    • Ahtiala

      *

      Kysymys on Georg Ots konsertista. Ympäri maata on tullut viestejä, että Tapani Kansa ei pärjännyt alkuunkaan ammattitaitoisille Viron laulajille. Olisi löytynyt parempiakin laulajia Suomesta.

      No voi hitto soikoon

      jr 12.10.2010 09:12

      Olen tänä iltana menossa Lahteen kuuntelemaan ja katselemaan samaista konserttia. Olen odottanut konserttia innolla, mutta minulla on jo aiempia huonoja kokemuksia T.Kansan ''esiintymisistä''. Arvelinkin jo ennakkoon, kuinka hän mahtaa onnistua noin ammattitaitoisessa joukossa. Nyt se tuli selväksi, ei onnistunut.

      • Hienosti lauloi

        Seinäjoen Ots- konsertissa viime lokakuussa Tapsa lauloi tosi komeasti vaikka yhdessä laulussa olikin vähän takeltelua sanoissa. Melkoisen paljon on Tapsan ääneessä samankaltaisuutta kun Georg Otsilla. Etenkin Unohtumattomassa illassa ja Älä kiiruhda laulussa se tuli hätkähdyttävän selvästi esiin. Saarenmaan valssissakin oli nimenomaan Tapsan laulaessa sellaista samanlaista ilmavuutta ja lennokkuutta kuin Otsin esityksessä.


    • 20+7

      Arvostelussahan on myös tälläineen kohta : "Konsertin lopussa kuultiin kauniita venäläisiskelmiä aina lastenlauluista Unohtumattomaan iltaan ja Rakastan sinua elämä -kappaleeseen."

      Juuri Tapani lauloi "Unohtumattoman illan" ja Rakastan sinua elämä " biisit ja ne sujuivat hyvin ja olivat kaunista kuultavaa .

    • Mullen

      Arvostelussa on myös tälläisiä kohtia:

      Valitettavasti suomalaisten osuutta edusti Tapani Kansa, jonka äänivarat eivät aikakaan nykyisellään riittäneet kilpailemaan virolaistaitajien kanssa.

      Mikrofonia käyttäneen Kansan ääni ei äänentoiston heikon tason vuoksi päässyt edes siihen loistoon, mihin se parhaimmillaan kykenisi.

      Ilman vahvistamista Kansasta ei olisi kuulunutkaan juuri mitään. Palmgerin Heijastus-kappaleessa taiteilija Kansa kiihdytti tempoaan lähes orkesterin ulottumattomiin, mutta rauhoittui sentään hiukan Muuttuvat laulut -teoksessa alun kompastelun jälkeen.
      Aika yksiselitteinen arvostelu. Tapani Kansa ei pärjää äänellisesti edes tuntemattomien Virolaisten oopperalaulajien kanssa.

    • tässä :
    • Lorujaje

      > Väliajan jälkeen siirryttiin viihde-ja operettimusiikin pariin ja mukaan liittyi Tapani Kansa jonka äänen lämmin väri muistutti suuresti Georg Otsin ääntä <

      Ei muuten ollut tuon kiertueen tiiimoiltakaan ainoa kriitikko joka mainitsi Tapsan ääneen muistuttavan huomattavan paljon Otsin ääntä. Esim. Keskisuomalaisen kriitikko siitä myös mainitsi.

    • TK-tavallinen ääni

      Georg Otsin ääni on soivempi, täyteläisempi, pehmeämpi, voimakkaampi ja kaunempi kuin kuin Tapani Kansan ääni. Mitähän samaa joku kuulee?

    • Lorujaje

      On hyvinkin paljon samaa. Kun kuuntelet Tapsan laulavan jotain Otsin laulua, niin siinä sen huomaa ja kuulee selvästi.

    • Huusko

      Jos vaan kuuluis yleisölle jotain niin vois verrata.

      • Milla Kalla

        On tämä vittumaisten ihmisten palsta. Ei muuta kun haukutaan Tapani Kansaa. Vaan Georg Ots se vaan on komea ja kuulemma hänen kiertueensa ovat edelleen yleisöä täynnä vuonna 2011.


    • Eivmäinen

      Niinpä tuntuu olevan, ainakin sinä olet vittumainen.

    • Usteli

      Just

      • olet aivan sekaisin

        Lohduttavinta näissä viesteissä on se, että ne tulevat, nimimerkeistä huolimatta, yhden ja saman epämusikaalisen hourupään toimesta. Kuten sanonta kuuluu:

        ei vois v*ttu vähempää kiinnostaa.

















        Tapani Kansa on yleisesti tunnustettu mestarilaulaja ja minä nautin hänen lauluäänestään. Se riittää minulle.


    • ÄÖ 155

      Nerokasta! Harmonikansoiton opettaja arvostelemassa lauluesitystä. Luottakaamme siis sokeasti, kuten tuo vähä-älyinen Paikalla ollut, hänen arvosteluunsa. Se on vain yksi mielipide muiden joukossa.

    • musacorner

      Tuo Antti Juvonen on aiemminkin arvostellut Tapsaa hyvin kriittisesti. Ei ole ilmeisesti hänen mieleensä tämä laulaja. Noh, eihän kaikkia voi miellyttää.

      Tapsa on loistava laulaja. Hänen tulkinnoissaan on paljon hienouksia joita kaikki ei näytä edes tajuavan. Osaa mm. mestarillisesti leikkiä äänensä valoilla ja varjoilla

    • voevoe...

      Tapani Kansalla ja Otsilla tuntuu olevan enemmän yhteistä kuin vaan ulkonäkö ja komea ja taipuisan lämmin ääni.

      Otsista, jonka ääni oli mitä hienoin kirjoitettiin nimittäin aikoinaan Helsinginsanomissa tälläinen arvostelu jonkun kriitikon toimesta kun Ots esiintyi Kansallisoopperassa ( arvostelun lainaus on Otsista kirjoitetusta elämänkerta kirjasta ). :
      " Georg Otsin levytyksissä, Saarenmaan valssissa etenkin on harvinaista tuoretta raikkautta ja vetoa, mutta Iloisen lesken samppanjantuoksuississa budoaaritunnelmissa tuo juhannushurmuri ei ole kotonaan...... Otsin Danilo jäi himmeäksi ja muiden henkilöiden varjoon, hänen näyttelemisensäkin vaikutti aralta....... ja ääni paljastui sangen pieneksi ja hauraaksi. "

      Ei siis aina kaikkien kriitikoiden mieleen ole ollut Otsikaan. Silti hän oli aivan loistava laulaja ja sitä on myös Tapsa.

      Tapanin laulamat laulut konsertissa vaativat hienovaraista tulkintaa. ei esim. Älä kiiruhda ja Heijastus ole mitään kailottamalla laulettavia kappaleita. Konsertin juontaja Mart Sanderkin totesi otsin tuotannossa olevan myös herkkää ja hellää tulkintaa edellyttäviä kappaleita, mutta sitä ei ilmeisesti tuo kriitikko tajunnut vaan luuli että kaikki biisit kailotetaan kurkkutorvi suorana kuten ensimmäisen puoliajan ooppera-aaria esitykset.
      Sitäpaitsi jos miksaus on päin P:tä ,kuten tuossa arvostelussa heikkoa äänentoistoa moitittiin, niin eipä siinä silloin laulajan äänen sointi pääse kunnolla esiin ollenkaan.

    • Selkeää tekstiä

      Valitettavasti suomalaisten osuutta edusti Tapani Kansa, jonka äänivarat eivät aikakaan nykyisellään riittäneet kilpailemaan virolaistaitajien kanssa.
      lman vahvistamista Kansasta ei olisi kuulunutkaan juuri mitään.

      Aika selkeää tekstiä. Vaikka kuinka kirjoittaisi palstatolkulla, tämä ei muutu miksikään. Että silleen..

      • että sillee

        Samaisessa lehdesä arvosteltiin vähän aikaisemmin Tapanin Maestro-areenalla livelevy. Se on taltioitu Tapsan taannoiselta juhlakonserttikiertueelta.
        Arvostelussa kehutaan Tapsan ääntä hienoksi ja trimmatuksi, mutta moititaan liiallisesta mahtipontisuudesta. Koskaan ei näköjään ole näköjään joillekkin hyvä. Laulaa Kansa sitten herkemmin tai suuremmalla paatoksella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1290
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      69
      835
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe