Öljy valon vilkkuminen keskeytti matkan kun autolla oli ajettu 3800km. Lisäsin litran öljyä. Ajoin vielä 300km. Vein Audin pikahuoltoon ja tarkistivat ettei valuta.
Ilmeisesti alussa ollut öljy vähissä tai kuluttaa paljon öljyä. Ihmettelen vain kuinka paljon sallitaan uuden auton kuluttavan? Onko moottorissa vikaa? Mittatikun rajojen väli on kuulemma 0,8l.
uusi A3 ja suuri öljyn kulutus
20
8851
Vastaukset
- J H
Uusi moottori saattaa tosiaankin kuluttaa öljyä paljonkin enemmän kuin ajettu.
Sylinterien hoonausjäljet ovat karkeat ja männänrenkaat eivät ole vielä sopeutuneet ihan kunnolla.
Ennen vanhaan oli nyrkkisääntönä litra/1000 km. Se oli jo liikaa.
Nyt eletään 2000-lukua joten tuollainen öljynkulutus ei ole hyväksyttävää.
Kulutus riippuu myös siitä mitä lämpötiloja ja rasituksia moottori joutuu sietämään sekä lisäksi öljyn kuumaviskositeetista ja laadusta.
Rankka revitys kuumalla moottoritiellä syö öljyä eri malliin kuin talvinen köröttely ruuhkassa.- Immu
...pahasti provolta!!!
- älä viitsi...
Immu kirjoitti:
...pahasti provolta!!!
Eipä taidakaan haiskahtaa. Sitä varten takakontissa on jopa öljypurkki mukana että voi siitä lisätä. Ja tietysti ohjekirjassa mainittu. En nyt ole muita uusia autoja tutkinut, mutta epäilen ettei kovin monesta kyseistä pulloa löydy. Perusteena "nämä uudet koneet vain on nyt sellasia". Ei kyllä mene mulla jakeluun. Toivotaan vain, että öljynsyönti joskus vähenee.
- golffari
älä viitsi... kirjoitti:
Eipä taidakaan haiskahtaa. Sitä varten takakontissa on jopa öljypurkki mukana että voi siitä lisätä. Ja tietysti ohjekirjassa mainittu. En nyt ole muita uusia autoja tutkinut, mutta epäilen ettei kovin monesta kyseistä pulloa löydy. Perusteena "nämä uudet koneet vain on nyt sellasia". Ei kyllä mene mulla jakeluun. Toivotaan vain, että öljynsyönti joskus vähenee.
Sopii toivoa, mutta 1.6 Golfini kokemukseni perusteella ei vähene... vaan lisääntyy.
- Kauko
golffari kirjoitti:
Sopii toivoa, mutta 1.6 Golfini kokemukseni perusteella ei vähene... vaan lisääntyy.
Kyllä nämä koneet öljyä ovat kuluttaneet hyvin usein, joskaan ei kaikki.
- masa
Kauko kirjoitti:
Kyllä nämä koneet öljyä ovat kuluttaneet hyvin usein, joskaan ei kaikki.
Totisinta totta. En paljoakaan ymmärrä auton tekniikasta, mutta voisikohan tuo uusi FSI-tekniikka olla syynä kulutukseen?
Olen kyllä ajanut välillä aika kovaa, testannut huippunopeutta ainakin 4 kertaa. Aivan huippuun en ole ole vielä ehtinyt :) Sisäänajo meni aivan rauhallisesti. - golf gti
golffari kirjoitti:
Sopii toivoa, mutta 1.6 Golfini kokemukseni perusteella ei vähene... vaan lisääntyy.
Tuota noin, ei ne kaikki ole öljysyöppöjä. Turbo-Golfin öljyillä ajettu nyt 13.000km ja tikun mukaan pinta laskenut alle pari milliä. En tosin ole vinguttanut vaan nauttinut kohtuullisesta väännöstä.
- J H
golf gti kirjoitti:
Tuota noin, ei ne kaikki ole öljysyöppöjä. Turbo-Golfin öljyillä ajettu nyt 13.000km ja tikun mukaan pinta laskenut alle pari milliä. En tosin ole vinguttanut vaan nauttinut kohtuullisesta väännöstä.
Mulla on 400000 ajettu 22 vuotta vanha 1,6 audi, 85 DIN-heppaa.
Kansihomma on kerran tehty ja kumit vaihdettu.
vaihtovälin (10000 km) olen ajanut jo monet kerrat, aina suht. hyvällä Nesteen täyssynteettisellä.
Öljypinta ei laske edes puoleen väliin eli öljynkulutus on noin 0,3.. 0,4 litraa 10000 kilometrillä.
Tämä vain esimerkkinä, uusi auto voi kuluttaa enemmän
- Jamppa
VW-maailmaan. Ilmeisesti uusi merkki koska et katsonut tarpeellisesksi tarkastaa öljyjä ennen kuin valo syttyi. Onneksi nykyään on tuo valo, ilman sitä olisit aika paljon köyhempi :/
Uusi auto voi viedä paljonkin öljyä eikä siitä voi tehdä mitään sen kummempia johtopäätöksiä. VAG-koneet ovat aina vieneet öljyä sen verran että sitä tikkua kannattaa käyttää ja se asia ei ole muutunut mitenkään. Eri asia on esim. Ford. Suosittelen vahvasti kaikille vw:n tikun käyttöä väh. 1000 km:n välein.- mike
Jos moottorissa on long life öljyt ja ajat pelkkää lyhyttä väliä et moottorin lämpö ei nouse niin vagin koneet syö tosi paljon öljyä. Vaihdettu takuuseen uusi moottori ja sama juttu 1300km ja 3 litraa öljyä uusi kone ja 1200km ja 2,5l öljyy et semmosia
- masa
mike kirjoitti:
Jos moottorissa on long life öljyt ja ajat pelkkää lyhyttä väliä et moottorin lämpö ei nouse niin vagin koneet syö tosi paljon öljyä. Vaihdettu takuuseen uusi moottori ja sama juttu 1300km ja 3 litraa öljyä uusi kone ja 1200km ja 2,5l öljyy et semmosia
Jep, olen ajanut todella lyhyttä matkaa pääasiassa. Muutama pidempi reissu. Heinäkuussa pitäisi lähteä keski-eurooppaan ja hieman huolestuttaa mahdolliset ongelmat.
30km ennen kuin käytin huollossa alkoi kuulumaan ylimääräinen ääni, aivan kun helikopteri olisi lentänyt yli... (Saattoi lentääkin :), tuskin kuitenkaan) Mutta se hiljeni, ajattelin johtuiko esim. asfaltin tyypin vaihtumisesta. (Auto on todella hiljainen ja tuollaiset äänet kuuluvat herkästi.) Sellaisen olen nyt ollut huomaavinani kuin kierrokset eivät laskisi normaalilla tavalla kiihdytyksen jälkeen. Tämä tosin saattaa johtua huomion kiinnittymisestä kaikkiin mahdollisiin vikoihin. - Jamppa
masa kirjoitti:
Jep, olen ajanut todella lyhyttä matkaa pääasiassa. Muutama pidempi reissu. Heinäkuussa pitäisi lähteä keski-eurooppaan ja hieman huolestuttaa mahdolliset ongelmat.
30km ennen kuin käytin huollossa alkoi kuulumaan ylimääräinen ääni, aivan kun helikopteri olisi lentänyt yli... (Saattoi lentääkin :), tuskin kuitenkaan) Mutta se hiljeni, ajattelin johtuiko esim. asfaltin tyypin vaihtumisesta. (Auto on todella hiljainen ja tuollaiset äänet kuuluvat herkästi.) Sellaisen olen nyt ollut huomaavinani kuin kierrokset eivät laskisi normaalilla tavalla kiihdytyksen jälkeen. Tämä tosin saattaa johtua huomion kiinnittymisestä kaikkiin mahdollisiin vikoihin.hyvä mies! Ei se Audi räjähdä vaikka se viekin öljyä. Kaupunkiajo ei sitä kulutusta lisää. On sellasia koneita että ne vie aina jonkin verran öljyä mutta se kulutus ei välttämättä lisäänny seuraavaan 400 tuhanteen kilometriin.
Ajele nyt vaikka kymppitonniin asti ja aloita sureminen sen jälkeen. Ota pönikkä öljyä mukaan eurooppaan (tai saa sitä sieltäkin:) ja nauti matkasta! - masa
Jamppa kirjoitti:
hyvä mies! Ei se Audi räjähdä vaikka se viekin öljyä. Kaupunkiajo ei sitä kulutusta lisää. On sellasia koneita että ne vie aina jonkin verran öljyä mutta se kulutus ei välttämättä lisäänny seuraavaan 400 tuhanteen kilometriin.
Ajele nyt vaikka kymppitonniin asti ja aloita sureminen sen jälkeen. Ota pönikkä öljyä mukaan eurooppaan (tai saa sitä sieltäkin:) ja nauti matkasta!okei, yritän olla stressaamatta. Mutta vituttaa totta puhuen. En ostanut p..keleen kallista autoa sitä varten että pitäisi pelata öljyn täyttämisen kanssa muutaman sadan kilometrin välein.
- Arttu
masa kirjoitti:
okei, yritän olla stressaamatta. Mutta vituttaa totta puhuen. En ostanut p..keleen kallista autoa sitä varten että pitäisi pelata öljyn täyttämisen kanssa muutaman sadan kilometrin välein.
En halua provoilla, mutta mikä tuon öljynkulutuksen aiheuttaa? Olen ajellut 220tkm 99-mallin HDi sitruunalla, eikä öljyä kulu. Vaihdatan öljyt 20tkm välein, joka on normaali öljynvaihtoväli, eikä öljyn pinta laske tikussa käytännössä lainkaan. Auto on ollut uudesta asti samanlainen ja sisäänajokin tuli suoritettua vähän niin ja näin mm. huippujen kokeilu about 500km ajetulla koneella. Aiemmassa autossa piti tikkua nostella ja öljyä lisäillä, mutta nyt on unohtanut koko homman. Siksi kirjoittelen kun aikaisempi auto oli 'sämpylä'-mallin 80 td Audi ja se hukkasi öljyä n. 2dl/1000km.
- Näitä
Arttu kirjoitti:
En halua provoilla, mutta mikä tuon öljynkulutuksen aiheuttaa? Olen ajellut 220tkm 99-mallin HDi sitruunalla, eikä öljyä kulu. Vaihdatan öljyt 20tkm välein, joka on normaali öljynvaihtoväli, eikä öljyn pinta laske tikussa käytännössä lainkaan. Auto on ollut uudesta asti samanlainen ja sisäänajokin tuli suoritettua vähän niin ja näin mm. huippujen kokeilu about 500km ajetulla koneella. Aiemmassa autossa piti tikkua nostella ja öljyä lisäillä, mutta nyt on unohtanut koko homman. Siksi kirjoittelen kun aikaisempi auto oli 'sämpylä'-mallin 80 td Audi ja se hukkasi öljyä n. 2dl/1000km.
taitureita riittää jakamassa "Audi" tietoa, en ole ikinä lisännyt huoltojen välissä öljyä yhteenkään Audiini. Ei ole leikkailut kiinni, vaihtoon menneet 100-140 tuhatta ajettuina laatu-autoina. Jos otat öljykanisterin Eurooppaan mukaan, niin älä ota sitten Audia! Ota se japsi.
- masa
Näitä kirjoitti:
taitureita riittää jakamassa "Audi" tietoa, en ole ikinä lisännyt huoltojen välissä öljyä yhteenkään Audiini. Ei ole leikkailut kiinni, vaihtoon menneet 100-140 tuhatta ajettuina laatu-autoina. Jos otat öljykanisterin Eurooppaan mukaan, niin älä ota sitten Audia! Ota se japsi.
En oikein ymmärrä viimeistä kommenttia.
Olisi todella mukava saada selkeää tilastoa kuinka paljon uudet A3:set vievät öljyä. Tuota on varmaan aika vaikea käytännössä tutkia.
Onhan tämä jännä juttu. Joku sanoo ettei tarvitse koskaan lisätä, toinen opettaa 5dl/1000km olevan normaalia. (Audi-liikkeessä jälkimmäinen.)
Sitä korostan että ajoni on todella lyhyttä. Kaasujalka varsin herkässä, paitsi aluksi tosin oli nastarenkaat ainakin n.3000km, joita säästelin. Bensankulutus on ollut about 10l/100km, mikä ei sekään ole aivan vähäinen. - Don
mike kirjoitti:
Jos moottorissa on long life öljyt ja ajat pelkkää lyhyttä väliä et moottorin lämpö ei nouse niin vagin koneet syö tosi paljon öljyä. Vaihdettu takuuseen uusi moottori ja sama juttu 1300km ja 3 litraa öljyä uusi kone ja 1200km ja 2,5l öljyy et semmosia
Itsellä on 2000 mallin A3 long life koneella. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen ajettu n. 8000km ja öljytikun pinta ei ole laskenut juuri ollenkaan. Autolla ajettu nyt n. 60 000km.
- Jamppa
Don kirjoitti:
Itsellä on 2000 mallin A3 long life koneella. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen ajettu n. 8000km ja öljytikun pinta ei ole laskenut juuri ollenkaan. Autolla ajettu nyt n. 60 000km.
joku tässä jo kirjoitti: sitä varten siellä takaloosterissa on litran öljypönikkä. Onko Fordissa? Onko Tojossa? No ei, kun ne ei pahemmin vie sitä öljyä ja volkkari vie, niin yksinkertaista se on.
Kehotan kaikkia jättämään omaan arvoonsa jutut jotka ovat tasoa, ajan 20 tkm vw:llä ja öljypinta on maksimissa. Tähän on kolme selitystä:
1. öljyä täytetty vaihdossa yli max. merkin (hyvin tyypillistä)
2. Öljyä lisätty matkan varrella
3. Öljyn sekaan vuotaa jäähdytinnestettä.
Vw koneissa on runsaasti yksilöllisiä ja mallikohtaisia eroja, joten mitään tarkkaa "optimikulutusta" ei voi sanoa. Uusi kone voi viedä enemmän kuin puoli miljoonaa ajettu.
- ihmettelijä
Jos uudehkojen VW/Audi-moottorien öljynkulutuksessa on noinkin isoja eroja, mitä täällä on kirjoitettu, tämähän tarkoittaa hyvin epätasaista laatua.
Mikäli kaikki moottorit veisivät esim. litran 10 000 km:llä öljyä, silloin voisi olettaa, että moottori on suunniteltu tällaiseksi. Mutta jos joku moottori syö, joku ei, sehän tarkoittaa, että laatu ei ole oikein kohdallaan. Tai ainakin auton ostajan pitäisi saada itse valita, haluaako se öljyllä vaiko bensalla/dieselillä kulkevan auton! - masa
Autollani on nyt ajettu 5400. Olen kertalleen täyttänyt öljyn sen loputtua täysin. Laitoin noin 1-2 desiä liikaa öljyä.
Nyt edellisen lisäyksen jälkeen olen ajanut n. 1500km. Öljytikku näyttää nyt n. 1/5 täydestä.
Joten kulutus jatkuu. Mitään vikaa ei löydetty edellisen tarkistuksen jälkeen. Saas nähdä kuinka kauan suuri öljyn kulutus jatkuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä423394- 361984
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?301729- 161527
- 231508
- 91391
- 241377
- 141227
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai781125- 221102