Kumpi on teidän mielestänne parempilaatuinen, tarkoitan siis kuvanlaatua, äänenlaatua ja tekstitysten toimivuutta?
Entä miten yleiskuvaltaan kumpi on teidän mielestänne parempi, kumpaa itse käyttäisitte pidemmällä aikajaksolla?
Mulla itsellä testivaihe vasta alussa enkä ole vielä vertaillut, vain yhden tallenteen oon katsonut Nettidigiboksista ja kyllä se monet youtube-videot voittaa mennen tullen, tosin en tiedä onko se samaa tasoa esim. antennidigiboksin tallenteen kanssa. Mä en katso tallenteita suoraan vaan tallennan omalle koneelle (hidas nettiyhteys).
TV Kaista vs. Nettidigiboksi
5
472
Vastaukset
- Peippone
Meillä käytetään pelkkää Nettidigiboksia telkun katseluun. Lähinnä uutiset tulee katsottua suorana töllöstä, kaikki muu jälkeenpäin Boksista.
Joskus vertailin mpeg4 kuvanlaatua noista ja Nettidigiboksissa vaikutti olevan tarkempi ja parempi kuvanlaatu. Tästä korkealuokkaisesta mpeg4 pakkauksesta on hyötyä varsinkin hitaamman nettiyhteyden kanssa. Tekstitykset toimivat molemmissa samalla tavalla srt tiedostoina. Äänet kunnossa molemmissa.
Boksi näyttää olevan hieman edullisempi. Kaistassa on enempi turhia toiminnallisuuksia, jotka mielestäni sotki liikaa sen käytettävyyttä.- kiinnostunut.
Oletko katsonut noita Nettidigiboksin ja TV Kaistan tallenteita myös television kautta eli joko niin että pc kytketty telkkariin tai sit poltettu dvd:lle? Ja jos oot niin miltä ne vaikutti television kautta?
Jos noiden laatu on yhtä hyvää kuin vaikka antenniboksin tallenteissa niin noi on ehdottomasti kyl sellaisia palveluita joita vois alkaa käyttää.
- Peippone
Käytän Boksia mediatankilla, joka on kytketty videotykkiin kiinni. Screenini on noin 80 tuumaa. Kuvanlaatu on näinkin suurella ruudulla yllättävän hyvä, tosin tykki alkaa olemaan jo sen verran iäkäs, jotta se kaipaisi vaihtoa.
Mediatankilla tarkoitan tätä käyttötapaa:
http://www.nettidigiboksi.fi/info.php?s=laitteet&as=nmt - ketjun aloittaja.
Vastaan omaan ketjuuni koska nyt on jonkun verra jo testiaineistoa. Ja pakko sanoa että TV Kaistassa on parempi kuvanlaatu, jos käyttää 8 Mbps Pro-laatua. Silloin se on yhtä hyvä kuin mitä antennista tai kaapelista tulee.
Sen sijaan vaikuttaa siltä että Nettidigiboksi (lyhyemmin NDB) pakkaa nuo tallenteet jotenkin oudosti, ensinnäkin pixel aspect ratio on jotain ihan käsittämätöntä, mulla yks softa ilmoitti pixel aspect ratioksi NDB:n tallenteille 87:xxx (en muista x:iä mutta se oli jokatapauksessa monin verroin suurempi kuin tuo 87, vaikka suhdeluvun pitäisi olla niin että kaksoispisteen vasemmalla puolella on suurempi luku ja oikealla pienempi, normaali 16:9 kuvasuhteen ja 720x576 kokoisen videon PAR kuuluisi olla 64:45).
Lisäksi kun oli pakko muuntaa kyseiset tallenteet sellaisiksi että dvd-soittimeni kykenee toistamaan koska MP4-tiedostoja joissa ääni on AAC ja video MPEG4/AVC niin soittimeni ei osaa, muunsin tallenteet kokeeksi sekä Xvidillä (Xvid on MPEG4/ASP-koodekki) videon ja äänen MP3:ksi, ja tiedostokontaineriksi AVI, että myös normaalin dvd:n MPEG-PS sisältäen MPEG2-videota, AC3 äänen ja laitoin molemmissa muunnoksissa laadun niin korkealle kuin voin eli bitrate niin suureksi kuin mahdollista. Silti, kun toistin noi koelevyt niin kuvassa oli selviä pakkausvirheitä mitä ei koskaan muutoin esim. leffoja pakatessani ole esiintynyt. Oli artifekteja, oli selvää sahalaitaisuutta ym. virheitä.
Tietsikan pienellä monitorilla noi NDB:n tallenteet voi näyttää nippanappa ok:lta mut en suosittele niitä kyllä katsottavaksi millään telkkarilla ellei käytössä ole jotain vanhaa kuvaputkitöllöä. Mulla on käytössä HD ready telkkari eli ns. välimallin HD-telkku ja siinäkin selvästi huomaa NDB:n pakkausvirheet. Ilmeisesti pakkaavat liian tiukkaan nuo.
Sen sijaan TV Kaistan 8 Mbps Pro-tallenteet näyttää levylle poltettuna ja sen jälkeen dvd:llä toistettuna niin hyviltä kuin nyt voi antenniverkon tallenteet olla, tämä siis ihan katsottuna samalla telkulla kuin noi NDB:n tallenteetkin.
On tietty kyseenalaista että jos omistaa jo oman tallentavan digiboksin että tarviiko noita palveluita mutta onhan se siinä hyvä, että jos jokin ohjelma on unohtunut ajastaa, niin ohjelman voi jälkeenpäinkin saada käyttöönsä tai jos on jossain reissussa eikä voi ajastaa ohjelmaa omaan boksiin niin TV Kaista pelastaa tilanteen.
Summa summarum: omien testikokemuksien mukaan toistaiseksi en tuu jatkamaan NDB:n asiakkuutta sen kuvanlaadun takia mutta TV Kaista on hyvä olla hätätapauksia varten ja kun kuvanlaatukin on siinä ihan kelvollista. - ihmettelijä82
Aika erikoista. Itse olen myös Nettidigiboksin tilaaja ja ei mulla ole ongelmia kuvasuhteen kanssa. Läppäri on HDMI:llä kiinni 50" taulu TV:ssä ja kuva näkyy aivan oikeassa suhteessa. Katsoin jopa samaa sarjaa yhtäaikaisesti tallennettuna ja TV:stä tulleena vaihtamalla kuvan sisääntuloa TV:lle ja kuvasuhde näytti molemmissa aivan samalta. Hyvä palvelu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222638- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821189