Poikani käy nyt kesällä riparin ja tämä konfirmaatio (?) päiväkin on tiedossa. Mutta, itse en kuulu kirkkoon, enkä ole rippikoulua käynyt, enkä ole näissä juhlissa koskaan käynytkään. Eli mietinkin mitä päälle (joo, kirkkoon ei hihattomassa mekossa) ja mitä lahjaksi ? Sitten tietenkin mietityttää, että mitä muuta lapselle tulee kuin "naimalupa" ja pääsee kummiksi ?
rippikoulu
33
198
Vastaukset
Onnea!!!
Konfirmaatio on rippikoulun päätös ja siinä nuoren elämälle rukoillaan siunausta. Rippikoulu on osa seurakunnan kasteopetusta.
Lue konfirmaatiosta täältä:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/87A8B935EC6CE1A6C2256FEA003B817E?OpenDocument&lang=FI
Ja vasemmassa reunassa vastauksia kysymyksiin: missä ja milloin, toimituksen kulku, rippijuhla ja merkitys ym.
Samat sivut kertovat esimerkiksi seuraavaa:
”Konfirmaatio on rippikoulun päätteeksi järjestettävä juhla. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala toimii konfirmoitujen vahvistajana, seurakunta rukoilee heidän puolestaan, ja heidät siunataan apostolisella siunauksella.
Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen seuraajaksi. Hän yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat hänen kastetilaisuudessaan.”
Mitä päälle: suosittelisin juhlavaa asua. Ei ole haitaksi, jos miehillä on puku päällä, mutta muukin asu on ihan ok. Perinteisesti naiset eivät ole menneet kirkkoon kovin paljastavissa vaatteissa, koska eroottinen viesti - vaatekin on viesti - kirkossa koetaan hämmentävänä. Kaikkein lyhyin mekko tai hame voisi jäädä kaappiin. Pukeutumalla arvokkaasti osoittaa kunnioittavansa nuoren juhlaa.
Lahjaa voi tietysti tiedustella nuorelta itseltään. Perinteinen rippilahja on risti, jonka kummit ostavat. Tiedän, että nuoret odottavat rahaa – aikuisen omassa harkinnassa on tietysti se, miten hän nuorta ilahduttaa.
Konfirmaation merkitys:
”Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Ennen konfirmaatiota hän on voinut osallistua ehtoolliseen vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan kanssa. Rippikoulu ja konfirmaatio antavat oikeuden toimia kummina. Konfirmoitu voidaan myös vihkiä kirkollisesti avioliittoon, ja hän voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Rippikoulun käynyt voi hakea seurakunnan isoskoulutukseen.” Tämä siis tuolta kirkon sivuilta.
Rippikoulun konfirmaatiossa kysytään nuorilta uskontunnustuksen jälkeen: ” Tahdotteko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässänne? Ei siis kysytä, voitteko pitää kaiken totena, vaan haluatteko elä uskonne mukaan. – se on olennaista.
Toivotan onnistuneita konfirmaatiojuhlia kotiin!
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi HämeenlinnastaHaluan toivottaa teille hyvää rippikoulua ja konfirmaatiota.
Kirkkoon konfirmaatiomessuun voi mennä vaikka ihan siisteissä perusvaatteissa. Toki rippikoululaisten nuorten kannalta on mukavaa jos osallistujat ovat pukeutuneet juhlavasti. Hihaton mekkokin on ok, jos se on hyvän maun rajoissa.
Useat vanhemmat, kummit ja sukulaiset sekä ystävät antavat rippilahjaksi rahaa (monen nuoren oma toive), ristin, lahjakortteja, kirjoja jne. vähän nuoresta riippuen. Eli ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa.
Pohdit mitä rippikoulu ja konfirmaatio lapsellesi antaa. Toivon, että ne antavat hyviä eväitä elämää varten. Konkreettisia asioita ovat esimerkiksi mahdollisuus toimia kummina, mahdollisuus saada kirkollinen vihkiminen ja pääsy seurakunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.
mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja- girl22gr
hei mutta eikö lapsi jo kastattaessa liitetä seurakuntaan,miksi pitää siis käyä rippikoulu? vasta konfirmaation jälkeenkö saa mennä naimisiin kirkosa ja toimia kummina?
- Antikristuksen työtä
Komfirmaatio opetuksessa vahvistelaan, sitä Uudelle testamentille vierasta kastetta, siihen liittyvine harhakäsityksineen, että kasteessa vauvasta tulisi kasteessa uudesti syntynyt Jumalan lapsi. Nuorena tämä valhe vahvistetaan, eili ihminen korfirmoidaa vahvistaen Raamatulle vieraita harhakäsityksiä. Tietysti myös hänen moraalikäsityksiään pyritään ohjeistamaan, Jumalan sijaisena esiityvien pappien: opettaessa rippikuolulaisille Lutherin väärentämiä Jumalan käskyjä, ja niitä univesaaleiksi muutettuna, vastoin Jumalan omia sanoja.
- jarmo kokkonen
Noin 30 rippikoulun kokemuksella täydentäisin edellisiä vastauksia niin, että nuori todennäköisesti saa uusia ystäviä, oppii tuntemaan entisiä kavereitaan paremmin ja pohtii elämän suuria kysymyksiä enemmän kuin ehkä koskaan. Suhteellisen lyhyessä ajassa nuoret ottavat isoja askelia aikuisuuden suuntaan. He oppivat vastuullisuutta ja toisten huomioon ottamista. Kysyttäessä nuoret useimmiten tiivistävät riparin antia: rento meininki, sikahauskaa.
- Älä tätä uhnohda
Mutta eihän se ihan sitä sosiaalista hierontaakaan vain ole, eili nuorille esitetään edelleen aktiivisesti valheita vauvakasteeseen perustuen, eli puheita ja käsityksiä joilla ei ole todellisuuspohjaa, koska Raamattu ei tunne koko vauvakastetta, saati sitten vahvistaisi niitä vääriä johtopäätöksiä, joita kirkko sen pohjalta totuutena opettaa. Lisaksi rippikoululaisten pitää opiskella Luthrin väärentämimä kymmentä käskyä, hänen selityksillään höystettynä, sen johdasta että, näitä käskyjä yleismailmalliseksi, ja muka kaikille tarkoitetuksi, opetetaan, --> Lain todellisen antajan Jumalan, ja sen vastaanottajan Israeli kansan sijasta: kaikille pakanakansoille, vastoin Jumalan sanaa !
- ????äitee
Kiitos vastaajille; kuuntelevalla_kirkolle ja Jarmo Kokkoselle. Kyllä nyt selvensi asioita paljonkin ja aionkin laittaa juhlavan kesämekon päälle, eikä taida olla olemassakaan mitään minihameita. Tosiaan, vanhempi lapsista ei käynyt ollenkaan, kun ei halunnut (katui myöhemmin kun kuuli kavereiden lahjoista), mutta nyt 15-vuotias haluaa käydä (isän perässä ovat kirkkoon kastettu ja saavat itse päättää mitä haluavat) ja saakin käydä. Siinä onkin ainoat juhlat tälle kesälle, kun sen ikäisiä lapsia ja nuoria on suvussa ettei ole valmistujaisiakaan.
- V A R O I T U S
Pelasta poikasi ja älä vaan päästä poikaasi ripariin aivopestäväksi.
Kirkko ei ole koskaan todistanut että heidän opettamansa asiat siellä ovat totta.
Kirkko hamuaa vain poikasi rahoja.
Ei kirkko turhaan leiritä.- aloittaja äitee
Joopa joo, kuulepa kun tuo rippikoulu on poikani oma valinta, minä en sitä aio estääkään, kyllä 15-vuotias osaa itse päättää, haluaako käydä vai ei. Toisekseen, poikani myös saa itsenäisesti päättää kuuluuko kirkkoon vai ei, eli sinun ajatusmaailmassa maksaako kirkollisveroa vai ei.
- Baltasar ihmettelee:
aloittaja äitee kirjoitti:
Joopa joo, kuulepa kun tuo rippikoulu on poikani oma valinta, minä en sitä aio estääkään, kyllä 15-vuotias osaa itse päättää, haluaako käydä vai ei. Toisekseen, poikani myös saa itsenäisesti päättää kuuluuko kirkkoon vai ei, eli sinun ajatusmaailmassa maksaako kirkollisveroa vai ei.
Kyseessä on varsin erikoisen päätäntä- ja harkintavallan antaminen alaikäislelle, varsinkin kun äidin tietämyksen oleellisimmat kysymykset rippikoulusta ja konfirmatiosta, pyrivät sen ympärillä mitä panisi päälle, ja lopputulema kyselystä on että hän laittaa päälle kesämekon eikä minihametta, ettei vain häpy vilahda.
On outoa että, 15-vuotias saa päättää, liittyykö hän kirkoon vai ei, kun kirkoon kuuluvana hän saa tämän itsenäisen päätäntävalla vasta saavutettuaan täysi ikäisyyden eli sen 18-vuotta. - Mirka ...
Baltasar ihmettelee: kirjoitti:
Kyseessä on varsin erikoisen päätäntä- ja harkintavallan antaminen alaikäislelle, varsinkin kun äidin tietämyksen oleellisimmat kysymykset rippikoulusta ja konfirmatiosta, pyrivät sen ympärillä mitä panisi päälle, ja lopputulema kyselystä on että hän laittaa päälle kesämekon eikä minihametta, ettei vain häpy vilahda.
On outoa että, 15-vuotias saa päättää, liittyykö hän kirkoon vai ei, kun kirkoon kuuluvana hän saa tämän itsenäisen päätäntävalla vasta saavutettuaan täysi ikäisyyden eli sen 18-vuotta.Aivopesu on jo tapahtunut jos 15v lapsi haluaa ripariin.
Mirka ... kirjoitti:
Aivopesu on jo tapahtunut jos 15v lapsi haluaa ripariin.
Ei välttämättä.
Rippilahjaksi saadut rahat ovat usein lähes ainoa syy rippikouluhalukkuuteen.- Kliffiaa Jesse !
Phoebus kirjoitti:
Ei välttämättä.
Rippilahjaksi saadut rahat ovat usein lähes ainoa syy rippikouluhalukkuuteen.Ja se naimalupa aikuistaa.
- aloittaja äitee
Mirka ... kirjoitti:
Aivopesu on jo tapahtunut jos 15v lapsi haluaa ripariin.
Et sitten lukenut aloitustani ? Minä en kuulu itse kirkkoon, enkä ole itse rippikoulua edes käynyt. Lapseni ovat saaneet valita itse, itsetuvatko esim. uskonnontunneilla, itse istuin aikoinaan, siksi että siihen aikaan opiskeltiin myös muista uskonnoista. Uskon asioista on puhuttu kotona, lapset siis ovat itse saaneet päättää uskon asioistaan, minä olen kertonut sekä ns. kirkon kannan ja omani, suomeksi; Olen sanonut lapsilleni, etten tiedä onko jumalaa olemassa, kun en tiedä. Ja onko se sinulta pois, jos MINUN LAPSENI huom ! MINUN käy rippikoulun ? Ja vaikka alkaisi papiksi, niin se asia ei sinua liikuta mihinkään suuntaan.
- Balttis riparista
Et sitten lukenut aloitustani ? Minä en kuulu itse kirkkoon, enkä ole itse rippikoulua edes käynyt. Lapseni ovat saaneet valita itse, itsetuvatko esim. uskonnontunneilla, itse istuin aikoinaan, siksi että siihen aikaan opiskeltiin myös muista uskonnoista. Uskon asioista on puhuttu kotona, lapset siis ovat itse saaneet päättää uskon asioistaan, minä olen kertonut sekä ns. kirkon kannan ja omani, suomeksi; Olen sanonut lapsilleni, etten tiedä onko jumalaa olemassa, kun en tiedä. Ja onko se sinulta pois, jos MINUN LAPSENI huom ! MINUN käy rippikoulun ? Ja vaikka alkaisi papiksi, niin se asia ei sinua liikuta mihinkään suuntaan.
Tottakai sinulla on täysi oikeus kysellä sivustolla mitä laittaa päälle kun lapsi pääsee ripille, ja lapsella on täysin laillinen oikeus, suostumuksellasi käydä rippikoulu. Teit myös erinomaisen arvovalinnan kun et laita sitä minimekkoa päällesi, vaan kesämekon, jonka minäkin uskon olevan sopivampi tällaiseen krikon tilaaisuuteen, kuin lapsesi "Konfirmointi" eli kansanomaisesti sanottuna "ripillepääsy", riippumatta siitä mitä tästä ajatellaan muuten. Sinun lapsesi onkin aivan erinomaisen vapaavalintaisessa tilanteessa, ja oikeastaan varsin etuoikeutettu, koska sinä nimenomaan sananot ja äitinä päätät, että lapsi saa päättää ITSE tämän asian, eikä suinkaan niinkuin YLEENSÄ ON asianlaita, tässäkin asiassa, silloin kun lapset: joiden uskontokunta määräytyy äidin mukaan on vauvana liitetty mitään kysymättä, kirkon jäseniksi, kasteriitin välityksellä. Tällainen tilanne on vieläkin maassamme varsin yleinen, sen yleiseuropplaisen ihmisten pakkokastamisen, ja pakkokristillistämisen seurauksena, josta on uskonnonvapauslakien nojalla päästy eroon vasta viime aikoina, ja enenevässä määrin mikä näiden "pakkopullien" tarjoilun jälkeen on ilolla todettava. Sinun lapsetasi poiketen, monet muut, eivät voi itse päättää menevätkö he rippikuoluun, sillä tuon "vahvistaminen", eli konfirmaatioikä on määritelty, selvästi täysi-ikäisyytta ennnen suoritettavaksi tapahtumaksi. Eli, sellaiset lapset jotka ovat kirkon jäseniä, sen perusteella että heidän äitinsä kuuluu kirkkkoon, eivät voi asiosta itse päättää, kuten sinun onnekas lapsesi, joka sen saat muista poiketen itse tehdä, - jopa juridisesti ala ikäisenä suotumuksellasi. Sinä voit siis tehdä aivan niinkuin asiassa parhaaksi katsot, ja isoilla kirjaimille kirjoittaen toteatkin tekeväsi - toivottavasti myös oiken arvioden lapsesi kypsyyden, tällaisiin haluamisiin ja päätöksiin; jos nyt ei välttämättä tietäen mitä tekee, mutta ainakin hänen tahtoaan kunniottaen - nähtävästi.
- Balttis tiedottaa...
Rippikouluopetuksen alottamisen historia, aikana jolloin minkäänlaista poikkamista yleisistä kirkollisista opeista- ja näkemyksistä, ei sallittu laillistettujen uskotolakien mukaisten kuolemanrangistusen uhalla:
Rippikuolun syntyhistoria, saksalais-roomalaisessa keisarikunnassa v. 1538.
>> Maakreivi Filip teki viimeisen vakavan yrityksen järjetäessään syksyllä 1538 uskontokeskutstelun luterilaisten teologien ja VANGITTUJEN KASTAJIEN VÄLELLE. Heidän joukossaan oleivat johtavat miehet Georg Schabet ja Peter Tasch. Viimeiksi mainitulla oli yhteyksiä myös Englantiin. Mukaan oli kutsuttu myös Butzer Strasburgista ja hän otti osaa sovinnolliseslla tavallaan. Täällä tapahtui epätavallisesti. Johtavat kastajat saatiin tekemään sopimus, joka mukaan he palaisisvat kirkkoon, mikäli tässä suoritettaisiin tietttyjä uudistuksia. Näin uudistuksiin kuului vaatimas nuorison kasvattamisesta evankelisen opin mukaisesti, JA TÄSTÄ KEHITTIYI LUTERILAISEN KIRKON KONFIRMAATIO. - aloittaja äitee
Balttis riparista kirjoitti:
Tottakai sinulla on täysi oikeus kysellä sivustolla mitä laittaa päälle kun lapsi pääsee ripille, ja lapsella on täysin laillinen oikeus, suostumuksellasi käydä rippikoulu. Teit myös erinomaisen arvovalinnan kun et laita sitä minimekkoa päällesi, vaan kesämekon, jonka minäkin uskon olevan sopivampi tällaiseen krikon tilaaisuuteen, kuin lapsesi "Konfirmointi" eli kansanomaisesti sanottuna "ripillepääsy", riippumatta siitä mitä tästä ajatellaan muuten. Sinun lapsesi onkin aivan erinomaisen vapaavalintaisessa tilanteessa, ja oikeastaan varsin etuoikeutettu, koska sinä nimenomaan sananot ja äitinä päätät, että lapsi saa päättää ITSE tämän asian, eikä suinkaan niinkuin YLEENSÄ ON asianlaita, tässäkin asiassa, silloin kun lapset: joiden uskontokunta määräytyy äidin mukaan on vauvana liitetty mitään kysymättä, kirkon jäseniksi, kasteriitin välityksellä. Tällainen tilanne on vieläkin maassamme varsin yleinen, sen yleiseuropplaisen ihmisten pakkokastamisen, ja pakkokristillistämisen seurauksena, josta on uskonnonvapauslakien nojalla päästy eroon vasta viime aikoina, ja enenevässä määrin mikä näiden "pakkopullien" tarjoilun jälkeen on ilolla todettava. Sinun lapsetasi poiketen, monet muut, eivät voi itse päättää menevätkö he rippikuoluun, sillä tuon "vahvistaminen", eli konfirmaatioikä on määritelty, selvästi täysi-ikäisyytta ennnen suoritettavaksi tapahtumaksi. Eli, sellaiset lapset jotka ovat kirkon jäseniä, sen perusteella että heidän äitinsä kuuluu kirkkkoon, eivät voi asiosta itse päättää, kuten sinun onnekas lapsesi, joka sen saat muista poiketen itse tehdä, - jopa juridisesti ala ikäisenä suotumuksellasi. Sinä voit siis tehdä aivan niinkuin asiassa parhaaksi katsot, ja isoilla kirjaimille kirjoittaen toteatkin tekeväsi - toivottavasti myös oiken arvioden lapsesi kypsyyden, tällaisiin haluamisiin ja päätöksiin; jos nyt ei välttämättä tietäen mitä tekee, mutta ainakin hänen tahtoaan kunniottaen - nähtävästi.
Kiitos balttis. Niin kuin jo aiemmin kirjoitin, niin mielestäni 15-vuotiaat (ainakin meidän lapset) kykenevät päättämään itse, isoveli ei siis käynyt. Mutta tämä nyt riparille menevä, on ollut aina utelias luonne, joka haluaa tietää kaikesta kaiken, siis ottaa kaikesta selvän ja sitten "analysoi" asioita, eli tutkii monelta suunnalta asioita, ilmeisesti myös nämä uskonasiat haluaa tonkia perinpohjin. Minultahan ei kaikkiin kysymyksiin vastauksia löydä, niin ja tykkää jostain syystä kirkoista.
- sos so
minusta on surullista, kun monet "leikillisesti" pitävät rippikoulua jonain naimalupana. pitääkö kaikki hienot asiat sillä lailla vesittää. olisi upeeta, jos rippikoulussa selvennettäisiin nuorille, mitä raamatussa opetetaan naimaluvista.
mistä naimalupa on keksitty?- juuret historiassa
Siitä ehkä, että historian kuluessa rippikoulun käyminen oli tosiaan naimalupa Suomessa. Jos et käynyt, pysyit lastenkirjoissa, eikä avioliittolupaa herunut. Onko ihme, että ihmiset kävivät rippikoulun sankoin joukoin, eipä silti, ei siihen aikaan muutenkaan valinnanvaraa ollut.
- 50-lukulainen
juuret historiassa kirjoitti:
Siitä ehkä, että historian kuluessa rippikoulun käyminen oli tosiaan naimalupa Suomessa. Jos et käynyt, pysyit lastenkirjoissa, eikä avioliittolupaa herunut. Onko ihme, että ihmiset kävivät rippikoulun sankoin joukoin, eipä silti, ei siihen aikaan muutenkaan valinnanvaraa ollut.
Suurin syy on ollut uskonnonvapauslain voimaanastumisen jälkeen juuri tuon "naimaluvan saanti", että pääsee kunniallisesti tämä tapakultuurin periteiden mukaan naimisiin. Tämä koettiin myös kultuurissamme aikuistumisriitiksi, ja moni varmaan ottikin heti naimaluvan saatuaankin jo sitä "forskottia", siis jo paljoon ennen kirkon aamenia.
- Mirka ...
Mitä helvettiä se kirkolle kuuluu kuka nai milloin ja missä?
""selvennettäisiin nuorille, mitä raamatussa opetetaan naimaluvista""
No joo .. Miksi ei Aku-Ankasta ??
Raamattu on Aku-Ankkaan verrattavissa oleva satukirja.
Alle 21v ripari pitäisi kieltää kokonaan. - rosa-m
Mirka ... kirjoitti:
Alle 21v ripari pitäisi kieltää kokonaan."Raamattu on Aku-Ankkaan verrattavissa oleva satukirja."
Puhu vain omasta puolestasi. - Inte Fikiio
rosa-m kirjoitti:
"Raamattu on Aku-Ankkaan verrattavissa oleva satukirja."
Puhu vain omasta puolestasi.Kyllä historia tuntee varsin hyvin, niitä aisota jja henkilöitä joista Raamattu puhuu.
- Lähtökohtaisesti
Mirka ... kirjoitti:
Alle 21v ripari pitäisi kieltää kokonaan.Tai ainkin voisi myös vaatia, että ennenkin kirkko avaa julkisesti suunsa puhumaan suvaitsevaisuudesta tai moraalista, se olisi: SITÄ ENNEN AINAKIN, KORJANNUT PEDOFIILIT POIS KESKUUDESTAAN, LAPSIA PANEMASTA !
- Balttis tiedottaa...
Vastaus lyötyy Battis tiedotaa kirjotuksesta.
- Balttis valistaa...
Eihän kirkko opeta mitä Raamatussa lukee; älä ole niin naivi, vaan nimenomaan kaikkea muuta, etteivät se omat petokset vain paljastuisi.
Mitä Raamatun mukaista muka kirkko rippikoulussa opettaa ?- Mirka ...
""Mitä Raamatun mukaista muka kirkko rippikoulussa opettaa ? ""
Sen ainakin että jumala & jeesus olisivat totta ... PUAAAHHHHH ... HEH HEH HEH ...
Ripari on hyvä esimerkki siitä miksi uskonnoilla pitäisi olla vähintään 21v ikäraja.
Ei ole millään tavalla hyväksyttävää että herkkäuskoisille lapsille tuputetaan valheita totena. - Balttis arvelee...
Mirka ... kirjoitti:
""Mitä Raamatun mukaista muka kirkko rippikoulussa opettaa ? ""
Sen ainakin että jumala & jeesus olisivat totta ... PUAAAHHHHH ... HEH HEH HEH ...
Ripari on hyvä esimerkki siitä miksi uskonnoilla pitäisi olla vähintään 21v ikäraja.
Ei ole millään tavalla hyväksyttävää että herkkäuskoisille lapsille tuputetaan valheita totena.Ripari on sellanen ihan oma juttunsa, lahkossa nimentä luterilaisuus, mutta Raamattu lienee edelleen maailaman luoetuin kirja, - tosin ei ymmättettynä.
- Mirka ...
Balttis arvelee... kirjoitti:
Ripari on sellanen ihan oma juttunsa, lahkossa nimentä luterilaisuus, mutta Raamattu lienee edelleen maailaman luoetuin kirja, - tosin ei ymmättettynä.
Aku-Ankka on tunnetumpi kuin raamattu ja jeesus.
- voi herttileijaa
Mirka ... kirjoitti:
Aku-Ankka on tunnetumpi kuin raamattu ja jeesus.
Jahas, no taidanpa sitten matkia sinua ja tivata todisteita tällaisesta väitteestä.
Rippikoulu - Musta seremonia
http://youtu.be/2nAd-jnRDAM- miss ei kirj.
?
Ihan oikeastiko kyselet mitä laitat päälle tai mitä lahjaksi? No älä nyt ihan farkuissa ja t-paidassa mene. Lahjaksi rahaa, sitä ne nuoret haluaa. Tuo naimalupa tai että pääsee kummiksi on yhdentekevää lapsellesi veikkaan (vielä aikuisenakin) - &/()=/&()/&/()
Sinuna antaisin pojallesi rahapalkkion jos hän ei menisi ripariin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998616Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1682951- 141321
- 761018
- 66974
- 25936
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61923- 55913
- 64862
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73844