Syringomyelian oireet

huolestuttaa

Minulla todettiin yläasteikäisenä 2000-luvun alussa suhteellisen alhaalla selkärangassa oleva syringomyelia, joka on kuitenkin isohko. Kaksi vuotta diagnoosin jälkeen kuvattiin uudelleen, jolloin selvisi, että ontelo on kasvanut. Minulle vakuuteltiin, ettei löydös tule millään tavalla vaikuttamaan elämääni. Siinä uskossa olen ollut.

Olen kuitenkin viime aikoina miettinyt, onkohan minulla sittenkin syringomyelian oireita. Minulla on usein fyysisen rasituksen tai muuten kiihtyneen tilanteen jälkeen todella kovaa päänsärkyä, joka helpottuu hetkellisesti, kun pään kallistaa taaksepäin. Päänsärkyyn liittyy huonovointisuutta, ei kuitenkaan oksentelua. Kipu on todella kovaa.

Olen myös miettinyt, voivatko oireita olla myös väsymys (ja unensaantivaikeudet), kehon - varsinkin alaraajojen - jäykkyys, puheen sammallus, lihasmassan pieneneminen (vaikka yritän urheilla, lihaksistoni ei kehity juuri ollenkaan) jne. Korvissa on myös suhinaa ja näkökentässä tummia "täpliä".

Onko ylipäätään tavallista, että syringomyelia olisi oireeton? Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia kannattaisi tehdä? Syringomyelia minulla on ollut nuoresta asti, diagnoosi tehtiin siis ollessani 13-v.

Jos joku voisi kertoa ajatuksiaan, kiitos!

4

2553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli 54

Minulla on syringomyelia rintarangassa. Ontelo on noin 4 cm pitkä ja noin 3 mm leveä. Olin leikkausarviossa ja ontelon aikoi neurokirurgi putkittaa, mutta tämä ei sitten toteutunutkaan jostain syystä. Seurattu MRI-kuvauksin vuosittain. Oireet samantyyttpiset kuin kertomasi. Rasitusta en kestä tulee heikon tuntuinen olo ja menen kalpeaksi voimat häviävät koko ropasta. Olen googlettanut: syringomyelia, menee MS-liiton sivuille. Oireet ovat mielestäni johtuvia syringomyeliastani.

• Chiari lapsen äippä

Eikö neurokirurgi ole antanut lausuntoa asiasta, vaadi sitä jos ei vielä ole. Nuo oireethan juuri liittyy siihen. Meillä lapsella on syringomyelia ja hänet on jo leikattu. Ja sanottiin että tulee kaikenlaisia oireita jos ei leikata.

• mummeli 54

Missä kohtaa syringomyelia on lapsellasi? Minulla löydettiin v. 1998 syringo-ontelo MRI-kuvauksessa, joka oli silloin noin 2 cm ja noin 1,5 mm leveä. 2002 olin leikkausasrviossa, mutta leikkaus ei sitten toteutunutkaan. Jalat on alkanut myös puutuilla ja mennä tunto. Olen kipu- ja unilääkkeiden jatkuva käyttäjä. Kivutonta päivää eikä yötä juurikaan ole. Yliopistosairaalan erikoislääkäreiden vastaanotoilla olen käynyt, mutta ei muuta kuin pompotellaan lääkäristä toiselle.

• Anonyymi

En minäkään saa vastausta syringomyeliaani. Oireitani yritetään kaupata aivoista johtuvaksi. Syringomyeliani on rintarangan kohdalla jossa on syrinix ontelo. Minusta oireeni johtuu siitä. Niin ja lääkkeistä johtuvaksi. Ei ole leikattavaa kuulemma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe