Tuolla jossain oli ilmaisu, ettei joku ollut oikeata rakkautta. Siitä heräsi kysymys, mikä sitten on oikeaa rakkautta?
Onhan kristittyjen tärkein käsky rakkauden kaksoiskäsky. Miten se teidän mielestänne näkyy tai miten sen koette?
Tässä muutamia pohdintojen pohjia…
Roomalaiskirje:
5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
12:9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
1.Pietarin kirje:
4:8 Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden."
1.Johanneksen kirje:
4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
3:17 Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?
4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
1Kor. 13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
1Kor. 13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
1Kor. 13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
1Kor. 13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Kolossalaiskirje:
3:8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
3:9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
3:10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
3:14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
Tiituksen kirje:
3:1 Muistuta heitä olemaan hallituksille ja esivalloille alamaiset, kuuliaiset, kaikkiin hyviin tekoihin valmiit,
3:2 etteivät ketään herjaa, eivät riitele, vaan ovat lempeitä ja osoittavat kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan.
3:3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
Rakkaus
33
116
Vastaukset
- krasuka
Minusta jo itse vastaat siihen aika monilla esimerkeillä.
mummomuori kirjoitti:
Mikä on väärää siis rakkautta?
Ehkä pitäisi pikemminkin kysyä, mikä on aitoa rakkautta ja mikä taas ei.
- Rakastava pyhä J:la
Kannataa myös tutkia joskus tasapainon vuoksi, mikä on Jumalan tahto teidän pyhitykseksenne, - sillä ilman sen puolen huomiomista - ette ole Jumalaa koskaan näkevä.
Tein tämän aloituksen tasapainottaakseni juuri sitä, että kun tiedämme mikä on syntiä ja mikä pahaa.
Osaatko sinä kertoa kuinka rakkaus näkyy jokapäiväisessä elämässäsi?
- Mitähän seuraavaksi
Ei vaan se käsitys rakkaudesta jota nykyinen kirkko kaupittelee: mm. Helsingin seurakuntayhtymän sponsoroimana.
- .
Rakkautta ne sanovat olevan senkin, kun perheenisä jättää vaimon ja kolme pientä lasta suuresta rakkaudesta uuteen naiseen.
Vai mitä se sitten on ?
Rakkaus on kärsinyt inflaation ja konkurssin jo ajat sitten.
Rakkaus = itsekkyys ......nykyään - M@k3
Vanhantestamentin Jumala ei rakkaudesta ja armosta tiennyt mitään, joten hänen kaupallisuus arvonsa oli aika huono, siksipä kristityt käärivät hänet kultapaperiin jotta hän näyttäisi vähän paremmalta.
- M@k3
mummomuori kirjoitti:
Eli Uusi Testamentti on kristittyjen temppu saada Jumala näyttämään ”paremmalta”?
Vanhan testamentin jumala on luultavasti koko kaunokirjallisuuden epämiellyttävin hahmo: kateellinen ja ylpeä siitä; pikkumainen, epäoikeudenmukainen, anteeksiantamaton kontrollifriikki; kostonhimoinen, verenhimoinen etninen puhdistaja; naisia vihaava, homofobinen, rasistinen, lapsi-, kansan- ja veljesmurhanhimoinen, ruttoa levittävä, suuruudenhullu, sadomasokistinen, oikukas, pahantahtoinen koulukiusaaja.
-Richard Dawkins
*Eli Uusi Testamentti on kristittyjen temppu saada Jumala näyttämään ”paremmalta”? *
-Jep ja he epäonnistuivat siinä todella surkeasti, jumala ei tee koko kirjassa tuskin yhtäkään tekoa silkasta rakkaudesta ja lopussa hän uhkaa tappaa joidenkin arvioiden mukaa 99% ihmiskunnasta, tuskia säästelemättä.
Oikeaa rakkautta on se, että joku olevainen rakastaa toista tai toisia olevaisia.
Mielikuvitushahmon tai käsitteen rakastaminen voi tuntua puhtaalta ja kauniilta. Siitä voi saada miellyttäviä tuntemuksia itselleen, mutta se ei ole oikeaa rakkautta.
Samoin ihminen voi kuvitella mielikuvitushahmon rakastavan itseään ja saada siitä mielihyvää.
Mielikuvien rakastaminen ja niiltä odotettu vastarakkaus voidaan kuvitella millaiseksi tahansa ja siihen ei voi pettyä, ellei mielikuvitushahmolta edellytä rakkauden lisäksi konkreettisia tekoja.
Tosielämässä rakkauteen sisältyy riskejä. Siksi se onkin paljon palkitsevampaa, jos uskaltautuu sen matkaan.
Mielikuvien ja käsitteiden "rakastaminen" jää aina kalpeaksi haamuksi todellisen rakkauden rinnalla. Me tiedämme sen kyllä sisimmässämme.
Rakastakaamme lähimmäisiämme; useimmat meistä ovat sen arvoisia.Aihe näyttää olevan edelleen vaikea?
Täsmennetään vaikka esimerkein:
Teillä on pitkäaikainen ystävä, johon olette oppineet luottamaan. Tulee ilmi että hän on varsin väkevin sanankääntein arvotellut esim. teidän uskoanne?
Lapsenne on jäänyt kiinni näpistyksestä ja luvannut ettei enää tee niin. Sitten paljastuu että hän on varastanut teidän kukkarostanne rahaa tuntuvan summan?
Tuntemanne henkilö on toiminut näkyvässä toimessa ja jäänyt kiinni useista rikkomuksista joista hänet on sitten tuomittu vapausrangaistukseen. Vuosien mittaan hän on alkoholisoitunut ja ollut toistuvasti tekemisissä virkavallan kanssa. Eräänä päivänä hän tulee luoksenne ja haluaa pyytää anteeksi ja kuulla uskosta lisää.
Henkilö käyttäytyy teitä kohtaan hyökkäävästi ja pilkkaa teitä aika loukkaavasti. Joudutte kuitenkin kohtaaman tätä henkilö toistuvasti esim. työn tai harrastuksen takia. Ette kuitenkaan tunne häntä kovin hyvin.
Mitä teette? Mitä ajatuksia ja tunteita se herättää? Miten toimitte tästä eteenp"Teillä on pitkäaikainen ystävä......"
Mikäli arvosteluun on ollut syytä, se pitää pystyä kestämään. Mikäli kyseessä on vain alhainen ja pahantahtoinen käyttäytyminen, todellista ystävyyttä ei ole ollutkaan, vain harhakuvani sellaisesta. Opin olemaan luottamatta kyseiseen henkilöön ja en hakeudu hänen seuraansa.
Meillä uskonnottomilla ei oneksi ole velvoitetta rakastaa kaikkia lähimmäisiämme.
"Lapsenne on jäänyt kiinni näpistyksestä....."
Jotain on selvästikkin vialla. Asiaan pitää puuttua ja hoitaa se kuntoon. Lapset ja nuoret tarvitsevat tukea ja ohjausta. Heidän oma kontrollinsa ei ole vielä täysin kehittynyt. Vanhenpien tulee auttaa lastaan, vaikka se ei aina tuntuisi mukavalta kummastakaan osapuolesta. Homma pitää kuitenkin hoitaa taitavasti, ettei suhteet mene umpikujaan: ohjaamista, tukea ja osallistumista enemmän kuin nalkutusta ja kieltoja.
"Tuntemanne henkilö on toiminut......"
Hieno juttu jos hän on päässyt jaloilleen, aina parempi jos hän on säilyttänyt myös henkisen itsenäisyytensä.
Minun luokseni tuskin kukaan tulee kyselemään uskosta. Jos tulee, niin klerron mielelläni näkemykseni asiasta.
Anteeksianto riippuu täysin siitä, mitä hän on minulle tehnyt. Joitain asioita en tule antamaan ikinä anteeksi. En kuitenkaan pilaa omaa elämääni vihaamalla ketään tai hautomalla kostoa. Hapatkoon omassa liemessään ja minä jatkan kohti vielä onnellisempaa elämää.
"Henkilö käyttäytyy teitä kohtaan hyökkäävästi......."
Ennen kaikkea pitää olla provosoitumatta ja menettämättä malttia.
Luultavasti käyttäytyisin korostetun hillitysti ja kohteliaasti, fiksusti. En lähtisi mukaan hänen peliinsä. Käyttäytymällä itse hyvin, hänen käytöksensä näkyy sitä vasten peilattuna erityisen huonolta. Lisäksi öykkäri ei voi sietää sitä, että hänen öykkäröintinsä ei tehoa johonkin ja syyllistyy helposti ylilyönteihin.
Niinpä niin.
Täällä maailmassa me saamme olla tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa hyvin erilaisissa tilanteissa.
Onneksi useimmat meistä ovat hyviä ja hienoja ihmisiä, jotka on ilo tuntea ja joihin lähemmin tutustumalla saa elämästään ja maailmastaan enemmän irti. Heitä on helppo rakastaa.
On myös meille tärkeitä ihmisiä, jotka aiheuttavat meille ja itselleen ongelmia. Heidän rakastamisensa ei ole aina helppoa, mutta jos jaksamme auttaa heitä, pienetkin onnistumisen hetket antavat paljon.
Sitten on myös ihmisiä, jotka eivät ominaisuuksiensa johdosta sovellu elämään harmoniassa muiden kanssa tai ainakaan enemmistön kanssa. He saavat puolestani jäädä omaan seuraansa.
Tietenkään me ihmiset emme ole vain yhden ominaisuuden väkeä, vaan monien ominaisuuksien summia, joten linjanveto on joskus hyvin hankalaa.- tällasta
Yritetään sitten.
Tapaus1.
Järkyttyisin ensin, kun kuulisin ystävästäni tuollaista. Ottaisin häneen yhteyttä ja kysyisin, miksi hän on edessäpäin yhtä ja takanapäin toista. Hänen suhtautumisestaan riippuisi paljon, miten itse häneen suhtaudun. Joko antaisin anteeksi tai alkaisin suhtautua häneen viileämmin ja ottaisin välimatkaa.
Tapaus2.
Huolestuisin lapsestani. Kysyisin häneltä, miksi hän teki niin, ja yrittäisin saada selville ehkä laajempiakin syitä hänen käytökseensä. Puhuisin asiasta puolisoni kanssa ja tarvittaessa joidenkin muidenkin ihmisten kanssa.
Toivottavasti lapseni tuntisi, että hänestä itsestään välitetään, mutta tuollaisia tekoja ei hyväksytä.
Tapaus3.
Eihän tuo ihminen minua vastaan olisi rikkonut, joten miksi hän olisi vailla minun anteeksiantoani? Vai tarkoitatko, että hän olisi vailla Jumalan anteeksiantoa minun välitykselläni? Sanoisin, että ihmisestä ei sellaisen välittäjäksi ole.
Olisin hyvilläni hänen mielenmuutoksestaan ja näyttäisin sen. Kertoisin hänelle uskosta sitä mitä siinä minulle "annettaisiin".
Tapaus4.
Olisin vihainen. Sanoisin tuolle ihmiselle, että olepa hyvä ja ole ihmisiksi.
En rähjäisi tai muuta sellaista, vaan olisin vain hänelle niin vihainen ja niin kauan, että lopettaisi vähin äänin. Olisin hämmästynyt, jos ei lopettaisi. Sitten täytyisi ottaa yhteyttä johonkin asiaankuuluvaan tahoon, koska tuollainenhan lienee jo lainvastaistakin. tällasta kirjoitti:
Yritetään sitten.
Tapaus1.
Järkyttyisin ensin, kun kuulisin ystävästäni tuollaista. Ottaisin häneen yhteyttä ja kysyisin, miksi hän on edessäpäin yhtä ja takanapäin toista. Hänen suhtautumisestaan riippuisi paljon, miten itse häneen suhtaudun. Joko antaisin anteeksi tai alkaisin suhtautua häneen viileämmin ja ottaisin välimatkaa.
Tapaus2.
Huolestuisin lapsestani. Kysyisin häneltä, miksi hän teki niin, ja yrittäisin saada selville ehkä laajempiakin syitä hänen käytökseensä. Puhuisin asiasta puolisoni kanssa ja tarvittaessa joidenkin muidenkin ihmisten kanssa.
Toivottavasti lapseni tuntisi, että hänestä itsestään välitetään, mutta tuollaisia tekoja ei hyväksytä.
Tapaus3.
Eihän tuo ihminen minua vastaan olisi rikkonut, joten miksi hän olisi vailla minun anteeksiantoani? Vai tarkoitatko, että hän olisi vailla Jumalan anteeksiantoa minun välitykselläni? Sanoisin, että ihmisestä ei sellaisen välittäjäksi ole.
Olisin hyvilläni hänen mielenmuutoksestaan ja näyttäisin sen. Kertoisin hänelle uskosta sitä mitä siinä minulle "annettaisiin".
Tapaus4.
Olisin vihainen. Sanoisin tuolle ihmiselle, että olepa hyvä ja ole ihmisiksi.
En rähjäisi tai muuta sellaista, vaan olisin vain hänelle niin vihainen ja niin kauan, että lopettaisi vähin äänin. Olisin hämmästynyt, jos ei lopettaisi. Sitten täytyisi ottaa yhteyttä johonkin asiaankuuluvaan tahoon, koska tuollainenhan lienee jo lainvastaistakin.Ok, ihan hyviä vastauksia. Mutta tarkennetaan; Entä rakkaus?
1 Kysyisit ja sitten päättäisit hylkäätkö vai et, riippuen siitä kuinka kiva hän on sinulle.
Ei sinuun koskisi ystäväsi teko? Kuinka surisit sitä? Näyttäisitkö hänelle sen, kuinka paljon sinuun sattuu hänen tekonsa? Mitkä asiat saisivat sinut antamaan anteeksi? Jos ystävyys päättyisi, surisitteko sitä yhdessä?
2
Puhuisit ja sitten puhuisit. Ottaisit koko yhteisön siihen mukaan.
Kuten edellä, mitkä asiat saisivat sinut antamaan anteeksi? Näyttäisitkö kuinka tunteesi lapselle? Joutuisiko hän mitenkään hyvittämään tekoaan? Kuinka arvelet hänen ymmärtävän sen, miksi tuollainen teko on väärin?
3
Iloitsisit ja sitten puhuisit omasta uskosta.
Kertoisiko hänelle, kuinka vaikea tie hänellä on edessään? Kertoisitko rehellisesti että usko ei ole mikään taikasauva, vaan että hän tulee kohtaamaan omat pahat tekonsa muiden ihmisten suhtautumisten kautta aina uudestaan ja uudestaan? Olisitko valmis tukemaan häntä hänen uudella tiellään? Että muut ihmiset voivat jopa tuomita sinut hänen lisäkseen, kun olet hänen kaverinsa.
4
Reagoisit hänen tunnetilaansa ja näyttäisit kuinka paha hän onkaan.
Voisitko miettiä sitä mikä hänet on tuollaiseen vihaan saattanut? Kysyitkö sitä häneltä? Todennäköisesti se et ole sinä vaan joku hänessä oleva juttu. Ottaisitko vastaan tuon pahan olon loukkaantumatta silloin? Sanoisit että toki voit vihata ja puhuisit vain asiaa. Päämääränä että saisit hänet rauhoittumaan tuomitsematta hänen mielipiteitään tai persoonaansa.- tällasta
mummomuori kirjoitti:
Ok, ihan hyviä vastauksia. Mutta tarkennetaan; Entä rakkaus?
1 Kysyisit ja sitten päättäisit hylkäätkö vai et, riippuen siitä kuinka kiva hän on sinulle.
Ei sinuun koskisi ystäväsi teko? Kuinka surisit sitä? Näyttäisitkö hänelle sen, kuinka paljon sinuun sattuu hänen tekonsa? Mitkä asiat saisivat sinut antamaan anteeksi? Jos ystävyys päättyisi, surisitteko sitä yhdessä?
2
Puhuisit ja sitten puhuisit. Ottaisit koko yhteisön siihen mukaan.
Kuten edellä, mitkä asiat saisivat sinut antamaan anteeksi? Näyttäisitkö kuinka tunteesi lapselle? Joutuisiko hän mitenkään hyvittämään tekoaan? Kuinka arvelet hänen ymmärtävän sen, miksi tuollainen teko on väärin?
3
Iloitsisit ja sitten puhuisit omasta uskosta.
Kertoisiko hänelle, kuinka vaikea tie hänellä on edessään? Kertoisitko rehellisesti että usko ei ole mikään taikasauva, vaan että hän tulee kohtaamaan omat pahat tekonsa muiden ihmisten suhtautumisten kautta aina uudestaan ja uudestaan? Olisitko valmis tukemaan häntä hänen uudella tiellään? Että muut ihmiset voivat jopa tuomita sinut hänen lisäkseen, kun olet hänen kaverinsa.
4
Reagoisit hänen tunnetilaansa ja näyttäisit kuinka paha hän onkaan.
Voisitko miettiä sitä mikä hänet on tuollaiseen vihaan saattanut? Kysyitkö sitä häneltä? Todennäköisesti se et ole sinä vaan joku hänessä oleva juttu. Ottaisitko vastaan tuon pahan olon loukkaantumatta silloin? Sanoisit että toki voit vihata ja puhuisit vain asiaa. Päämääränä että saisit hänet rauhoittumaan tuomitsematta hänen mielipiteitään tai persoonaansa.Kuulehan mommomuori, jos et osannut nähdä noissa tarinoissa rakkautta tai sen puutetta, sinulla on vähän heikko kyky ymmärtää inhimillistä elämää. Sinulle pitäisi vääntää kaikki rautalangasta, eikä sekään varmaan oikein auttaisi.
1.Esimerkiksi kuvaavaa on tuo, että päättelit minun ratkaisevan suhteeni ystävääni sen mukaan, kuinka kiva hän olisi minulle! Niinkuin olisin joku aasi!
Sanoin kysyväni, MIKSI hän niin teki. Syyt ratkaisevat ja se, miten hän ylipäänsä suhtautuu ja käyttäytyy. Toisin sanoen, tunnenko voivani edelleen luottaa häneen.
Ei minuun sillä tavalla sattuisi, että voivottelisin oi oi kun minuun sattuu. Jos ystäväni ei osoittautuisi luottamuksen arvoiseksi, olisin järkyttynyt, tuohtunut, vihainen ja myöhemmin surisin ystävyyden loppua, mutta hänelle en puhuisi siitä mitään. Pitäisin etäisyyttä.
2. Minulle on mummomuori tullut usein kirjoituksiasi lukiessani tunne, että olet ilkeä ihminen. Niin tulee nytkin. Vääristelet tahallasi toisen sanomisia saadaksesi ne näyttämään rumilta. Kadun, että vastasin kyselyysi, koska olisihan minun pitänyt arvata.
Ei ihme, että puheesi rakkaudesta ovat noin elämästä irrallaan.
Tässäkin vääristelet, että "ottaisit koko yhteisön mukaan", vaikka sanoin puhuvani (tietysti) lapsen toiselle vanhemmalle ja TARVITTAESSA joillekin muillekin. Jäkimmäinen siis, jos asia osoittautuisi niin vakavaksi, että tarvittaisiin perheen ulkopuolista apua.
Mitä anteeksiannettavaa minulla lapselleni olisi? En tuntisi itseäni loukatuksi. Eihän se teko minua koskenut, rahoja vain.
Kyllä minä huolestuneisuuteni näyttäisin lapselleni, ja sen, että pidän tuollaisia tekoja väärinä, mutta myös sen, että hän itse on rakas ja tärkeä.
Huolestunut olisin siksi, että hän olisi näpistellyt aiemminkin.
Lapsen pitäisi palauttaa rahat, jos hän ei olisi niitä käyttänyt, ja jos olisi, korvata ne viikkorahoistaan tai erilaisilla askareilla.
Olen ajatellut jostakin syystä koko ajan murrosikäistä lasta.
3.Taas tuo moraalittomuutesi jatkuu. Sanoit itse, että tuo henkilö pyytäisi kertomaan uskosta. Niinpä sitten sanoin kertovani uskosta sitä mitä "annetaan". Sinä väännät sen että "puhuisit omasta uskosta".
En voi tietää, mitä puhuisin tuolle ihmiselle uskosta. Sitä mitä annetaan. Sehän riippuisi myös siitä, millainen hän itse olisi ja miten suhtautuisi.
Sinulla tuntuu olevan "rakkauden" kaavat joka tilanteeseen, niinkuin ihmiset eivät olisi ihmisiä vaan robotteja, ja tilanteet eivät olisi uniikkeja ja eläviä.
4. En ottaisi vastuuta tuon ihmisen käytöksestä ja sen syistä. Se vastuu kuuluu hänelle itselleen. Ottaisin vastuun vain siitä, että voin itse olla normaalisti joutumatta häiriköinnin kohteeksi. Siksi olisin vihainen ja myös käyttäisin järeämpiä aseita, jos olisi pakko.
Rakkaus ei ole sitä, että ottaa vastuulleen jokaisen vastaantulijan. Silloin ei voi todella välittää eikä vastata kenestäkään eikä mistään. tällasta kirjoitti:
Kuulehan mommomuori, jos et osannut nähdä noissa tarinoissa rakkautta tai sen puutetta, sinulla on vähän heikko kyky ymmärtää inhimillistä elämää. Sinulle pitäisi vääntää kaikki rautalangasta, eikä sekään varmaan oikein auttaisi.
1.Esimerkiksi kuvaavaa on tuo, että päättelit minun ratkaisevan suhteeni ystävääni sen mukaan, kuinka kiva hän olisi minulle! Niinkuin olisin joku aasi!
Sanoin kysyväni, MIKSI hän niin teki. Syyt ratkaisevat ja se, miten hän ylipäänsä suhtautuu ja käyttäytyy. Toisin sanoen, tunnenko voivani edelleen luottaa häneen.
Ei minuun sillä tavalla sattuisi, että voivottelisin oi oi kun minuun sattuu. Jos ystäväni ei osoittautuisi luottamuksen arvoiseksi, olisin järkyttynyt, tuohtunut, vihainen ja myöhemmin surisin ystävyyden loppua, mutta hänelle en puhuisi siitä mitään. Pitäisin etäisyyttä.
2. Minulle on mummomuori tullut usein kirjoituksiasi lukiessani tunne, että olet ilkeä ihminen. Niin tulee nytkin. Vääristelet tahallasi toisen sanomisia saadaksesi ne näyttämään rumilta. Kadun, että vastasin kyselyysi, koska olisihan minun pitänyt arvata.
Ei ihme, että puheesi rakkaudesta ovat noin elämästä irrallaan.
Tässäkin vääristelet, että "ottaisit koko yhteisön mukaan", vaikka sanoin puhuvani (tietysti) lapsen toiselle vanhemmalle ja TARVITTAESSA joillekin muillekin. Jäkimmäinen siis, jos asia osoittautuisi niin vakavaksi, että tarvittaisiin perheen ulkopuolista apua.
Mitä anteeksiannettavaa minulla lapselleni olisi? En tuntisi itseäni loukatuksi. Eihän se teko minua koskenut, rahoja vain.
Kyllä minä huolestuneisuuteni näyttäisin lapselleni, ja sen, että pidän tuollaisia tekoja väärinä, mutta myös sen, että hän itse on rakas ja tärkeä.
Huolestunut olisin siksi, että hän olisi näpistellyt aiemminkin.
Lapsen pitäisi palauttaa rahat, jos hän ei olisi niitä käyttänyt, ja jos olisi, korvata ne viikkorahoistaan tai erilaisilla askareilla.
Olen ajatellut jostakin syystä koko ajan murrosikäistä lasta.
3.Taas tuo moraalittomuutesi jatkuu. Sanoit itse, että tuo henkilö pyytäisi kertomaan uskosta. Niinpä sitten sanoin kertovani uskosta sitä mitä "annetaan". Sinä väännät sen että "puhuisit omasta uskosta".
En voi tietää, mitä puhuisin tuolle ihmiselle uskosta. Sitä mitä annetaan. Sehän riippuisi myös siitä, millainen hän itse olisi ja miten suhtautuisi.
Sinulla tuntuu olevan "rakkauden" kaavat joka tilanteeseen, niinkuin ihmiset eivät olisi ihmisiä vaan robotteja, ja tilanteet eivät olisi uniikkeja ja eläviä.
4. En ottaisi vastuuta tuon ihmisen käytöksestä ja sen syistä. Se vastuu kuuluu hänelle itselleen. Ottaisin vastuun vain siitä, että voin itse olla normaalisti joutumatta häiriköinnin kohteeksi. Siksi olisin vihainen ja myös käyttäisin järeämpiä aseita, jos olisi pakko.
Rakkaus ei ole sitä, että ottaa vastuulleen jokaisen vastaantulijan. Silloin ei voi todella välittää eikä vastata kenestäkään eikä mistään.Olen pahoillani jos vaikutan ilkeältä. Meillä on paljon ympäripyöreitä sanoja, joita voi ymmärtää monin tavoin. Kun niitä alkaa vähän tarkemmin tarkastella, sieltä alta löytyykin aivan uusia asioita.
Kahdessa ensimmäisessä oli kyse luottamuksesta. Läheiset ihmissuhteet perustuvat siihen missä määrin me voimme luottaa toiseen ja missä määrin meihin itseemme voi luottaa.
”Syyt ratkaisevat… tunnenko voivani edelleen luottaa häneen.”, ”…hänelle en puhuisi siitä mitään.”
”Eihän se teko minua koskenut, rahoja vain.”
Mielenkiintoista on että toisessa tapauksessa syyt ratkaisevat, (tosin et kertonut, mitkä syyt sitten toisivat luottamusta takasin) toisessa ei. Jos siirrytään toisen asemaan, niin eikö sinua kiinnostaisi se että miksi he eivät voineet luottaa sinuun ja jo aiemmin ilmaista ikäviä asioita? Mikä heitä pelotti niin paljon, että mieluummin valitsivat petokset ja valheen?
Itse lähtisin ensin ruotimaan sitä omaa toimintaani. Olenko ihminen jolle ei voi kertoa totuutta silloin, kun se minua itseäni miellytä? Onko minua tarvetta suojella epämiellyttäviltä asioilta? Olisiko minulla tarvetta tehdä sille asialle jotain?
Ystävyys on itselleni hyvin kallis asia. Olisin murtunut, pettynyt ja surullinen. Siksi haluaisin myös ystäväni tietävän ,kuinka tärkeä hän minulle oli ja kuinka luottamuksen takasin saaminen on vaikeutunut. Jotain korvaamattoman arvokasta on tuhoutunut väliltämme. Toivoisin myös että ystäväni oppisi sen, mikä on tärkeää ja osaisi siitä eteenpäin toimia toisin. Ehkä se ei toisi luottamusta takasin, mutta jollain tasolla välimme säilyisivät vielä toimivina.
Kun kyse on omasta lapsesta (murrosikäisestäkin) niin varastaminen omalta vanhemmalta on äärimmäisen loukkaava teko. Sellaiseksi se yleensä on tarkoitettukin. Ihan samaa kysyisin ensin itseltäni ja sitten lapselta. Miksi hän ei uskalla puhua omalle äidilleen?
Usein noiden pelkojen takana on hylkäämisen ja toisen vihastumisen pelko. Lapsella voi olla kyse siitä, että hän kokeilee rajojamme. Kun teen näin, vieläkö rakastat minua? Meidän tehtävä on kasvattaa, joten mitä lapsi oppii? Oppiiko hän rehellisyyden ja luottamuksen rakentamisen mallia, jos hänelle annetaan viesti että rahaahan se vain on? Murrosikäiseltä voi muuten itseltään kysyä, mikä hänen mielestään on kyllin sopiva rangaistus – jos hänelle itselleen tehtäisiin niin, niin miten hän rankaisi toista? Samalla voi kertoa senkin miksi ei enää voi luottaa lapseen, ja mitä se vaati että tuo luottamus kasvaa takasin.
Siksi omien todellisten tunteiden näyttäminen ja niistä kertominen on tärkeää – se kun on se totuus mikä pitää oppia kohtaamaan. Ilman totuutta ei ole rakkautta. Ei rakkaus ole aina mukavaa vaan se yhdessä itkemistä, tuskan tuntemista ja ahdistuksen voittamista.
”kertovani uskosta sitä mitä "annetaan".
”Rakkaus ei ole sitä, että ottaa vastuulleen jokaisen vastaantulijan. Silloin ei voi todella välittää eikä vastata kenestäkään eikä mistään.”
Tässä oli kyse vähän etäisemmistä lähimmäisistä, mutta jolla kummallakin on jotain kipua sydämellään. Kuinka siis osoittaa sitä lähimmäisen rakkautta noissa tilanteissa?
Vastauksistasi tuli jotenkin mielikuvia, ettei heistä oikeastaan tarvitse välittää. Eikä päästää lähelleen. Itseäni oikeasti kiinnostaa että mitä he ovat etsimässä. En osaisi vastata kunnolla ennen kuin saisin sen tietää. Toisen kuunteleminen niin että pyrkii ymmärtämään häntä, on asettumista sen toisen asemaan. Kuunteleminen on yksi osa lähimmäisen rakkautta.
Toisen tunteitakin voi kuunnella. Tuo esimerkki tuli mieleeni muutamista asiakastilanteista. Kielenkäyttö oli hyökkäävää ja ilkeää. Oli vain pysähdyttävä. Mikä minussa laukaisi hänessä tuollaisen tunteen? Olen tietyn ikäinen naisihminen ja ymmärsin että hän on saanut ehkä ikäviä kokemuksia. Kun sain tietää vähän historiaa, oli hänellä ihan aihettakin puolustautua hyökkäämällä, sillä pettymyksiä oli runsaasti. Hän oli siis menettänyt luottamuksensa tietynlaisiin ihmisiin. Siinä oli kova paikka alkaa rakentaa takasin tuota menetettyä luottamusta. Näyttää että kyllä on ihmisiä jotka välittävät ja kuuntelevat.
Eikö sekin ole rakkauden osoittamista? En todellakaan tarkoita että näin aina pitää tehdä. Tarkoitan että näin me juostaan toinen toisemme ohi, näkemättä ja kuuntelematta. Sanoit että minulla on "rakkauden" kaavat. Jos kuitenkin luet nuo aloituksen Raamatun sanat, niin huomaat että sieltä löytyy ne ”kaavat”. Se miten me teemme ne sanat eläväksi, vaatii sen arjen pienten tekojen miettimistä.- tällasta
mummomuori kirjoitti:
Olen pahoillani jos vaikutan ilkeältä. Meillä on paljon ympäripyöreitä sanoja, joita voi ymmärtää monin tavoin. Kun niitä alkaa vähän tarkemmin tarkastella, sieltä alta löytyykin aivan uusia asioita.
Kahdessa ensimmäisessä oli kyse luottamuksesta. Läheiset ihmissuhteet perustuvat siihen missä määrin me voimme luottaa toiseen ja missä määrin meihin itseemme voi luottaa.
”Syyt ratkaisevat… tunnenko voivani edelleen luottaa häneen.”, ”…hänelle en puhuisi siitä mitään.”
”Eihän se teko minua koskenut, rahoja vain.”
Mielenkiintoista on että toisessa tapauksessa syyt ratkaisevat, (tosin et kertonut, mitkä syyt sitten toisivat luottamusta takasin) toisessa ei. Jos siirrytään toisen asemaan, niin eikö sinua kiinnostaisi se että miksi he eivät voineet luottaa sinuun ja jo aiemmin ilmaista ikäviä asioita? Mikä heitä pelotti niin paljon, että mieluummin valitsivat petokset ja valheen?
Itse lähtisin ensin ruotimaan sitä omaa toimintaani. Olenko ihminen jolle ei voi kertoa totuutta silloin, kun se minua itseäni miellytä? Onko minua tarvetta suojella epämiellyttäviltä asioilta? Olisiko minulla tarvetta tehdä sille asialle jotain?
Ystävyys on itselleni hyvin kallis asia. Olisin murtunut, pettynyt ja surullinen. Siksi haluaisin myös ystäväni tietävän ,kuinka tärkeä hän minulle oli ja kuinka luottamuksen takasin saaminen on vaikeutunut. Jotain korvaamattoman arvokasta on tuhoutunut väliltämme. Toivoisin myös että ystäväni oppisi sen, mikä on tärkeää ja osaisi siitä eteenpäin toimia toisin. Ehkä se ei toisi luottamusta takasin, mutta jollain tasolla välimme säilyisivät vielä toimivina.
Kun kyse on omasta lapsesta (murrosikäisestäkin) niin varastaminen omalta vanhemmalta on äärimmäisen loukkaava teko. Sellaiseksi se yleensä on tarkoitettukin. Ihan samaa kysyisin ensin itseltäni ja sitten lapselta. Miksi hän ei uskalla puhua omalle äidilleen?
Usein noiden pelkojen takana on hylkäämisen ja toisen vihastumisen pelko. Lapsella voi olla kyse siitä, että hän kokeilee rajojamme. Kun teen näin, vieläkö rakastat minua? Meidän tehtävä on kasvattaa, joten mitä lapsi oppii? Oppiiko hän rehellisyyden ja luottamuksen rakentamisen mallia, jos hänelle annetaan viesti että rahaahan se vain on? Murrosikäiseltä voi muuten itseltään kysyä, mikä hänen mielestään on kyllin sopiva rangaistus – jos hänelle itselleen tehtäisiin niin, niin miten hän rankaisi toista? Samalla voi kertoa senkin miksi ei enää voi luottaa lapseen, ja mitä se vaati että tuo luottamus kasvaa takasin.
Siksi omien todellisten tunteiden näyttäminen ja niistä kertominen on tärkeää – se kun on se totuus mikä pitää oppia kohtaamaan. Ilman totuutta ei ole rakkautta. Ei rakkaus ole aina mukavaa vaan se yhdessä itkemistä, tuskan tuntemista ja ahdistuksen voittamista.
”kertovani uskosta sitä mitä "annetaan".
”Rakkaus ei ole sitä, että ottaa vastuulleen jokaisen vastaantulijan. Silloin ei voi todella välittää eikä vastata kenestäkään eikä mistään.”
Tässä oli kyse vähän etäisemmistä lähimmäisistä, mutta jolla kummallakin on jotain kipua sydämellään. Kuinka siis osoittaa sitä lähimmäisen rakkautta noissa tilanteissa?
Vastauksistasi tuli jotenkin mielikuvia, ettei heistä oikeastaan tarvitse välittää. Eikä päästää lähelleen. Itseäni oikeasti kiinnostaa että mitä he ovat etsimässä. En osaisi vastata kunnolla ennen kuin saisin sen tietää. Toisen kuunteleminen niin että pyrkii ymmärtämään häntä, on asettumista sen toisen asemaan. Kuunteleminen on yksi osa lähimmäisen rakkautta.
Toisen tunteitakin voi kuunnella. Tuo esimerkki tuli mieleeni muutamista asiakastilanteista. Kielenkäyttö oli hyökkäävää ja ilkeää. Oli vain pysähdyttävä. Mikä minussa laukaisi hänessä tuollaisen tunteen? Olen tietyn ikäinen naisihminen ja ymmärsin että hän on saanut ehkä ikäviä kokemuksia. Kun sain tietää vähän historiaa, oli hänellä ihan aihettakin puolustautua hyökkäämällä, sillä pettymyksiä oli runsaasti. Hän oli siis menettänyt luottamuksensa tietynlaisiin ihmisiin. Siinä oli kova paikka alkaa rakentaa takasin tuota menetettyä luottamusta. Näyttää että kyllä on ihmisiä jotka välittävät ja kuuntelevat.
Eikö sekin ole rakkauden osoittamista? En todellakaan tarkoita että näin aina pitää tehdä. Tarkoitan että näin me juostaan toinen toisemme ohi, näkemättä ja kuuntelematta. Sanoit että minulla on "rakkauden" kaavat. Jos kuitenkin luet nuo aloituksen Raamatun sanat, niin huomaat että sieltä löytyy ne ”kaavat”. Se miten me teemme ne sanat eläväksi, vaatii sen arjen pienten tekojen miettimistä.Tuntuupa turhauttavalta keskustella kanssasi, kun vääntelet ja vääristelet kaiken. Olet kehittänyt sen vääntelyn oikein taiteen asteelle.
Luehan tuo viestini vääntelemättä, niin sieltä ne vastaukset löytyvät.
Ystävä ja alaikäinen oma lapsi ovat eri asia. Ystävän kanssa suhde on tasavertainen, mutta lapsestaan on vastuussa. Jos suhtautuu lapseensa kuin pelkkään ystävään, jotakin on vialla.
Lapsen kohdalla painotin jo ensimmäisessä viestissäni, että yrittäisin saada selville SYITÄ hänen käytökseensä, mutta sitähän sinun ei tyylillesi uskollisena ole sopinut noteerata. Olen vartavasten tuonut esille, että yritetään päästä selville, millaisesta asiasta kaikkinensa on kysymys.
Samaten painotin ystävän kohdalla, että pyrkisin selvittämään syyt hänen toimintaansa. Jos et osaa lukea suomen kieltä, en mahda mitään.
Jos olisin menettänyt kunnioituksen ja luottamuksen ystävää kohtaan, olisin sen menettänyt. Olisin tietysti pettynyt ja surullinen, mutta murtunut en toki olisi. Eihän se ystävyys olisi ollut minulle mikään kainalosauva, jonka katkettua olisin itse lysähtänyt. Seison ihan omilla jaloillani, ja odotan ystävänikin seisovan.
Mennyt ystävyys näyttäytyisi minulle jonkinlaisena kuplana, jossa olin vähän sokea enkä tuntenut toista kunnolla.
En ole koskaan katkaissut välejä kehenkään ihmiseen. Olen vain ottanut etäisyyttä ja vähentänyt kanssakäymisen minimiin.
Kirjoitit pitkät rimpsut besserwisserimäistä hölynpölyä, jota en edes jaksanut lukea kunnolla. Siitä syntyi se mielikuva, että pyörittelet mielessäsi teorioita siitä, miten asioiden PITÄISI mielestäsi olla ja miten PITÄISI toimia, ja ihmisten todellinen elämä menee jossakin ihan muualla. Miten minulle tulee tunne, että elät itse irrallaan tuosta todellisuudesta? Rakkaus on sinulle teoriaa, mutta käytännön kanssa on suuria vaikeuksia? Se käytäntö kun edellyttäisi todellisuudentajua. tällasta kirjoitti:
Tuntuupa turhauttavalta keskustella kanssasi, kun vääntelet ja vääristelet kaiken. Olet kehittänyt sen vääntelyn oikein taiteen asteelle.
Luehan tuo viestini vääntelemättä, niin sieltä ne vastaukset löytyvät.
Ystävä ja alaikäinen oma lapsi ovat eri asia. Ystävän kanssa suhde on tasavertainen, mutta lapsestaan on vastuussa. Jos suhtautuu lapseensa kuin pelkkään ystävään, jotakin on vialla.
Lapsen kohdalla painotin jo ensimmäisessä viestissäni, että yrittäisin saada selville SYITÄ hänen käytökseensä, mutta sitähän sinun ei tyylillesi uskollisena ole sopinut noteerata. Olen vartavasten tuonut esille, että yritetään päästä selville, millaisesta asiasta kaikkinensa on kysymys.
Samaten painotin ystävän kohdalla, että pyrkisin selvittämään syyt hänen toimintaansa. Jos et osaa lukea suomen kieltä, en mahda mitään.
Jos olisin menettänyt kunnioituksen ja luottamuksen ystävää kohtaan, olisin sen menettänyt. Olisin tietysti pettynyt ja surullinen, mutta murtunut en toki olisi. Eihän se ystävyys olisi ollut minulle mikään kainalosauva, jonka katkettua olisin itse lysähtänyt. Seison ihan omilla jaloillani, ja odotan ystävänikin seisovan.
Mennyt ystävyys näyttäytyisi minulle jonkinlaisena kuplana, jossa olin vähän sokea enkä tuntenut toista kunnolla.
En ole koskaan katkaissut välejä kehenkään ihmiseen. Olen vain ottanut etäisyyttä ja vähentänyt kanssakäymisen minimiin.
Kirjoitit pitkät rimpsut besserwisserimäistä hölynpölyä, jota en edes jaksanut lukea kunnolla. Siitä syntyi se mielikuva, että pyörittelet mielessäsi teorioita siitä, miten asioiden PITÄISI mielestäsi olla ja miten PITÄISI toimia, ja ihmisten todellinen elämä menee jossakin ihan muualla. Miten minulle tulee tunne, että elät itse irrallaan tuosta todellisuudesta? Rakkaus on sinulle teoriaa, mutta käytännön kanssa on suuria vaikeuksia? Se käytäntö kun edellyttäisi todellisuudentajua.En halua vääristellä vain tarkentaa.
Halusin kuulla juuri niistä syistä, mitä ne mielestäsi voisivat olla. Et oikein vastannut.
Kuten huomaat, sanoja voidaan ymmärtää monin tavoin. En tarkoittanut murtumista kokonaan, vaan ihan sitä tavallista ”murtumista” mikä tapahtuu kun petymme. Puhun ihan normaaleista tunteista.
Rakkaus on minulle juuri sitä käytäntöä ja arjessa elämistä. Siksi koetan esimerkkien kautta avata asiaa jotta siitä ei tulisi ympäripyöreätä teoriaa. Muutoin voi olla että elämme vain muiden mukaan ja tietynlaista itsekkyyttä ja kovuutta emme ehkä huomaakaan. En tarkoita tällä sinua vaan ihan ylipäätään. Nykyaikaan kuuluu pitää muita etäällä ja välttää tunteita. Saa käyttäytyä samoin kuin se toinen käyttäytyy – kun kerran sinä, niin kyllä sitten minäkin.
Sen ainakin olen jo lapsesta saakka oppinut, että kuuntelemisen taito on aika harvalla.- tällasta
mummomuori kirjoitti:
En halua vääristellä vain tarkentaa.
Halusin kuulla juuri niistä syistä, mitä ne mielestäsi voisivat olla. Et oikein vastannut.
Kuten huomaat, sanoja voidaan ymmärtää monin tavoin. En tarkoittanut murtumista kokonaan, vaan ihan sitä tavallista ”murtumista” mikä tapahtuu kun petymme. Puhun ihan normaaleista tunteista.
Rakkaus on minulle juuri sitä käytäntöä ja arjessa elämistä. Siksi koetan esimerkkien kautta avata asiaa jotta siitä ei tulisi ympäripyöreätä teoriaa. Muutoin voi olla että elämme vain muiden mukaan ja tietynlaista itsekkyyttä ja kovuutta emme ehkä huomaakaan. En tarkoita tällä sinua vaan ihan ylipäätään. Nykyaikaan kuuluu pitää muita etäällä ja välttää tunteita. Saa käyttäytyä samoin kuin se toinen käyttäytyy – kun kerran sinä, niin kyllä sitten minäkin.
Sen ainakin olen jo lapsesta saakka oppinut, että kuuntelemisen taito on aika harvalla.Miten voisin tietää syitä noihin tapauksiin, kun ne ovat kuviteltuja tapauksia. Syythän voivat olla vaikka minkälaisia.
Tämäkin kertoo todellisuudentajun puutteestasi. Et ota huomioon elämän ja ihmisten loputonta moninaisuutta. Haluat vain niitä kaavoja, kun niiden avulla voit kuvitella hallitsevasi sellaista, mikä ei ole kaavoilla hallittavissa.
Kirjoituksistasi tulee epätodellisuuden tuntu. Unelmaa ja teoriaa. Tyypillistä on, että puhut kaunomielellä rakkaudesta ja olet itse ilkeä ja epärehti.
Toivomasi maailma vaikuttaa päättömältä. Siinä toiset katsovat oikeudekseen retkuta lapsenkaltaisina muiden kannettavina, ja toisten tehtävä on kantaa noita retkuajia. Kuka huolehtii elämästä? Ei kukaan, kun yhdet eivät tee itse mitään ja toisten aika ja energia menee heidän paapomiseensa. Minusta suurinta rakkautta muita kohtaan on se, että haluaa löytää omat jalkansa. tällasta kirjoitti:
Miten voisin tietää syitä noihin tapauksiin, kun ne ovat kuviteltuja tapauksia. Syythän voivat olla vaikka minkälaisia.
Tämäkin kertoo todellisuudentajun puutteestasi. Et ota huomioon elämän ja ihmisten loputonta moninaisuutta. Haluat vain niitä kaavoja, kun niiden avulla voit kuvitella hallitsevasi sellaista, mikä ei ole kaavoilla hallittavissa.
Kirjoituksistasi tulee epätodellisuuden tuntu. Unelmaa ja teoriaa. Tyypillistä on, että puhut kaunomielellä rakkaudesta ja olet itse ilkeä ja epärehti.
Toivomasi maailma vaikuttaa päättömältä. Siinä toiset katsovat oikeudekseen retkuta lapsenkaltaisina muiden kannettavina, ja toisten tehtävä on kantaa noita retkuajia. Kuka huolehtii elämästä? Ei kukaan, kun yhdet eivät tee itse mitään ja toisten aika ja energia menee heidän paapomiseensa. Minusta suurinta rakkautta muita kohtaan on se, että haluaa löytää omat jalkansa.No et todellakaan voi tietää, mutta ainahan voi olettaa. Vaikka oman kokemuksen pohjalta.
Tämän ketjun myuötä olen huomannut että rakkaudesta on todella vaikeaa puhua hyvillä sanoilla. Se jotenkin tulkitaan aina negatiivisesti. Ehkä olemme jo niin kyynistyneitä, ettei siedetä mitään hyvää edes rakkaudesta puhuttaessa?
Otan huomioon moninaisuuden. Asiaa vain on vaikeaa lähestyä yleisen teorian kautta, siinä syy.
Totta on että moni heittää vastuuta muille. Senkin takana on noita mainitsemiasi moninaisia syitä. Voin kertoa että työssäni kohtaan heitä, jotka eivät aina osaa huolehtia itsestään. Todella se on myös sitä rakkautta että saa toisenkin kulkemaan niillä omilla jaloillaan.
Toki on hyvä löytää myös ne omat jalkansa ja oppia olemaan itselleen armollinen. Sitä kautta voi löytää myös sen rakkauden niitä kohtaan, jotka eivät sitä ole ansainneet.- tällasta
mummomuori kirjoitti:
No et todellakaan voi tietää, mutta ainahan voi olettaa. Vaikka oman kokemuksen pohjalta.
Tämän ketjun myuötä olen huomannut että rakkaudesta on todella vaikeaa puhua hyvillä sanoilla. Se jotenkin tulkitaan aina negatiivisesti. Ehkä olemme jo niin kyynistyneitä, ettei siedetä mitään hyvää edes rakkaudesta puhuttaessa?
Otan huomioon moninaisuuden. Asiaa vain on vaikeaa lähestyä yleisen teorian kautta, siinä syy.
Totta on että moni heittää vastuuta muille. Senkin takana on noita mainitsemiasi moninaisia syitä. Voin kertoa että työssäni kohtaan heitä, jotka eivät aina osaa huolehtia itsestään. Todella se on myös sitä rakkautta että saa toisenkin kulkemaan niillä omilla jaloillaan.
Toki on hyvä löytää myös ne omat jalkansa ja oppia olemaan itselleen armollinen. Sitä kautta voi löytää myös sen rakkauden niitä kohtaan, jotka eivät sitä ole ansainneet.Se on katsos niin, että hedelmistänsä puut tunnetaan. Jos joku puhuu kauniin lausein palstametreittäin rakkaudesta, mutta on itse kiero ja pahansuopa, niin tuleehan siitä mieleen että kumiseva vaski ja helisevä symbaali.
Nykyajan vaiva on juuri ylettömän runsas ihanteellinen puhe rakkaudesta, joka liikkuu korkealla ihmisten todellisuuden yläpuolella. Se saa ihmiset vaatimaan toisiltaan mahdottomia ja heidät itsensä passivoitumaan, kun eivät he pysty täyttämään ihanteitaan.
Ennen Suomessa ihmiset välittivät toisistaan, kun rakkaudesta elämöimistä pidettiin sopimattomana. Se oli sellaiseen liian syvä ja pyhä asia. Nyt siitä on tehty markkinatavaraa, kaupallista tai psykologista, ja se itse on kauhistunut moista menoa ja mennyt piiloon. tällasta kirjoitti:
Se on katsos niin, että hedelmistänsä puut tunnetaan. Jos joku puhuu kauniin lausein palstametreittäin rakkaudesta, mutta on itse kiero ja pahansuopa, niin tuleehan siitä mieleen että kumiseva vaski ja helisevä symbaali.
Nykyajan vaiva on juuri ylettömän runsas ihanteellinen puhe rakkaudesta, joka liikkuu korkealla ihmisten todellisuuden yläpuolella. Se saa ihmiset vaatimaan toisiltaan mahdottomia ja heidät itsensä passivoitumaan, kun eivät he pysty täyttämään ihanteitaan.
Ennen Suomessa ihmiset välittivät toisistaan, kun rakkaudesta elämöimistä pidettiin sopimattomana. Se oli sellaiseen liian syvä ja pyhä asia. Nyt siitä on tehty markkinatavaraa, kaupallista tai psykologista, ja se itse on kauhistunut moista menoa ja mennyt piiloon.Tässä puhut ihan asiaa. Kuten Sonja tuossa maitisi, meidän kielessämme on todella vähän sanoja, joilla ilmaista rakkautta muuten kuin puhki kulunein sanoin.
Jostain syystä me yhdistämme aika arkisen asian niin yleviin mittoihin, että varsinainen asia jää sen varjoon. En tiedä onko puhe ylettömän runsasta, pikemminkin yksipuolista. Puhutaan vain romanttisesta rakkaudesta ja seksuaalisesta intohimosta kuin mitään muuta ei olisikaan. Näillä hyvä markkinoida tavaraa ihmisille, joilla on jotain onttoa sisällään.
Älkäämme kuitenkaan antako sen lannistaa tai kyynisoida itseämme!- tällasta
mummomuori kirjoitti:
Tässä puhut ihan asiaa. Kuten Sonja tuossa maitisi, meidän kielessämme on todella vähän sanoja, joilla ilmaista rakkautta muuten kuin puhki kulunein sanoin.
Jostain syystä me yhdistämme aika arkisen asian niin yleviin mittoihin, että varsinainen asia jää sen varjoon. En tiedä onko puhe ylettömän runsasta, pikemminkin yksipuolista. Puhutaan vain romanttisesta rakkaudesta ja seksuaalisesta intohimosta kuin mitään muuta ei olisikaan. Näillä hyvä markkinoida tavaraa ihmisille, joilla on jotain onttoa sisällään.
Älkäämme kuitenkaan antako sen lannistaa tai kyynisoida itseämme!Vai että tuollainen veto. Sinun puheitasi kritisoin, ja ymmärsit sen varmasti hyvin, mutta taas väänsit asian nurinniskoin omaksi eduksesi. Kyllä olet k...o.
Sonjaa älä tähän vedä. Hän on rehti.
Tuota kyynistymisen välttämistä voit miettiä, niin ehkäpä se vähentää ilkeilyjäsi.
Hyvää viikonloppua joka tapauksessa!
Kiitos aloituksestasi. Aihe on tärkeä. Minustakin kuvailet rakkautta hyvin valituilla Raamatunkohdilla. Ne kertovat oikeasta rakkaudesta. Suomen kielessähän on se vaje, että meillä on vain yksi rakkautta kuvaava sana, kun toisissa kieleissä saattaa olla moniakin. Itse kuulen tuon väärän rakkauden tarkoittavan sellaista, joka ei ole todellista rakkautta, vaan esimerkiksi mustasukkaisuutta, alistamista tai väärää riippuvuutta toisesta.
Kirkossa ei suinkaan suvaita kaikkea. Ei suvaita toisen ihmisen vahingoittamista. Se ei ole rakkautta. Esimerkiksi lastaan rakastava vanhempi saattaa kuitenkin tahtomattaan vahingoittaa lastaan, mutta silloin teko ei ole rakkauden ilmentymä, vaan kenties jonkin sairauden tai elämän haavan. Joskus perhe saattaa hajota vanhemman rakastuessa toiseen. Tämähän satuttaa perhettä, mutta itse rakkaus, jota kaksi ihmistä tuntee toisiaan kohtaan, voi olla hyvin aitoa ja oikeaa.
1. Kor. 13, kuvaa minusta rakkautta todella hyvin.
Muistetaan, että rakkaus ei kulu käytössä, sitä saa tuhlata :)
pappi Sonja- DuunariTaateli
Kerran ihastuin naispappiin. Rakkauttahan se ei ollut. Rakkaus sisältää tahdon, päätöksen, sitoumuksen.
Ihastua voi vaikka joka päivä.Miten niin se ei ole rakkautta?
Mitä käsität rakkaudella?
Minusta se on meissä oleva voima, jota käytämme ihan kaikkialla ja voimme käyttää kaikille. Minäkin ihastun varmaan joka päivä, aina on persoonia jotka ovat vain miellyttäviä, ilahduttavia, ajatuksia antavaa, tunteita herättäviä jne.
Miksi heistä ei saisi tykätä? Kyllä itse voin sanoa rakastavani mm. ystäviäni.
Tarkoitat varmaan tuota erotiikkaa. No, joskus mutta ylen harvoin sitä enää sotkeutuu normaaleihin ihastumisiin.
Meidät vain on niin ehdollistettu siihen kun vastapuolena on toista sukupuolta oleva, me havahdumme ajattelemaan sitä, millaista olisi olla hänen kanssaan. Näin me omilla ajatuksillamme ohjaamme tuota eroottisen tunteen syntymistä vaikka sitä ei alun perin ollutkaan. Noin meidät ehkä estetään tuntemasta todellista ystävyyttä sekä rakkautta toisiamme kohtaan. Eikä synny vilpitöntä kiintymystä
- DuunariTaateli
Tuo kaikki on ihan totta. Rakkautta on niin monelaista, mutta jotenkin en vain pidä "ihastumista" vielä rakastamisena ja rakkautena.
Ehk se on sellainen liekki, ohjaava voima? Tuolla nousi esiin yksi termi mikä nykyään liitetään rakkauteen; paapominen. Milloin joku on paapomista ja milloin rakastamista, vai ovatko ne yksi ja sama asia?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998656Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683001- 151383
- 761028
- 681017
- 26961
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61933- 55923
- 65870
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73864