Liian aikaisin seisomaan??

hämillään.. :/

Esikoiseni on vasta 7,5kk vanha, 6,5kk ikäisestä asti oppi konttaamaan, ryöminyt ei. Nyt viikon verran on ollut erittäin halukas seisomaan, tuettuna ottaa jopa muutaman hassun flamingoaskeleen. Nousi siis ihan itse "polviseisontaan", teki sitä mielellään muutaman päivän ja siitä sitten seisomaan, tuettuna. Aivan itse, ei mitenkään autettu, muuten kuin siis tukien, sillä tasapaino on vielä melko hakusessa. Seisoo varpaillaan. Ei siis missään vaiheessa olla "opetettu" tai reenailtu, oppinut ihan itse... Tottakai ylpeä olen mutta myös samalla hämilläni sillä hän on vasta niiin pieni, vielä ihan vauva.. Eikä pysy edes istualleen pitkiä aikoja, ja nyt jo seisoo. Kaikkialta ylempää kun vain kiinni saa nii jo ollaan pystyssä, ei hetken rauhaa itsellä ;D Kävelytuolissa viihtyy, luojan kitos...

Mutta siis varsinainen kysymys, eikö tämä ole jo kehityksenkin kannalta aivan liian aikaisin? Täytyykö minun varmuuden vuoksi kuukausi pari "pakottaa" olematta seisaalleen ettei vain tule mitään kehityshäiriöitä fyysisesti? Jotenkin tämä tuntuu hirveän epänormaalille, varsinkin kun olen luesekllut kaikkia kirjoja, missä höpistään tyyliin "yleensä oppivat liikkumaan tavalla tai toisella 8-9kk iässä..."

Mitä minä teen, annanko seistä vaiko en? Anoppi sanoi, että hänen lapsensa, mieheni mukaan lukien, käveli 9kk iässä, mutta meillä on tuohon vielä puolitoista kk aikaa...

15

5992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santtura..

      Anna lapsen seistä vaan. Jos lapsi ei olisi siihen valmis, hän ei vielä seisoisi. On niitäkin, jotka jo kävelevät itse 8-kuisina...

      Kyllä meillä molemmat ovat 7-8-kuisina jo seisseet ja jonkin verran tuen kanssa kävelleet. Meilläkin ollut kävelykärry käytössä noin puolivuotiaasta asti molemmilla lapsilla. Esikko lähti itse kävelemään tasan vuoden vanhana ja tämä toinen 11-kuisena.

    • 4:n äitee

      Anna seisoa, ei lapsi nouse ylös ennenkuin on siihen valmis. Ole huoleti, jokainen ajallaan.

    • -p-

      Minä olen aikoinani lähtenyt kävelemään 8kk vanhana. Eli ei ole yhtään liian aikaisin. Lapsi tietää kyllä itse milloin on valmis tekemään asioita.

    • äppyli

      Meillä 1,5v poika, joka lähti kävelemään 8kk vanhana. Juoksi jo ennen vuoden ikää. Toiset ovat vain nopeampia lähtemään liikkeelle. Kehitystä ei kannata rajottaa, etkä kyllä oikein voikaan, ellet sylissä meinaa koko päivää pitää.. :)

    • kävellen.

      Meilläkin lapsi lähti liikkeelle varhain.
      Lähti puolivuotispäivänä ryömimään, seuraavalla viikolla konttasi ja seuraavalla käveli tukea vasten eli sohvan reunoja ja tuolia pitkin, konttasi seuraavalla ja taas pystyyn..
      Ei se ole liian aikaisin, jos lapsi sen itse tekee - se, että lähdetään taluttamaan ja "kävelyttämään" lasta, joka ei ole siihen valmis, on eri asia.
      Me päädyimme tekemään niin, että kun tuo liikkeelle lähtö kävi noin aikaisin, emme taluttaneet lasta lainkaan. Yksivuotis syntympäiväviikolla hän itse koki olevansa valmis kävelemään ilman tukea eli puoli vuotta asiaa piti kypsytellä vaikka tukea vasten mentiin jo vauhdilla kuukausi tolkulla.
      Anna lapsen tehdä asiat tahdillaan, omaan tahtiinsa, pakottamatta suuntaan tai toiseen. Hän liikkuu kun on siihen valmis ja laskee kätensä irti tuesta kun on siihen valmis.

    • ihljigh

      Ri hän ole liian nuori seisomaan kun kerran osaa itse!

      Tukikengät jalkaan. Seisomista et voi estää, mutta se varpailla seisonta on huono asia ja tukikengillä estetään sitä. Meillä poika nousi puolivuotiaana seisomaan ja seisoi varpaillaan. Sitä asentoa sitten tukikengillä korjattiin pois. (Poika neuronkontrolleissa ylijäykkyyden vuoksi) Eli meillä piti olla tukikengät koko ajan hereillä olon aikana jalassa kunnes kunnon vapaa kävely oli kehittynyt.

      10 kk:n iässä määräystä sitten lievennettiin ja reilun vuoden iässä niistä saatiin luopua kun poika osasi jo juosta "oikeaoppisesti".

      Lapset kehittyvät niin eritavoin. Toisilla tulee toiset asiat nopeampaa ja toisilla toiset.

      • .......

        Tukikenkiä ei sitten saa käytellä omin päin!
        Niille on tarvetta vain, jos lapsi liikkuessaan jatkuvasti varvastaa. JOkainen lapsi varvastaa jossain vaiheessa, mutta se on normaalia, kunhan menee ohi.

        Nykysuosituksien mukaan lapsen on alusta alkaen parasta liikkua paljain jaloin mahdollisimman paljon, ja turhan paksuja ja jäykkiä kenkiä tulisi välttää. Kengät jalkaan vasta kun kävely sujuu muutenkin hyvin.


      • tukikengät ok
        ....... kirjoitti:

        Tukikenkiä ei sitten saa käytellä omin päin!
        Niille on tarvetta vain, jos lapsi liikkuessaan jatkuvasti varvastaa. JOkainen lapsi varvastaa jossain vaiheessa, mutta se on normaalia, kunhan menee ohi.

        Nykysuosituksien mukaan lapsen on alusta alkaen parasta liikkua paljain jaloin mahdollisimman paljon, ja turhan paksuja ja jäykkiä kenkiä tulisi välttää. Kengät jalkaan vasta kun kävely sujuu muutenkin hyvin.

        Meille nimenomaan vauvaneurologit sanoivat, että kaikille aikaisin seisomaan nousseille suositellaan ehdottomasti tukikenkiä, koska se varvastus on yleistä tuonikäisenä ja vauva saa väärän seisomamallin, koska hän luulee tuon olevan oikea asento. Meillä poitsu nousu seisomaan noin 7 kuukauden iässä. (Perinnöllisen neurologisen sairauden takia oli seurannassa kuukausittain lasten neurolla). Me saimme eri kokoisis tukikenkiä keskussairaalasta lainaukseen. Hieman alta 2 vuoden iässä saimme "luvan" luopua niistä kokonaan.

        Kaikki siis todellakin varvastavat ja meille neurologit sanoivat että hyppykiikuilla ja kävelytelineillä pahennetaan asiaa. Kunnon kengillä myöhäisemmät ongelmat voidaan estää.


      • ..........
        tukikengät ok kirjoitti:

        Meille nimenomaan vauvaneurologit sanoivat, että kaikille aikaisin seisomaan nousseille suositellaan ehdottomasti tukikenkiä, koska se varvastus on yleistä tuonikäisenä ja vauva saa väärän seisomamallin, koska hän luulee tuon olevan oikea asento. Meillä poitsu nousu seisomaan noin 7 kuukauden iässä. (Perinnöllisen neurologisen sairauden takia oli seurannassa kuukausittain lasten neurolla). Me saimme eri kokoisis tukikenkiä keskussairaalasta lainaukseen. Hieman alta 2 vuoden iässä saimme "luvan" luopua niistä kokonaan.

        Kaikki siis todellakin varvastavat ja meille neurologit sanoivat että hyppykiikuilla ja kävelytelineillä pahennetaan asiaa. Kunnon kengillä myöhäisemmät ongelmat voidaan estää.

        Vaikka kaikki vauvat jossain vaiheessa varvastavat, suurin osa oppii pian liikkumaan normaalisti pian. Meillä molemmat muksut olleet kävelykärryn suurkuluttajiia, ja kumpakaan ei ole missään vaiheessa sen käytön aloititamisen jälkeen varvastanut.

        Varvastaminen on useimmiten noin puolivuotiaiden juttu, ja suositellaankin, että jos lapsi varvastaa, ei hyppykiikkua tai kävelykärryä tulisi silloin käyttää. Jos taas vauva askeltaa normaalisti, ei ko. apuvälineet varvastamista aiheuta tai pahenna.

        Kyllä nykysuosituksen mukaan normaalisti kehittyneille vauvoille parempana pidetään paljain jaloin kävelemään oppimista, kuin kenkien kanssa. Eri asia sitten, jos lapsen neurologinen tila/kehitys kenkien käyttöä vaatii, mutta "normaalin" lapsen jalka ei tukea vaadi, jos lapsi itse on valmis seisomaan. Liikkuessaan lapsi kyllä oppii käyttämään jalkojaan, niin että varvastaminen jää pois itsestään.

        Lapselle parasta on kävellä mahdollisimman paljon paljain jaloin (ilman kenkiä), koska se auttaa lapsen lihaksistoa kehittymään oikeanlaisesti. Jos jalkaa jatkuvasti tuetaan, jalan lihaksisto ei pääse normaalisti kehittymään, ja jalan asento saattaa vääristyä eikä lapsi itse osaa tukea nilkkaansa kävellessään, joka taas saattaa vaurioittaa jalkoja ja vaikuttaa myös ryhtiinkin. Jatkuva kenkien käyttö saattaa aiheuttaa myös varpaiden asennon vääristymistä, joka taas vaikeuttaa liikkumista tulevaisuudessa.

        Vain poikkeustapauksissa tukikenkien käyttö on suositeltavaa. Ei todellakaan kaikille aikaisin liikkujille. Lapsi liikkuu oikein ja itse, kun on siihen valmis. Eri asia sitten, jos jatkuvastii käsistä kävelytetään tai pidetään pystyssä, vaikkei lapsi itse vielä nousisikaan seisomaan.


    • Aialiini

      Yksi kaksi meilläkin poika oppi nousemaan ylös pystyyn, ja kiipeämään matalille tasoille. Kova halu olisi lähteä kavelemaan tukea vasten,mutta jalat eivät lähde käsien mukaan.
      Ikää poikasella on 7kk. Ei olla sitä mitenkään estelty. Kova halu on muutenkin möngertää ja olla koko ajan menossa.
      Konttaamaan ei ole lähtenyt, kun poika on huomannut,että ryömimällä pääsee nopeammin ja vaivattomammin. En tiedä,jääkö sitten konttausvaihe kokonaan pois,kun nyt kuitenkin nousee ja kovasti harjoittelee kävelemistä tukea vasten.
      Jotkut kehittyvät ja oppivat asioita nopeammin kuin toinen.
      Meillä on hieman myös tuota varvastamista,mutta en ole vielä siitä niin huolissani, koska välillä on aikoja myös,jolloin ei varvasta,vaan seisoo ihan kunnolla.

    • yuueyjk

      eipä tuota estääkään kannata. meillä kanssa nousi seisaalle noihin aikoihin, ja sitä reenattiin uniin asti. nyt on 11kk ja tukia pitkin kävelee. konttaamaan lähti 9,5kk.

    • hjkfdsa

      Vajaa 7kk meilläkin nousi seisomaan eikä siinä mennyt kuin viikko varvastaen ja sen jälkeen lähti ottamaan askelia tuen kanssa. Mitään tukikenkiä ei olla käytetty. Nyt 11kk eikä vieläkään kävele ilman tukea. Ottaa kyllä vahingossa korkeintaan viisi askelta ja sitten tajuaa ja istumaan. Uskallus puuttuu kokonaan.

      Ostettiin työntökärry vasta 9kk iässä, vaikka olikin mennyt jo pitkään sohvia ja pöytiä ja seiniä pitkin.

      Ei oltu mitenkään huolissamme, koska emme olleet laittaneet vauvaa seisomaan kertaakaan. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, eikä vauva nouse seisomaan ellei ole siihen valmis.

    • ...

      Meillä ainakaan varhainen seisomaan nouseminen ei merkinnyt varhaisempaa kävelyä, vaan apinan ja papukaijan risteytystä.

      Tyttö nöusi seisomaan 6 kuukauden iässä tukea vasten. konttaammaan alkoi vasta noin kuukauden päästä siitä, kävelemään alkaa pikkuhiljaa nyt 14 kuukauden iässä ilman tukea.

      Eli ainakin meillä seisomaan nousu on merkinnyt vain kovaa halua päästä ylös päin. 7 kuukauden iässä kiipesi rappusia ylös päin kuin vanha tekijä, vaikkei muuten osannut kuin ryömiä. Ja samaa ylöspäin kipuamista tekee aivan kaikkialla, eli sylissäkin koko ajan kiipeää ylös päin, olkapäillä viihtyy istumassa pienen hetken, kunnes alkaa pyrkimään päänpäälle... Nyt on 75 senttiä korkea itse ja osaa kiivetä kaikille normaali istumakorkuisille huonekaluille ja niiden kautta pääsee mm. ruokapöydälle ja ikkunalaudoille. Uutena nyt keksinyt, että keittiön kaappeja avaamalla saa esiin hyllyjen reunoja joita pitkin pääsee keittiön työtasoille aukomaan yläkaappeja, joita on jo katsellut sillä silmällä, että seuraavaksi niitä pitkin päästään vihdoin sinne kattoon saakka.

      Olen harkinnut puolapuiden hommaamista, mutta jotenkin tuntuu hurjalle, että jo tuon ikäiselle pitäisi tarjota luvallinen kiipeilypaikka, kun mitään vaarantajua ei vielä ole. Onneksi noin 9 kuukauden iässä on sisäistänyt sen, että alaspäin tullaan aina jalat edellä, eli pikkuisen on helpottanut tuota vahtimista, kun tuoleilta, sängyltä ja sohvilta osaa tulla alas poikkeuksetta oikein. Vahtimista on kun kiipeää tarpeeksi korkealle, eli pakittamallakaan ei yltä jalat maahan, jaksaa kyllä jo roikkua useamman kymmenen sekunnin ajan esim pöydän reuna kainalon kohdilla, ennenkuin putoaa...

    • antaapalaavain

      Meillä poika oli vähän vajaa 9kk jo lähti kävelemään reippaasti ilman tukea :) seisomaan oppinut joskus 7kk iässä istumaan jokus 5kk, muistaakseni ei poika juuri ryöminyt ja konttailikin ihan hetken vain :)

      Kaikki yksilöitä :)

    • Anonyymi

      Meillä lapsi oppi tasan puolivuotispäivänä ensin nousemaan tukea vasten seisomaan. Tukena oli vaippalaatikko. Sitten lähti tuen kanssa kävelemään, eli siis työnteli sitä vaippalaatikkoa. Kun otettiin laatikko sit pois lattialta illalla, niin alkoi kontata. Kaikki tuo samana iltana ihan ykskaks vaan, ja juurikin tuossa järjestyksessä. (Seuraavana yönä ei poikaa nukuttanut.. :D)
      Varvisti alkuun välillä, mutta ei kokoaikaa. Enpä edes ajatellut että olis huono asia kun ei neuvolastakaan mitään sanonut. Loppui aika äkkiä myös. Ilman tukea sujuvasti käveli 11 kk ikäisenä. Nyt vähän yli vuoden, ja sellainen vauhtipakkaus että! Juoksee, potkii palloa, kiipeilee... ym. Ilmoittauduttiinkin muksujumppaan, ja siitä poika kovasti tykkää!

      En kyllä käyttäisi mitään tukikenkiä, eihän niitä suositella edes. Enkä yrittäisi estellä lasta nousemasta seisomaan. Olen antanut lapsen kehittyä omaa tahtia, ja eihän tuo rikki ole mennyt. Hassua tollainen ylivarovaisuus...

      Meidän poju on aina ollut kova liikkumaan. Kuukauden ikäisenä kannatteli jo päätä, ja alusta asti sitä yrittikin. Kahden kuukauden ikäisenä kääntyili jo, ja yritti mönkiä sylissä. Kolmen kuukauden iässä ryömittiin jo. Neljän kuukauden iässä osasi istua, ja viiden kuukauden ikäisenä nousi kontalleen ja teki sellaista nykivää liikettä ja yritti kontata, mutta raajat ei seuranneet käskyjä. Ja sitten puolivuotiaana seisoi, käveli ja konttasi. Hassua miten eri aikaan eri taidot tulee lapsille. Joillakin puolivuotias on vielä ihan vauva. Meillä silloin oltiin jo pystyssä ja menossa, poika myös söi ja joi jo itse pullosta ja sormiruokailua. Mutta se kehitys hiljalleen tasaantuu ja ollaankin taas enemmän samassa pisteessä ikäisten kanssa.

      Meillä liikkuminen ollut aina vahvuus, mutta esim rauhoittumisen ja keskittymisen on saanut opettaa lapselle.

      En siis huolissaan olisi lapsesta. Päinvastoin, antaisin kehittyä omaan tahtiin ja paljon kannustusta ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      85
      3617
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      572
      3397
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3229
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2132
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2031
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1908
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      149
      1574
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1331
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe