En nyt asiaa filosofoi, vaan täysin selkeästi ja yksinkertaisesti ihmettelen, miksi joku aito, oikea nph / narsisti haluaa tällä palstalla ilmoittaa olevansa narsisti. Viittaisi paremminkin johonkin muuhun mielenhäiriöön. Aito, perusnph ei koe olevansa millään tavalla poikkeava, hän kulkee vain omaa elämänrataansa tietäen mitä tekee ja tietäen myös tekevänsä aina oikein. Ja oletan vielä myös, ettei nph / narsisti edes alennu puolustelemaan tekojaan tai sanomisiaan, ei hänellä ole tarvetta siihen, hän ei häpeä, ei tunne empatiaa tai sääliä, ei hänen ole tarvis etsiä totuutta, totuus on hän itse.
Narsisti ei tunne sairauden tunnetta itsessään, joten mielestäni täällä olevat narsistit ovat todella sairaita jos he uskottelevat itselleen ja muille olevansa narsisteja. On tietysti erotettava narsisti ja nph vielä toisistaan. Narsistilla ei ole tarvetta julistaa omaa narsismiaan tai ylpeillä sillä.
Ja jotenkin uskomattomalle tuntuu, että löytyy niitä, jotka puolustavat ja ymmärtävät narsistin tekoja. Toki narsistitkaan eivät itse ole syypäitä tekoihinsa, kukaan ei varmaankaan haluaisi olla paha, mutta kukaan ei halua myöskään olla se, joka joutuu narsistin kohteeksi, koska narsisti tuhoaa eteensä tulevan ihmisen elämän. Vaatii paljon kasvua, ponnisteluja, aikaa ja suurta surua, että voi jatkaa elämäänsä narsistisen suhteen jälkeen. Ja kuinka monen ihmisen elämän yksi narsisti voikaan tuhota etsiessään omaan hätäänsä auttajia. Narsistin totuus vaihtelee sen mukaan mikä milloinkin hänelle itselleen on tarpeellinen totuus, oikean totuuden kanssa narsistin totuudella ei ole mitään tekemistä.
Ilman filosofiaa
76
166
Vastaukset
- pirkko-7
Minä ihmettelen sitä että minun mielestä täällä jotkut kirjoittajat itse ihan selvästi sanovat olevansa sitä mieltä että ovat narsisteja mutta sitten jossakin toisessa ketjussa kieltävät asian ja pitävät sitä katkerien ja mieleltään sairaiden (esim skitso) haukkumisena ja ilkeytenä?
Vai onko tällä tarkoituksenakin syyllistää muita lukijoita, saada epäilemään omaa muistiaan, ymmärrystään ja mielenterveyttäänkin?"Vai onko tällä tarkoituksenakin syyllistää muita lukijoita, saada epäilemään omaa muistiaan, ymmärrystään ja mielenterveyttäänkin? "
Voiko olla mahdollista ettei "teitä" jahdata joka paikassa ?
Ettei kirjoittajaa edes kiinnosta miten joku tietty hlö suhtautuu häneen.
Voiko olla ettei kaikki liity aina itseen ?
Voiko olla että kirjoittaja todellakin vain kertoo tilanteestaan ihan samalla tavalla kuin uhrit ?
Pakko olla provosointia taas koko homma koska nyt tulee jatkuvasti tätä samaa eri keinoin.
Noh, saahan sitä hauskaakin pitää ja voihan aiheesta keskustella tätäkin kautta.
- pirkko-7
Saatat olla oikeassa että ainakaan yleensä "aidolla" narsistilla ei ole tarvetta julkisella palstalla julistautua narsistiksi ym kun tämä palsta on kai ollut olemassa jotain 2 vuotta ja noita jotka ilmoittavat olevansa narsisteja ei ole juuri tänne ilmaantunut tuota pientä porukkaa lukuun ottamatta. Jos se olisi narsisteille tyypillistä niin luulisi kirjoittajia olevan enemmän. En tiedä onko tämä pieni porukka joka täällä pyörii ja sanoo olevansa narsisteja jotenkin narsismin lisäksi muustakin mielenterveysongelmasta kärsiviä vai ei ollenkaan narsisteja. Tosin suhtautuminen muihin kirjoittajiin on minun mielestäni monta kertaa narsisteille tyypillistä useimilla heistä.
Yleisesti ottaenhaen se on tulkittu niin, ettei sairaudentuntoa ole (tai ne ajatukset ainakin pidetään visusti salassa)sillä "hurjimmasta hurjimmalla" mutta kaikilla muilla tasoilla nars ongelmien kanssa painivat voivat tunnistaa käytöstään ihan siinä missä muutkin, riippuen patologisuudesta.
"Narsistisia ongelmia" on eri tasoisia, eri elämäntilanteissa eri voimakkuuksin esiintulevia. JOKAINEN joutuu tasapainottelemaan tämän "nars problematiikkansa" kanssa koko elämänsä. Löytyy Wikistäkin jo perusasioista.
Narsistinen romahdus (kuten Vaknin kuvailee tilannettaan) on toinen mahdollisuus.
Mites tuo Sam Vaknin, ainoana julkisena esimerkkinä, uskotteko hänen kirjoituksiinsa ?
Muuten kyllä voisin jotenkin samaistua ajatukseen...mutta en vain ymmärrä miksi se toisia ihmisiä niin ahdistaa jos joku miettii näitä asioita.
Ehkä narsistisia tekoja ymmärtävänet ne kuolevaiset, jotka ovat samanlaisiin tekoihin itsekin "sortuneet". Se ei tarkoita ylistämistä vaikka ehkä joku on niin tehnytkin huomaamattani vain.
Miten sellaisten tekojen miettiminen tai asian esiintuominen nyt loukkaa jotakuta tai antaa hänelle itselleen käsityksen esim oman tai muiden tilanteen vähättelystä? En voi käsittää.
Luulisi sellaisesta olevan joillekin hyötyäkin, jos itse painii samanlaisten kysymysten äärellä. Toisaalta, ei kenenkään tarvitse selitellä miksi käsittelee asioitaan kuten käsittelee, mutta en voi itse taas käsittää miksi se on joillekin ylivoimaisen kauhistuttavaa.
Mielestäni narsistisella ihmisellä on myös se falseminä, se ideaalikuva, jota hän "toteuttaa" saadakseen takaisin sen heijastuksensa joka on elintärkeä. Silloinhan hän voi olla mukava ihminen tai maailman avuliain...jos se hyödyttää häntä.
Mutta, ainahan tällainen kyseenalaistaa sen, että narsistisesti käyttäytyvä ihminen olisi aina parantumaton nph. Ymmärrän sen tuottaman "kauhun" joillekin niiden absoluuttisten totuuksien äärellä.
Tällainen tuottaa vastarintaa, se on ymmärrettävää mutta turhaa.- d.i.c.e
"Aito, perusnph ei koe olevansa millään tavalla poikkeava, hän kulkee vain omaa elämänrataansa tietäen mitä tekee ja tietäen myös tekevänsä aina oikein. Ja oletan vielä myös, ettei nph / narsisti edes alennu puolustelemaan tekojaan tai sanomisiaan, ei hänellä ole tarvetta siihen, hän ei häpeä, ei tunne empatiaa tai sääliä, ei hänen ole tarvis etsiä totuutta, totuus on hän itse."
Itse koen tekeväni kyllä oikein, mutta se tapa on väärä joillekin muille...Yritän vain keksiä keinoja sopeutuakseni, se ei tee noista asioista silmissäni yhtään sen "väärempää".
Oma mielipiteeni on totuus, mutta se on sitä ainoastaan minulle, sillä ei ole minulle väliä onko se sitä toisille, kuten ei silläkään mitä muut ajattelevat. Toki mietin niitä hetken, kunnes päädyn taas omaan ratkaisuuni...Voisin jatkaa tästä loputtomiin, mutta ette te ymmärtäisi. ;)
Mielestäni tuntee olevansa poikkeava...Hyvällä tavalla.
Ja mitä tulee siihen, etteivät puolustele tekojaan, olet väärässä.
NPH:n ja psykopaatin tärkein ero on, että narsisteilla on tarve puolustella tekojaan moraalisesti ( koska "heillä on tunteet" ) psykopaateilla ei...
Mulle on se ja sama minä joku palstatyyppi minua pitää, ette muutenkaan tiedä elämäntarinastani, kuin sen pienen murto-osan, jonka saattaisin kertoa jossain hämärässä baarin nurkkapöydässä jollekin täysin tuntemattomalle ihmisellekin. ( ja olen varmasti kertonutkin...Lukuisia kertoja ) Enemmän olen tainnut kertoa entisten tuttujeni elämästä, joiden kanssa en ole enää edes tekemisissä...
Joten miten voisitte sanoa, kuka olen, ( tai mitä en ole ) kun ette edes tunne minua. ;)"Mulle on se ja sama minä joku palstatyyppi minua pitää, ette muutenkaan tiedä elämäntarinastani, kuin sen pienen murto-osan..."
Näinpä. Jos voisin, kertoisin kyllä kaikki ne asiat jotka ovat tähän ns lopputulokseen tuoneet mutta sitä en voi täällä tehdä. Se menisi jo liian pitkälle ja leimaisi minut sen jälkeen "pelkästään niiksi teoiksi".
Sen jälkeen minun keskustelut olisivat täällä keskusteltu. Tekisin sen kyllä jos voisin sillä mielestäni kaikista, vaikeistakin, asioista pitäisi pystyä puhumaan kun siihen kykenee. Voi olla etten taas vähän ajan kuluttua "muistakaan" koko asioita ja palaan siihen "sairaudentunnottomaan" tilaan. Siksi niiden pohdintojen aika on nyt.
Ennen katselin vain nykytilannetta (koin olevani uhri) ja totta kai kiinnitin toisen räikeämmin esiintulevaan käytökseen huomiota. Menneisyyten katsominen oli aika shokeeraavaa aluksi. Se EI OLLUT lopputulos jonka halusin löytää.
Osaa asioista en voi myöntää itsellenikään vaikka ne tulevat ajoittain flashbackeinä päähäni. Ne on pakko torjua pois. Alkuun luulin sitä mm syyllisyydeksi mutta kun kyselin itseltäni vähän enemmän ja eksäktimpää tietoa siitä, mitä oikein "kadun"...huomasin vain pelkääväni sitä että joku saa tietää tai ns paljastun. En oikeasti kadu niiden ihmisten tms vuoksi.
Sekään EI OLLUT mukavaa huomata.
Sitä paitsi nyt vasta tajuan, että uhriutan tätä "narsistista kumppaniani" vähintään(!) tai enemmän kuin hän minua. Teen sen vain vähemmän fyysisesti, mm uhkailemalla, kiristämällä, vaatimalla, manipuloimalla, sekoittamalla päätä, lahjomalla jne, ja kun hän sitten aika ajoin alkaa "hutkimaan",sitten nousen barrikadeille huutamaan että katsokaa tuota kusipäätä !
Huh huh...- d.i.c.e
lynett kirjoitti:
"Mulle on se ja sama minä joku palstatyyppi minua pitää, ette muutenkaan tiedä elämäntarinastani, kuin sen pienen murto-osan..."
Näinpä. Jos voisin, kertoisin kyllä kaikki ne asiat jotka ovat tähän ns lopputulokseen tuoneet mutta sitä en voi täällä tehdä. Se menisi jo liian pitkälle ja leimaisi minut sen jälkeen "pelkästään niiksi teoiksi".
Sen jälkeen minun keskustelut olisivat täällä keskusteltu. Tekisin sen kyllä jos voisin sillä mielestäni kaikista, vaikeistakin, asioista pitäisi pystyä puhumaan kun siihen kykenee. Voi olla etten taas vähän ajan kuluttua "muistakaan" koko asioita ja palaan siihen "sairaudentunnottomaan" tilaan. Siksi niiden pohdintojen aika on nyt.
Ennen katselin vain nykytilannetta (koin olevani uhri) ja totta kai kiinnitin toisen räikeämmin esiintulevaan käytökseen huomiota. Menneisyyten katsominen oli aika shokeeraavaa aluksi. Se EI OLLUT lopputulos jonka halusin löytää.
Osaa asioista en voi myöntää itsellenikään vaikka ne tulevat ajoittain flashbackeinä päähäni. Ne on pakko torjua pois. Alkuun luulin sitä mm syyllisyydeksi mutta kun kyselin itseltäni vähän enemmän ja eksäktimpää tietoa siitä, mitä oikein "kadun"...huomasin vain pelkääväni sitä että joku saa tietää tai ns paljastun. En oikeasti kadu niiden ihmisten tms vuoksi.
Sitä paitsi nyt vasta tajuan, että uhriutan tätä "narsistista kumppaniani" vähintään(!) tai enemmän kuin hän minua. Teen sen vain vähemmän fyysisesti, mm uhkailemalla, kiristämällä, vaatimalla, manipuloimalla, sekoittamalla päätä, lahjomalla jne, ja kun hän sitten aika ajoin alkaa "hutkimaan",sitten nousen barrikadeille huutamaan että katsokaa tuota kusipäätä !
Huh huh..."Jos voisin, kertoisin kyllä kaikki ne asiat jotka ovat tähän ns lopputulokseen tuoneet mutta sitä en voi täällä tehdä. Se menisi jo liian pitkälle ja leimaisi minut sen jälkeen "pelkästään niiksi teoiksi".
Sen jälkeen minun keskustelut olisivat täällä keskusteltu. "
Sanopa muuta... d.i.c.e kirjoitti:
"Jos voisin, kertoisin kyllä kaikki ne asiat jotka ovat tähän ns lopputulokseen tuoneet mutta sitä en voi täällä tehdä. Se menisi jo liian pitkälle ja leimaisi minut sen jälkeen "pelkästään niiksi teoiksi".
Sen jälkeen minun keskustelut olisivat täällä keskusteltu. "
Sanopa muuta...Mua vaan ihmetyttää, miten toisten ihmisten "tällaiset pohdinnot" ovat jotenkin muilta pois tai vaikuttavat heihin niin voimakkaasti.
Miten se muka vaikuttaa heidän tai kenenkään muun tilanteeseen ?
Mitä se poistaa heiltä ?
Olisihan se kauheata huomata, että narsistisesti käyttäytyvä ihminen ei olekaan peto ja punasilmäinen demoni...tämä vie uhri-identiteettiä pois.
Näin suhtauduin minäkin aluksi näihin "narsistikeskusteluihin".
Toisaalta olen huomannut senkin, että monesti ihmiset ärtyvät juuri sellaisista asioista joiden kanssa eivät ole itse sinut tavalla tai toisella.
Esim. minua ärsyttää tekopyhän oloinen koppava tai ylimielisen oloinen ihminen...koska näen siinä itseni mutta en vain sitä tajua juuri silloin.
Minua ärsyttää heikot vikisijät koska en kykene kosketuksiin sen puoleni kanssa.
Jne jne.
Aloituksen tekijä voisi esim itse miettiä miksi on älähtänyt kun kallikka on kalahtanut...mutta mihin ?
Jos haluaa vaihtaa ajatuksia (omasta aloituksestaan), kerrotko mihin kohtaa tämä "meidän kalikka" on sinussa kalahtanut ?- pirkko-7
lynett kirjoitti:
"Mulle on se ja sama minä joku palstatyyppi minua pitää, ette muutenkaan tiedä elämäntarinastani, kuin sen pienen murto-osan..."
Huh huh..."Sitä paitsi nyt vasta tajuan, että uhriutan tätä "narsistista kumppaniani" vähintään(!) tai enemmän kuin hän minua. Teen sen vain vähemmän fyysisesti, mm uhkailemalla, kiristämällä, vaatimalla, manipuloimalla, sekoittamalla päätä, lahjomalla jne, ja kun hän sitten aika ajoin alkaa "hutkimaan",sitten nousen barrikadeille huutamaan että katsokaa tuota kusipäätä !"
Ethän sitten kai yleistä että kaikki uhrit olisivat "uhreja" tai samanlaisia kuin sinä itse? pirkko-7 kirjoitti:
"Sitä paitsi nyt vasta tajuan, että uhriutan tätä "narsistista kumppaniani" vähintään(!) tai enemmän kuin hän minua. Teen sen vain vähemmän fyysisesti, mm uhkailemalla, kiristämällä, vaatimalla, manipuloimalla, sekoittamalla päätä, lahjomalla jne, ja kun hän sitten aika ajoin alkaa "hutkimaan",sitten nousen barrikadeille huutamaan että katsokaa tuota kusipäätä !"
Ethän sitten kai yleistä että kaikki uhrit olisivat "uhreja" tai samanlaisia kuin sinä itse?En ole koskaan kyseenalaistanut etteikö ilmiö ole totta vaan sen noitajahdin (kaikki pettäjät, jättäjät, likaiset avioeroriidat, perintöriidat jne...joita tekevät ihan normaalitkin ihmiset) joka tämän asian ympärillä pyörii.
Se on täysin ainutlaatuista kaikkien muiden "uhrien" rinnalla. Minkään muun pahan asian ympärillä ei tällaista tapahdu.
"Tunnista pedofiili"
" Sata tapaa tappaa ihminen"
"Kuka elämääsi ohjaa" (ihanko se ei olisi ihan itse se vastaus suurimmalta osin)
Minua häiritsee se 100 % varmuus jolla toinen "tuomitaan" parantumattomasti sairaaksi. Tai demonisoidaan pahuudella, piruilla ja noitaliemillä. "Hän paljasti pirunkasvonsa" tai joku kokee toisen suunnitelmallisesti raivonneen kerta toisensa jälkeen.
Selkeää on, että useimmiten tällaiset reaktiot (jotka nars tulkitaan) tulevat sydämestä eivätkä saatanasta. Se ei ole hallintakyvyn tai oman havaintokyvyn piirissä läheskään aina.
"joku" sisälläni saattaa sanoa että lopeta nyt, tuo on väärin, mutta se tunne on niin valtava etten kykene sitä hallitsemaan.
Sitä paitsi jännää tässä on se, että olen oikeasti ollut itse "uhri" lapsesta asti.
Jos jättäytyisin nyt uhriksi ja vetoaisin siihen, että käyttäydyn vain sen takia kuten käyttäydyn - saisinko enemmän plussapalloja ?
Ehkä minusta on tullut menneisyyteni vuoksi tällainen mutta voin jäädä uhriksi tai todeta että olenpas "sairas ja koettaa tehdä jotain asialle.
Mutta, vastaus kysymykseesi on : että en koe kaikkien olevan kuten minä mutta jokaisen pitäisi sitäkin vaihtoehtoa tosissaan miettiä. Se ei ole mahdollista ilman romahdusta joten sikäli turhaa.
Ps. yksi asia mikä minua myös häiritsee on se, että narsisti on aina sairaudentunnoton mutta silti jokainen uhri on 100% varma ettei ole itse se...sairaudentunnoton. Vaan oikeassa (kuten se toinenkin osapuoli luulee). En sano että kukaan siinä suhteessa on välttämättä narsisti mutta se häiritsee minua.
Mutta vielä...se ei ole sinulle kohdistettu tai kenellekään spesifisti. Se on mielipiteeni ja on VAIN TERVETTÄ että jokaisella asialla on vastavoimansa ja kritiikkinsä. Näin se on kaikessa.- kkkkkkkkkkiiiiiiiiii
lynett kirjoitti:
En ole koskaan kyseenalaistanut etteikö ilmiö ole totta vaan sen noitajahdin (kaikki pettäjät, jättäjät, likaiset avioeroriidat, perintöriidat jne...joita tekevät ihan normaalitkin ihmiset) joka tämän asian ympärillä pyörii.
Se on täysin ainutlaatuista kaikkien muiden "uhrien" rinnalla. Minkään muun pahan asian ympärillä ei tällaista tapahdu.
"Tunnista pedofiili"
"Kuka elämääsi ohjaa" (ihanko se ei olisi ihan itse se vastaus suurimmalta osin)
Minua häiritsee se 100 % varmuus jolla toinen "tuomitaan" parantumattomasti sairaaksi. Tai demonisoidaan pahuudella, piruilla ja noitaliemillä. "Hän paljasti pirunkasvonsa" tai joku kokee toisen suunnitelmallisesti raivonneen kerta toisensa jälkeen.
Selkeää on, että useimmiten tällaiset reaktiot (jotka nars tulkitaan) tulevat sydämestä eivätkä saatanasta. Se ei ole hallintakyvyn tai oman havaintokyvyn piirissä läheskään aina.
"joku" sisälläni saattaa sanoa että lopeta nyt, tuo on väärin, mutta se tunne on niin valtava etten kykene sitä hallitsemaan.
Sitä paitsi jännää tässä on se, että olen oikeasti ollut itse "uhri" lapsesta asti.
Jos jättäytyisin nyt uhriksi ja vetoaisin siihen, että käyttäydyn vain sen takia kuten käyttäydyn - saisinko enemmän plussapalloja ?
Ehkä minusta on tullut menneisyyteni vuoksi tällainen mutta voin jäädä uhriksi tai todeta että olenpas "sairas ja koettaa tehdä jotain asialle.
Mutta, vastaus kysymykseesi on : että en koe kaikkien olevan kuten minä mutta jokaisen pitäisi sitäkin vaihtoehtoa tosissaan miettiä. Se ei ole mahdollista ilman romahdusta joten sikäli turhaa.
Ps. yksi asia mikä minua myös häiritsee on se, että narsisti on aina sairaudentunnoton mutta silti jokainen uhri on 100% varma ettei ole itse se...sairaudentunnoton. Vaan oikeassa (kuten se toinenkin osapuoli luulee). En sano että kukaan siinä suhteessa on välttämättä narsisti mutta se häiritsee minua.
Mutta vielä...se ei ole sinulle kohdistettu tai kenellekään spesifisti. Se on mielipiteeni ja on VAIN TERVETTÄ että jokaisella asialla on vastavoimansa ja kritiikkinsä. Näin se on kaikessa."Hän paljasti pirunkasvonsa" tai joku kokee toisen suunnitelmallisesti raivonneen kerta toisensa jälkeen."
Kovasti peräänkuulutat omaa oikeuttasi kertoa miltä sinusta tuntuu ja miten koet mutta kovasti myös tuomitset jos joku narsistin uhri on asian kokenut juuri niin kuin tuossa sinulta lainaamassa lauseessa lukee....... - d.i.c.e
lynett kirjoitti:
En ole koskaan kyseenalaistanut etteikö ilmiö ole totta vaan sen noitajahdin (kaikki pettäjät, jättäjät, likaiset avioeroriidat, perintöriidat jne...joita tekevät ihan normaalitkin ihmiset) joka tämän asian ympärillä pyörii.
"Tunnista pedofiili"
Mutta vielä...se ei ole sinulle kohdistettu tai kenellekään spesifisti. Se on mielipiteeni ja on VAIN TERVETTÄ että jokaisella asialla on vastavoimansa ja kritiikkinsä. Näin se on kaikessa."Tai demonisoidaan pahuudella, piruilla ja noitaliemillä. "Hän paljasti pirunkasvonsa""
Hahahahaa...
Huvittavaa tässä on se, että eräs eksäni alkoi oikeasti uskomaan, että minussa on jotain yliluonnollista "pahaa"...
Jollain tapaa säälin häntä. Toivon, että voisin perua sen kaiken...Toisaalta, hän kyllä kiitti minua jälkeenpäin, kun "tein hänestä vahvan" ja pahoitteli sitä, että oli ollut minua kohtaan, niin kusipää...Hän näki nyt selvästi. ( aivan kuin olisi kokenut jonkun suuren "jumalallisen valaistumisen" )
Mitä tuosta pitäisi ajatella? kkkkkkkkkkiiiiiiiiii kirjoitti:
"Hän paljasti pirunkasvonsa" tai joku kokee toisen suunnitelmallisesti raivonneen kerta toisensa jälkeen."
Kovasti peräänkuulutat omaa oikeuttasi kertoa miltä sinusta tuntuu ja miten koet mutta kovasti myös tuomitset jos joku narsistin uhri on asian kokenut juuri niin kuin tuossa sinulta lainaamassa lauseessa lukee.......Mutta kun puhun itsestäni ja sitä kautta, en pelkästään toisesta...huomaa ero.
d.i.c.e kirjoitti:
"Tai demonisoidaan pahuudella, piruilla ja noitaliemillä. "Hän paljasti pirunkasvonsa""
Hahahahaa...
Huvittavaa tässä on se, että eräs eksäni alkoi oikeasti uskomaan, että minussa on jotain yliluonnollista "pahaa"...
Jollain tapaa säälin häntä. Toivon, että voisin perua sen kaiken...Toisaalta, hän kyllä kiitti minua jälkeenpäin, kun "tein hänestä vahvan" ja pahoitteli sitä, että oli ollut minua kohtaan, niin kusipää...Hän näki nyt selvästi. ( aivan kuin olisi kokenut jonkun suuren "jumalallisen valaistumisen" )
Mitä tuosta pitäisi ajatella?Peilausta =)
Siitä kiitän nyxää nimenomaan.
Mutta voin myös sanoa, että olen uhri ja käyttäydyn nytkin hänen vuokseen kuten käyttäydyn. Se "tarttuu" ja hän provosoi jne...
Mutta en.
Olen muuten kuullut noita samoja juttuja joskus, tai en ihan noin mutta sinne päin. Sitten hän sanoi pari viikkoa sitten, että kiitos sinulle kun olet pakottanut(!) minut näkemään sellaista itsessäni mihin ei olisi muuten kyennyt. Sanoin vaan että samat sulle.- d.i.c.e
d.i.c.e kirjoitti:
"Tai demonisoidaan pahuudella, piruilla ja noitaliemillä. "Hän paljasti pirunkasvonsa""
Hahahahaa...
Mitä tuosta pitäisi ajatella?Lisättäköön vielä, että tietääkseni tällä eksälläni menee nykyisin paremmin, kuin koskaan. Hän on parantanut tapansa, hänellä kun oli jo lapsena pahoja käytösongelmia...väkivaltaisuutta.
Olen vain onnellinen hänen puolestaan. Ilman minua hän jatkaisi varmaan edelleen samaa rataa. :)
Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin... d.i.c.e kirjoitti:
Lisättäköön vielä, että tietääkseni tällä eksälläni menee nykyisin paremmin, kuin koskaan. Hän on parantanut tapansa, hänellä kun oli jo lapsena pahoja käytösongelmia...väkivaltaisuutta.
Olen vain onnellinen hänen puolestaan. Ilman minua hän jatkaisi varmaan edelleen samaa rataa. :)
Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin...Samaa mieltä, että ihmiselämään kuuluu erinäisiä ongelmia vaikka niitä ei voikaan helposti hyväksyä. En sano kenenkään ansaitsevan mitään tms., mutta näin se vain menee ihmiselossa. Se on vain fakta. Sairauksia, kusipäitä, ryöstöjä jne.
Uskon sen jollain tavalla perustuvan siihen, että muuten ihminen ei voi oppia tai kehittyä, siis jos tanssisi vain kedoilla. Sitä paitsi kuuluu normaalin vaihteluun, että on tooooosi hyviä ja toooosi pahoja. Valitettavasti. Niin kauan kun tappelee sitä vastaan, että paha ei täältä poistukaan, voi varmasti huonosti. Kaltoinkohtelijalleen ei tarvitse olla kiitollinen (vaikka voikin olla) mutta siitä on tarkoitus ihmiselossa oppia.
Toistan, se ei oikeuta ketään tekemään pahaa mutta niin vain käy. Sille ei voi mitään. On aina voittajia ja häviäjiä, vahvempia ja heikompia, ikäviä tilanteita, "hulluja " ja taviksia.
Olisiko ruusutarhainen elo edes mahdollista ihmiselossa ? Arvaappas mitä kusipäitä sieltä kasvaisi sitten...se on raadollista (kuten luonnossa) mutta totta.
Tiedän, että tällainen ajattelu saa ihmiset raivoihinsa mutta missä kuplassa he elävät ? Katsokaa uutisia ja ympärillenne ja todetkaa mikä ihmiselossa vallitsee - luonnolait mutta eri muodossa.
Emme pysty muuttamaan kurssia kuin omalta osaltamme.- d.i.c.e
Narsisti tietenkin, mutta tuon perusteella jokainen olisi narsisti...Ei se niin mene ja tiedät sen kyllä itsekin. ;)
Ei uhri heijasta toiseen omaa narsistista puoltaan, ellei kyseessä ole uhriutunut narsisti...Sen sijaan uhrilta voi puuttua tuo oma terve narsismi lähes kokonaan ja hän liimautuu tähän itsevarmaksi kokemaansa henkilöön, ihailee sen vahvuutta...Mutta ei siltikään ymmärrä sitä, ettei toinen voi tuota narsismin puutteesta johtuvaa tyhjiöä täyttää...Toinen ei voi antaa hänelle sitä, mitä häneltä puuttuu.
Suosittelisin uhreja tekemään tunnelukkotestin ja sitä kautta löytämään syyn, miksi hakeutuvat sellaisiin tilanteisiin mihin hakeutuvat...
Syyttely helpottaa, mutta sillä ei pitkälle pötkitä, vaan toistetaan vain samaa kaavaa tulevaisuudessakin... d.i.c.e kirjoitti:
Narsisti tietenkin, mutta tuon perusteella jokainen olisi narsisti...Ei se niin mene ja tiedät sen kyllä itsekin. ;)
Ei uhri heijasta toiseen omaa narsistista puoltaan, ellei kyseessä ole uhriutunut narsisti...Sen sijaan uhrilta voi puuttua tuo oma terve narsismi lähes kokonaan ja hän liimautuu tähän itsevarmaksi kokemaansa henkilöön, ihailee sen vahvuutta...Mutta ei siltikään ymmärrä sitä, ettei toinen voi tuota narsismin puutteesta johtuvaa tyhjiöä täyttää...Toinen ei voi antaa hänelle sitä, mitä häneltä puuttuu.
Suosittelisin uhreja tekemään tunnelukkotestin ja sitä kautta löytämään syyn, miksi hakeutuvat sellaisiin tilanteisiin mihin hakeutuvat...
Syyttely helpottaa, mutta sillä ei pitkälle pötkitä, vaan toistetaan vain samaa kaavaa tulevaisuudessakin...Samaa mieltä D, että on kahdentyyppistä (ehkä enemmänkin...) uhria.
Toinen on se toisen ominaisuuksiin takertuja ja toinen ns narsistiuhri.
Tätä se juuri on, joutuu koko elämänsä tasapainottelemaan oman narsistisuutensa kanssa...mennään yli tai ali tai tasapainotellaan.
Se, joka väittää ettei jokainen joudu tuota prosessia hoivaamaan, kieltää totuuden.
Ehkä jopa absoluuttisen ;)- pirkko-7
lynett kirjoitti:
Mutta kun puhun itsestäni ja sitä kautta, en pelkästään toisesta...huomaa ero.
Voi hyvä luoja sentään lynett!! Huomaan eron kyllä. Mutta palstan aihe on NARSISMI. Siksi on luonnollista että puhut itsestäsi koska sanot omaavasi ainakin hyvin runsaasti narsistisia piirteitä. Uhri puhuu myös NARSISTISTA, eli jostain muusta kuin itsestään, KOSKA HÄN ITSE EI OLE NARSISTI. Eikö ole vähän tekopyhää että vaikka itse arvosteleekin omia narsistisia toisten väärinkohteluja, sitä ei ei esim uhri tai uhrina olosta jotain tietävä tehdä, kertoa siitä millaisena hän kokee narsistin? tai ei voi tehdä ainakaan saamatta "teitä" silmilleen? Jos itse koet olevasi narsisti vaikka olet mielestäsi ollut myös uhri, useimmat, ainakaan minun tarkoittamat uhrit eivät ole itse narsisteja. Hoette kuin mantraa että uhrin on suunnilleen pakko "tarkastella omaa narsismiaan" mutta ilmeisesti on "teidän" mielestänne kertoa siitä minkälaiseksi uhri kokee narsistin? Useimmat todelliset uhrit eivät varmaankaan koe olevansa täysin viattomia ihmisiä, heilläkin on puutteensa niinkuin jokaisella ihmisellä, muttta se puute EI OLE NARSISTINEN PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ. Uhrien tukipalstat ovat paikkoja missä voidaan tarkastella niitä omia heikkouksia mutta on täysin ymmärrettävää ettei sitä useimmat halua tällaisella palstalla tehdä mitä "hallitsevat" narsistit, jokainen uhri on saanut jo omassa elämässään kokea miten narsisti käyttäytyy, syyttää uhria narsistiksi, jos avoimesti kertoo omista heikoista kohdistaan, narsisti kääntää sen niin että se uhri onkin narsisti, käyttää ennemmin tai myöhemmin hyväkseen saamaansa tietoa VÄÄRISTELEMÄLLÄ sitä, leimaamalla hulluksi jne.
Palstalla on tarkoitus keskustella narsismista ja narsistisesti persoonalliksuushäiriöisistä, sellaisista juuri kuin te muutamat ilmoitatte itse olevanne. pirkko-7 kirjoitti:
Voi hyvä luoja sentään lynett!! Huomaan eron kyllä. Mutta palstan aihe on NARSISMI. Siksi on luonnollista että puhut itsestäsi koska sanot omaavasi ainakin hyvin runsaasti narsistisia piirteitä. Uhri puhuu myös NARSISTISTA, eli jostain muusta kuin itsestään, KOSKA HÄN ITSE EI OLE NARSISTI. Eikö ole vähän tekopyhää että vaikka itse arvosteleekin omia narsistisia toisten väärinkohteluja, sitä ei ei esim uhri tai uhrina olosta jotain tietävä tehdä, kertoa siitä millaisena hän kokee narsistin? tai ei voi tehdä ainakaan saamatta "teitä" silmilleen? Jos itse koet olevasi narsisti vaikka olet mielestäsi ollut myös uhri, useimmat, ainakaan minun tarkoittamat uhrit eivät ole itse narsisteja. Hoette kuin mantraa että uhrin on suunnilleen pakko "tarkastella omaa narsismiaan" mutta ilmeisesti on "teidän" mielestänne kertoa siitä minkälaiseksi uhri kokee narsistin? Useimmat todelliset uhrit eivät varmaankaan koe olevansa täysin viattomia ihmisiä, heilläkin on puutteensa niinkuin jokaisella ihmisellä, muttta se puute EI OLE NARSISTINEN PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ. Uhrien tukipalstat ovat paikkoja missä voidaan tarkastella niitä omia heikkouksia mutta on täysin ymmärrettävää ettei sitä useimmat halua tällaisella palstalla tehdä mitä "hallitsevat" narsistit, jokainen uhri on saanut jo omassa elämässään kokea miten narsisti käyttäytyy, syyttää uhria narsistiksi, jos avoimesti kertoo omista heikoista kohdistaan, narsisti kääntää sen niin että se uhri onkin narsisti, käyttää ennemmin tai myöhemmin hyväkseen saamaansa tietoa VÄÄRISTELEMÄLLÄ sitä, leimaamalla hulluksi jne.
Palstalla on tarkoitus keskustella narsismista ja narsistisesti persoonalliksuushäiriöisistä, sellaisista juuri kuin te muutamat ilmoitatte itse olevanne.Jos olen ollut 19 vuotta perheessä jossa on häiriintyneet vanhemmat, johon sisältyy väkivaltaa... ja muuta - enkö tiedä mitä on olla uhri ?
Ja taas " Saada teitä silmilleen"... vaikka asiasta kysyttiin ja siihen suoraan vastattiin. Miksi se on silmille tulemista ?
Mistä te tiedätte, että toinen on parantumaton NPH ?
Mistä tiedätte, ettette ole itse niitä sairaudentunnottomia koska usein myös vastapuoli pitää uhria sairaana ?
En ole koskaan sanonut OLEVANI narsisti tai NPH vaan omaavani sellaisia ongelmia, joiden perusteella uhrit olisivat minut sellaiseksi tuominneet.lynett kirjoitti:
Jos olen ollut 19 vuotta perheessä jossa on häiriintyneet vanhemmat, johon sisältyy väkivaltaa... ja muuta - enkö tiedä mitä on olla uhri ?
Ja taas " Saada teitä silmilleen"... vaikka asiasta kysyttiin ja siihen suoraan vastattiin. Miksi se on silmille tulemista ?
Mistä te tiedätte, että toinen on parantumaton NPH ?
Mistä tiedätte, ettette ole itse niitä sairaudentunnottomia koska usein myös vastapuoli pitää uhria sairaana ?
En ole koskaan sanonut OLEVANI narsisti tai NPH vaan omaavani sellaisia ongelmia, joiden perusteella uhrit olisivat minut sellaiseksi tuominneet.Ps. MIksi Pirkolla on uusi nikki ;) ?
- d.i.c.e
lynett kirjoitti:
Samaa mieltä, että ihmiselämään kuuluu erinäisiä ongelmia vaikka niitä ei voikaan helposti hyväksyä. En sano kenenkään ansaitsevan mitään tms., mutta näin se vain menee ihmiselossa. Se on vain fakta. Sairauksia, kusipäitä, ryöstöjä jne.
Uskon sen jollain tavalla perustuvan siihen, että muuten ihminen ei voi oppia tai kehittyä, siis jos tanssisi vain kedoilla. Sitä paitsi kuuluu normaalin vaihteluun, että on tooooosi hyviä ja toooosi pahoja. Valitettavasti. Niin kauan kun tappelee sitä vastaan, että paha ei täältä poistukaan, voi varmasti huonosti. Kaltoinkohtelijalleen ei tarvitse olla kiitollinen (vaikka voikin olla) mutta siitä on tarkoitus ihmiselossa oppia.
Toistan, se ei oikeuta ketään tekemään pahaa mutta niin vain käy. Sille ei voi mitään. On aina voittajia ja häviäjiä, vahvempia ja heikompia, ikäviä tilanteita, "hulluja " ja taviksia.
Olisiko ruusutarhainen elo edes mahdollista ihmiselossa ? Arvaappas mitä kusipäitä sieltä kasvaisi sitten...se on raadollista (kuten luonnossa) mutta totta.
Tiedän, että tällainen ajattelu saa ihmiset raivoihinsa mutta missä kuplassa he elävät ? Katsokaa uutisia ja ympärillenne ja todetkaa mikä ihmiselossa vallitsee - luonnolait mutta eri muodossa.
Emme pysty muuttamaan kurssia kuin omalta osaltamme.Kyllä, näin on...
"Olisiko ruusutarhainen elo edes mahdollista ihmiselossa ?"
Jokainen ihminen tarvitsee vastoinkäymisiä "pahaa", arvostaakseen elämää ja voidakseen olla "hyvä". Jotkut tarvitsevat sen pohjakosketuksen, joillekin riittää vähempi...Pumpulissa kasvaneista tulee vain elämän tyytymättömiä valittajia, nirsoja ihmisiä, osasta kiusaajia...
Samoin huonoista oloista lähtöisin olevista voi tulla elämää arvostavia nöyriä ihmisiä, tai kiusaajia myöskin...Itse koen olevani jollain tapaa nöyrä, vaikka en nöyristelekään kenenkään ihmisen edessä. ( Mielestäni ihminen ei ole sen parempi, kuin muukaan eläinlaji ) Olen sitä elämää kohtaan, ja ainoa asia, joka herättää kunnioitukseni on luonto ja luonnonvoimat.
( Rrrakastan myrskyjä, jotka ottavat ihmisiltä turhat luulot pois... )
Kaikki ihmiset eivät kunnioita edes sitäkään...Vai sanoisinko valtaosa.
He eivät ole narsisteja, vaikka voisi niin luulla...Vain muulla tapaa käsittämättömän itsekkäitä ja typeriä. Kuin lapsia leikkimässä "jumalaa"...
:) d.i.c.e kirjoitti:
Kyllä, näin on...
Jokainen ihminen tarvitsee vastoinkäymisiä "pahaa", arvostaakseen elämää ja voidakseen olla "hyvä". Jotkut tarvitsevat sen pohjakosketuksen, joillekin riittää vähempi...Pumpulissa kasvaneista tulee vain elämän tyytymättömiä valittajia, nirsoja ihmisiä, osasta kiusaajia...
Samoin huonoista oloista lähtöisin olevista voi tulla elämää arvostavia nöyriä ihmisiä, tai kiusaajia myöskin...Itse koen olevani jollain tapaa nöyrä, vaikka en nöyristelekään kenenkään ihmisen edessä. ( Mielestäni ihminen ei ole sen parempi, kuin muukaan eläinlaji ) Olen sitä elämää kohtaan, ja ainoa asia, joka herättää kunnioitukseni on luonto ja luonnonvoimat.
He eivät ole narsisteja, vaikka voisi niin luulla...Vain muulla tapaa käsittämättömän itsekkäitä ja typeriä. Kuin lapsia leikkimässä "jumalaa"...
:)Khyä näin on...
Nöyrä ihminen ei nöyristele mutta hyväksyy elämän tapahtumat sellaisena kuin ne tulee koettamatta niitä kontrolloida, varmistella tai muuttaa. Koskee myös kumppaneita ; ottamalla vastuun (esim "hyssyttelemällä tai varomalla) toisen reaktioista alkaa kontrolloimaan...tai manipuloimaan tilannetta eikä hyväksy sitä, että pitäisi antaa vain olla.
Kun antaa olla...ja hyväksyy että ihmiset (toiset) toimivat kuten toimivat...se helpottaa. Vaikka he olisivatkin pahoja. Pahaa kun ei saa täältä pois. Ei vaikka kuinka kiukuttelisi.
Se on minulle esim todella vaikeaa vaan koetan kuristaa kaiken hengiltä jotta ne menee kuten haluan (luo valheellista turvallisuudentunnetta).
Ainoa tapa löytää "kontrollia" elämään on luopua siitä kontrollista.
Luonto on...jotain mitä en käsitä mutta kunnioitan. Asun 7 kerroksessa ja olen miettinyt hommata soutuveneen tohon partsille varmuuden vuoksi...;)
Narsistisen ihmisen kaikkivoipaisuuden kuvitelma on sitä, ettei hän tarvitse ketään tai voi luottaa kehenkään. Vaan itseensä.
Luonto on sellainen jota ei voi hallita tai pakoilla jos sikseen menee. Se on vain hyväksyttävä. Myös ihmisissä =)- ei oo pakko
lynett kirjoitti:
Ps. MIksi Pirkolla on uusi nikki ;) ?
Nyt "tulit iholle" kun puutuit toisen kirjoittajan nikkiasiaan, hyi sinua :D Noin olen ainakin sisäistänyt asian "teidän" melestä olevan ;)
- M.B.
lynett kirjoitti:
"Tunnista pedofiili"
Mutta vielä...se ei ole sinulle kohdistettu tai kenellekään spesifisti. Se on mielipiteeni ja on VAIN TERVETTÄ että jokaisella asialla on vastavoimansa ja kritiikkinsä. Näin se on kaikessa."Ps. yksi asia mikä minua myös häiritsee on se, että narsisti on aina sairaudentunnoton mutta silti jokainen uhri on 100% varma ettei ole itse se...sairaudentunnoton. Vaan oikeassa "
Miettinyt ihan samaa, keleskuukkeli sentään.. Ja elämä on tasapainoilua muutenkin, joten tietynlainen syntipukkirooli on nykypäivänä langennut narsismin noustua tapetille, vain ja ainoastaan narsisteille.
*Heitetään SE mereen!! Jos se osaa uida se on narsisti ja jos se hukkuu se oli narsisti* - M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
Kyllä, näin on...
:)No kyllä on stereotypiaa taas.. Oon muutaman pumpulissa kasvaneen tavannut, ja positiivisella tavalla herttaisimpia ihmisiä saa hakea löytämättä koskaan. Ja aivan varmasti ovat terveellä tavalla kiitollisia pumpulissa kasvamisestaan.
Ihmiselle ei ole kaavoja, jotka pätisivät 100 prosenttisesti tilanteessa kuin tilanteessa.
Mutta myrskyt on jeessiä :) Talvi pois Suomesta ja kunnon monsuunisateet ja taifuunit tilalle, heti!!
*taikoo ja viuhtoo hiekkalapiollaan suurieleisesti tanssien* ei oo pakko kirjoitti:
Nyt "tulit iholle" kun puutuit toisen kirjoittajan nikkiasiaan, hyi sinua :D Noin olen ainakin sisäistänyt asian "teidän" melestä olevan ;)
This is ironia ;)
M.B. kirjoitti:
No kyllä on stereotypiaa taas.. Oon muutaman pumpulissa kasvaneen tavannut, ja positiivisella tavalla herttaisimpia ihmisiä saa hakea löytämättä koskaan. Ja aivan varmasti ovat terveellä tavalla kiitollisia pumpulissa kasvamisestaan.
Ihmiselle ei ole kaavoja, jotka pätisivät 100 prosenttisesti tilanteessa kuin tilanteessa.
Mutta myrskyt on jeessiä :) Talvi pois Suomesta ja kunnon monsuunisateet ja taifuunit tilalle, heti!!
*taikoo ja viuhtoo hiekkalapiollaan suurieleisesti tanssien*Pumpulikasvaneet vaan tuppaa järkyttymään aivan suhteettomasti elämän käänteistä mikä lienee normaalia.
En voi ymmärtää koska en ole kokenut vaikkakin nähnyt.- M.B.
lynett kirjoitti:
Khyä näin on...
Nöyrä ihminen ei nöyristele mutta hyväksyy elämän tapahtumat sellaisena kuin ne tulee koettamatta niitä kontrolloida, varmistella tai muuttaa. Koskee myös kumppaneita ; ottamalla vastuun (esim "hyssyttelemällä tai varomalla) toisen reaktioista alkaa kontrolloimaan...tai manipuloimaan tilannetta eikä hyväksy sitä, että pitäisi antaa vain olla.
Kun antaa olla...ja hyväksyy että ihmiset (toiset) toimivat kuten toimivat...se helpottaa. Vaikka he olisivatkin pahoja. Pahaa kun ei saa täältä pois. Ei vaikka kuinka kiukuttelisi.
Se on minulle esim todella vaikeaa vaan koetan kuristaa kaiken hengiltä jotta ne menee kuten haluan (luo valheellista turvallisuudentunnetta).
Ainoa tapa löytää "kontrollia" elämään on luopua siitä kontrollista.
Luonto on...jotain mitä en käsitä mutta kunnioitan. Asun 7 kerroksessa ja olen miettinyt hommata soutuveneen tohon partsille varmuuden vuoksi...;)
Narsistisen ihmisen kaikkivoipaisuuden kuvitelma on sitä, ettei hän tarvitse ketään tai voi luottaa kehenkään. Vaan itseensä.
Luonto on sellainen jota ei voi hallita tai pakoilla jos sikseen menee. Se on vain hyväksyttävä. Myös ihmisissä =)"Nöyrä ihminen ei nöyristele mutta hyväksyy elämän tapahtumat sellaisena kuin ne tulee koettamatta niitä kontrolloida, varmistella tai muuttaa. Koskee myös kumppaneita ; ottamalla vastuun (esim "hyssyttelemällä tai varomalla) toisen reaktioista alkaa kontrolloimaan...tai manipuloimaan tilannetta eikä hyväksy sitä, että pitäisi antaa vain olla."
Totta löpiset. Ja erityisen totta mielestäni tuo, että aidosti nöyrät eivät nöyristele. Ylimieliset ihmiset osaavat nöyristellä jo niinkin suurieleisesti ja huomautella toisille nöyryyden puutteesta niin kovaa huutamalla, että uskottavuus menisi, ellei se olisi jo mennyt. M.B. kirjoitti:
"Ps. yksi asia mikä minua myös häiritsee on se, että narsisti on aina sairaudentunnoton mutta silti jokainen uhri on 100% varma ettei ole itse se...sairaudentunnoton. Vaan oikeassa "
Miettinyt ihan samaa, keleskuukkeli sentään.. Ja elämä on tasapainoilua muutenkin, joten tietynlainen syntipukkirooli on nykypäivänä langennut narsismin noustua tapetille, vain ja ainoastaan narsisteille.
*Heitetään SE mereen!! Jos se osaa uida se on narsisti ja jos se hukkuu se oli narsisti*Njääh... narsisti pelastaa itsensä ja järkkää muut sinne mereen;)
No leikki leikkinä.
Mutta oikeasti : absoluuttinen totuus-aloitus viittasi tähän.
Who knows ?
Eli, jos väitetään että narsisti on sairaudentunnoton, mistä voi tietää koskeeko se itseään ?
Ei mistään.- M.B.
lynett kirjoitti:
Pumpulikasvaneet vaan tuppaa järkyttymään aivan suhteettomasti elämän käänteistä mikä lienee normaalia.
En voi ymmärtää koska en ole kokenut vaikkakin nähnyt.:) En ole pumpulissa kasvanut ja välillä tuntuu, että olen erityisesti aikuisista ihmisistä toistuvasti niin syvästi järkyttynyt, että nämä pumpulissa kasvaneet tuttavani eivät tule sitä koskaan ymmärtämään :DD
Salaa olen ajatellut, että se pumpulissa kasvaminen on heidän kohdallaan juuri tarkoittanut sitä syvimmän mahdollisen perusturvallisuuden juurtumista heihin niin, että mikään ei oikeasti järkytä, ja välillä on käynyt mielessä, että tyhmyyskö vaivaa... Mutta ei.. Luonteenlaadulla lienee vaikutuksensa tuollaisessakin?? - M.B.
lynett kirjoitti:
Njääh... narsisti pelastaa itsensä ja järkkää muut sinne mereen;)
No leikki leikkinä.
Mutta oikeasti : absoluuttinen totuus-aloitus viittasi tähän.
Who knows ?
Eli, jos väitetään että narsisti on sairaudentunnoton, mistä voi tietää koskeeko se itseään ?
Ei mistään.Niin-pä. Jokatapauksessa asian pyörittely saa parhaimmillaan jopa filosofiset mittasuhteet olevuudesta suhteessa olemattomaan tai päinvastoin, että onko ihme, jos täällä halutaan keskustella vähän joka näkökulmasta pyöräyttäen :D
Tai siis, mun mielestä ei ole ihme.. M.B. kirjoitti:
:) En ole pumpulissa kasvanut ja välillä tuntuu, että olen erityisesti aikuisista ihmisistä toistuvasti niin syvästi järkyttynyt, että nämä pumpulissa kasvaneet tuttavani eivät tule sitä koskaan ymmärtämään :DD
Salaa olen ajatellut, että se pumpulissa kasvaminen on heidän kohdallaan juuri tarkoittanut sitä syvimmän mahdollisen perusturvallisuuden juurtumista heihin niin, että mikään ei oikeasti järkytä, ja välillä on käynyt mielessä, että tyhmyyskö vaivaa... Mutta ei.. Luonteenlaadulla lienee vaikutuksensa tuollaisessakin??Juu, eihän voida kategorisoida täysin mutta esim lapsuudenystäväni jolla oli maailman ihanimmat vanhemmat ja täysi tukiverkko..hänen maailmansa oikeasti romuttui kun ensimmäinen poikaystävä jätti. Hän oikeasti hajosi hetkeksi.
Ja tästä päästään siihen, että onko se normaalia ?
Koska itse en voi käsittää moista.
Siksi kyseenalaistan, että kuuluuko sellaisten tapahtumien tuntua sellaiselta ? Koska monesti näillä pumpuleilla on sama luottamus muihinkin eivätkä he ymmärrä millään ettei se kannata ja siksi ensipurasu on niin raskas. itse olin jo valmis siihen ennen kuin se tapahtuikaan.
Älä luota kehenkään !
Eka kerta on heille todella raju.
Mitä luen muiden kirjoituksista, niin näin sen kai kuuuluukin mennä.
En ole vain koskaan kokenut =(M.B. kirjoitti:
Niin-pä. Jokatapauksessa asian pyörittely saa parhaimmillaan jopa filosofiset mittasuhteet olevuudesta suhteessa olemattomaan tai päinvastoin, että onko ihme, jos täällä halutaan keskustella vähän joka näkökulmasta pyöräyttäen :D
Tai siis, mun mielestä ei ole ihme..Ihme tai ei mutta mielestäni tällaisen palstan tarkoitus ?
Mutta, palataan. Olen jo iiiiihan puhki. Nyt lähden "asioimaan" ;)- d.i.c.e
lynett kirjoitti:
Pumpulikasvaneet vaan tuppaa järkyttymään aivan suhteettomasti elämän käänteistä mikä lienee normaalia.
En voi ymmärtää koska en ole kokenut vaikkakin nähnyt."Pumpulikasvaneet vaan tuppaa järkyttymään aivan suhteettomasti elämän käänteistä mikä lienee normaalia. "
Jep, näitä on nähty...
Valitetaan pikkuasioista ja kerjätään sympatiaa...
Esimerkiksi tapauksessa, jossa joku alkaa itkemään, miten nyt joku iskä, tai äiskä ei anna rahaa lainaan ( aikuiselle ihmiselle!! ), niin tekee kyllä mieli karjua korvaan, että kaikilla ei edes ole vanhempia elossa!!
Sitten vain sanottaisiin, että olet kauhea ihminen ja epäempaattinen. (?!!!)
Kaikki on suhteellista.
Se mikä on muille katastrofi saattaa toiselle olla arkipäivää... - M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
"Pumpulikasvaneet vaan tuppaa järkyttymään aivan suhteettomasti elämän käänteistä mikä lienee normaalia. "
Jep, näitä on nähty...
Valitetaan pikkuasioista ja kerjätään sympatiaa...
Esimerkiksi tapauksessa, jossa joku alkaa itkemään, miten nyt joku iskä, tai äiskä ei anna rahaa lainaan ( aikuiselle ihmiselle!! ), niin tekee kyllä mieli karjua korvaan, että kaikilla ei edes ole vanhempia elossa!!
Sitten vain sanottaisiin, että olet kauhea ihminen ja epäempaattinen. (?!!!)
Kaikki on suhteellista.
Se mikä on muille katastrofi saattaa toiselle olla arkipäivää...:DD Mä lasken nuo tuollaiset vaan marttyyreiksi.. Pikkuasioista valittavat ja katkerina itkevät kun äiti ja iskä ei osta sitä mitä halutaan, vaikka ollaan aikuisia ja käydään töissä.. Aikuisia lapsia..
- d.i.c.e
En ymmärrä, miten sen noin käsitit.
Sinun ajatusmaailmassasi uhri on aina narsisti, ja narsisti uhri ( no jälkimmäinen pitääkin yleensä paikkaansa )
Minä en ajattele noin...
Ei uhrilla ole "narsistipuolta".
Narsismia on kyllä jokaisessa...Jos sitä on liikaa, tai liian vähän, silloin se tuottaa vasta ongelmia. ( kuten tiedät, mutta otan aina huomioon, että muutkin näitä juttuja saattaa lukea. ;) )
Toisaalta ymmärrän miksi ajattelet noin, mutta eikö helpompaa olisi vain hyväksyä totuus? Ilman hyväksymistä kun ei asioissa etene mihinkään suuntaan...Siis mikäli siihen edes pyrkii. Sitä vain pyörii paikallaan loputtomiin ja jauhaa yhtä ja samaa...Syyllisyyden kohtaaminen. Siinä vasta homma...Toisaalta, kun sen kekäleillä päällystetyn polun läpi on kerran kulkenut, sekään ei tunnu enää miltään... - pirkko-7
d.i.c.e kirjoitti:
En ymmärrä, miten sen noin käsitit.
Sinun ajatusmaailmassasi uhri on aina narsisti, ja narsisti uhri ( no jälkimmäinen pitääkin yleensä paikkaansa )
Minä en ajattele noin...
Ei uhrilla ole "narsistipuolta".
Narsismia on kyllä jokaisessa...Jos sitä on liikaa, tai liian vähän, silloin se tuottaa vasta ongelmia. ( kuten tiedät, mutta otan aina huomioon, että muutkin näitä juttuja saattaa lukea. ;) )
Toisaalta ymmärrän miksi ajattelet noin, mutta eikö helpompaa olisi vain hyväksyä totuus? Ilman hyväksymistä kun ei asioissa etene mihinkään suuntaan...Siis mikäli siihen edes pyrkii. Sitä vain pyörii paikallaan loputtomiin ja jauhaa yhtä ja samaa...Syyllisyyden kohtaaminen. Siinä vasta homma...Toisaalta, kun sen kekäleillä päällystetyn polun läpi on kerran kulkenut, sekään ei tunnu enää miltään...Tässä olen mnäkin samaa mieltä kuin d.i.c.e. nyt tuossa kirjoitti.
- M.B.
lynett kirjoitti:
Ihme tai ei mutta mielestäni tällaisen palstan tarkoitus ?
Mutta, palataan. Olen jo iiiiihan puhki. Nyt lähden "asioimaan" ;)Mmm.. palstan tarkoituksesta lienevät monet eriä mieltä, mutta taidanpa jakaa mielipiteesi palstan takoituksesta. Mikäli sillä edes on itsetarkoitusta sinänsä.. ehkä palstan tarkoitus muovautuu palstalle kirjoittavien mukaan, jolloin todellakin myös se, eräänlainen epäilys palstalla uhreja väijyvistä narsisteista saisi eräänlaisen oikeutuksen mielipiteenä palstan tarkoituksesta??
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella kirjoittajalla on omat motiivinsa viihtyä palstalla, se, että onko niistä joku toistaan parempi, sivuaa narsismia vain väittelymenetelmillisiltä arvoiltaan.. kuka minkäkin katsoo narsistiseksi tyyliksi kirjoittaa ja ilmaista itseään.
Ehkä toisen kirjoittajan ymmärryksen yrittäminen olisi helpompaa ilman turhia päälle käymisiä, tiedä tuota, minulla ainakin on usein ikävä tätä palstaa kun en ole palstalla!! :)
Kyllä tämä on osastensa summa.. ja kuka minkäkin arvon osasille laittaa lienee jokaisen lukijan oma asia :)
- pirkko-7
En minä tiedä ahdistaako se että jos joku miettii näitä asioita. Se kai lähinnä ahdistaa tai ainakin ärsyttää että joidenkin perimmäisenä tarkoituksena tuntuu olevan pelata ihmissuhdepelejä palstalla, jotenkin vielä naamioituna "hyvään" tarkoitukseen.
Esim. sinusta Lynett olen saanut sellaisen kuvan että ihan aidosti pohdit narsistisia ongelmiasi (ainakin useimmiten) mitä kuvaa ei kaikista tule ainakaan minulle. Palstahan on tarkoitettu kaikille ja omien nars ongelmien pohtiminen on mielestäni ok.
Kyllä minä oikeastaan uskoon Vakninin teksteihin, joskus vain tulee miettineeksi että mikähän motiivi hänellä on ollut paljastaa minkälainen narsisti on, ollakseen narsistina muiden narsistien yläpuolella kun näin tekee? En tiedä.Eikö se ole juurikin oikein megalomanian huippu : Väittää samaan aikaan ettei narsisti voi tunnistaa omaa problematiikkaansa mutta HÄN kuitenkin kykenee siihen. "Kirurgin veitsen tarkkuudella"
Toisaalta, hänellä oli nars romahdus takana...mikä on edellytys omaan tilaan heräämiseen. Monissa muissakin vaivoissa, joissa on samaa problematiikka, tilanne on yhtäläinen.
Sitä paitsi narsistihan perinteisesti käyttäytyy ystävällisesti ja avoimesti VAIN jos siitä on hänelle hyötyä.
Ja Vakninillehan oli, kuten kaikki tiedämme =)
Viisas veto.- d.i.c.e
"...mikähän motiivi hänellä on ollut paljastaa minkälainen narsisti on"
Saa siitä varmasti kiksejä...Hänellä on tietoa, mitä "muilla ei ole."
Ja ihmiset palvovat tuota "suurta kaikentietävää gurua."
Toinen syy, hänkin saattaa haluta ymmärrystä teoilleen...
Kolmas... ( En sano, että hän näin tekisi, vaikka ymmärrän houkutuksen. ) On...
salaisuus. ;) d.i.c.e kirjoitti:
"...mikähän motiivi hänellä on ollut paljastaa minkälainen narsisti on"
Saa siitä varmasti kiksejä...Hänellä on tietoa, mitä "muilla ei ole."
Ja ihmiset palvovat tuota "suurta kaikentietävää gurua."
Toinen syy, hänkin saattaa haluta ymmärrystä teoilleen...
Kolmas... ( En sano, että hän näin tekisi, vaikka ymmärrän houkutuksen. ) On...
salaisuus. ;);) ;)
Ja toisaalta, eikös siitä ole ollut "apua" uhreille....?- M.B.
lynett kirjoitti:
;) ;)
Ja toisaalta, eikös siitä ole ollut "apua" uhreille....?Hö.. salaisuus?? Ei kai rahataloudellinen hyöty kuitenkaan?? Paitsi sehän lienee selviö V:n tapauksessa..
- d.i.c.e
M.B. kirjoitti:
Hö.. salaisuus?? Ei kai rahataloudellinen hyöty kuitenkaan?? Paitsi sehän lienee selviö V:n tapauksessa..
Eijei mitään sellaista... (hih hih.) ;)
- M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
Eijei mitään sellaista... (hih hih.) ;)
*kihisee uteliaisuudesta*
Kuolemattomuus merkittävän teon kautta??
*kerro, kerro* :) - d.i.c.e
M.B. kirjoitti:
*kihisee uteliaisuudesta*
Kuolemattomuus merkittävän teon kautta??
*kerro, kerro* :)Ei. Ei narsku ole tuollaisesta kiinnostunut...Mutta lämpenee... :)
- M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
Ei. Ei narsku ole tuollaisesta kiinnostunut...Mutta lämpenee... :)
No jos puhdistaa ympäriltä kaiken epäoleellisen ja jää jäljelle.. merkittävyys sinänsä?? Oman itsensä tärkeyden korostaminen kun kirjoittaa narsismista, tekee maailmalle merkiitävän paöveluksen, johon hän ainoana (tuolloin) oli kykenevä ja saa siitä tyydytystä ajatellessaan asiaa ensimmäisenä aamuisin ja viimeisenä iltaisin..??
- d.i.c.e
M.B. kirjoitti:
No jos puhdistaa ympäriltä kaiken epäoleellisen ja jää jäljelle.. merkittävyys sinänsä?? Oman itsensä tärkeyden korostaminen kun kirjoittaa narsismista, tekee maailmalle merkiitävän paöveluksen, johon hän ainoana (tuolloin) oli kykenevä ja saa siitä tyydytystä ajatellessaan asiaa ensimmäisenä aamuisin ja viimeisenä iltaisin..??
Mutta ajattele millainen valta tuollaiseen kätkeytyy...
- M.B.
d.i.c.e kirjoitti:
Mutta ajattele millainen valta tuollaiseen kätkeytyy...
No ilmiön mittasuhteita kun tarkastelee niin varmasti on vallantunne kuin vallattomalla vekaralla, joka kiljumisellaan saa aikaiseksi lumivyöryn, joka hautaa alleen puoli kylää..
Normi vallaton tuntenee syyllisyyttä kiljumisestaan, Vaknin lienee enemmän sillä "Minä tein maailmalle ja kaikille uhreille palveluksen" - linjalla, sulkien silmänsä siltä yleistason populismilynkkaukselta, jossa joka toinen itselle epämiellyttävä ja vääriä mielipiteitä omaava henkilö puolihuolimattomasti vihjaistaan narsistiksi kaikkine sellaista seuraavine sivujuonteineen.. :)
- paholaisen oma
Vanha sananlasku tuli mieleeni: Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.......
Toi nyt on ihan turhaa, eikös vastauksia toivottukkin.
Toi on kuin ukkoni suusta. Kun vastaan tai selitän miksi teen kuten teen "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" tai "syylliset selittää" mutta jos en vastaa, salaan jotain tai minulla ei ole oikeita perusteita toiminnalleni.
Been there, done that ja tiedän missä vaiheessa ihmiset "nuo kortit" vetävät esiin.
Olisit voinut vaikka perustella lisää kantaasi, käydä debattia, vastata meidän vastauksiin mutta voi sitä noinkin yrittää "saada tahtonsa läpi".
Höpö höpö.
Et nyt vain tule saamaan miellyttävää (itseäsi) vastausta tai meitä täällä lopettamaan tätä keskustelua joten thats it. Voit pitää meikää vaikka valehtelijana, se ei pohdintojani lopeta.- ooooohoh
lynett kirjoitti:
Toi nyt on ihan turhaa, eikös vastauksia toivottukkin.
Toi on kuin ukkoni suusta. Kun vastaan tai selitän miksi teen kuten teen "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" tai "syylliset selittää" mutta jos en vastaa, salaan jotain tai minulla ei ole oikeita perusteita toiminnalleni.
Been there, done that ja tiedän missä vaiheessa ihmiset "nuo kortit" vetävät esiin.
Olisit voinut vaikka perustella lisää kantaasi, käydä debattia, vastata meidän vastauksiin mutta voi sitä noinkin yrittää "saada tahtonsa läpi".
Höpö höpö.
Et nyt vain tule saamaan miellyttävää (itseäsi) vastausta tai meitä täällä lopettamaan tätä keskustelua joten thats it. Voit pitää meikää vaikka valehtelijana, se ei pohdintojani lopeta."Olisit voinut vaikka perustella lisää kantaasi, käydä debattia, vastata meidän vastauksiin mutta voi sitä noinkin yrittää "saada tahtonsa läpi".
Toi on tosi outoa, kun ei-vakioporukkaan kuuluva kyseli tässä vähän aikaa sitten perusteita syytöksille niin eräs tähän pieneen vakioporukkaan kuuluva vastasi että "tämä ei ole mikään virasto missä pitää perustella yhtään mitään". Siis joittenkin kirjoittajien pitäisi perustella ja joittenkin ei tarvitse perustella? - d.i.c.e
ooooohoh kirjoitti:
"Olisit voinut vaikka perustella lisää kantaasi, käydä debattia, vastata meidän vastauksiin mutta voi sitä noinkin yrittää "saada tahtonsa läpi".
Toi on tosi outoa, kun ei-vakioporukkaan kuuluva kyseli tässä vähän aikaa sitten perusteita syytöksille niin eräs tähän pieneen vakioporukkaan kuuluva vastasi että "tämä ei ole mikään virasto missä pitää perustella yhtään mitään". Siis joittenkin kirjoittajien pitäisi perustella ja joittenkin ei tarvitse perustella? ooooohoh kirjoitti:
"Olisit voinut vaikka perustella lisää kantaasi, käydä debattia, vastata meidän vastauksiin mutta voi sitä noinkin yrittää "saada tahtonsa läpi".
Toi on tosi outoa, kun ei-vakioporukkaan kuuluva kyseli tässä vähän aikaa sitten perusteita syytöksille niin eräs tähän pieneen vakioporukkaan kuuluva vastasi että "tämä ei ole mikään virasto missä pitää perustella yhtään mitään". Siis joittenkin kirjoittajien pitäisi perustella ja joittenkin ei tarvitse perustella?Voi jeesus teidän kanssa.
LUULIN että aloittaja haluaa keskustella asiasta enemmänkin mutta tuli jo selväksi ettei näin ole. Sori.- d.i.c.e
d.i.c.e kirjoitti:
Perustelen aina omat kommmenttini, mutta nämä puskat vain heittelevät omituisia oletuksiaan...Ilman perusteita, tai perusteluja.
" No kun musta tuntuu... "-tyyliin. - näin on joo
EI täällä voi narsistien kanssa keskustella (kuten ei missään), narsisti haluaa vaan erilaisin sanakiemurin PÄÄSTÄ NISKAN PÄÄLLE JA VOITTAA, narsisti harvoin edes yrittää keskustella, hänen tarkoituksensa on useimmiten mitätöidä jonkun toisen sanoma asia jos se on hänelle itselleen epäedullinen.
Ja tällä EN tarkoita tämän ketjun aloittajaa, joka oli ihan asiallinen. näin on joo kirjoitti:
EI täällä voi narsistien kanssa keskustella (kuten ei missään), narsisti haluaa vaan erilaisin sanakiemurin PÄÄSTÄ NISKAN PÄÄLLE JA VOITTAA, narsisti harvoin edes yrittää keskustella, hänen tarkoituksensa on useimmiten mitätöidä jonkun toisen sanoma asia jos se on hänelle itselleen epäedullinen.
Ja tällä EN tarkoita tämän ketjun aloittajaa, joka oli ihan asiallinen.Mutta eihän me olla narsisteja koska kyetään siitä puhumaan itsessämme.
Päättäkää jo.- d.i.c.e
lynett kirjoitti:
Mutta eihän me olla narsisteja koska kyetään siitä puhumaan itsessämme.
Päättäkää jo.:D
näin on joo kirjoitti:
Ja tällä EN tarkoita tämän ketjun aloittajaa, joka oli ihan asiallinen.Sitä paitsi, ketjun aloittaja halusi keskustella tästä aiheesta. Jos nyt oikein ymmärsin....vastaukset eivät vain miellytä.
Ja käytän nyt kommenttiasi esimerkkinä, älä vedä henk koht nenään turhia.
Tyypillistä uhrilta kokea kaikki tällä tavoin : "haluaa vaan erilaisin sanakiemurin PÄÄSTÄ NISKAN PÄÄLLE JA VOITTAA, " Milloin alistaa, mitätöidä ja muuta shittiä kun asiat ei mene "oikein" ja taputeta pyllylle.
Kun vaan kerrottiin MIKSI puhutaan omasta narsismista, mitä kysyttiinkin alunperin. Ihme kuvittelua ja herkkänahkaisuutta ... kun EI OLE SAMAA MIELTÄ.
Miettikääpäs uudelleen niitä uhriuden kokemuksia jos tämäkin on jo sitä mitä perinteinen narsisti tekee (vaikka koemmekin itsemme nars ongelmaisiksi) mutta kun siinä on yksi ongelma...ketään ei vähätellä, ollaan vain ERI MIELTÄ. Vahvasti. Ei siinä ole mitään muuta takana, eikä kukaan tässä etsi uhreja tai halua heitä kiusata. KAMAAN!
Että se siitä subjektiivisesta objektiivisuudesta.
Tämä oli henk koht kommentti mutta mietippä muuten uusiksi minkä linssin läpi näitä luet.- pirkko-7
lynett kirjoitti:
Sitä paitsi, ketjun aloittaja halusi keskustella tästä aiheesta. Jos nyt oikein ymmärsin....vastaukset eivät vain miellytä.
Ja käytän nyt kommenttiasi esimerkkinä, älä vedä henk koht nenään turhia.
Tyypillistä uhrilta kokea kaikki tällä tavoin : "haluaa vaan erilaisin sanakiemurin PÄÄSTÄ NISKAN PÄÄLLE JA VOITTAA, " Milloin alistaa, mitätöidä ja muuta shittiä kun asiat ei mene "oikein" ja taputeta pyllylle.
Kun vaan kerrottiin MIKSI puhutaan omasta narsismista, mitä kysyttiinkin alunperin. Ihme kuvittelua ja herkkänahkaisuutta ... kun EI OLE SAMAA MIELTÄ.
Miettikääpäs uudelleen niitä uhriuden kokemuksia jos tämäkin on jo sitä mitä perinteinen narsisti tekee (vaikka koemmekin itsemme nars ongelmaisiksi) mutta kun siinä on yksi ongelma...ketään ei vähätellä, ollaan vain ERI MIELTÄ. Vahvasti. Ei siinä ole mitään muuta takana, eikä kukaan tässä etsi uhreja tai halua heitä kiusata. KAMAAN!
Että se siitä subjektiivisesta objektiivisuudesta.
Tämä oli henk koht kommentti mutta mietippä muuten uusiksi minkä linssin läpi näitä luet.En usko että minä ainakaan luen minkään erityisen linssin läpi, lähinnä palstan anti on sitä että toteaa jotta "samaa paskaa eri paketissa", hyvin samanlaisilta vaikutatte (te ketkä puolustatte narsisteja ja olette sanoneet itse olevanne) kuin entinen mieheni josta lopulta tulin päätelmään että todennäköisesti kärsii NPH:stä ensin monta vuotta etsittyäni vastausta valehtelulleen, hyväksikäytölleen, manipuloinnilleen ym ym ja kärsittyäni itse suunnattomasti, yrittäen ymmärtää ja rakastaa kaikesta huolimatta ja uskoen hänen puheisiinsa jotka olivat täydessä ristiriidassa hänen tekojensa kanssa. Lähinnä tämä täällä on vaan vahvistanut uskoani noihin piirrelistoihin, missä sanotaan minkälainen narsisti on. Sen verran sinisilmäinen vieläkin olin että ajattelin että täällä voisi nimettömänä syntyä asiallista keskustelua narsistien kanssa ja pakko todeta että "tyhjän saa pyytämättäkin", samat on "keskustelun" kaavat kuin todellisessakin elämässä.
Ja ennen kuin edes esitätte tyypillisen kommentinne, että pitää tarkastella itseään jos se vika onkin minussa itsessäni niin kerron että ikää on jo sen verran että tuttavapiirissäni ja työkavereinani ja harrastuskavereinani jne jopa kahden muun kanssa parisuhteessa ollessani, olen tullut aivan hyvin ja normaalisti heidän kanssaan toimeen ja he minun kanssani, olen ollut jopa pidetty ja ns. hyvä tyyppi heidän mielestään mutta vain narsistin kanssa (sellaisten ihmisten kanssa jotka piirrelistojen mukaan ovat narsisteja) nämä ongelmat tulee esille. pirkko-7 kirjoitti:
En usko että minä ainakaan luen minkään erityisen linssin läpi, lähinnä palstan anti on sitä että toteaa jotta "samaa paskaa eri paketissa", hyvin samanlaisilta vaikutatte (te ketkä puolustatte narsisteja ja olette sanoneet itse olevanne) kuin entinen mieheni josta lopulta tulin päätelmään että todennäköisesti kärsii NPH:stä ensin monta vuotta etsittyäni vastausta valehtelulleen, hyväksikäytölleen, manipuloinnilleen ym ym ja kärsittyäni itse suunnattomasti, yrittäen ymmärtää ja rakastaa kaikesta huolimatta ja uskoen hänen puheisiinsa jotka olivat täydessä ristiriidassa hänen tekojensa kanssa. Lähinnä tämä täällä on vaan vahvistanut uskoani noihin piirrelistoihin, missä sanotaan minkälainen narsisti on. Sen verran sinisilmäinen vieläkin olin että ajattelin että täällä voisi nimettömänä syntyä asiallista keskustelua narsistien kanssa ja pakko todeta että "tyhjän saa pyytämättäkin", samat on "keskustelun" kaavat kuin todellisessakin elämässä.
Ja ennen kuin edes esitätte tyypillisen kommentinne, että pitää tarkastella itseään jos se vika onkin minussa itsessäni niin kerron että ikää on jo sen verran että tuttavapiirissäni ja työkavereinani ja harrastuskavereinani jne jopa kahden muun kanssa parisuhteessa ollessani, olen tullut aivan hyvin ja normaalisti heidän kanssaan toimeen ja he minun kanssani, olen ollut jopa pidetty ja ns. hyvä tyyppi heidän mielestään mutta vain narsistin kanssa (sellaisten ihmisten kanssa jotka piirrelistojen mukaan ovat narsisteja) nämä ongelmat tulee esille.Ai ei linssiä ?
"Puolustatte narsismia " ????
Olen sanonut monesti, että havaintoni itsestäni tuotti TUSKAA. Se ei ollut lopputulos jota etsin. Ennen kuin lyöt leiman, lue tarkemmin. En puolusta sitä vaan totean niin nykymenon mukaan. Sen perusteella olisin NPH vaikken sitä itse usko.
Lupaan että voin keskustella kanssani "nars ongelmaisen" kannalta kunhan lopetat nuo ihannointi mitätöinti-jutut osaltani. Voin kertoa, jos haluat, miksi reagoin tilanteisiin kuten reagoin ja miksi kohtelen toista kuten kohtelen tai miten toisen (uhrin) näen.
Ja hei, näissä uhriasioissa tulee yksi ongelma esiin... on ns kertauhreja, sarjauhreja ja uhrautujia tai narsu-uhreja. Ne ovat eri asia.
Minä olen ollut ns sarjauhri. Sinä olet ollut kertauhri. Se ERI ASIA ja siksi nämä keskustelut menevät vinoon koko ajan koska puhumme eri kanteilta.
Mutta monesti esim uhrit kertovat narskumagneetista, eli tapaavat VAIN heitä...silloin herää väkisinkin kysymyksiä "uhrista", niin kuin kävi omalla kohdallani. Silloin on pakko katsoa peilliin, oli oikea uhri tai ei, ja miettiä sitä miksi itse hakeudun niihin suhteisiin tai toistan omaa sairasta kaavaani.
Kertauhri : se voi olla kuka tahansa.
Sarjauhri : katso peilliin.
Uhrautuja : tee sama.
Halusin vain selventää koska huomaan että nämä "uhrityypit" ovat erilaisia ja se vaikeuttaa keskustelua kun ei tiedä kummasta on kyse. Se tuo hämmennystä koska sarjauhrit ja kertauhrit näkevät ja kokivat tilanteen ihan eri tavoin.
Juuri kuuntelin jotain ohjelmaa, jossa puhuttiin siitä, että tietyssä elämäntilanteessa ihminen tavallaan odottaa huijatuksi tulemista (toivoen ns ihmeparannusta) tai on alttiimpi sille... se on ERI ASIA kuin esim auervaaran kertahuijaama ihminen ja se tapahtui minullekin 4 vuotta sitten kun olin pohjalla.
Helpottaako tämä, kun kategorisoidaan näin ?- M.B.
lynett kirjoitti:
Totta, olen selaillut vanhoja viestejä jonkin verran. Kohta on multinikkien vuoro taas =)
:DDDDD
Meinasin jo tuonne ylemmäs laittaa, että toistoa, toistoa, toistoa taas..
Ja että jos narsistin määre on se, että ei jaksa kaivaa samaa kuoppaa aina uudelleen (kun sieltä ei viimeksikään mitään löytynyt) Niin olen sitten se narsisti. Ja jos samojen vatvomisten uudelleen aloittaminen on jokin perusnormi-ihmisen ihanne määre, niin en sitten ainakaan ihan perusnormi-ihminen kyllä ole.
Mun huippuunsa hioutunut hienovireinen narsismini kun turhautuu aina uudelleen näiden samoina toistuvien ja samoja pyörityskuvioita läpi käyvien kuka on palstan narsisti joka huijaa palstan uhreja, kuka multinikki, mikä on SISÄPIIRI ja mikä ei, kuka kirjoittaa mihinkintyyliin ja kenen kanssa yhteneväisesti, kuka on samaa mieltä ja missä asiassa, siinäkin kun olisi hyvä olla selkeä niin, että ei ole samaa mieltä väärää mieltä olevien kanssa, ja kenellä on suurin hovin ja kenellä levein perse..
Lopun lainasin :D Palstaa lukeneet tietävät kyllä mistä.. itse en muista, olisiko lynetten turhaumaviestistä normikäytöstä ja normikeskustelunaiheita normi-ihmisten parissa kommentista joskus..
Jossakin iältään 30-40v. kaveripiirissä muuten oikeasti keskustelevat perseen leveydestä ihan jatkuvalla "menestyksellä"...
*mikä vika on hiljaisuudessa, kun sitä ei katsota vaihtoehdoksi juuri missään* - M.B.
Ai.. tuonko takia hiljaisuus ei ole vaihtoehto.. :DD
- pirkko-7
lynett kirjoitti:
Ai ei linssiä ?
"Puolustatte narsismia " ????
Olen sanonut monesti, että havaintoni itsestäni tuotti TUSKAA. Se ei ollut lopputulos jota etsin. Ennen kuin lyöt leiman, lue tarkemmin. En puolusta sitä vaan totean niin nykymenon mukaan. Sen perusteella olisin NPH vaikken sitä itse usko.
Lupaan että voin keskustella kanssani "nars ongelmaisen" kannalta kunhan lopetat nuo ihannointi mitätöinti-jutut osaltani. Voin kertoa, jos haluat, miksi reagoin tilanteisiin kuten reagoin ja miksi kohtelen toista kuten kohtelen tai miten toisen (uhrin) näen.
Ja hei, näissä uhriasioissa tulee yksi ongelma esiin... on ns kertauhreja, sarjauhreja ja uhrautujia tai narsu-uhreja. Ne ovat eri asia.
Minä olen ollut ns sarjauhri. Sinä olet ollut kertauhri. Se ERI ASIA ja siksi nämä keskustelut menevät vinoon koko ajan koska puhumme eri kanteilta.
Mutta monesti esim uhrit kertovat narskumagneetista, eli tapaavat VAIN heitä...silloin herää väkisinkin kysymyksiä "uhrista", niin kuin kävi omalla kohdallani. Silloin on pakko katsoa peilliin, oli oikea uhri tai ei, ja miettiä sitä miksi itse hakeudun niihin suhteisiin tai toistan omaa sairasta kaavaani.
Kertauhri : se voi olla kuka tahansa.
Halusin vain selventää koska huomaan että nämä "uhrityypit" ovat erilaisia ja se vaikeuttaa keskustelua kun ei tiedä kummasta on kyse. Se tuo hämmennystä koska sarjauhrit ja kertauhrit näkevät ja kokivat tilanteen ihan eri tavoin.
Juuri kuuntelin jotain ohjelmaa, jossa puhuttiin siitä, että tietyssä elämäntilanteessa ihminen tavallaan odottaa huijatuksi tulemista (toivoen ns ihmeparannusta) tai on alttiimpi sille... se on ERI ASIA kuin esim auervaaran kertahuijaama ihminen ja se tapahtui minullekin 4 vuotta sitten kun olin pohjalla.
Helpottaako tämä, kun kategorisoidaan näin ?"Kertauhri : se voi olla kuka tahansa.
Helpottaako tämä, kun kategorisoidaan näin ? "
Kun tarkemmin ajattelen niin lähtökohta kysymyksellesi on vähän outo.
Ensinnäkin palstan pääasiallinen tarkoitus ei ole ruveta luokittelemaan UHREJA millä tavalla ovat erilaisia keskenään.. Palstalla on tarkoitus keskustella narsismista ja NARSISTEISTA.
PERUSTELU:
Narsistit,, ovat keskenään sa MIKÄ ON PALSTAN AIHE, ovat samat tunne-elämän vammat ja piirteet ja paljolti samat käyttäytymis- ja reagointikaavat omaavia henkilöitä keskenään, kuka enemmän kuka vähemmän, TÄYSIN RIIPPUMATTA siitä minkälaisia heidän uhrinsa ovat. Narsisteilla on samat tunnevammat vaikka heillä ei olisi ainoatakaan uhria, joiden kanssa voivat narsismiaan toteuttaa.
Jos minä olen sitten "kertauhri" kun olen ollut läheisemmin tekemisissä vain yhden narsistin kanssa ja enkä suostu edes palstanarsistien pompotukseen :) - pitkko-7
pirkko-7 kirjoitti:
"Kertauhri : se voi olla kuka tahansa.
Ensinnäkin palstan pääasiallinen tarkoitus ei ole ruveta luokittelemaan UHREJA millä tavalla ovat erilaisia keskenään.. Palstalla on tarkoitus keskustella narsismista ja NARSISTEISTA.
PERUSTELU:
Narsistit,, ovat keskenään sa MIKÄ ON PALSTAN AIHE, ovat samat tunne-elämän vammat ja piirteet ja paljolti samat käyttäytymis- ja reagointikaavat omaavia henkilöitä keskenään, kuka enemmän kuka vähemmän, TÄYSIN RIIPPUMATTA siitä minkälaisia heidän uhrinsa ovat. Narsisteilla on samat tunnevammat vaikka heillä ei olisi ainoatakaan uhria, joiden kanssa voivat narsismiaan toteuttaa.
Jos minä olen sitten "kertauhri" kun olen ollut läheisemmin tekemisissä vain yhden narsistin kanssa ja enkä suostu edes palstanarsistien pompotukseen :)Pieni virhe näköjään tuossa tekstin alussa, vahingossa olen poistanut osan tekstistä
- pirkko-7
pitkko-7 kirjoitti:
Pieni virhe näköjään tuossa tekstin alussa, vahingossa olen poistanut osan tekstistä
Muuten kyllä samaa mieltä että erilaisia uhreja on.
- M.B.
pirkko-7 kirjoitti:
PERUSTELU:
Jos minä olen sitten "kertauhri" kun olen ollut läheisemmin tekemisissä vain yhden narsistin kanssa ja enkä suostu edes palstanarsistien pompotukseen :)Mitä tulee palstan pääasialliseen tarkoitukseen, niin huomauttasin yhden tosiasiallisen tosiasian nimissä yhden asian. Nimittäin sen, että ilman niitä uhreja ei olisi niitä narsistejakaan..
*että silviisii* - pirkko-7
M.B. kirjoitti:
Mitä tulee palstan pääasialliseen tarkoitukseen, niin huomauttasin yhden tosiasiallisen tosiasian nimissä yhden asian. Nimittäin sen, että ilman niitä uhreja ei olisi niitä narsistejakaan..
*että silviisii*Mielestäni olet M.B. tuossa väärässä, sellaisessa kuvitteelliessa tilanteessa ettei olisi yhtäkään uhria niin narsisteja OLISI kuitenkin olemassa, ihan samat tunne-elämän puutteet olisivat olemassa heissä silloinkin, he eivät vain voisi silloin toteuttaa sitä narsismiaan kenenkään kanssa.
M.B. kirjoitti:
:DDDDD
Meinasin jo tuonne ylemmäs laittaa, että toistoa, toistoa, toistoa taas..
Ja että jos narsistin määre on se, että ei jaksa kaivaa samaa kuoppaa aina uudelleen (kun sieltä ei viimeksikään mitään löytynyt) Niin olen sitten se narsisti. Ja jos samojen vatvomisten uudelleen aloittaminen on jokin perusnormi-ihmisen ihanne määre, niin en sitten ainakaan ihan perusnormi-ihminen kyllä ole.
Mun huippuunsa hioutunut hienovireinen narsismini kun turhautuu aina uudelleen näiden samoina toistuvien ja samoja pyörityskuvioita läpi käyvien kuka on palstan narsisti joka huijaa palstan uhreja, kuka multinikki, mikä on SISÄPIIRI ja mikä ei, kuka kirjoittaa mihinkintyyliin ja kenen kanssa yhteneväisesti, kuka on samaa mieltä ja missä asiassa, siinäkin kun olisi hyvä olla selkeä niin, että ei ole samaa mieltä väärää mieltä olevien kanssa, ja kenellä on suurin hovin ja kenellä levein perse..
Lopun lainasin :D Palstaa lukeneet tietävät kyllä mistä.. itse en muista, olisiko lynetten turhaumaviestistä normikäytöstä ja normikeskustelunaiheita normi-ihmisten parissa kommentista joskus..
Jossakin iältään 30-40v. kaveripiirissä muuten oikeasti keskustelevat perseen leveydestä ihan jatkuvalla "menestyksellä"...
*mikä vika on hiljaisuudessa, kun sitä ei katsota vaihtoehdoksi juuri missään*Joo, totta... mä en vain tuossa keskustelussa ole tuossa määrin vielä ollut..mutta huomasin kyllä että jouduin putsaamaan saapaat kurasta lopettaessani...ja noustessani sieltä kuopasta ;)
pirkko-7 kirjoitti:
PERUSTELU:
Jos minä olen sitten "kertauhri" kun olen ollut läheisemmin tekemisissä vain yhden narsistin kanssa ja enkä suostu edes palstanarsistien pompotukseen :)En halunnut luokitella luokittelemisen vuoksi vaan siksi, että huomaan miksi keskustelut menevät ristiin ns turhan takia. On eri asia olla kerran auervaaran uhri kuin toistaa kaavaansa koko ajan, ns magneetti päällä. Siksi tein tuon "listan". Selventääkseni sitä.
Eli jos on esim 4 x narsun kynsissä (oikeasti)...pitää katsoa peiliin jotta voi hoitaa itseään ettei enää hakeudu siihen masokistiseen tilaan mistä selkeästi kärsii. Jos taas näkee harhoja ja kuvittelee kaikki narsisteiksi, pitää edelleenkin katsoa peiliin ja miettiä mitä ihmettä oikeasti pelkää.
Mielestäni jokainen voi joutua kerran huijatuksi mutta jos se toistuu tai sen kokemus toistuu jatkuvasti tai näkee vain narskuja joka paikassa...silloin on aika pysähtyä ja ottaa happea.
Enkä mä oikeasti pompottele ketään joten aina kun kuulee noita juttuja, alan ihmettelemään kuinka subjektiivisen objektiivisia toisen narsistiksi luokitelleet ovatkaan koska näkevät muutenkin koko ajan sellaista mitä siellä ei ole. Olen vain täysin eri mieltä toisista asioista, en jahtaa ketään, halua alistaa tai mitätöidä. Olen vain täysin eri mieltä ja kirjoitan kärkkäästi juuri nyt. EI MUUTA eikä sitä muuksi kannata vääntää.
Mutta tuosta "luokittelusta"...20 vuotta kaltoinkohtelua sietävissä on myös omat ominaispiirteensä. Koko uhri on sanana hämäävä koska se tarkoittaisi sitä, että joko kaikki narsistit (joita on paljon näemmä) ovat suunnitelmallisempia auervaaroja (jolla selkeä tavoite) tai sitten sitä, että esim isäni (jonka luokittelisitte narsistiksi mutta en tiedä onko...voi ollakin) valitsi äitini tarkoituksellisesti "mittaillen". En usko sitä.
He vain vetivät toisiaan puoleensa ja suhde muokkaantui ajan kanssa siksi mitä oli. Toiset olisivat lähteneet jo mutta ne jotka eivät lähde...omaavat kyllä myös tiettyjä "samoja piirteitä" tai ainakin samoja käytösmalleja, sekä tunne-elämän vaikeuksia.
Tämän näkee myös holistien läheisistä. "Tietyt piirteet" ja häiriökäytös on ominaista.- pirkko-7
lynett kirjoitti:
En halunnut luokitella luokittelemisen vuoksi vaan siksi, että huomaan miksi keskustelut menevät ristiin ns turhan takia. On eri asia olla kerran auervaaran uhri kuin toistaa kaavaansa koko ajan, ns magneetti päällä. Siksi tein tuon "listan". Selventääkseni sitä.
Eli jos on esim 4 x narsun kynsissä (oikeasti)...pitää katsoa peiliin jotta voi hoitaa itseään ettei enää hakeudu siihen masokistiseen tilaan mistä selkeästi kärsii. Jos taas näkee harhoja ja kuvittelee kaikki narsisteiksi, pitää edelleenkin katsoa peiliin ja miettiä mitä ihmettä oikeasti pelkää.
Mielestäni jokainen voi joutua kerran huijatuksi mutta jos se toistuu tai sen kokemus toistuu jatkuvasti tai näkee vain narskuja joka paikassa...silloin on aika pysähtyä ja ottaa happea.
Enkä mä oikeasti pompottele ketään joten aina kun kuulee noita juttuja, alan ihmettelemään kuinka subjektiivisen objektiivisia toisen narsistiksi luokitelleet ovatkaan koska näkevät muutenkin koko ajan sellaista mitä siellä ei ole. Olen vain täysin eri mieltä toisista asioista, en jahtaa ketään, halua alistaa tai mitätöidä. Olen vain täysin eri mieltä ja kirjoitan kärkkäästi juuri nyt. EI MUUTA eikä sitä muuksi kannata vääntää.
Mutta tuosta "luokittelusta"...20 vuotta kaltoinkohtelua sietävissä on myös omat ominaispiirteensä. Koko uhri on sanana hämäävä koska se tarkoittaisi sitä, että joko kaikki narsistit (joita on paljon näemmä) ovat suunnitelmallisempia auervaaroja (jolla selkeä tavoite) tai sitten sitä, että esim isäni (jonka luokittelisitte narsistiksi mutta en tiedä onko...voi ollakin) valitsi äitini tarkoituksellisesti "mittaillen". En usko sitä.
He vain vetivät toisiaan puoleensa ja suhde muokkaantui ajan kanssa siksi mitä oli. Toiset olisivat lähteneet jo mutta ne jotka eivät lähde...omaavat kyllä myös tiettyjä "samoja piirteitä" tai ainakin samoja käytösmalleja, sekä tunne-elämän vaikeuksia.
Tämän näkee myös holistien läheisistä. "Tietyt piirteet" ja häiriökäytös on ominaista.lLynett kirjoitti:
"En halunnut luokitella luokittelemisen vuoksi vaan siksi, että huomaan miksi keskustelut menevät ristiin ns turhan takia. On eri asia olla kerran auervaaran uhri kuin toistaa kaavaansa koko ajan, ns magneetti päällä. Siksi tein tuon "listan". Selventääkseni sitä.
Mielestäni jokainen voi joutua kerran huijatuksi mutta jos se toistuu tai sen kokemus toistuu jatkuvasti tai näkee vain narskuja joka paikassa...silloin on aika pysähtyä ja ottaa happea."
Minä en tuohon muuta voi sanoa kuin että samaa mieltä olen. pirkko-7 kirjoitti:
Mielestäni olet M.B. tuossa väärässä, sellaisessa kuvitteelliessa tilanteessa ettei olisi yhtäkään uhria niin narsisteja OLISI kuitenkin olemassa, ihan samat tunne-elämän puutteet olisivat olemassa heissä silloinkin, he eivät vain voisi silloin toteuttaa sitä narsismiaan kenenkään kanssa.
Olen tuosta eri mieltä. He eivät toteuta mitään tai etsi tarkoituksellisen suunnitelmallisesti juuri "sitä" vaan ...hmmm... tästä oli eräässä kirjassa esimerkki näin
MIES : "missä olet sinä nainen, joka haluat ottaa minut hoiviisi ja kestää pahoinvointini"
NAINEN " missä olet sinä mies, joka haluat tulla hoiviini ja antaa minun kantaa tuskasi"
(MIehet jotka vihaavat naisia ja naiset jotka rakastavat heitä)
Näin he kohtaavat, tutkat auki...ja se on menoa. Tämä sama kuvio toistuu mm jokaisessa alkoholistiperheessä. AINA. Jos ei siis lähde menemään. Sama dynamiikka ja samat käytösmallit siellä jylläävät. Ensin ja alkuun saattaa aikaa mennä "silkkana uhrina" toisen hepuleiden vuoksi mutta lopulta siellä asustaa rooleihin vakiintunut taistelupari joka ylläpitää ongelmaa. Jos toinen lopettaa esim juomisen niin muun perheen on äärettömän vaikea vaihtaa enää roolia vaan esim vaimo kulkee perässä vaatien "hyvitystä" ja muistuttaen koko ajan niistä tekosista...(tietynlaista valtaa kun toinen katuu). Eli roolit meinaa jäädä silti päälle.
Sitten ukko lähtee taas juomaan (arvasin ettei se lopeta tuota) ja nainen miettii että no niin, mä arvasin ettei se ollut tosissaan.
Ihmisen sisäinen puhe, itse itselleen määrää sen, miten ihminen antaa itseään kohdella. Jos toinen puhuu siihen vielä päälle - tulos on katastrofi. Sen tietänevät useimmat. Mutta alkuperäinen ongelma on siis esim sen uhrin sisäinen puhe joka pistää hänet kestämään sen. Mutta sama käy narsistisen ihmisen päässä...se kliks...hänen sisäinen puheensa myös pakottaa samalla tavalla häiriökäytökseen . Molemmat ovat itsetuhoisia.
Minä oikeasti YRITÄN olla ihmisiksi mutta en kykene kun tiettyä nappia painaa. Sitten se on menoa. Saatan oikeasti tuntea että joo joo...kyllä se tästä, etttä koetan nyt noin ja näin enkä tartu tuohon tai tähän...mutta sitten...yhtäkkiä se lähtee ja jää vain ruvet käsiin. Se siitä suunnitelmallisuudesta.
Koetan omalla esimerkilläni tuoda esiin = käyttäydyn muiden mielestä kuten narsisti mutta omaan myös inhimillisen puolen enkä ole pirupirkko-7 kirjoitti:
lLynett kirjoitti:
"En halunnut luokitella luokittelemisen vuoksi vaan siksi, että huomaan miksi keskustelut menevät ristiin ns turhan takia. On eri asia olla kerran auervaaran uhri kuin toistaa kaavaansa koko ajan, ns magneetti päällä. Siksi tein tuon "listan". Selventääkseni sitä.
Mielestäni jokainen voi joutua kerran huijatuksi mutta jos se toistuu tai sen kokemus toistuu jatkuvasti tai näkee vain narskuja joka paikassa...silloin on aika pysähtyä ja ottaa happea."
Minä en tuohon muuta voi sanoa kuin että samaa mieltä olen.Okei, hyvä että sain selitetyksi motiivini siihen=)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18313718
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585493Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454960Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1563734Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402863Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1201811Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721707Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371525