Telephoto lens eli suomeksi kauko-objektiivi. Netissä on myytävänä tuollaisia pieniä kaukoja, ilmeisesti jonkun sortin rihkamaa, mutta tietääkö joku mitä tuo "2x" tarkoittaa?
Jos laitan tuollaisen kiinni esim. meikäläisen 18-55mm peruslasiin niin pääsenkö kaksi kertaa lähemmäs kohdetta? Vai niinko hä? :)
Kuva:
http://i1235.photobucket.com/albums/ff439/slasla/telephotob.jpg?t=1306920466
pieni kauko-objektiivi?
5
196
Vastaukset
- näin...
"Jos laitan tuollaisen kiinni esim. meikäläisen 18-55mm peruslasiin niin pääsenkö kaksi kertaa lähemmäs kohdetta? Vai niinko hä? :)"
Hmm... No, jos kohde on roskakori, niin tuon kiinnittäminen kameraan vie sinut lähemmäksi kohdetta ja sen poistamisen jälkeen olet perillä kohteessa. - Näin se käy...
Paremmin pääset tällaisella:
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=232101
Valovoimaakin on 3 aukkoa enemmän. Voit siis lyhentää suljinaikaa kolme pykälää nykyiseen linssiisi verrattuna. - lähemmäs kohdetta?
”pääsenkö kaksi kertaa lähemmäs kohdetta? Vai niinko hä? :)”
”Tuollainen” ei mitenkkään vaikuta siihen kuinka lähelle pääset!
Pääset yleensä niin lähelle kohdetta kuin itse haluat tai/ja uskallat, paitsi jos kohde on kovin arka tipu.
Nuo objektiivin eteen kiinnitettävät telejatkeet vain pidentävät polttoväliä ilmoitetun kertoimen mukaisesti, eli tuon 18 – 55:n pisin polttoväli muuntuu 110 mm:ksi, mutta eivät päästä sinua kaksi kertaa lähemmäksi.
Polttovälin muuttaminen ei muuta kohteen etäisyyttä- Minä vaan
Kaikki objektiivien eteen kiinnitettävät laajakulma tai telelisäkkeet heikentävät
kuvanlaatua niinpaljon, että jättäisin ne omaan arvoonsa. Telekonvertterit ovat
yksi ratkaisu, mutta nekin maksavat Canon-Nikon-Olympus linjalla n.500€
lisäksi heikentävät valovoimaa ja myös hieman kuvan terävyyttä, eli pimeisiin
suuttusuumeihin ne ei sovi. 500€ saa jo kohtuullisia teleobjektiivejä näistä
Tamron, Tokina, Sigma valikoimista. Canonistinä pysyisin kyllä sen omissa
objektiiveissä jo pelkästään kerrottujen yhteensopivuusongelmien takia. Jos
raha on ongelma (sen puute) niin tyhjästä on paha nyhjästä. Maailmassa on
muitakin harrastuksia, joita ei voi harrastaa ilman rahaa.
- Osta
Osta tele
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402