rekisteröinti varustus?

Veneiliä

Ihmettelen vaan että: mitä varusteita pitää olla rekisteröidyssä veneessä? Vene on 4,5m pitkä ja perässä on 40hv perämoottori. Ainakin sammutin, mela ja ankkuri mutta mitä muuta? Kiitos jo etukäteen!

11

6026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Put Put

      Rekisteröinti ei vaikuta turvavarusteiden pakollisuuteen. Pakollisia varusteita ovat joka tapauksessa, ei-rekisteröintipakon alaisissakin veneissä

      • pelastusliivit
      • airo tai mela tai ankkuri köysineen
      • tyhjennysväline (pumppu, äyskäri tai ämpäri)

      Ja lisäksi: jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kW:n perämoottori)

      • hyväksytty AB- tai ABE-luokan käsisammutin, jossa sammutusainetta vähintään kaksi kiloa

      Sammuttimessa on oltava voimassa oleva hyväksyntäleima; venekäytössä tarkastusväli on 1 vuosi.

      Kaikissa moottorilla varustetuissa veneissä ja yli viisimetrisissä purjeveneissä on oltava pelastusliivit kaikille veneessä olijoille. Laki ei sinänsä edellytä pelastusliivien pitämistä päällä.

      Myös ajan tasalla oleva merikartta on tärkeä, joskaan ei pakollinen turvavaruste.

      Tuo sammuttimen pakollisuuteen vaikuttava perämoottorin tehoraja 25 kW on vanhoissa yksiköissä 34 hv, joten 40-heppaisessa veneessäsi sammutin on pakollinen.

      • "lakipilkun viilaaja...

        Mitenkähän se nykyään sanotaankaan?

        Sanot, että "airo tai mela tai ankkuri köysineen"

        Korvaako näistä mikä tahansa minkä vaan?

        Aiemminkin oli joku ns. ristiriita siinä sanonnassa, löytyy muuten rekisterikirjan takaa tai liitteestä.


      • Put Put
        "lakipilkun viilaaja... kirjoitti:

        Mitenkähän se nykyään sanotaankaan?

        Sanot, että "airo tai mela tai ankkuri köysineen"

        Korvaako näistä mikä tahansa minkä vaan?

        Aiemminkin oli joku ns. ristiriita siinä sanonnassa, löytyy muuten rekisterikirjan takaa tai liitteestä.

        "...airo tai mela tai ankkuri köysineen."
        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CA6A84065CEA7F71C2256BC7002FBD57

        Minulla ei ole sinänsä tekemistä poliisin kanssa, en halua olla tekemisissä heidän kanssaan (hyvässä enkä pahassa) enkä ota vastuuta heidän sivuillaan olevien ohjeiden kummallisuuksista.


      • Put Put
        "lakipilkun viilaaja... kirjoitti:

        Mitenkähän se nykyään sanotaankaan?

        Sanot, että "airo tai mela tai ankkuri köysineen"

        Korvaako näistä mikä tahansa minkä vaan?

        Aiemminkin oli joku ns. ristiriita siinä sanonnassa, löytyy muuten rekisterikirjan takaa tai liitteestä.

        2 §
        Vesikulkuneuvon perusvarustus
        Liikkeellä olevassa moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa on oltava seuraavat käyttökuntoiset varusteet:
        1) merenkulkuhallituksen päätöksen mukaisesti hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle; pelastusliivin, kelluntapukineen ja pelastuspuvun tulee kokoluokaltaan ja kantavuudeltaan vastata henkilön kokoa ja painoa.
        2) tyhjennyspumppu tai muu väline veden poistamiseen;
        3) airot tai mela taikka ankkuri köysineen; sekä
        4) hyväksytty käsisammutin, joka kuuluu AB- tai ABE-luokkaan ja jossa sammutusainetta on vähintään kaksi kiloa, kuitenkin vain, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kilowatin perämoottori.
        Merenkulkuhallitus voi, ottaen huomioon vesikulkuneuvon koon, lajin, käyttötarkoituksen ja liikkumisalueen, määrätä lisävarusteita tai yksittäistapauksessa myöntää poikkeuksia 1 momentin vaatimuksista.
        Kulkuvaloista, sammuttimista ja nestekaasulaitteista säädetään erikseen.
        http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/turvallisuus/vesiliikenneasetus.htm


      • Put Put
        Put Put kirjoitti:

        2 §
        Vesikulkuneuvon perusvarustus
        Liikkeellä olevassa moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa on oltava seuraavat käyttökuntoiset varusteet:
        1) merenkulkuhallituksen päätöksen mukaisesti hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle; pelastusliivin, kelluntapukineen ja pelastuspuvun tulee kokoluokaltaan ja kantavuudeltaan vastata henkilön kokoa ja painoa.
        2) tyhjennyspumppu tai muu väline veden poistamiseen;
        3) airot tai mela taikka ankkuri köysineen; sekä
        4) hyväksytty käsisammutin, joka kuuluu AB- tai ABE-luokkaan ja jossa sammutusainetta on vähintään kaksi kiloa, kuitenkin vain, jos vesikulkuneuvossa on liekillä toimiva polttolaite, sisäkone tai yli 25 kilowatin perämoottori.
        Merenkulkuhallitus voi, ottaen huomioon vesikulkuneuvon koon, lajin, käyttötarkoituksen ja liikkumisalueen, määrätä lisävarusteita tai yksittäistapauksessa myöntää poikkeuksia 1 momentin vaatimuksista.
        Kulkuvaloista, sammuttimista ja nestekaasulaitteista säädetään erikseen.
        http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/turvallisuus/vesiliikenneasetus.htm

        "Kulkuvaloista, sammuttimista ja nestekaasulaitteista säädetään erikseen."

        Asiallisen havainnollinen (joskaan ei tyhjentävä) selvitys veneen kulkuvaloista löytyy vaikkapa täältä:
        http://www.vastela.net/sami/valot.htm


      • veneiliä

        Kiitos kaikista vastauksista! Mulla on näköjään suurin osa jo noista.


      • vanha sjööbe
        Put Put kirjoitti:

        "...airo tai mela tai ankkuri köysineen."
        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CA6A84065CEA7F71C2256BC7002FBD57

        Minulla ei ole sinänsä tekemistä poliisin kanssa, en halua olla tekemisissä heidän kanssaan (hyvässä enkä pahassa) enkä ota vastuuta heidän sivuillaan olevien ohjeiden kummallisuuksista.

        säädä lakeja, vaan valvoo niiden noudattamista. Siksipä myös poliisin ohjeissa olevat usein lakitekstiä kansankielelle tulkitsevat sanonnat eivät aina vastaa sanallisesti suoraan lakikirjassa olevaa "kapulakieltä", vaan pyrkivät tekemään asian sisällön meille kansalaisille helpommaksi ymmärtää ja siten myös noudattaa.

        Kyseisen varustekohdan mukaan vesikulkuneuvossa tulee olla airo, mela tai ankkuri. Oman tulkintani mukaan vesillä liikkuja voi itse käyttää omaa järkeään ja ottaa näistä sen itselleen parhaiten sopivan käyttöönsä. Kanoottimeloja tuskin ottaa ankkuria eikä liioin airoakaan, mutta mela on varmasti mukana. Soutuveneilijä tuskin ottaa melaa, mutta airot ovat varmasti mukana ja miksei ankkurikin. Määräys onkin tarkoitettu turvavarusteeksi tilanteeseen, josta esim. ei pääse pois vaikkapa konevian takia. Silloin isohko vene lienee parasta ankkuroida ja pienempiä yrittää saattaa turvaan airoa tai melaa käyttämällä.

        Mitä taas tulee kanssakäymiseen poliisin kanssa, ei ainakaan minulla ole mitään huonoa sanottavaa. Ei normaalielämässä eikä heidän ikävimmissäkään virkatehtävissään. Ne ikävät tosin rajoittuvat pariin liikennesakkoon vuosikymmenien varrella. Voimme olla todella tyytyväisiä laatuluokan poliisistamme.


      • Liivimies

        Kuinka tuo liivien painoluokitus määritellään? Mulla on 90 kelluntaliivit, aivan sopivat, mutta painan kuitenkin vain 79? Tuleeko rapsut?


      • Linda
        Liivimies kirjoitti:

        Kuinka tuo liivien painoluokitus määritellään? Mulla on 90 kelluntaliivit, aivan sopivat, mutta painan kuitenkin vain 79? Tuleeko rapsut?

        Muistattehan myös ensiapulaukun veneeseen!


      • Liivimies
        Linda kirjoitti:

        Muistattehan myös ensiapulaukun veneeseen!

        Toki toki, ja koirallekin on omat pelastusliivit.


      • manueelo
        Liivimies kirjoitti:

        Kuinka tuo liivien painoluokitus määritellään? Mulla on 90 kelluntaliivit, aivan sopivat, mutta painan kuitenkin vain 79? Tuleeko rapsut?

        mitä luulisit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe