Olen 22-vuotias vielä puoli vuotta opiskelija. Minä ja mieheni olemme jo jonkin aikaa riutuneet vauvakuumeen kourissa emmekä haluaisi enää lykätä asiaa. Miettimistä on kuitenkin aiheuttanut se, että miehelläni on erittäin pieni palkka. Ja erittäin pienellä palkalla tarkoitan siis oikeasti pientä palkkaa (vain n. 1300€/kk jää käteen)!
Millaista äitiysajan tukea saisin, jos esimerkiksi saisimme lapsen melko pian valmistumiseni jälkeen? Olisiko meillä mahdollisuuksia selvitä sekä asuntovelasta että vauvan kuluista?
Minulla on varma työpaikka jo tiedossa, kun ensi jouluna valmistun, mutta äitiyspäivärahaan kai vaikuttaa vain edellisen vuoden ansiot, eivät lomallejäämishetken tulot? Vai voidaanko poikkeuksia tehdä? En haluaisi rahan takia joutua lykkäämään vauvan hankintaa vuodella... :(
Miten olette selvinneet?
18
463
Vastaukset
- hosuli :)
Käyppäs kelan sivuilla lueskelemassa. Minun ymmärrykseni asiasta on, että jos tulot ovat muuttuneen 20%, äitiyspäiväraha muuttuu myös. Kelan sivuilla on laskuri, jolla voi laskea äp-rahan.
Itsellä aika samanlainen tilanne, ehkäsy jätetään kohta pois ja vielä puoli vuotta koulua jäljellä. Mies vielä opiskelija eli sen kk-tulot jäävät siihen johonki 500e. Itsellä myös töitä olisi tarjolla varmasti riittämiin. Jos vauva on tullakseen, teen varmasti töitä niin paljon kuin vain jaksan, että saisi säästöön.. Luultavasti jo syksyn aikana opiskelujen ohessa. Monet tuttuni ovat pärjänneet kyllä pienillä tuloilla lapsen kanssa. Kaikki tarvittava on hankittu tarjouksista tai käytettyinä, sukulaisilta yms. Aika pienellä määrällä sitä pärjää, jos vain viitsii laskea ja jättää ne ylimääräiset jutut sinne kaupan hyllylle..
Tsemppiä sinne olipa teidän päätös yrittää vauvaa tai lykätä sitä vielä. Itse ainakin ihan intona odottelen tulevaa, vaikka rahatilanne ei mikään paras mahdollinen olekaan. On sitä ennenkin pärjätty eikä ole mietitty olisiko nyt sopiva hetki lapselle. Ne tulee jos on tullakseen :) - jennivartiainenvaan
Onko teillä kovat asumiskustannukset? Riippuu myös siitä :) Raha on kyllä aina ongelmana meillä myös. Olen myös kiinnostunut paljonko tukea äiti saa. Lapsilisä taisi olla 100 e / per lapsi..
- Kuumeikas
Lainalyhennys on 550€/kk ja sähkölasku n. 200€/kk, eli heti kättelyssä tuosta pienestä palkasta häipyy taivaan tuuliin 750€... Tosin remontoimme parasta aikaa taloa, jotta pääsisimme eroon sähkölämmityksestä, jolloin ainaskin tuo sähkölasku saataisiin kuriin...
- secreteri
Äitiyspäivä raha lasketaan toissa vuoden tuloista, eli jos tänä vuonna jäisit jo äitiyslomalle, vuoden 2009 tulot otetaan ainoastaan huomioon. Siinä tapauksessa nousua saattaisi olla se 20%, jolloin katsotaan nykyisten tulojen mukaan. Se on totta, että keskivertotyöläinen ei Suomessa tuota enempää käteen saa, olemme kumppanini kanssa molemmat vakituisessa työsuhteessa, mieheni nettopalkka on 1500e/kk ja omani 1300e/kk, joten ei täälläkään juhlita, mutta kyllä sillä toimeen tulee jos vauva nyt sattuisi tulemaan :)
- Näin...
HUOMHUOMHUOM!
Jos tulot ovat nousseet vähintään 20%, voidaan äitiyspäiväraha laskea äitiyslomalle jääömistä edeltävän 6kk perusteella. Mutta ei siis riitä, että olet ehtinyt viikon tai kuukauden olla palkkatyössä ennen äippäilyä! Toki monille jo esim. 4kk työssä olo antaa viimeiselle 6kk:lle paremmat tulot kuin opiskeluajan tulot.
Mie laskin, että jos vertaa tilannetta, että jään lähes suoraan opiskelemasta äitiyslomalle (tai siis en ehdi olla työssä niin kauaa että edeltävän 6kk tulot olisivat vähintään 20% paremmat kuin edellisen vahvistetun verovuoden tulot) JA tilannetta jossa olisin 6kk työssä ennen äitiyslomaa, niin ero oli nettona 5000e minun tapauksessani (eikä palkkani yllä suomalaiseen keskipalkkaan). Ja JOS saisin toisen lapsen 3v esikoisen syntymästä käymättä välillä töissä (mikä on mahdollista ja näillä näkymin toivottavaa), jolloin etuus laskettaisiin samoilla perusteilla kuin edellisellä kerralla, se olisi 5000e lisää. Eli kymppitonni nettona siitä, että olen 6kk töissä ennen äippäilyä, plus tietysti sen 6kk aikana saatu palkkatulo ja ennen kaikkea työkokemus.
Raha ei ole mikään ensisijainen kriteeri päättää milloin on aika lapsille, ei missään nimessä!! Mutta minä halusin, että puolisonikin voi nauttia vauva-ajasta valvomatta öitään maksamattomien laskujen keskellä. Joten odotimme puoli vuotta pidempään, ja nyt tässä kuussa jään äitiyslomalle nelinkertaisella äitiyspäivärahalla "opiskelijaversioon" verrattuna. Ei kaduta.
Vähällä pärjää, ja suomalainen yhteiskunta tukee hyvin. Mutta me päätettiin ostaa puolen vuoden odotuksella himppu enemmän huolettomuutta :) Ja hyvä niin, on tässä tullut sairaalakuluja odotettua enemmän, digiboksi otti ja hajosi ja autokin alkoi sopivasti kiukutella.
- Kuumeikas
Kiitos rohkaisevista vastauksistanne!
Aion tosiaan tehdä koko syksyn niin paljon töitä kuin vain koulultani ja opinnäytetyöltäni ehdin ja nytkin kesätöistäni tienaan paremmin kuin koskaan ennen, sillä sain jo oman alan töitä täksi kesäksi. Eli takuulla tuo 20% parannusta tulisi nyt jo viime vuoden tuloihin nähden.
Raskaushan ei saisi vaikuttaa palkkaamiseen, mutta mitenköhän käytännössä on? Tosin työnantajani on jo entuudestaan tuttu, joten luulisi hänen palkkaavan minut, vaikka olisinkin raskaana jo valmistuttuani... Tällä hetkellä en ole siellä töissä, sillä se työ ei varsinaisesti ole opiskelemaani alaa, mutta pidän siitä työstä kovasti ja jos valmistumisen jälkeen en saa oman alan töitä, siellä on varma työpaikka tiedossa, vaikkakaan palkka ei ole yhtä korkea kuin omalla alallani...
Mietittävää riittää tosiaan...
Tämä kevät on ollut vaikein ikinä, sillä suorastaan masennuin näkemistäni pyöristyvistä vatsoista ja äideistä vauvoineen. Hormonini olivat niin sekaisin, että minulle tuli ihan oikasti jopa raskausoireita ja hormonikierukasta huolimatta minun oli pakko tehdä raskaustestikin. Oireet eivät edes helpottaneet testin jälkeen, joten kaikki ei voinut olla pelkästään kuvitelmaani vaan koko kroppani vain oli täysin sekaisin. Eräs vanhempi työkaverinikin jopa luuli minun olevan raskaana, sen kuulemma näki silmistäni (noh, hän ei kuulemma koskaan erehdy näissä asioissa, mutta nytpä erehtyi ja jälleen kerran oli lähellä, etten alkanut hysteerisesti itkeä). Nyt suurin kuume on laskenut, mutta edelleen joka yö näen unta siitä, että joko olen raskaana tai tulen sairaalasta vauvan kanssa kotiin ja purskahdan itkuun tämän tästä, kun mieheni kanssa keskustelu ajautuu vauva-aiheisiin tai näen televisiossa pieniä lapsia tai vauvoja (en siksi, että se olisi surullista vaan jotenkin vain liikutun niin paljon ja hieman tietysti ahdistunkin siitä, että vauvan hankkiminen ei mielestäni ole ollut mahdollista).
Nämä vastaukset olivat lohduttavia! Pitää tosiaan selvittää vielä tarkemmin tuo asia Kelalta. Ja tosiaan varmasti saamme paljon vauvatavaraa etenkin mieheni sukulaisilta, joilla on paljon pieniä lapsia.
Ehkäpä hormonikierukkani saa lähdön piakkoin, kuka ties.... :) - mamasomeday?
"Kuumeikas", monet täällä tietävän sen raastavan tunteen, joka riipii sydämmen kahtia, kun pahimman vauvakuumeen aikana näkee vauvoja tai odottavia äitejä, niin ainakin täällä! :) Raastavin vauvakuumevaihe on itselläni mennyt ohi, yritystä meillä on 8kk takana.
Oletteko puhuneet miehesi kanssa, että vauvan saanti ei tapahdu hetkessä? Jos kuitenkin tähtäätte lasta lähiaikoihin saatavaksi, ehkäpä olisi jo aika ottaa kierukka pois? ;) Naisen elimistöllä kestää kuitenkin hetki "normalisoitua" ehkäisyn hormoonimääristä. Meillä jäi kaikenlainen ehkäisy pois jo viime huhtikuussa, ja kun lasta ei "tulee jos on tullakseen"-periaattella saatu aikaiseksi, olemme nyt tosissamme yrittäneet sen viimeiset 8kk. En halua masentaa, mutta on enemmän todennäköistä että menee 6-12kk lapsen saamisessa (ellei enemmänkin), kuin että se onni tupsahtaisi tuosta noin vaan heti kun ehkäisyn jättää pois.
Kun valmistut ja aloitat työt, olet varmaan jonkun aikaa koeajalla, menet sitten tuttuun tai uuteen työpaikkaan. Olisiko sinulla siinä tutussa työpaikassa tiedossa millainen sopimus, vakituinen, määräaikainen vai osa-aikainen? Uudessa työpaikassa (riippuen alasta) olisit koeajan jälkeenkin jonkun aikaa varmasti määräaikainen, vakituisen paikan saaminen ei ole niin helppoa. Jos olet vakituisessa työsuhteessa kun jäisit äitiyslomalle, olen ymmärtänyt että työpaikka maksaa palkkaa kolmelta ensimmäiseltä kuulta. Ja tietysti sinua olisi silloin työpaikka odottamassa kun päätät palata äitiyslomalta työelämään. Tosin sekään ei aina pidä paikkaansa, jos on firman sisällä lomautuksia ym. Siksi kannattaa olla myös oman alansa liiton jäsen, ja ottaa asioista tarkasti selvää, että sinua poljeta, olit sitten raskaana tai et! En niin tiedä, mitä etuja työpaikan puolelta on, jos olet määräaikainen.
Mutta sinulla on kohta ammatti, ja miehelläsi on (vakituiset?) tulot. Sekä sanoit että vaatteita ym. hyödykkeitä sukulaisilta vauvaa ajatellen, joten se on jo selvää säästöä! :) Kyllä te pärjäisitte vauvan kanssa, ei siihen tarvitse olla lottomiljönääri (en toki kiellä rahan tärkeyttä) ;) Onnea yritykseen, ja voimarutistus vauvakuumeeseen! =) - Kuumeikas
Toki olemme tietoisia siitä, ettei se todennäköisesti heti tärppää, vaikka kierukan poistattaisinkin, mutta sekin mahdollisuus on olemassa ja siksi en ole halunnut hätiköidä ehkäisyn poisjättämisellä, kun nämä tulot ovat vielä niin epävarmat... Mutta jos nyt siis jättäisimme ehkäisyn pois ja oletettaisiin, että voisin tulla raskaaksi aikaisintaan parin kuukauden päästä, vauva syntyisi ensi kesänä, jolloin olisin ehtinyt jo olla töissäkin useamman kuukauden ja siis olisin saanut ehkä säästettyä rahaakin... Sen lisäksi äitiyspäivärahanikin voisi jo määräytyä ensi vuoden tulojeni mukaan, eikö totta (20% kun vuoden 2010 tuloistani ei olisi kuin 2000€, ja aivan varmasti se täyttyy, kun pääsen töihin enemmän)? Tietysti pääsen jo syksyn aikana paljon töihin, kun opiskelut ovat niin loppusuoralla.
Miehelläni on tällä hetkellä vakituinen työ, mutta sekään ei olosuhteiden pakosta ole hänen koulutustaan vastaavaa työtä (selkävaivojen takia hän jätti autonkuljettajan työnsä pari vuotta sitten). Hän kyllä etsii koko ajan oman alan töitä ja jos hän rekkakuskiksi pääsisi, palkka nousisi kohisten ja silloin meillä ei olisi enää näin massiivisia rahahuoliakaan (työn hakemiseen on mennyt jo puoli vuotta aikaa, koska hän ei halua työtä, jossa joutuisi olemaan viikkoja pois kotoa).
Olen pomoni puheista ymmärtänyt, että saisin vaikka samantien heiltä täyspäiväistä työtä (määräaikaistahan se tosiaan aluksi varmasti olisi). Olen siis labrahoitajaopiskelija ja tämä työ olisi lähihoitajan töitä vanhainkodissa. Pomo yrittää jatkuvasti saada minut puhuttua ympäri, että menisin heille vaan, kuulemma yhden kirjan tenttimällä ja käytännön näytön suorittamalla saisin toimia heillä lähihoitajana. Tuon aion jokatapauksessa nyt syksyllä oman kouluni ohessa suorittaa, jolloin palkkani sielläkin opiskelujen ohessa kohenee hieman nykyisestä. Pidän työstä siellä ja koen olevani siinä parempikin kuin labrahoitajana (tietysti kokemukseni omalta alaltani ovat vielä olemattomat, kun taas vanhainkodissa olen työskennellyt jo vuoden).
Olen myös ajatellut, että kaipa esimerkiksi pinnasängyn, hoitopöydän, vaunut tms. voisi ostaa jostain käytettyinä? En ole tarkka sisustuksen tai värien suhteen, joten minulle kelpaa kyllä käytetyt tavarat vallan mainiosti!
Huh, olen niin onnellinen siitä, että päätin tulla tänne kyselemään neuvoa!! :) Olen saanut paljon luottavaisemman olon tulevaisuutta ajatellen, KIITOS teille kaikille! - Kuumeikas
Kierukka on nyt sitten poistettu...... Ihan vielä emme kuitenkaan aio lasta yrittämällä yrittää, mutta tulee jos on tullakseen :)
- mamasomeday?
Hei "Kuumeikas", hurjan ison päätöksen teit kierukan poiston suhteen, tsemppiä! =) Oikea asenne, ettet stressaa vauvan tuloa, kun ei ole vielä kiire mihinkään :)
- Kuumeikas
Kiitoksia tsemppaamisesta :) Hiukanhan tämä jännittää, että miten pärjätään, mutta ajattelin sitten, että jos nyt pärjätään mieheni tuloilla ja minun olemattomalla opintotuellani, niin kaipa ne asiat lutviutuvat jotenkin vauvankin kanssa, kun äitiysloma-ajan tuet ovat aika paljonkin opintotukeani suuremmat. Aika paljon meillä on vielä varaa kiristääkin rahan käytössä, jos siltä näyttää. Ja nyt on mielekkäämpää säästääkin, kun on selkeä tarkoitus sille
- Kuumeikas
Nyt kaipailisin kokemuksia hormonikierukan poistattaneilta.... Eli mullahan alkoi kuukautiset heti kierukan poiston jälkeisenä päivänä ja kestivät sen tavallisen viisi päivää. Niiden olisi muutenkin pitänyt olla tuolloin, sillä mullahan oli jo pari kertaa tullut normaalit kuukautiset kierukasta huolimatta, vaikka yli vuoden olivat tyystin poissa (olikohan sekään normaalia?). Viime viikon tiistai siis oli viimeinen vuotopäivä.
Tänään alkoi mulle täysin vieras ja kummallinen vuoto: kirkasta limaa (ja PALJON), jossa mukana hieman punertavaa, ei kuitenkaan kirkkaan punaista verta. Punaista tulee niin vähän, että vain pyyhkiessä sen huomaa, mutta limaa riittää senkin edestä! Lisäksi alavatsassa on ollut koko päivän kummallinen "pingotuksen" tunne ja vihlontaa silloin tällöin. Sen lisäksi olen saanut koko päivän juosta pissalla, voisiko olla jonkinlainen tulehdus (ei kuitenkaan kirvele)? Voisiko siis kierukan poisto aiheuttaa virtsatieinfektion? Ja mistä tuo limainen vuoto, johtuuko vain kierukan poiston jälkeisistä hormonimyllerryksistä vai meinaako mun kroppa taas aloittaa kuukautiset, vain viikko edellisten jälkeen??
Kokemuksia/tietoa tyhmälle...?- vauvahaave
Hei Kuumeikas!
Täällä kans kuumeillaan, on kuumeiltu jo useita vuosia, ikää 35v, mies 36v.. joka tapauksessa hormonikierukka on ollut ehkäisynä, jonka poistin itse huhtikuun alussa. mulla kans alkoi niukka vuoto heti poistosta seur. päivänä, oikeestaan vaan yksi kunnon vuotopäivä ja yli viikko pientä tiputtelua. Parin viikon päästä alkoi uudestaan 1 vuotopvä ja niukkaa vuotoa reilun viikon. Ja sama peli kolmen viikon päästä. Eli selvää kuukautiskiertoa ei ole vielä ollut kierukan poiston jälkeen. Ovulaatiota olen yrittänyt tikuttaa, ainoastaan 2 haaleaa viivaa onnistuin saamaan reilu vko sitten. En tiedä sitten oliko ovu vai mikä oli.. ilman ehkäisyä ollaan elelty. Seur. menkat PITÄIS alkaa viikon sisällä, katotaan nyt.
Toi sun limainen vuoto ja pingotus voisi olla ovulaatio?? Ootko tuntenu ovun joskus aikaisemmin? Onnea kaikille plussan metsästykseen:-)
- vauvahaave
Hei Kuumeikas!
Täällä kans kuumeillaan, on kuumeiltu jo useita vuosia, ikää 35v, mies 36v.. joka tapauksessa hormonikierukka on ollut ehkäisynä, jonka poistin itse huhtikuun alussa. mulla kans alkoi niukka vuoto heti poistosta seur. päivänä, oikeestaan vaan yksi kunnon vuotopäivä ja yli viikko pientä tiputtelua. Parin viikon päästä alkoi uudestaan 1 vuotopvä ja niukkaa vuotoa reilun viikon. Ja sama peli kolmen viikon päästä. Eli selvää kuukautiskiertoa ei ole vielä ollut kierukan poiston jälkeen. Ovulaatiota olen yrittänyt tikuttaa, ainoastaan 2 haaleaa viivaa onnistuin saamaan reilu vko sitten. En tiedä sitten oliko ovu vai mikä oli.. ilman ehkäisyä ollaan elelty. Seur. menkat PITÄIS alkaa viikon sisällä, katotaan nyt.
Toi sun limainen vuoto ja pingotus voisi olla ovulaatio?? Ootko tuntenu ovun joskus aikaisemmin? Onnea kaikille plussan metsästykseen:-) - Kuumeikas
Ovulaatioksi minäkin sen ajattelin, kun tuo punertava vuoto ei lopulta kestänyt kuin tunnin-pari. Ennenkin olen kyllä ovulaation tuntenut vihlaisuna jommalla kummalla puolella, mutta veristä vuotoa ei ole muistaakseni aiemmin sen yhteydessä tullut.
Siitä on nyt viikko ja eilen illalla tapahtui taas jotain ennenkuulumatonta (ja tällaista minulla ei tosiaan KOSKAAN aiemmin ole ollut!). Herkimmille sanon nyt, ettei kannata lukea pidemmälle, jos ällötyskynnys on alhainen x) Eli eilen illalla tuli sellaista sitkeää limaa, joka oli osin jopa "hyytelömäisissä" paakuissa. Vuoto ei haissut miltään eikä sitä tullut kuin yhden vessareissun yhteydessä, mutta silloin kyllä useamman kerran joutui oikein pyyhkimään sen takia. Ensin tietysti pelästyin, että nyt siellä on joku tulehdus, mutta hajuttomuuden ja limaisuuden loppumisen takia ajattelin, että kaipa se jotain muuta on...
Osaako joku kertoa, mitä?? - Kuumeikas
Plussasin tänään
- Jokota
Hei Kuumeikas!
Teillä ei kestänyt kuin 3 viikkoa, wow! Isot onnittelut!
Tämä on toiveitaherättävää, sille itse olisin jo ihan valmis piiiitkälle perheenperustamis vapaalle. Mieskin myönsi tuossa eräänä iltana, että hänellä on pieni vauvakuume. Joka ilta jotenkin puheissa sivutaan vähintäänkin vauva-asiaa. Sukulaisperhe kävi juuri meillä kylässä ja parivuotias sai temmeltää meidän takapihalla ja leikkiä toisen koiramme kanssa. Olis kiva kun olis omakin nappula siinä pian temmeltämässä.
Myös vanhempi siskoni on samoissa puuhissa ja sepä vasta oliskin, kun vanhemmistamme tulis samaan aikaa tuplamummo ja - vaari. Myöskin kahviseuraa olis tiedossa siltä suunnalta ja vertaistukea. Mieheni on kuitenkin vannottanut, että ennenkuin 3kk tulee sitten raskautta täyteen, niin ei saa hiiskua kenellekään. En tiedä, miten saan salaisuuden sitten pidettyä..
Eilen illalla perkasin vaatekaapistani kirpputoritavaraa Hietsun kirpparille vietäväksi. Totesin monen tiukaksi muuttuneen vaatteen kohdalla, että hellurei, en tule enää ikinä mahtumaan. Koko 34 on muutamassa vuodessa vaihtunut kooksi 36. Laitoin surutta kaikki tiukat vaatteet poistoon. Sen sijaan väljät vaatteet ja trikoot tulevat varmasti vielä tarpeeseen, minulla onkin trikoomekkoja varmasti koko raskausajan tarpeisiin jo valmiiksi.
Mutta mukavaa odotusta Kuumeikkaalle ja lykkyä pyttyyn meille muille! - azaliini
Hei Jokota!
Kuumeikas siis kirjottelee nykyään tämmöisen nimimerkin kautta...
Kiitoksia valtavasti onnitteluista! :) Olen ihan pyörällä päästäni edelleen, tosiaan kierukka otettiin pois 3.6. ja plussasin 1.7. ... En edes tiennyt, että moinen on mahdollista!! Tosin olen hieman vielä hillinnyt (lue: yrittänyt hillitä) intoani sillä, että voihan se vielä mennä kesken tai olla tuulimuna..... Verikokeella kyllä vielä varmistin asian 4.7. ja positiivinen oli sekin.
Nyt menossa sitten rv 4 5 ja elokuun ensimmäiselle päivälle sain neuvola-ajankin :)
Tsemppiä kovasti kaikille yrittäville ja yrittämään alkaville! Kyllä se voi tärpätä piankin... ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475515Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612476Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181910Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1481782No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol361652- 171643
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5142881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome181125Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771098Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se2281089