Yksityinen lastenhoitaja

hoitajaksiko

Olen miettinyt, koska olen tällä hetkellä työtön ruvetakseni yksityiseksi lastenhoitajaksi, mutta miten luulette, uskaltaako kukaan antaa lastaansa minulle hoidettavaksi?

Kun ei ole koulutusta lasten hoidosta, enkä ole aiemmin työtä tehnyt, niin uskaltaako kukaan antaa lasta hoitoon? Varsinkin kun mietin, että olisi turvallisempi, että kävisin aina hoitamassa lasta heidän omassa kodissa, niin miten luoda luottamus perheeseen, johon näin vois itehdä?

Periaatteessa haluaisin lähteä au pairiksi ulkomaille hoitamaan lapsia, mutta alan olemaan jo liian vanha (25v) ja ikäraja sinne on 26, tänä vuonna en pysty omista syistä vielä lähtemään. Kokemuksista lapsista on kummitytön ja serkkujen parissa.

Siksi kysynkin teiltä, äidit ja vanhemmat, mikä olisi teillä se, että voisitte lapsenne jättää yksityisen hoitajan seuraan? Ja kyseessä olisi enemmän 2v vuotiaat, ei suinkaan ihan vauvaikäiset.

Vai onko lasten yksityinen hoito edes hyvä vaihtoehto? Onko päiväkoti parempi sekä halvempi, ettei ihmisiä niinkään kiinnosta hankkia yksityista lastenhoitajaa, edes muutamaksi päiväksi viikossa/kuukaudessa?

En tiennyt mistä muualtakaan tästä asiasta kysyä, toivottavasti on oikea paikka.

7

2330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lllllllllllll

Tosiasia on, että yksityiselle pitää maksaa niin paljon, ettei sellaisen palkkaaminen yleensä ole perheelle kannattavaa, jos nyt yleensä edes taloudellisesti mahdollista. Toki se olisi ihanne, jos pystyisin, niin ilman muuta ottaisin mieluummin jonkun kotiini hoitamaan vain meidän lapsiani kuin raahaisin heitä aikaisin aamulla jonnekin päiväkotiin rauhattomiin ja ylisuuriin ryhmiin sopeutumaan. Mutta minulla ei ole mitään ylisuurta palkkaa, vaan ihan tavallinen, jolla tulee jotenkin toimeen. Lastenhoitajan taas pitäisi myös tulla toimaan omalla palkallaan. Minun nettotuloistani pitäisi saada maksettua hoitajan palkka veroineen ja työnantajakulut, niin ei taida minun palkkani edes riittää. Yksityisenhoidon tukea saa muutamia satasia, mutta eipä se paljoa lohduta.

Jos haluat au pairiksi, niin eiköhän se onnistu vähän vanhemmaltakin. Ikäraja on maakohtainen ja esimerkiksi eu:n sisällä ei ole mitään suurempia säännöksiä, vaan siellä mennään ja tullaan. Alle kolmikymppisiä au paireja kyllä löytyy, joten mukaan vain heidän joukkoonsa.

• hramimuttatosi

Yhdyn edelliseen, he yleensä pyytävät (ymmärrettävästi) suurta palkkaa, halvemmaksi tulisi siis laittaa lapsi päiväkotiin/ perhepäivähoitajalle. Olisihan se ihanaa, jos joku hoitaisi lastani kotono, kun menen joskus hamassa tulevaisuudessa takaisin töihin, mutta ei ole varaa. Ja vaikka joku nuori sanoisi tekevänsä sitä työtä ilmaiseksi/tosi pienellä palkalla, en todellakaan kehtaisi kauaa häntä pitää hoitajana.

• ...

No en antaisi lastani ilman, että on edes perhepäivähoitajan koulutusta.. Tuo on siis lyhyt koulutus..

Ja itse olen au pairina ollut ollessani 19v.. Ja jos lähdet ilman järjestöä (esim aupairworld) niin saatat päästäkin vanhempanakin sinne.. Sitä kautta on päässeet vanhemmatkin kuin 26v :)

• http://www.mtv3.fi/u

Kuinka niin lyhyt? 2 vuotta lyhyt?

• sdfgfger

Jotkut kunnat tukevat lasten yksityistä hoitoa ja maksavat jopa kuntalisää tai vastaavasti vanhemmat voivat maksaa kotihoidontuen palkkaa hoitajalle. Käytännössä jos lapsia on vaikka 3, jotkut haluavat palkata hoitajan kotiin, koska maksut ovat sitten jo enemmän päiväkodissakin ja arki helpompaa jos hoitaja kotona. Me palkattiin yksityinen perhepäivähoitaja, koska tunsin/tiesin hänet etukäteen hyväksi hoitajaksi, hän ei halua ottaa kuin 2 lasta, joten hoitaa meidän 2- ja 3-vuotiaita lapsia lähes naapurissa. Lapset ovat 3 päivää viikossa vaan hoidossa ja hoitomaksu on 38e per päivä per lapsi eli käytännössä hoitaja saa 2 lapsen osa-aikaisesta hoidosta (työtä vaan 3 päivää viikossa) n. 1000e/kk, josta KELA ja kunta maksaa n. 600e ja me loput eli n. 400e. KELA korvaa aina n. 300e per lapsi siitä hoitomaksusta ja vanhemmat maksaa loput.

• suosittelen

ei yksityisen hoitajan palkkaaminen mitenkään kallista ole. kela maksaa yksityisenhoidon tuen hoitajalle ja se on suurin osa palkasta. oma äitini on juurikin tälläinen yksityinen lastenhoitaja eikä hoidettavien lasten vanhemmat ole mitään ökyrikkaita vaan ihan tavallisia työssäkäyviä joilla on talot ja velat.
      tarhat on monesti liian täyteen tupattuja paikkoja eikä perhepäivähoitajia monissakaan paikoissa ole tarpeeksi tai ollenkaan. yksityisen hoitajan palkkaaminenhan on työllistämistä eli hyväksi vain kaikille.
      ja tuosta koulutuksen puuttumisesta tai sen omaamisesta, äidilläni lasten hoidon koulutus on vain ja ainoastaan omien lasten hoidosta eli ei kirjasta opittua ja mielummin kyseinen perhe palkkasi hänet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe