Ja säästää muutaman satasen vuodessa... semmosta juttua oli Vekkarissa, että pisti vähän miettimään haluanko osallistua tuollaiseen tekopyhyyteen.
Taidanpa erota kirkosta
38
303
Vastaukset
- Jalat maassa
Sinänsä hyvä veto tehdä kunnon linjaus. Johonkin on raja vedettävä.
Käsitin että kyse olisi rekisteröidyn parisuhteen siunaamisesta kirkossa tai muissa seurakunnan tiloissa. Eli ei kovin ihmeellinen juttu sitten kuitenkaan, tai kuinka sen nyt kukin käsittää. Jos virassa oleva pappi haluaa siunata tällaisen parin, hän voi täysin vapaasti siis tehdä sen muissa tiloissa. Näin minä ymmärsin.
Eikä siunaamiseen edes tarvita pappia, kuka tahansa voi siunata toisen ihmisen, meillähän on Jeesuksen opetuksen mukaan mahdollisuus ja lupa siunata toinen toisemme ja kokoontua missä tahansa rukoilemaan toistemme puolesta, ei siihen sitä kirkkoakaan tarvita.
Itse antaisin aivan vapaasti kirkon siunata homoparit ja vihkiä heidät avioliittoon. Todennäköisesti tähän tullaan menemään joka tapauksessa tulevaisuudessa ennemmin tai myöhemmin. Homoparit on vielä aivan helppo ja ymmärrettävä juttu. Maailma menee niin kummallisia ratoja eteenpäin, että edessä tulee olemaan miljoonakertaa hankalampia juttuja, joihin niihinkin on otettava kantaa ja tehtävä ratkaisuja. - HeteroLiisa
On se niin väärin, ettei homo pareja siunata kirkossa, kun he kuitenkin maksavat kirkollisveroa ihan samallalailla kuin heteroparitkin. Tässähän syrjitään ihan selvästi komopareja. En ihmettele, jos tulee lisää kirkosta eroajia ja minä ainakin eroaisin, jos homoparin osapuoli olisin.
- Omaa kokemusta
Leppänen on kaikista vanhoillisin pappi ollut Jämsässä. Ei esim. suostu vihkimään eronneita ennen kuin on kuulustellut heitä. Me vaihdoimme pappia tästä syystä.
- papisto tuttua
Onkohan nyt menneet nimet ja papit sekaisin...
- Kyllästynyt hetero
Homojen siunaaminenko se on tämän maailman tärkein asia? Voi jumalauta minkälaisia tolloja tämä maa nykyisin päällään kantaa?
- vanha parta
Väki suhtautuu kirkkoon kuin murrosikäiset vanhempiinsa. Hirveätä kitinää, kun kirkko pysyy vanhassa linjassaan ( ja ihan perustelujakin siihen on). Ja jos kirkko kääntyilisi kuin tuuliviiri joka uuden suunnan mukaan, siitäkös vasta kitinä alkaisi: eikö täällä mikään ole pysyvää ja luotettavaa! Minä esimerkiksi en kuulu kokoomukseen, koska en hyväksy heidän arvojaan. Ei sinunkaan todella tarvitse kuulua kirkkoon, jos et niitä arvoja hyväksy. Se on ihan normaalia. Mikä ihme tämä kitinä on, että kirkon pitäisi käännellä köliä ihmisten mielipiteitten mukaan? Eiköhän siellä vallitse vanhemmat arvot. Minä arvostan kirkkoherraa ja sitä, että hän uskaltaa pitää kirkon vanhan linjan, vaikka varmasti tietää, että hyökkäyksiä on tulossa.
- klaara71
Miltä se kuullostaa että kir´kon tiloissa ei rukoilla homoseksuaalien kanssa? Kielletään siis rukous ja sielunhoito heiltä seurakunnan rakennuksissa. Jos Jumalanpalveluksessa on homoseksuaali, ei pappi voi esim.siunata kirkkokansaa? Jumalanpalvelus muuttuu olennaisest koska sitä on muutettava sen mukaan jos penkeillä havaitaan homo...turhaa kitinää vai?
- Noitavaino2011
Niin, aletaankohan nyt sitten Jämsässä kirkon ovella ennen jumalanpalvelusta selvittämään ihmisten seksuaalinen suuntautuminen? Vai, asian helpottamiseksi pitäisikö Pentti Leppäsen lanseerata heteropassi kaikille heteroille, jotka hän kelpuuttaa kirkkoon!
- Huohjavoi
Noitavaino2011 kirjoitti:
Niin, aletaankohan nyt sitten Jämsässä kirkon ovella ennen jumalanpalvelusta selvittämään ihmisten seksuaalinen suuntautuminen? Vai, asian helpottamiseksi pitäisikö Pentti Leppäsen lanseerata heteropassi kaikille heteroille, jotka hän kelpuuttaa kirkkoon!
Lopettakaa tuommoinen paskanjauhaminen, kun ette näytä olevan koko asiasta edes perillä. Kysehän on homoparien vihkimisestä kirkossa, eikä mistään muusta.
- Noitavaino2011
Huohjavoi kirjoitti:
Lopettakaa tuommoinen paskanjauhaminen, kun ette näytä olevan koko asiasta edes perillä. Kysehän on homoparien vihkimisestä kirkossa, eikä mistään muusta.
Niin kuka jauhaa ja mitä? Ei vihkimisestä olekaan kysymys, vaan siunaamisesta ja rukoilemisesta, eikö niitä tehdä juurikin esim. jumalanpalveluksessa? Että jauha itseksesi vaan jauhamisesi!
- Huohjavoi
Noitavaino2011 kirjoitti:
Niin kuka jauhaa ja mitä? Ei vihkimisestä olekaan kysymys, vaan siunaamisesta ja rukoilemisesta, eikö niitä tehdä juurikin esim. jumalanpalveluksessa? Että jauha itseksesi vaan jauhamisesi!
Nimenomaan homoliiton siunaamisesta siinä juurikin on kysymys. Turhaa venkoilua näillä vihkiminen ja siunaaminen sanoilla, kun jokainen tietää, että suunnilleen samasta asiasta kumminkin on kysymys.
- ystävän neuvo
Et nyt ole tainnut ymmärtää mistä rukoilusta tässä on kysymys. kannattaisi perehtyä asiaan, ennen kuin ryntää tänne purkautumaan.
- fhopå
ja vitut.
- Tulkaa kaikki
Ei ole kysymys vihkimisestä vaan homoparin rekisteröidyn parisuhteen siunaamisesta. Papit kyllä siunaavat kauppakeskuksia mutta ei homoparin yhteistä taivalta.
Mitä mieltä muuta Jämsän papit ja muut seurakunnan työntekijätovat asiasta? Onko työilmapiiri sellainen, että mielipiteensä uskaltaa sanoa? Entä luottamushenkilöt? Nyt mielipiteensä on kertonut vain Leppänen ja kirkkovaltuuston puheenjohtaja.
Kirkko saa tietenkin pitää kiinni mielipiteistään, mutta ei sitten kannata lehtien palstoilla valittaa huonontunutta taloudellista tilannetta, kun verotulot putoavat.- Tosiasiat kehiin
Ei kai ne papit kauppakeskuksia kirkossa siunaa. Ainakaan minä en ole nähnyt yhtään kioskia jämsän kirkossa siunattavana.
- ffyi66
Itse en ole kovin uskovainen mutta kyllä minä eroan kirkosta vasta sitten kun ensimmäinen homoparii vihitään kirkossa. Pappihan toimii raamatun ohjeiden mukaan (joku Mooseksen kirjoista) jos ei vihi homopareja.Toisekseen mitäs heidän jotka eivät kuulu edes kirkkoon tarviia asiaan mitään kantaa ottaa.
- Änkyräinen
En minäkään ole kovin uskovainen. Mielestäni nyt ei ole kyse niinkään uskonnosta, vaan ihmisten eriarvoistamisesta. Kaikki tänne ollaan kuitenkin synnytty samanlaisina ja samanarvoisina. Ja vielä lisää vettä myllyyn... miten homojen lapset, suostutaanko heitä Jämsässä kastamaan?
- papiston tunteva
tottakai.
- ffyj66,
Kai se kastaminen on eri asia kuin vihkiminen, tai enpä tiedä. Minun puolesta kuka tahansa työntää jotain jonnekin tai olla työntämättä mitään mihinkään kotioloissaan. Ajattelen vain että mitä ne homoparien lapset joutuvat kokemaan koulussa. Kiusaaminen alakka todennäköisesti heti ekana koulupäivänä.
- Änkyräinen
Eikö kastaminen ja vihkiminen ole luterilaisessa uskonnossa kummatkin sakramentteja? Ja mielestäni pelkkä seksi ei määrittele ihmistä, homot ovat varmasti paljon muutakin kuin seksiä, niinkuin me muutkin? Ja mitä tulee kiusaamiseen, lapsille voi ja pitää opettaa nykymaailmassa suvaitsevaisuutta pienestä alkaen kotona, niin minä ainakin teen.
- papiston tunteva
Samoilla linjoilla. Tosin luterilaisen kirkon sakramentit ovat kaste ja ehtoollinen. Niin rippikoulussakin moneen kertaan kertaillaan.
- Niin - oooo
Joo ja onhan Jämsässä jo poikkeavien oma tiedonantajakin
- vossilainen
Homot ja lesbot on ihan tervetulleita kirkkoon, ei ovella kysytä mitä olet ja mitä edustat. Vain avioliittoon ei voi vihkiä, koska se ei edes lain mukaan ole mahdollista. Rekisteröity parisuhde on mahdollinen ja sen vahvistaa tuomari.
Nykyään on jotenkin muotia tulla hakemaan se kirkon siunaus vielä siviilivihkimisen päälle, se on musta jotenkin tekopyhää ja ällöttävää, koska sinä käytetään vain hyväksi kirkon kaunista miljöötä ja juhlatunnelmaa ja halutaan olla niissä morsiuskamppeissa ja on niin hienoa kun pappi siunaa, mutta kuitenkin ollan erottu kirkosta eikä makseta sinne veroa. Jos sen papin siunauksen välttämättä haluaa niin voi sen saada vähemmälläkin ja ilman hämääviä "vihkimenoja." - vaikuttaako eloon
No jos eroo, niin mitä siitä noin niinku seuraa?
- rahat säästyy
ei muuta,kun sun rahat ei kerrytä kirkon kassaa.eli et joudu maksamaan kirkollisveroa.
- Että semmoista
Riippuu vähän miten meinaat jatkossa elellä. Ei kannata haaveilla kirkkohäistä, kastejuhlista eikä muistakaan kirkollisista toimituksista. Nykyisin kai haudataan samalle hautausmaalle, mutta montun paikka on sitten paljon kalliimpi, kuin seurakuntaan kuuluvilla
- erotaan porukalla
Sen montun paikan säästää moneen kertaan kun koko suku eroo kirkosta.Tuhkat ei paljon monttua tarvi.
- Että semmoista
Kuten sanottu, mitä elämältään ja kuolemaltaan haluaa. En ole kovin uskonnollinen, enkä usko mihinkään pilven laidalla istuvaan partaäijään. Silti olen tykännyt perhejuhlista vanhan kaavan mukaan. Lapset ovat saaneet mennä rippileirille tupakointia oppimaan, häitä ja hautajaisia on vietetty tutun kaavan mukaan. Jos ei kirkollisveroa pysty maksamaan, niin kyllä sitten on talous aika heikossa mallissa.
- Maijaliina
Että semmoista kirjoitti:
Kuten sanottu, mitä elämältään ja kuolemaltaan haluaa. En ole kovin uskonnollinen, enkä usko mihinkään pilven laidalla istuvaan partaäijään. Silti olen tykännyt perhejuhlista vanhan kaavan mukaan. Lapset ovat saaneet mennä rippileirille tupakointia oppimaan, häitä ja hautajaisia on vietetty tutun kaavan mukaan. Jos ei kirkollisveroa pysty maksamaan, niin kyllä sitten on talous aika heikossa mallissa.
En aio erota kirkosta. Minusta on hyvä, että minunkin veroeuroni voivat olla osaltaan mukana vaikkapa köyhien ja syrjäytyneitten auttamistyössä. Kirkossa tehdään paljon hiljaista ja hyvää työtä. Olen työssä ja maksan kirkollisveroni iloisin mielin. Lapset olivat alle kouluikäisinä seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, se ei maksanut yhtään mitään.
- -------------
Maijaliina kirjoitti:
En aio erota kirkosta. Minusta on hyvä, että minunkin veroeuroni voivat olla osaltaan mukana vaikkapa köyhien ja syrjäytyneitten auttamistyössä. Kirkossa tehdään paljon hiljaista ja hyvää työtä. Olen työssä ja maksan kirkollisveroni iloisin mielin. Lapset olivat alle kouluikäisinä seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa, se ei maksanut yhtään mitään.
kirkko ei auta millään tavalla köyhiä ja syrjäytyneitä. tiedän sen koska olen itsekkin jo vuosia ollut köyhä ja syrjäytynyt, eikä minua kukaan ole auttanut.
ehdotan että lopetat kirkollisveron maksamisen ja annat rahan suoraan minulle.
jos joku haluaa mennä jonkun homon kanssa naimisiin, niin mikäs siinä. mun puolesta ne saa hommata lapsiakin, homot on varmaan ihan yhtä hyviä vanhempia kuin kaikki muutkin.
sitten olisi hyvä jos bi-seksuaalit voisivat mennä naimisiin naisen ja miehen kanssa. itte voisin tehdä niin, ottaisin rikkaan miehen ja hyvännäköisen vaimon.
- Virstajärvi
Mistä näitä ihmisiä löytyy? Ainakin Leppänen ja Virstajärvi pitäisi viedä kirkonmäelle ja kullata, niin tuntuvat olevan parempia kuin muut. Miten kehtaavatkin?
- Virsta
Ettei vain nälllä kahdelle pyhimyksellä olisi luuranko kaapissa, kun tuntuu olevan
näin tärkeä juttu.
- c.c.cöfh
Niin tai saunan taa.
- Mnnnn
Homokysymys on on saannut kohtuuttoman suuren huomion. Mikä muu vähemmistö tällaista meuhkaamista pitää?
- Tympääntynyt hetero
Täsmälleen samaa mieltä. Luonnottomasta suhteesta on tehty jonkinlainen hyve, jota toimittajat ja muut ns. "fiksut" ihmiset tyrkyttävät joka tuutista. Sama on television kanssa. Minun kanavakapulalleni löytyy heti käyttöä, kun joku kiintiöhomo yrittää minun olohuoneeseeni tupata.
- eihulluntailainen
Minä ajattelin että pitäisikö liittyä, kun aika kunnioitettavaa työtä tekevät, diakonit varsinkin köyhille.
Isä on Vapaakirkollinen, niillä on omat yksityiset rahat sitten, mutta jakanut sekin eläkepäivillään ruokaa EU-ilmaisruokia, sanontana "kaikki saavat ruokaa ei hätäillä" :)
Itsekin joskus jos tarvitsee niin voi hakea leipiä ja hedelmiä kirkon hommista. - Junttipekka
Jämsä on niin sisäsiittoinen kunta ettei täällä ole kohta muuta mahdollisuutta kuin naida samaa sukupuolta olevia tai sitten sukulaisia.
- RentoRantanen
Älä ole huolissas. Saat nähdä, että ainakin venäläisiä on pian tarjolla joka makuun ja muissakin väreissä löytyy aika hyvin jo nyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1473509Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.411992Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.136991- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847