liittyyko mihinkaan reumatautiin verenpaineen nousu?

ffffkkk

Olen itse ajatellut myos fibromyalgiaa...tai etta jokin hermo puristaa jossain.. ku valilla sarkee niin pirusti esim. katta..mut kipuja kokoajan esiintyy koko kropassa...muitten oireitten kanssa. :(

7

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mysteerio..

      Itse asiassa kipu sinänsä jo nostaa verenpainetta. Ja jos kärsit fibromyalgiasta, niin unesi on mitä todennäköisemmin häiriintynyt. Unen puute nostaa verenpainetta.

      En nyt näkisi, että itse tauti sinällään, mutta taudin aiheuttaman oireet nostava kyllä verenpainetta. Olipa kipu mistä tahtojaan lähtöisin, niin verenpainetta se nostaa.

    • pete333

      Ei se pelkkä kipu mitään verenpainetta nosta....

      • Kyllä vaan

        Kyllä se muuten nostaa verenpainetta. Kipu = stressiä, kipu siis aiheuttaa samalla stressiä elimistöön. Mutta se ei jätä verenpainetta koholle, kuten verenapainetauti. Kun kipu hellittää, laskee myös verenpainekkin. Tosin se ei ihan niin rajusti nosta verenpainetta kun verenapainetauti.

        Tätä aikoinaan Heinolan Reumalla mittailtiin ja kivulloisina päivinä oli selkeästi korkeammalla, kuin normaalisti.

        Jotkut reumalääkkeet voivat nostaa myös verenpainetta. Muistan, kun aloitettiin Reumalla aikoinaan yks reumalää, nyt ei tuu mieleen sen nimi, niin se nosti oikein reippaasti verenpainetta.

        Kreakin nousi, eikä sitä voitu edes kuukautta kauempaa käyttää. Siihen aikaan siitä ei vielä saanut edes Kela-korvauksiakaan.


    • ddw22

      Joo no mulla on ny verenpaine laakkeet kaytos.. olo tosi outo. Ei meinaa ylos paasta sangysta aamuisin, koko kroppa (luut, nivelet) kipeet. Reumafaktori kokeissa vain 15... ennen ei nakyny ollenkaan. Reumalaakari ei mitaan kummempia reumatesteja tehny, ei edes tutkinut fibron mahdollisuutta. Kipuja ollu jo puoli vuotta. Kai siita paineet nousee. Mut mulle tulee aina valilla outo olo ku paineet korkeet outo olo niskaan ja kasiin.. silleen et ois liikaa verta kulkemassa kasivarsissa... jalat meinaa menna alta ja huimaa. Sanottiin et oudot oireet et yleensa noin jos on alhainen verenpaine? Nyt tutkitaan onko uniapneaa.. kamala

    • Uniapnea...

      Uniapneaa ko kammoksut kamalaksi, vaiko noita oireitasi? Jos kyse on uniapneasta, sitä ei tartte kammoksua.

      Mieluiten tämän pidän, kuin jonkun muun. Kuonokoppa nokalle, ja unta kaaliin, se on siinä. Mun uniapneani luokitellaan keskitasoa vaikeammaksi, mutta ei täsä ole onglemaa, kun on kuonokoppa nokalla nukkuessa.

      Olen nukkunut "kuono" kopassa jo 15 vuotta, enkä suostu nukkumaan ilman, kun se ei kertakaikkiaan onnistu.
      Päiväväsymys katosi taivaan tuuliiin. Yökivut katosivat taivaan tuuliin. Mulla on monta reumatyyppiä, joten kipuja kyllä on, muttei yökipuja.

      Täälllä varmaan olet käynytkin: http://www.uniapnea.fi/uafi/

    • jjiii

      siis mita kaikkia oireita tuo uniapnea tuo? Voiko siita johtuen paivasaikaan olla tosi heikko olo ja jalat meinaa menna alta, huimaa, sun muuta? Mites se oikein tutkitaan???

    • Uniapnea...

      Minun uniapneassani ennen sen tutkimista ja totamista esiintyi seuraavia oireita.

      Öisin heräilin 10-15 minuutin välien tukehtumisen tunteeseen. Hiki valui, vaikka oli kylmä ja sydän takoi kuin lampaan saparo, tuntui että se melkein pullistuu rinnasta ulos ja lisäksi koko ajan pissahätä, vaikka eihän pissaa riittänyt kuin lusikallinen kaksi, mutta joka kerran, kun havahduin unesta, oli myös pissahätä. Kuitenkaan mitään pissatulehdusta ei ollut.

      Kurkku kroonisesti kipeä. Kun kävin alan lääkärillä, ei muuta kuin punainen ja ärtynyt. Eli se mieletön kurosaus aiheutti kroonista ärsytystä. Tästä johtui, että kurkku oli aina kipeä, sinne pisti, kuin puukko olisi pystyssä kurkkulihaksissa.

      Nenänielu aina tukossa, ja piti kakoa, ja kaoen tuli keltasen ruskeita tiiviitä räkäklimpeejä.
      Kun mulla jo ennestään oli reuma ja vaikea-asteinen fibromyalgia, uniapnea pahensi niitä. Kun oli jatkuva unen puute, se aiheuttaa tietyn hormonin toiminnan puutokisen koska sitä syntyy vain syvän unen aikana, ja jos sitä syvää unta ei ole, eipä erity myöskään sitä hormonia, nimeä en muista. Niin se aiheuttaa sitten kipujen pahenemisen kuten mulla just reumassa raumakipujen pahenemisen.

      Jatkuva päiväväsymys. Ehdin siemasta jo liikennevaloissakin unoset odotellessani valojen vaihtumista. Matkan teko autolla oli rankkaa ja hidasta, kun oli vähän väliä pysähdyttävä torkkumaan tienvarteen, ja silti ei saanut kunnolla nukuttua.

      Jos olisi pitänyt istua 10 minuttia hiljaa paikoillaan, se ei ollut mahdollista, vaan jo ehdin vaipua unenesekaiseen tiedottomuuteen. Aina pää roikkui, ei kehdanntu mennä minnekkään tilaisuuksiin, kun heti alkoi pää roikkumaan ja "kuokkimaan" eli nyökkimään.

      Ja kun on armoton uupumus, vaikuttaahan se voimavaroihin, ja voimattomuus on ihan ilmiselvä oireisto myös.
      No huimaukseksi minä en kokenut, mutta sellainen höntti, lähinnä humalaiselle ololle kuvaisin olotilaa, kun on äärettömän uupunut siitä, kun ei sanaut lepoa antavaa unta riittävästi.

      Nyt nuo kaikki ovat olleet poissa jo 15 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10557
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      70
      7374
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      64
      3719
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1847
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1392
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      355
      1348
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1285
    8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1239
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1063
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      961
    Aihe