eroahdistus isästä

ei tajuu

Meillä on juuri vuoden täyttänyt poika. Mieheni lähtiessä poika ryntää ovelle ja aloittaa huutonsa. Minun sylini ei kelpaa, vaan lapsi taistelee kaikin voimin päästäkseen lattialle. Jonkun ajan kuluttua poika kuitenkin rauhoittuu ja me vietetään kiva päivä leikkien ja ulkoillen. Sylikin kelpaa taas. Mieheni tekee 10-13 tuntia töitä 5-6 päivää viikossa. Muuten hän on kotona. Itse olen ollut kotona hoitamassa poikaa syntymästä lähtien. Ainoat hetket kun lapsi ja isä on kahdestaan, on silloin kun käyn lääkärissä tms, eli melko harvoin. Poika ei ala itkemään kun poistun, hyvä jos edes huomaa. Isän tultua töistä kotiin poika ei halua minun kanssa enää olla tekemisissä lainkaan. Poika aloittaa raivoisan huutonsa heti kun isä poistuu näkösältä vaikka isä puhuisi toisesta huoneesta.
Tuntuu pahalta lukea joka paikasta että kiintyminen tapahtuu siihen vanhempaan joka enemmän hoitaa lasta. Meillä kun asia ei nähtävästi ole niin. Tulee mieleen olenko tehnyt jotain väärin kun en vaan kelpaa..?

8

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kiittämättömän lapsen olet saanut, harmi

• Tuo "pahin"

kiintymysaika siihen eniten lapsen kanssa olevaan vanhempaan taitaa kuulua vauva-aikaan. Nyt lapsesi on jo isompi ja tietää olevansa oma erillinen itsensä ja kaipaa myös sitä vanhempaa joka kotona ei niin paljoa ole. Kaipausta sinua kohtaan ei samalla lailla ole, koska olet harvoin poissa. Nuo eroahdistukset muutenkin on tosi kausittaisia, tilanne voi muuttua taas ihan yhtäkkiä. Meillä oli pari viikkoa muksulla vaihe, että huusi joka kerta kun katosin näkyvistä, vessaan, postia hakemaan ym. ja se meni kuitenkin tosiaan parissa viikossa ohi.

• gfdffdsgfsg

meillä kans kiitnymys/eroahdistus vaihtelee ja saattaa kestää viikosta useampaan. Lapsi on nyt 2v. mutta on kerennyt jo useampaan otteeseen vaihtaa kiintymystä äidin ja isin välillä :)

• iophjk

Sinä olet liki koko ajan läsnä ja tulet nopeasti takaisin -lapsi tietää jo sen. Ja hän tietää, että isi taas on kauan aikaa pois.

Et suinkaan vaan ole nyt isälle kateellinen? Monestihan homma menee niin, että se paljon poissa oleva tekee ne kaikki "hauskat jutut" ja kotona oleva on paljon "tylesempi".

• kysynpähän vaan

et ole läsnä/ turvallinen aikuinen lapsen mielestä? Tai oletko epävarma, masentunut?

• Samaa

Meilläkin on ajoittain ollut hiukan samaa. Jonkun verran tuntuu auttavan se, kun isä hyvästelee reilusti ja vilkuttaa vielä pihaltakin. Tuntuu, että tyttäremme on hiukan jo oivaltanut, että kun sanotaan yhdessä "hei, hei" nähdään pian taas uudestaan.

• 900990

No meillä oli aivan sama juttu noihin samoihin aikoihin. Koin sen niin, että sitten kun isi tuli kotiin lapsi leikki niin innoissaan hänen kanssa ettei huomannut edes kun minä lähdin piipahtamaan jossain. Kerran sitten oltiin yö molemmat pois kotoa. Kun tultiin takaisin poika meni heti isänsä syliin, mutta minua ei huolinut melkein vuorokauteen lähelleen. Töni vain pois. Oli suuttunut tai loukkaantunut minulle kun olinkin niin pitkään pois ettei ollut tottunut. Isälle ei ollut taas vihainen. Päättelin tästä ,että minun poissa olo oli silti loppupeleissä rankempi juttu käsitellä ja näinollen lapsi on minuun hyvin kiintynyt, vaikkei perääni huuda kun isin kanssa jää leikkimään!:)

• 16+12

Meillä on 13kk ikäinen tyttö. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää, työajat ja -päivät epäsäännölliset, toisaalta saattaa poiketa kotona useampaan otteeseen päivän mittaan. Ollaan siis kuitenkin lapsen kanssa kahdestaan suurin osa ajasta. Tyttö on jonkin aikaa jäänyt huutamaan oven taakse isän perään isän lähtiessä töihinsä, mutta kelpuuttaa kyllä minun sylini ja rauhoittuu nopeasti. Monesti sitten vilkutellaan iskälle ikkunasta ja sen jälkeen ryhdytään omiin puuhiimme. Minun perääni tyttö ei itke koskaan. Ainoat tilanteet jolloin tyttö jää oven taakse huutamaan, on silloin kun menen yksin vessaan ;)

En ole tullut tuolta kiintymättömyys-kantilta asiaa aikaisemmin edes ajatelleeksi. Luulisin kuitenkin, että vuoden ikäinen jo ymmärtää sen verran, että äiti on läsnä lähes aina ja palaa aina nopeasti takaisin, kun taas isän poissaolot ovat pidempiä. Meillä kun saattaa mennä koko päiväkin niin, etteivät isä ja tytär näe toisiaan.

Eikä siinä mitään, joskus tekisi itsekin mieli jäädä oven taakse ulvomaan, kun mies lähtee hommiinsa: "Tule takaisin sieltä, kyllä sua kotonakin tarvittaisiin!" :D

Elämä on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      98
      7673
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5532
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4693
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      69
      3425
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2778
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2418
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2382
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2254
    Aihe