Miksi edeltävä ihminen ei voi itse laittaa välikapulaa ostostensa perään erottamaan tavaroitaan seuraavan asiakkaan ostoksista? On jotenkin tökeröä kun joutuu ite sitten lappamaan kapulaa hihnalle ku jossain helvatan halkohommissa; ite laitan hänenkin kapulansa ja vielä omieni ostosten perään seuraavaa varten toisen kapulan (huomioiden perässä tulevan). Että niin: Kassalla asioiva kanssaostaja - huomioi vähän perässä korien kanssa tulevaa ja laita se kapula ihan OMALLA vuorollasi siihen hihnalle. Kuopiossa on ainakin laiskaksi mennyt ja olla möllötetään vaan jonossa. Seuraavilla kerroilla annan ostokseni mennä siihen samaan syssyyn ja erotellaan sitten kun sinä ensin olet koko kasan maksanut. Turha sitten valittaa, että "nää ei ollu mun!" Omaapahan tekemättömyytesi seurasta se olisi. Ihme laiskuutta ja piittaamattomuutta. Oikeaa saamarin möllötystä.
Hihnalla ostosten välissä oleva kapula
37
665
Vastaukset
- Mjkok
Ymmärrän verenpaineesi kohoamisen. Itsellänikin on näitä verrattain vähäpätöisiä ärsytyksen kohteita muutamia.
Selitys tähän on se kapula-tragediaan on se, että joidenkin mielestä kapulan laitto kuuluu edellä olevalle ja toisten mielestä sille takana jonottavalle. Ei ole olemassa yleismaailmallista kapula-direktiiviä, jonka kaikki marketeissa asioivat tietäisivät. Eivätkä muut ihmiset ole vastuussa omien päähänpinttymiemme noudattamisesta.
Olen ratkaissut ongelman laittamalla sen kapulan aina itse, odottamatta muilta mitään toimintaa asian suhteen. Helppoa, ei kiristä otsasuonta, eikä vaadi ylettömiä ponnistuksia.
Tietysti, jos on päättänyt olevansa oikeassa (minkä tahansa suhteen), eikä vain kykene joustamaan, asia tulee olemaan oma, henkilökohtainen helvettisi, josta ainoastaan sinä ahdistut.- kapulaa rattaisiin
Tässä pelissähän on osallisena myös myyjä. Yleensä ne kapulat on siellä myyjän lähellä ja niihin ei pääse käsiksi sieltä jonon takaa.
Eli jos myyjä ei syötä sitä kapulaa sen linjaston päähän, niin ihan peruslogiikalla ajateltuna sen edellä menevän asiakkaan on helpoin nakata se kapula sinne ostostensa perään.
Mielenkiintoista ja jännää, seurata millaiset ihmiset ihan vilpittömästä kohteliaisuudestaan sen kapulan sinne ostostensa perään laittavat ;) - Mjkok
kapulaa rattaisiin kirjoitti:
Tässä pelissähän on osallisena myös myyjä. Yleensä ne kapulat on siellä myyjän lähellä ja niihin ei pääse käsiksi sieltä jonon takaa.
Eli jos myyjä ei syötä sitä kapulaa sen linjaston päähän, niin ihan peruslogiikalla ajateltuna sen edellä menevän asiakkaan on helpoin nakata se kapula sinne ostostensa perään.
Mielenkiintoista ja jännää, seurata millaiset ihmiset ihan vilpittömästä kohteliaisuudestaan sen kapulan sinne ostostensa perään laittavat ;)Tosiaan, myyjä! Jos se edellä jonottava ei tätä päällä olevaa, kriittistä tilannetta huomaa, voi myös itse aukaista sanaisen arkkunsa ja pyytää sitä kapulaa, joko siltä myyjältä tai kanssajonottajalta. Vai voiko? Tuleeko ensimmäisenä vain kirosanoja tässä tilanteessa? Tässä on myös hyvä muistaa, että asiat voi esittää tavalla tai TAVALLA! Ja ihmiset yleensä reagoivat ihmismäisesti, vastaten kuin metsä, kun sille huudetaan tai muuta vastaavaa.
Itse en sitä mötikkää nakkele vilpittömän kohteliasuuden vuoksi, vaan elämääni rutkasti helpottavien käytäntöjen syistä. - kapulaveivi
kapulaa rattaisiin kirjoitti:
Mielenkiintoista ja jännää, seurata millaiset ihmiset ihan vilpittömästä kohteliaisuudestaan sen kapulan sinne ostostensa perään laittavat ;)Kyllä Kuopiossa osataan pelata ja tässä sun viestissä on oikein muuten vielä hyvät pelitermitkin "syötä", "linjaston päähän", "edellä menevä nakkaa kapulan". Kyllä vaan. On ollu Kalpan-peliä, Kalakukko-peliä ja nyt on vielä markettien Kapula-peli. Kovien "k":den Kuopio. Vai vieläkö ollaan Leijonien mestaruushuumassa. Savossa onnistuu:) Antero Mertaranta saisi varmasti tähänkin kivan tatsin ja selostuksen.
Itse asiaan lisäämään sen verran, että kyllä se käytöstapoihin pitäisi ihan kuulua, että jokainen kapulan vuorollaan nakkaa eli edeltäjä laittaa kun paremmin yleensä siihen yltääkin.
- kapulakieli
Jos sinä otat ne toisen maksamat ostokset, syyllistyt varkauteen. Laissa ei ole määritelty kapulan laittoon sääntöjä. Oikeus tavaraan ei synny sinulle ennen kuin olet maksanut sen. Ellet maksa, ne ei ole sinun, kassalle tavaran tuominen ei tee niistä sinun tavaroitasi. Helkkari että on nahjus, jos yksi kepin nostaminen on noin vaikeaa. Itse sen laitan, mutta se on yks ja sama laittaako edellinen, jos ei laita, laitan itse. Ei väliä.
- Tavarantoimittaja
"Oikeus tavaraan ei synny sinulle ennen kuin olet maksanut sen."
Mitähän tuo aviomies tuohon tuumais jos iltasella toteaisin noilla sanoilla? :D)) Pitääpä ihan pokkana kokeilla. Turha siirrellä kapulaa. Missään.
- siiiisisissisiss
joo, siinä on taas tapakasvatuksen tulosta, eli tulos siitä kun ei ole opetettu edes alkeellisia käytöstapoja..
laittakaa nyt se kapula siihen ostostenne perään jooko, jos ette halua jatkossa maksaa seuraavankin asiakkaan tavaroita..
vai painaako se niin paljon liikaa se muovinen komponentti??- ödfkgödfghösdfk
Mä jätän sen laittamatta ihan vaan vittuillessani, kun tiedän, miten paljon se sitä takana tulijaa vituttaa. Kyllä siinä väkisinkin vetää suupieltä virneeseen, kun tietää, miten siellä takana naama punoittaa ja ohimosuonet pullistelevat.
Että niin. Imaskaa vaan persettä pallinaamat.
- Maggonen.
Minä en sellaiseen bakteeripommiin koske. Ajatelkaa miten moni on likaisine näppeineen siihen koskenut? Talvella tietysti kun on käsineet mukana niin saatan joskus laittaa, jopa omien ostosten perään.
Mutta en tosiaankaan paljain käsin sellaiseen kajoa, hyi helvetti!- pöpökammo iskee
Sä et varmaan sitten koske ostoskoriinkaan tai kärryyn, sitäkin ripaa on niin moni räkäkäsi kantanut päivän aikana. ;D
- muualtamuuttanut
EN laita kapulaa, jotta nämä paikalliset maalaistollot hermostuisivat ja saisivat taas jotain valittamisen aihetta. Ehkä vahingossa missaavat samalla jonkun uuden tornitalon, kauppakeskuksen ym. kaavapäätöksen ja unohtavat valittaa siitä.
- -------------
Ärsyttää myös mummot jotka yrittävät maksaa ostoksensa ennen kassaa.
Eihän suomalaiset oppineet käyttämään Lidl:n kassaa. Ensin pakataan ostokset kärryyn ja sitten maksetaan. Herra jumala sehän on varastamista. Suomalainen kiltisti odottaa, että kassa piippaavat ostokset, stitten maksetaan ostokset ja sen jälkeen maksetut ostokset pakataan kassiin. - wejgeorijgieorjhgort
On joillain elämä liian helppoa kun tällaisesta asiasta tulee ongelma. Palkkaako sulle pitäisi maksaa siitä työstä että laitat sen kapulan itse linjalle?
Itse en ole tottunut vielä siihen että K-ryhmän kaupoissa joutuu itse vetäisemään plussakortin, sitä ei enää myyjät viitsi tehdä vaikka saavat työstä palkkaa. Tämä minua vituttaa enemmän kuin jokin kapula-asia, asiakas joutuu tekemään myyjälle kuuluvaa työtä ilman palkkaa!- z.z.z.z.z
Hanki sellainen sirullinen kortti. Helppoa kuin heinänteko.
- Savon kummallisuuksi
Savossa porukka on kummallista, kun eivät halua merkata mitkä ostokset haluavat maksaa. Etelässä pannaan kapula juuri tästä syystä. Ihan vittuillakseni en laita puuttuvaa kapulaa alkuun. Saapahan edellä menevä selitellä mitkä ostokset haluaa vielä maksaa. Omien ostosteni jälkeen laitan aina sen kapulan. Kassan on ihan turha osoittaa närkästystään mulle.
- :D
"Etelässä pannaan kapula juuri tästä syystä. "
Huoh, tämä on taas tätä. Viime viikolla oli juuri eräässä radio-ohjelmassa hirveä polemiikki asiasta ja arvaa mitä, tätä et usko. Keskustelijat olivat pääkaupunkiseudulta! Aivan uskomatonta, tätä "ongelmaa" esiintyy siis tuolla etelän ihmemaassakin! Mutta Tukholmassa tai Berliinissä sitä ei taatusti esiinny. On ne sen verran parempia ihmisiä siellä Euroopassa.- =)=)
Kokemukseni mukaan Savossa pienempi osa panee kapulan ostosten jälkeen kun taas pk-seudulla pieni vähemmistö jättää sen tekemättä. Savolainen sanoisi sitä itsekkääksi syyksi, kun eivät halua maksaa muiden ostoksia, vai kuinka =)
- .
Kokemukseni mukaan Savossa yhtä suuri osa kuin pk-seudulla panee kapulan ostosten jälkeen.
- ,,,,,
Vertailukohtana läntisen ja eteläisen Helsingin kaupat sekä Siilin että osin Kuopion kaupat on Savo junttien maakunta tässä suhteessa.
- ,,,,,
,,,,, kirjoitti:
Vertailukohtana läntisen ja eteläisen Helsingin kaupat sekä Siilin että osin Kuopion kaupat on Savo junttien maakunta tässä suhteessa.
Kävin tänään 4 marketissa Helsingissä ja kaikissa edellä oleva laittoin kapulan kun sellainen oli vapautunut. Oli siinä niin teinejä kuin keski-ikäisiäkin. Viimeisen kuukauden aikana Kuopion puolessa ei ollut kuin muutama näin toimiva. Täytyypä nyt alkaneella Hesan viikolla laskea moniko jättää tuon asian tekemättä =)
- :)
Analyysisi on toki kovin vakuuttava...
- lisää kapuloita
Täällä pääkaupunkiseudulla monessa kaupassa ei ole kapula ulottuvilla. Kassalla on peräti 2 kapulaa. Jos kolmas asiakas tulee, ei ole kapulaa. Voisi luulla, että kun se ensimmäinen asiakas saa maksettua, kapula vapautuisi. Niinhän siinä käykin, mutta kassa panttaa sitä vierellään, eikä laita taaksepäin. Olen joskus yrittänyt kurkottaa kapulaa kassan vierestä, mutta hankalaa se on. Väittäisin, että asiakkaat laittasivat sen kapulan ostostensa perään jos olisi saatavissa. Monessa kaupassa kyllä kassa kiitettävästi pukkaa sen taaksepäin, mutta suurimmassa osassa ei.
- pulkiaa
Miksei sitä kapulaa voi nostaa itse?
Kun edellisen asiakkaan ostokset ovat menneet kassan ohi nostan sen edessä olevan kapulan pois. Suurin osa kuopiolaisista odotttaa, että kassa nostaa sen pois.- mokomastakin narinaa
Jopas on pienet murheet ihmisillä. Ei luulisi olevan kovin suuri vaiva, vaikka laittaa kapulan molempiin päihin ja poistaa, kun ne ovat tarpeettomat.
- Miettikää nyt vähän
Et tietenkään enää sitä mene nostelemaan: Sen kapulan siirtä jo myyjä, koska hän alkaa piippaamaan tuotteitasikin! Sinä nostat vain tavaroittesi perään kapulan. Hyvä ihme, tuota variaatioita en ollu vielä kuullukaan. Pitääkö porukan tehdä vielä myyjienkin työ? Myyjä nostaa piippaukseen tulevien tuotteiden edestä kapulan ja tyrkkää sillä linjastossa jo olevia kapuloita eteen päin. Jos sinä alat kapulaasi survoa ties minne, niin ei ne linjaston kapulat välttämättä siirry siinä sivussa. Antaa siis työntekijän hoitaa hommansa, että oikein menee ja homma toimii.
- Kyl elämä o vaikeeta
siis mä en kans voi elää tän kanssa, tiiättekste. Sitten on niitä, jotka ei laita sitä kapulaa suoraan. Kyllä se suoraan pitäisi siihen laittaa, muuten voi ostokset valua sekaisin. Sen lisäksi kun siinä lukee se seuraava asiakas, niin se teksti pitäis olla sinne kassaan päin.
- prior
just.....tällaisesta asiasta saadaan aikaan kilometrin keskustelu, mutta jos kyse on esim. verorahojen käytöstä, niin joku kirjoittaa että "hanki elämä" !!!
- Siirrä sitä mötikkää
Tämä onkin käytännön aihe ja kouriin tuntuva konkreettinen päivittäinen asia. Raha taas, se kun kerran lähtee, ni sitä ei enää näe. Jää vain luu, tai tässä tapauksessa, kapula käteen. Tälle pikku kapula-asialle jokainen ihminen voi jotain, verorahoja hallitsee ihan muut heput kun tavan markettikansa. Joten anna vaan meidän keskustella kapulasta.
- Make-eno
Olen miettinyt samaa itsekin. Jotkut eivät ehkä tajua koko asiaa tai ovat niin itsekeskeisiä. Pyrin sen heti laittamaan seuraavalle asiakkaalle kun vain yletyn siihen. Oisko siinä tuotekehittelyn paikka, että ne kapulat kulkeutuisivat automaattisesti kohti kassan alkua?
T. Tyytyväinen Sokoksen S-marketin kanta-asiakas. - kapulat riesana
mielenkiintoista... mä olin tähän asti elänyt uskossa, että vain omien ostosten ETEEN laitetaan kapula. -en siis ole olettanut että edellä oleva sen siihen pistäisi, enkä ole ajatellut että kapula pitäisikin laittaa ostosten JÄLKEEN. Eli jos kassalle on "jonossa" vain yksi asiakas, niin eihän hänen tarvitse silloin kapulaa ostostensa perään pistää (turhaa työtä myyjälle nostaa se kapula). myyjä alkaa lataamaan tavaraa kassan läpi, ja silloin pitää siirtyä jo pakkaamaan osaa ostoksista (eikä seistä vain katselemassa...) jos sillä aikaa joku muu tulee jonoon, niin hän laittaa kapulan ennen omien ostostensa lataamista hihnalle (ei siis edellinen asiakas). ja jos kolmas tulee, niin hän laittaa taas omansa (->kenenkään ei tarvitse laittaa kuin korkeintaan yksi kapula) Eli: minun mielestä jokainen laittaa ENNEN omia ostoksiaan sen kapulan, ei jälkeen.
- kapula-asiaa
Kyllä minun asioidessani kassalla on kapula aina ennen minun ostoksiani. Siis edellinen asiakas on laittanut kapulan ostoksiensa JÄLKEEN. Samoin teen minä, laitan ostoksieni JÄLKEEN. Toivon todella, etten satu samaan kassajonoon kanssasi. Jos laitat kapulan ennen ostoksiasi, niin edellinen asiakashan ei ole kapulaa laittanuit. Onneksi en ole sellaiseen kauppaan sattunut. Jopa vanhat mummot ja papat osaavat laittaa kapulan ostostensa JÄLKEEN!
- nvgfyuvcvctu
taijat aika syrjäkaupassa asioida, kun takanasi saattaa vain joskus olla toinen asiakas? minun kaupassa on kassoilla aina jonoa ja silloin tietenkin pitää laittaa omien ostosten taakse kapula, jotta takana oleva tietää että nyt se on laittanut kaikki hihnalle ja hän voi alkaa rauhassa laittaa siihen omiaan ilman pelkoa että ne menee sekaisin tai että edellä oleva vielä jotain heittäisi hihnalle.
- LIISKAAJAT HUOMIO!
Minä en laita sitä kapulaa (ainakaan ihan heti) juuri siitä syystä ettei se takana oleva käppänä tyrkkää sitä mäyräkoiraansa kiinni minun ostoksiin. Muuten siinä vaiheessa kun ostokset pysähtyy valosilmän kohdalle, sen mäyris ryttää kaikki ne rikkimenevät ja liiskaantuvat ostokset jotka minä olen tarkoituksella ladannut hihnalle viimeisenä jotta voin pakata ne päällimmäisiksi.
Niin että pitäkää ne ostoksenne kaukana minun kamoista, kyllä ne kerkiit maksaa vaikkei niitä HETI siihen hihnalle saa tungettua.
Ja vielä ei tarvi tulla persiisiin kiinni siinä kassajonossa, voit jättää vähän tilaa ettei ala käyrät nousee! - öaskdöask
LIISKAAJAT HUOMIO! kirjoitti:
Minä en laita sitä kapulaa (ainakaan ihan heti) juuri siitä syystä ettei se takana oleva käppänä tyrkkää sitä mäyräkoiraansa kiinni minun ostoksiin. Muuten siinä vaiheessa kun ostokset pysähtyy valosilmän kohdalle, sen mäyris ryttää kaikki ne rikkimenevät ja liiskaantuvat ostokset jotka minä olen tarkoituksella ladannut hihnalle viimeisenä jotta voin pakata ne päällimmäisiksi.
Niin että pitäkää ne ostoksenne kaukana minun kamoista, kyllä ne kerkiit maksaa vaikkei niitä HETI siihen hihnalle saa tungettua.
Ja vielä ei tarvi tulla persiisiin kiinni siinä kassajonossa, voit jättää vähän tilaa ettei ala käyrät nousee!Ja sä voit saatanan pallinaama olla tunkematta kauppaan samaan aikaan mun kansssa tai mä väännän sut solmulle, munanlutkuttaja.
- gghhhh
Kyllä oon Kuopiossa Prismassa ollut kassalla ainoa asiakas joskus ruuhka-aikojen ulkopuolella, kuten myös Cittarissa. Syrjäseudulla saattaa olla pitkätkin jonot joskus, kun ei ole kuin yksi kassa.
- Anonyymi
Päivällä vähän asiakkaita isoissa marketeissa. Minua niin ärsyttää kun itselläni on paljon tuotteita kärryssä ja lapan niitä kassalle, niin eikö vaan joku tule siihen perään jonottamaan ja tuskailemaan kun menee aikaa. Miksi ei mene viereisille kassoille vaikka tilaa on.
- Anonyymi
Marketti sitä marketti tätä🤠
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3474401Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1422478Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822096- 1441626
- 261167
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!431150- 321106
- 791041
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein140999Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!338978