kutiava punertava ihottuma kaulassa.

tyttönen

en ole mistään löytänyt mitään tietoa ongelmaani, joten päätin kokeilla täältä.
mulla on nyt ollut jostain joulusta asti punertavaa ihottumaa kaulan alueella, joka kutisee välillä. ensiksi luulin, että se on meikeistä johtuvaa, joten en ole nyt käyttänyt muutakuin tavallista voidetta (erisania) kaulan alueella. ihottumaa on lähinnä niissä kohdissa, mistä iho on sillälailla ohuempaa. tietääkö joku mitä tämä voisi olla? vai kannattaisiko vain mennä taas lääkärin puheille?

22

60897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selena

      ajattelin että se voisi olla nokkosihottumaa.histamiinilääkkeet kokeiltava asia ja ruokailutottumusten muutos. pois etenkin sianliha, ketsuppi, tomaatit,sitrushedelmät,juusto,voimakkaat mausteet,maito,maksa sentähden koska kroppa on ylikuormittunut. aineenvaihdunta ei ehdi poistaa kuonaaineita ja siksi iho reakoi ihottumalla etenkin kutiavalla ihottumalla. omakohtainen kokemus siksi uskallan neuvoa tässä asiassa.

      • tyttönen

        kiitos vastauksesta.. pitää kokeilla. ihmettelen vain sitä että miksi ihottumaa on vain kaulassa ja se kutisee vain silloin kun ei ole laittanut mitään voidetta. kuona-aineiden pitäisi kyllä poistua hyvin, koska juon 2-3 l vettä päivässä.


      • Anonyymi

    • Moniallerginen

      ärsytysihottumalta, ethän käytä mitään hajuvesiä tms kaulan alueella tai muuten? Käytätkö jotain suihkusaippuaa pestessäsi itseäsi/kasvojasi? Jos käytät, jätä pois kokonaan tai siirry toisiin tuotteisiin.

      Jos hiuksesi roikkuvat kyseisellä alueella ja hiuksissasi on jotain ärsyttävää (hoitoaine tms), voi olla mahdollista saada ihottuma niistäkin.

      Vaihda Erisan pois ja koita jotain apteekin perusvoiteita (osaavat apteekissa neuvoa) ja osta sieltä samalla myös mietoa hydrokortisonia. Itse sain ihottumaoireita Erisanista ja joistain muistakin rasvoista. Koskaan ei voi tietää mikä tuote pahentaa ihottumaa... on niin helppo pysyä vanhoissa ja ajatella "kun ei tämä tuote ennenkään ole mitään aiheuttanut". Kaikelle voi herkistyä.

      Oikeastaan mikä tahansa voi aiheuttaa oireita, esim. tietyt ruoka-aineet, eläinallergia, korkeakauluksiset paidat / paitojen tietty materiaali / pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet.

      Koita paikallistaa mitä (puhdistus jne)tuotteita käytät ja jätä ne pois yksi kerrallaan. Kirjoita vaikka paperille oireesi ja mahdolliset muutokset niin pysyt mukana.

      • tyttönen

        tanks vinkeistä, pitää taas katsella. sain vihdoin kootuksi rahaa että sain allergialääkkeitä pitkän tauon jälkeen. katsotaan meneekö tämä sillä ohi.
        terveyden hoitamisessakaan ei tosiaan auta se, että olen rahaton suurimman osan ajasta. nyt kun vielä asuu toisten nurkissa, on vaikea katsoa mitä syö/ei syö, mitä tuotteita käyttää, kun kaikki mahdollinen on käytettävä mitä eteen tulee. mutta kyllä tämä tästä. :)


      • Anonyymi
        tyttönen kirjoitti:

        tanks vinkeistä, pitää taas katsella. sain vihdoin kootuksi rahaa että sain allergialääkkeitä pitkän tauon jälkeen. katsotaan meneekö tämä sillä ohi.
        terveyden hoitamisessakaan ei tosiaan auta se, että olen rahaton suurimman osan ajasta. nyt kun vielä asuu toisten nurkissa, on vaikea katsoa mitä syö/ei syö, mitä tuotteita käyttää, kun kaikki mahdollinen on käytettävä mitä eteen tulee. mutta kyllä tämä tästä. :)

        Sun kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää heidän tehdä prix kosketuste
        sti. Lääkärissä käynnin jälkeen menet apteekkiin ja ostat antuhistamiinitabletteja ja kortisonivoidetta.


    • Naski

      Mulla on jonkinlaista allergiaa enkä tiedä mistä se oikein johtuu, mutta käsivarret ja kaulan ympäristöä kutittaa niin vietävästi. Ainakaan villapuserot eivät auta, ne vain saavat ihon ärsyyntymään vielä enemmän.

    • tyttönen

      ongelmani on nyt helpottunut, ihottuma on vaalentunut sen jälkeen kun pystyin allergialääkkeet ostamaan. vieläkään en syytä tiedä, mutta jos tämä tästä ohi menee, niin hyvä niin.

    • kaula- silmä vikainen

      ollu jo pari kuukautta, välillä tuo lähes lähti pois, mutta on tullu taas takas vielä pahempana. Ensin se alko niin että samalla tuli kaulaan ja toisen silmän silmäluomeen, just nuihin kohtiin missä on tosi ohut iho. Silmään ei viittiny paljo mitää voiteitakaa laittaa.. Silmä on kyllä jo parantunu, mut nyt on siis kaulassa vielä pahempi. En oo allerginenkaa millekkää, enkä oo koskaan ollu. Oon jättäny kaikki vähänki ihoo ärsyttäviltä vaikuttavat aineet pois, ja käytän nyt vaan jotain tosi mietoja pesu aineita, ei vaan tunnu auttavan paljoa. Söinkin tässä jossain vaiheessa vaikka mitenkä paljon marjoja, enkä lihaakaan tai appelsiineja tai mitään semmosia syöny paljo, mut eipäs auttanu sekään. Tietäskö joku jonku voiteen tai osais jotenki auttaa? :D

      • Punanaama

        Olen samanlaisen vaivan kourissa. Ajattelin näin vanhemmiten herkistyneeni jollekin (?) kun naamaa alkoi syhyttää ja silmiä kutittaa. Nyt ilmestyi kaulalle molemmin puolin symmetrisesti "nokkosrokkopaukaman tapaisia" (?). En tiedä mitä ne ovat ja mistä johtuvat, en tunne lääketiedettä, mutta olo on tukala. Tympii nuo ikuiset ohjeet ja neuvot; käytätkö jotain uutta meikkiä/hajuvettä/vaatetta/koruja tms, koska en ole vaihtanut mitään noista. Enkä ole syönyt mitään ihmeellistä. Jostainhan tämäkin vaiva kuitenkin johtuu? Kirputko minua syövät? Tarvitsisin vain jonkun konstin millä saisin kutinan pois ja ihon taas terveeksi. Miedot kortisonivoiteet eivät auta. Lääkärille en haluaisi lähteä, vai onko tämä sairaus???


      • Punakaula
        Punanaama kirjoitti:

        Olen samanlaisen vaivan kourissa. Ajattelin näin vanhemmiten herkistyneeni jollekin (?) kun naamaa alkoi syhyttää ja silmiä kutittaa. Nyt ilmestyi kaulalle molemmin puolin symmetrisesti "nokkosrokkopaukaman tapaisia" (?). En tiedä mitä ne ovat ja mistä johtuvat, en tunne lääketiedettä, mutta olo on tukala. Tympii nuo ikuiset ohjeet ja neuvot; käytätkö jotain uutta meikkiä/hajuvettä/vaatetta/koruja tms, koska en ole vaihtanut mitään noista. Enkä ole syönyt mitään ihmeellistä. Jostainhan tämäkin vaiva kuitenkin johtuu? Kirputko minua syövät? Tarvitsisin vain jonkun konstin millä saisin kutinan pois ja ihon taas terveeksi. Miedot kortisonivoiteet eivät auta. Lääkärille en haluaisi lähteä, vai onko tämä sairaus???

        Olin viime vuonna etelänmatkalla ja kaulani paloi auringossa, sen jälkeen palaneet kohdat aina ärtyvät auringossa ja kutina on on todella ärsyttävää. Mikään voide ei auta kutinaan eikä kortisoni. Ainoa mikä auttaa on oliiviöljy, sen avulla saan edes jotenkin nukuttua, kun sivelen sitä iholle aina kun kutina alkaa uudestaan. Aurinkoa kaula ei siedä yhtään ja hikoilusta tulee samanlaisia oireita. Kortisonia en enää käytä, kun siitä ei ole apua ja se sitä paitsi ohentaa ihoa entisestään.


      • MiiMa
        Punakaula kirjoitti:

        Olin viime vuonna etelänmatkalla ja kaulani paloi auringossa, sen jälkeen palaneet kohdat aina ärtyvät auringossa ja kutina on on todella ärsyttävää. Mikään voide ei auta kutinaan eikä kortisoni. Ainoa mikä auttaa on oliiviöljy, sen avulla saan edes jotenkin nukuttua, kun sivelen sitä iholle aina kun kutina alkaa uudestaan. Aurinkoa kaula ei siedä yhtään ja hikoilusta tulee samanlaisia oireita. Kortisonia en enää käytä, kun siitä ei ole apua ja se sitä paitsi ohentaa ihoa entisestään.

        Itselläni on kyllä atooppinen ihotyyppi, joka selittää osan siitä, että kaulaan/kasvoihin voi ilmestyä ihottumaa. Kutinaa, punoitusta, paukamia ja vähän vielä lisää kutinaa. Ihmettelen vain, että tämä tuntuu nyt olevan ajoittaista. Kerran sain kovan ihottuman yön aikana. Epäilen itujen lisäämistä ruoan joukkoon. Ja nyt taas. Syytä en tiedä. Mietin juuri kartoittamista, että mikä voisi tämän aiheuttaa. Ei ole pitkään aikaan ollut, mutta kesällä tilanne on parempi. Kyllä teillä hyvät neuvot on. Samat luin juuri lääkäripalstoilta.


      • tydyyy
        MiiMa kirjoitti:

        Itselläni on kyllä atooppinen ihotyyppi, joka selittää osan siitä, että kaulaan/kasvoihin voi ilmestyä ihottumaa. Kutinaa, punoitusta, paukamia ja vähän vielä lisää kutinaa. Ihmettelen vain, että tämä tuntuu nyt olevan ajoittaista. Kerran sain kovan ihottuman yön aikana. Epäilen itujen lisäämistä ruoan joukkoon. Ja nyt taas. Syytä en tiedä. Mietin juuri kartoittamista, että mikä voisi tämän aiheuttaa. Ei ole pitkään aikaan ollut, mutta kesällä tilanne on parempi. Kyllä teillä hyvät neuvot on. Samat luin juuri lääkäripalstoilta.

        satiaisia


      • Punakka-akka
        Punakaula kirjoitti:

        Olin viime vuonna etelänmatkalla ja kaulani paloi auringossa, sen jälkeen palaneet kohdat aina ärtyvät auringossa ja kutina on on todella ärsyttävää. Mikään voide ei auta kutinaan eikä kortisoni. Ainoa mikä auttaa on oliiviöljy, sen avulla saan edes jotenkin nukuttua, kun sivelen sitä iholle aina kun kutina alkaa uudestaan. Aurinkoa kaula ei siedä yhtään ja hikoilusta tulee samanlaisia oireita. Kortisonia en enää käytä, kun siitä ei ole apua ja se sitä paitsi ohentaa ihoa entisestään.

        Minulla myöskin ajoittaista kutinaa, kasvoissa, kaulassa ja kämmenselässä, olen ajatellut, että iho reagoi näin keväällä aurinkoon. Viime keväänä oli sama juttu, kesti muutaman päivän, meni ohi kun vain muisti rasvata perusvoiteella. Yöllä varsinkin kutisee, mutta voi olla, että sitä ei päivällä niin huomaa, kun on muutakin huomioitavaa :-)


      • lauura__
        Punakka-akka kirjoitti:

        Minulla myöskin ajoittaista kutinaa, kasvoissa, kaulassa ja kämmenselässä, olen ajatellut, että iho reagoi näin keväällä aurinkoon. Viime keväänä oli sama juttu, kesti muutaman päivän, meni ohi kun vain muisti rasvata perusvoiteella. Yöllä varsinkin kutisee, mutta voi olla, että sitä ei päivällä niin huomaa, kun on muutakin huomioitavaa :-)

        Huomasin tänään, että koko kaula punottaa.
        Syön todella huonosti ja liian vähän ja paino on pudonnut paljon viime aikoina, tässä voi olla syy. Ruokatottumukseni ovat todella kieroutuneet, syön oikeaa ruokaa vähän ja epäterveellistä senkin edestä, mutta kuitenkaan en yli äyräideni niin, että pääsisin lihomaan. Pakko kai ruokavalion on näkyä ihmisessä, olisiko tämä nyt minun kohdallani merkki että nyt terveellisempään suuntaan elämä.? Luultavasti.


      • toivottavast on apua

        eli ite olen oireista kärsinyt 2 vuotta. ceralan plus -voidetta oon käyttänyt. kesäisin se toimii, mutta talvisin haen lääkäriltä jonkun mixtuuran, minkä se on määrännyt ja sitten apteekista sen käyn noutamassa. kokeile nyt ensi alkuun tolla ceralan plussalla. saa apteekista ilman reseptiä.


      • mymmeli68
        Punakaula kirjoitti:

        Olin viime vuonna etelänmatkalla ja kaulani paloi auringossa, sen jälkeen palaneet kohdat aina ärtyvät auringossa ja kutina on on todella ärsyttävää. Mikään voide ei auta kutinaan eikä kortisoni. Ainoa mikä auttaa on oliiviöljy, sen avulla saan edes jotenkin nukuttua, kun sivelen sitä iholle aina kun kutina alkaa uudestaan. Aurinkoa kaula ei siedä yhtään ja hikoilusta tulee samanlaisia oireita. Kortisonia en enää käytä, kun siitä ei ole apua ja se sitä paitsi ohentaa ihoa entisestään.

        Oliiviöljy on rauhoittanut minunkin ihoani mm. taivekohdissa. Sottaa vain aika tavalla, joten kannattaa kokeilla myös apteekista saatava Idea Toscanan suihkugeeliä ja vartalovoidetta, joissa on mukana neitsytoliiviöljyä. Niillä on pärjätty hyvin tähän asti ja perusvoiteet ja kortisonit olen voinut unohtaa kokonaan. Myös netissä tietoa ja tilausmahdollisuus kotiin www.ideatoscana.fi


      • kmaaoja
        Punanaama kirjoitti:

        Olen samanlaisen vaivan kourissa. Ajattelin näin vanhemmiten herkistyneeni jollekin (?) kun naamaa alkoi syhyttää ja silmiä kutittaa. Nyt ilmestyi kaulalle molemmin puolin symmetrisesti "nokkosrokkopaukaman tapaisia" (?). En tiedä mitä ne ovat ja mistä johtuvat, en tunne lääketiedettä, mutta olo on tukala. Tympii nuo ikuiset ohjeet ja neuvot; käytätkö jotain uutta meikkiä/hajuvettä/vaatetta/koruja tms, koska en ole vaihtanut mitään noista. Enkä ole syönyt mitään ihmeellistä. Jostainhan tämäkin vaiva kuitenkin johtuu? Kirputko minua syövät? Tarvitsisin vain jonkun konstin millä saisin kutinan pois ja ihon taas terveeksi. Miedot kortisonivoiteet eivät auta. Lääkärille en haluaisi lähteä, vai onko tämä sairaus???

        Hei!
        Minulla myös samalaisia oireita, kaula ja käsivarren taipeet punoittavat/kutisevat ja kuivaavat ihan hyvästi. Myös silmien alueella on ihottumaa. Olen sairastanut lapsesta asti atopiaa ja kulkenut lääkärissä sen takia paljon. Nyt iän myötä ihottuma on siis siirtynyt kaulalle ja hennosti kasvojen alueelle.
        Mikäli iho menee pahaksi niin, kyllä kannattee käydä lääkärissä, sieltä saa hyvät reseptit rasvoihin!


      • Anonyymi
        Punakaula kirjoitti:

        Olin viime vuonna etelänmatkalla ja kaulani paloi auringossa, sen jälkeen palaneet kohdat aina ärtyvät auringossa ja kutina on on todella ärsyttävää. Mikään voide ei auta kutinaan eikä kortisoni. Ainoa mikä auttaa on oliiviöljy, sen avulla saan edes jotenkin nukuttua, kun sivelen sitä iholle aina kun kutina alkaa uudestaan. Aurinkoa kaula ei siedä yhtään ja hikoilusta tulee samanlaisia oireita. Kortisonia en enää käytä, kun siitä ei ole apua ja se sitä paitsi ohentaa ihoa entisestään.

        mulla ihan sama juttu, paitsi en ole palanut auringossa koskaan, hiki kirvelee, ja joo aurinko ei tee mukavaa kaulalle, mitkään rasvat eivät ole auttaneet, olen pulassa


      • Anonyymi
        Punanaama kirjoitti:

        Olen samanlaisen vaivan kourissa. Ajattelin näin vanhemmiten herkistyneeni jollekin (?) kun naamaa alkoi syhyttää ja silmiä kutittaa. Nyt ilmestyi kaulalle molemmin puolin symmetrisesti "nokkosrokkopaukaman tapaisia" (?). En tiedä mitä ne ovat ja mistä johtuvat, en tunne lääketiedettä, mutta olo on tukala. Tympii nuo ikuiset ohjeet ja neuvot; käytätkö jotain uutta meikkiä/hajuvettä/vaatetta/koruja tms, koska en ole vaihtanut mitään noista. Enkä ole syönyt mitään ihmeellistä. Jostainhan tämäkin vaiva kuitenkin johtuu? Kirputko minua syövät? Tarvitsisin vain jonkun konstin millä saisin kutinan pois ja ihon taas terveeksi. Miedot kortisonivoiteet eivät auta. Lääkärille en haluaisi lähteä, vai onko tämä sairaus???

        On jo melkoisen vanha ketju, mutta kokeilen kuitenkin josko saisin vastauksen. Löytyikö ihottumalle loppujem lopuksi joku syy?


    • jalosydän

      munki luokalla yhellä pojalla on kaulassa ihottumaa tai voihan se olla vyöruusukin mutta mä oon huolissani siitä se ihottuma näyttää aika pahalta mut se lähti hiihtolomaks ja sen jälkeiseks viikoks toiseen maahan nii katotaan onks sillä ihottumaa vieläkin vai onks se hoitanu sen pois tai jotain ja en mä oo puhunu sille siitä tai mitään mut oon nähny sen ihottuman Jos on ollu jo vesirokko nii on mahdollista että se on vyöruusu se voi tulla melkeinpä minne vaan ja mulla oli se ja se lähti itestään pois mun piti vaan käyttää paitaa mikä peittää/suojaa sen koska se on tarttuvaa

    • Anonyymi

      Voi tulla jostain lääkkeestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe