Mummo tissuttelee

En halua lapselleni

Meille on juuri syntynyt esikoinen. Minun äitini tissuttelee salaa. En voi tietää, milloin hän on juonut ja milloin ei, ja paljonko, mutta ei siis kuitenkaan koskaan mitään rökälekännejä. Eristänkö lapseni täysin mummosta, puhallutanko ennen kuin annan lapsen syliin, mitä teen??!!

Olen ottanut asian suoraan esille äitini kanssa, mutta mitäpä hyötyä siitäkin on ollut... "työstän asiaa" on vastaus, ja seuraavalla kyläreissulla taas löytyy puolikas oluttölkki kaapista josta etsin vaikkapa saksia tms.

52

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm....
      • ehgHKJNVK

        Eikö sulla oikeasti ole tuohon asiaan mitään sanottavaa, jaksoit kuitenkin tuollaisen turhan kommentin käydä kirjoittamassa..?? Mulla on samantyyppinen ongelma kuin ap:llä. Suosittelen puhalluttamaan, niin itsekin teen kun tulee epäselvempi tilanne.


      • Ap.

        Huono yritys muokata vääristellä faktoja sen verran niin ettei mahdolliset asianomaiset tunnistaisi tilannetta. Mutta kiitos avustasi!


    • omillaan ostaa

      Mitäs meet mummon kaapeille koluamaan. Sitäpaitsi mummollahan voi olla komerossa vaikka hiirenloukku ja asiahan ei sinulle kuulu. Ja älä juo mummon viinoja, osta itse oma pullo.

      • Ap.

        Mites te muut, jos olette kylässä vanhempienne luona lapsuuden kodissanne, autatte esimerkiksi pöydän kattamisessa ja kahvikermapurkki pitää aukaista, otatteko sakset sieltä tutusta keittiön kaapista itse vai pyydättekö äitinne hakemaan ne...?

        Ja en juo viinaa. En mummon enkä omia.


    • mummotta

      Kyllä se mummon apu sinullekin vielä kelpaa. Ja kalja maistuu.

      • kaikella rajansa

        Siis oletko sä itse joku deeku-mummo vai? Musta se on tosi iljettävää ettei pysty olemaan juomatta edes kun on lapsenlapsia käymässä. Se on sitten jo alkoholismia (varsinkin jos asiasta on sanottu eikä uskota) joka on sairaus. Avun piiriin saatava tuollaiset. Apu ja seura ja läsnäolo varmasti kelpaakin ap:lle muttei kännisen mummon seura!!


      • mummotta
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Siis oletko sä itse joku deeku-mummo vai? Musta se on tosi iljettävää ettei pysty olemaan juomatta edes kun on lapsenlapsia käymässä. Se on sitten jo alkoholismia (varsinkin jos asiasta on sanottu eikä uskota) joka on sairaus. Avun piiriin saatava tuollaiset. Apu ja seura ja läsnäolo varmasti kelpaakin ap:lle muttei kännisen mummon seura!!

        En ole, en käytä lainkaan alkoholia.
        Olen vain huomannut, että nuorten vanhempien suuret sanat lässähtävät pian lastenhoitavun mankumiseksi mummolta, että vanhemmat itse pääsisivät ryyppäämään.
        Ei kai se ole enää niin vaarallista, jos ikäihminen ryyppää, hänhän on jo työuransa tehnyt ja lapsensa kasvattanut aikuisiksi. Sen sijaan nuoremman polven olisi syytä hillitä viinanhimoaan.


      • Liirumlaarumlaa
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Siis oletko sä itse joku deeku-mummo vai? Musta se on tosi iljettävää ettei pysty olemaan juomatta edes kun on lapsenlapsia käymässä. Se on sitten jo alkoholismia (varsinkin jos asiasta on sanottu eikä uskota) joka on sairaus. Avun piiriin saatava tuollaiset. Apu ja seura ja läsnäolo varmasti kelpaakin ap:lle muttei kännisen mummon seura!!

        Aloittajan vastasyntynyt ei välitä onko mummu humalassa vai ei. Tytärhän tästä kärsii.
        Vastasyntynyt ei omin avuin mene alkoholistimummon lähettyville.
        Tytärhän sinne menee vaikka inhoaakin.
        Vastasyntynyt ei kaiva kaappeja, sen asian hoitaa inhoava tytär.

        Inhoava tytär menee haistelemaan viinanhajua lapsuudenkotiinsa ja kaivelee kaappeja etsiessään saksia.

        Sitten hän singahtaa kotiin ja kirjoittaa palstalle tuntonsa.

        Mitä lukijoiden tulisi sanoa?
        Kaipaako jatkuvasti viinaa juova mummo ketään lähettyvilleen. Miten muuten teessä voi olla viiniä? Minä panisi kirkasta, jos jotain lisäisin.

        Nämä provot ovat todella väsyttäviä. Jos kaipaa neuvoja, sopii lukea vanhoja vastauksia. Neuvot ovat aina samat, kuten ongelmatkin.


    • kaikella rajansa

      Eikähän tuo nyt ole aika kova yleistys. Jos sun lapset perheineen vinkuu hoitoa ja juoksee baareissa (missä lie vika, kotikasvatuksessako?) niin se ei tarkoita että muut sitä tekee. Ai sinun mielestä tosiaan on ok että mummo on humalassa lastenlasten seurassa? Kyllä taitaa sulla olla arvot melko pahasti rappiolla. Se on tosin sit ihan sama (vaikka hengiltä itsensä jois) jos itsekseen tykkää jupotella, mutta ei lasten seurassa!

      • Viinatoin mummo

        Jos mummo on - kuten arvelet- huonosti lapsensa kasvattanut ja lapsi puolisoineen juoksee baareissa, niin mitä eroa on lapsen kannalta, hoitaako häntä kaljottelevat vanhemmat vai kaljotteleva mummo?
        Onko mummo enemmän rappiolla? Ikänsä puolestako?

        Missä ihmiset oppivat niin raivoraittiiksi kuin tälläkin palstalla kaikkien pikkulasten vanhemmat, kun kaikki mummot ovat rappioalkoholisteja?

        Kummallinen on maailma.


    • mummotta

      Teet outoja päätelmiä. Minulla ei ole yhtään lastenlasta, eivätkä lapseni juokse baareissa. Se taas ei tarkoita sitä, etteivät jotkut muut, jopa tällä palstalla kirjoittelevat, marise ja valita, etteivät mummot hoida tarpeeksi heidän lapsiaan, että he pääsisivät baariin.
      En ole maininnut mitään siitä, että mummo on humalassa lastenlasten seurassa. Keksit kaikenlaista omasta päästäsi. Perjantaihuumaako?
      Hoitakaa jokainen omat lapsenne, niin saatte ne hoidetuksi mieleisellänne tavalla.

      • kaikella rajansa

        Taitaa siellä mummeli nauttia taas perjantai-pulloaan, vaiko jokailtaista tissuttelua? Minä en käytä alkoa ollenkaan kiitos kysymästä. Mites mä sen päästäni keksin kun ite aloit ap:lle vinkumaan siitä että kyllä lastenhoitoapu ja kalja vielä maistuu kun ap oli ilmeisen aidosti huolissaan äitinsä kunnosta tulevan lapsensa seurassa. Todella ihmeellistä ruveta vinkumaan siitä että vastuuntuntoinen äiti ajattelee lapsensa parasta. Taitaa mummottomalla olla taaskin huono päivä siellä vai oletko aina noin riitaisa?


      • bailaava mummo
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Taitaa siellä mummeli nauttia taas perjantai-pulloaan, vaiko jokailtaista tissuttelua? Minä en käytä alkoa ollenkaan kiitos kysymästä. Mites mä sen päästäni keksin kun ite aloit ap:lle vinkumaan siitä että kyllä lastenhoitoapu ja kalja vielä maistuu kun ap oli ilmeisen aidosti huolissaan äitinsä kunnosta tulevan lapsensa seurassa. Todella ihmeellistä ruveta vinkumaan siitä että vastuuntuntoinen äiti ajattelee lapsensa parasta. Taitaa mummottomalla olla taaskin huono päivä siellä vai oletko aina noin riitaisa?

        Onpa se usein niin, että sitä mummoa tarvitaan lastenhoitajaksi, kun on päästävä iltavapaalle baariin ja vapaalle. Mummohan se hoitaa ilmaiseksi ja milloin vaan, kun menojalkaa alkaa vipata. eikö se totuus ole näin? Mummo ei saa irrotella viikonloppuvapaalla, mutta sinulla pitää olla oikeus? Anna mummon olla rauhassa ja hoida omat perheasiasi - niin me mummot äiteinäkin ollessamme olemme tehneet (silloin riitti vain yksi kaljapullo koko illaksi).


      • rajansa kaikella

        Ja niin muuten hoidankin, itse omat lapseni. 5 vuoden aikana ovat kerran olleet mummolassa yötä. Muutenkaan en ole ollut lapsenlikkaa vailla, muutaman kerran tunnin-parin verran hoitapua pyydetty mennäkseni lääkäriin tai kampaajalle. Kaikki eivät yritä hyötyä mummoistaan toisin kuin sinun lapsesi, kasvatuskysymyskin.


      • mummotta
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Taitaa siellä mummeli nauttia taas perjantai-pulloaan, vaiko jokailtaista tissuttelua? Minä en käytä alkoa ollenkaan kiitos kysymästä. Mites mä sen päästäni keksin kun ite aloit ap:lle vinkumaan siitä että kyllä lastenhoitoapu ja kalja vielä maistuu kun ap oli ilmeisen aidosti huolissaan äitinsä kunnosta tulevan lapsensa seurassa. Todella ihmeellistä ruveta vinkumaan siitä että vastuuntuntoinen äiti ajattelee lapsensa parasta. Taitaa mummottomalla olla taaskin huono päivä siellä vai oletko aina noin riitaisa?

        Minulla ei ole perjantaipulloa eikä muitakaan pulloja, sillä olen täysraitis. Älä toki noin riitaisasti hyökkäile kimppuuni pelkkien harhojesi perusteella.
        Sanon vielä, että ellei mummoa ole haettu holhouksen alaiseksi, hän saa tehdä itse omat valintansa. Niin saat sinäkin, paitsi että sinun on huolehdittava lapsestasi.


      • kaikella rajansa
        mummotta kirjoitti:

        Minulla ei ole perjantaipulloa eikä muitakaan pulloja, sillä olen täysraitis. Älä toki noin riitaisasti hyökkäile kimppuuni pelkkien harhojesi perusteella.
        Sanon vielä, että ellei mummoa ole haettu holhouksen alaiseksi, hän saa tehdä itse omat valintansa. Niin saat sinäkin, paitsi että sinun on huolehdittava lapsestasi.

        Kukahan se tässä on harhainen jonka lisäksi vielä aggressiivinen. Pitää heikoilla olla kun alkaa mennä henkilökohtaisuuksiin. Oikeata asiaa et enää keksi etkä kunnon vastiketta keksi niin silloin kannattaakin jotain räksyttää ettet ihan häviölle jää. Ihmeellisestä asiasta halusit alkaa tehdä riitaa, että isovanhempien samoin kuin vanhempien pitää olla selvinä lasten seurassa. Taitaa olla jotain omia traumaja aiheeseen liittyen. Jokatapauksessa saatt jatkossa känistä yksin en jaksa enää jauhaa samasta, tämä ei johda mihinkään. Koitahan ottaa rauhallisesti. AP:lle tsemiä ja pidä pintasi, olet oikealla asialla.


      • mummotta
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Kukahan se tässä on harhainen jonka lisäksi vielä aggressiivinen. Pitää heikoilla olla kun alkaa mennä henkilökohtaisuuksiin. Oikeata asiaa et enää keksi etkä kunnon vastiketta keksi niin silloin kannattaakin jotain räksyttää ettet ihan häviölle jää. Ihmeellisestä asiasta halusit alkaa tehdä riitaa, että isovanhempien samoin kuin vanhempien pitää olla selvinä lasten seurassa. Taitaa olla jotain omia traumaja aiheeseen liittyen. Jokatapauksessa saatt jatkossa känistä yksin en jaksa enää jauhaa samasta, tämä ei johda mihinkään. Koitahan ottaa rauhallisesti. AP:lle tsemiä ja pidä pintasi, olet oikealla asialla.

        Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi: Sinä.
        Kommentti toiseen ja kolmanteen lauseeseesi: No niinpä näyttää pitävän ja kannattavan, ainakin sinun teksteistäsi päätellen.
        Kommentti kolmanneksi viimeiseen lauseeseesi: Kaikin mokomin.

        Totta kai niin vanhempien kuin muidenkin pitäisi olla selvin päin lasten seurassa. Valitettavasti niin ei aina ole. Useimmiten lasten omat vanhemmat ovat niitä, jotka esiintyvät lastensa seurassa humalassa. Taas tänäkin viikonloppuna.


      • kaikella rajansa
        mummotta kirjoitti:

        Vastaus ensimmäiseen kysymykseesi: Sinä.
        Kommentti toiseen ja kolmanteen lauseeseesi: No niinpä näyttää pitävän ja kannattavan, ainakin sinun teksteistäsi päätellen.
        Kommentti kolmanneksi viimeiseen lauseeseesi: Kaikin mokomin.

        Totta kai niin vanhempien kuin muidenkin pitäisi olla selvin päin lasten seurassa. Valitettavasti niin ei aina ole. Useimmiten lasten omat vanhemmat ovat niitä, jotka esiintyvät lastensa seurassa humalassa. Taas tänäkin viikonloppuna.

        Kannattaa vilkaista peiliin. Joka sana edellisessä viestissäni oli totta jonka sinä yllä olevassa viestissä jälleen todistit.

        Minun kokemukseni mukaan vanhemmilla ei ole vaikeuksia olla selvinä lastensa seurassa, mummoilla ja ukeilla sen sijaan on. Ja eiköhän se ole kaikilla selväjärkisille ihmisille selvää, ettei lasten seurassa sovi olla humaltuneena.


      • mummotta
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Kannattaa vilkaista peiliin. Joka sana edellisessä viestissäni oli totta jonka sinä yllä olevassa viestissä jälleen todistit.

        Minun kokemukseni mukaan vanhemmilla ei ole vaikeuksia olla selvinä lastensa seurassa, mummoilla ja ukeilla sen sijaan on. Ja eiköhän se ole kaikilla selväjärkisille ihmisille selvää, ettei lasten seurassa sovi olla humaltuneena.

        Ei nyt sentään ihan joka sana edellisessä viestissäsi ollut totta. Esimerkiksi nämä eivät olleet: "Jokatapauksessa saatt jatkossa känistä yksin en jaksa enää jauhaa samasta,"

        Omakohtaista kokemusta minulla ei kännittelystä (eikä edes käninästä) ole, mutta sen tiedän, että lapset joutuvat paljon useammin kosketuksiin humalaisten vanhempiensa kuin humalaisten isovanhempiensa kanssa. Monet lapset elävät jatkuvassa pelossa siitä, juovatko vanhemmat taas itsensä humalaan. Aika monen perheen olohuoneessa istuu virtahepo, eikä se kovinkaan usein ole isoäiti tai -isä.


      • Johtopäätös tämä
        kaikella rajansa kirjoitti:

        Kannattaa vilkaista peiliin. Joka sana edellisessä viestissäni oli totta jonka sinä yllä olevassa viestissä jälleen todistit.

        Minun kokemukseni mukaan vanhemmilla ei ole vaikeuksia olla selvinä lastensa seurassa, mummoilla ja ukeilla sen sijaan on. Ja eiköhän se ole kaikilla selväjärkisille ihmisille selvää, ettei lasten seurassa sovi olla humaltuneena.

        Onpa sinulla kokemuksia!
        On takuulla lasten kasvatuksessa vikaa, kun mummit ja ukit juovat itsensä humalaan kestääkseen lapsenlasten seurassa.

        Kun kerran tiedät selväjärkisenä ihmisena tämän, niin iloitkaamme isovanhempien puolesta, kun heidän ei tarvitse niitä kauhuhukakaroita paimentaa.


    • joo ihan sama

      Ei, se ei mene niin ja eikö se nyt mene jakeluun etten käytä alkoa. Etkö vieläkään tajua että mulle on sama vaikka mummo olis aivan tinassa 24/7 KUNHAN EI OLE SITÄ LASTENI SEURASSA. Annan kuule mummon olla niin rauhassa ettei suorastaan tarvitse ollenkaan nähdä ellei ole selvinpäin. Olikos muuten sinunkin aikaan lastesi mummot ympäripäissään? No sieltähän sä tietty olet oppinut että se on ok.

      Älä viitsi edelleenkään yleistää, omien huonojen kokemustesi johdosta; yhtälailla minäkin voisin sanoa että "vanhemmat ovat vastuuntuntoisia ja mummot alkoholisoituneita, niinhän se yleensä menee". Sun kannattaa tuo omat ongelmasi hoitaa, ei ole ihan normaalia että noin kiehahtaa. Ja miten voitkin olla noin väärässä sitä itse käsittämättä.

    • elämän valttikortit

      On se huono homma, kun tänä päivänä on sellaisia pienten lasten vanhempia, joita ei ole kasvatettu millään tasolla. Siinä jatkuu sukupolvien ketju sivistymättömiä, koulunsakin kesken lopettaneita työttömiä moukkia - aina vaan rääkymässä ja vaatimassa tekemättä itse mitään. Ja kommunikoiminenkin on pelkkää kirosanojen vaihtamista.

      • kjfhhjgdjlhguilsjhb

        No mutta teidän sen ajan vanhempien osaamattomuuttahan se on, turha siitä on muita syyttää. Ja toiseksikin nykyään nuoret äidit ja isät ovat poikkeuksetta enemmän kouluja käyneitä ja korkeammin koulutettuja kuin te vanhemman polven ihmiset. Ja te iäkkäämmät olette näköjään monesti myös hyvin katkeria ja kateellisia nuoremmille ihmisille. Valitettavaa. Mutta ainahan se niin menee että vanhempi sukupolvi kuittelee olevansa jotenkin parempi kuin nuorempi sukupolvi, aina jotain nokan koputtamista löytyy koska "asiat eivät ole niinkuin ennenvanhaan", niin ne myös teitä aiemmat sukupolvet ajatelleet teistä, muistat asian tahi et. Maailma muuttuu eskoseni, yritähän vähän kestää kärryillä.


    • Ap.

      Mielenkiintoiseen suuntaan kehittyy tämä keskustelu...

      • khfhjgsahjkj

        Eikö ;-)


      • Miksi Jeppe juo?
        khfhjgsahjkj kirjoitti:

        Eikö ;-)

        Nyt kuulemme, että mummot ovat kateellisia lapsilleen ja siksi juovat kaljaa salaa.


    • voisin jatkaa lisää

      No, kun sinulla on vastaus kaikkeen, niin sanopa miksi tänä päivänä on niin paljon huostaanotettuja lapsia sijaiskodeissa tai laitoksissa?

      Miksi nuoret teini-ikäiset eivät voi elää tasapainoisesti kodissaan, vaan vapaaehtoisesti haluavat sijaiskotiin pois äidin tai isän luota?

      Miksi lapset ja nuoret voi huonosti ja heillä on myös mielenterveysongelmia?

      Miksi lapset ja nuoret ovat väkivaltaisia ja koulukiusaajia/koulukiusattuja?

      Ja vielä; miksi se tiilitalo ei aina olekaan onnellisten perheiden koti?

    • mummikka

      Antakaa mummojen tissutella ja hoitakaa kakaranne itse, kyllä mummot on tehneet jo ihan tarpeeksi teidän nirppanokkien eteen. Tuntuu helpottavalta vähän tissutella, kun ei tarttis kotonaan enää katsella kaikenmaailman kiukuttelijoita. Ja sitten ne kuitenkin tulee tekemään kaappitarkastuksen ja löytää kaljatölkin, siis tulevat penkomaan kaappeja, joihin niillä ei enää ole mitään oikeuksia. Voi tätä itsekkään sukupolven napaansatuijottavaa sukukuntaa. Hävetkää, koko ajan vaan pidetään mummoja lapsenpiikoina... hahhahhaa en kyllä suostu. Kun apua todella tarvitaan, tarjoan sitä, mutta kaikenmaailman muu narina saa jäädä sitten omaan arvoonsa. Skool !

      • Ap.

        Joopa joo. Ihan selvyyden nimissä (mikä tuntuu joillekin olevan ylivoimaista), missään vaiheessa ei ole ollut kyse siitä, että heivaisin lapseni mummolaan hoitoon. Lapselle löytyy muitakin hoitajia, sisarusten kesken on hommaa tähänkin asti pyöritetty. Kyse on siitä, haluanko viettää enää tulevaisuudessa joulua tai juhannusta äitini/mummon kanssa samassa osoitteessa, haluanko arvailla missä kuosissa mummo on lapseni seurassa...


      • Aika arvellessa
        Ap. kirjoitti:

        Joopa joo. Ihan selvyyden nimissä (mikä tuntuu joillekin olevan ylivoimaista), missään vaiheessa ei ole ollut kyse siitä, että heivaisin lapseni mummolaan hoitoon. Lapselle löytyy muitakin hoitajia, sisarusten kesken on hommaa tähänkin asti pyöritetty. Kyse on siitä, haluanko viettää enää tulevaisuudessa joulua tai juhannusta äitini/mummon kanssa samassa osoitteessa, haluanko arvailla missä kuosissa mummo on lapseni seurassa...

        Miten niin, tähänkin mennessä...? Lapsesi on ensimmäinen ja vastasyntynyt.
        Älä nyt turhaan vielä arvaile etukäteen jouluja ja juhannuksia, kun ei vielä ensimmäistäkään ole eletty.

        Mistä tiedät, vaikka äidistäsi tulisi maailman parhain mummu aikaa myöten. Itsekin olet tietysti ensiluokkainen äiti, lapsesi rintaruokinnassa vielä monta kuukautta, joten et voi viedä häntä kenenkään hoitoon vielä pitkiin aikoihin.

        Maailma kehittyy, ihmiset kehittyvät, tilanteet kehittyvät, viinanhimokin voi sammua, loppuuko sinun epäluulosi?


    • an-OO-ppi

      Puhutaan periytyvästä alkoholismista ?
      Mitä tehdä jos äitisi juo ?
      Tulit täältä hakemaan neuvoja vai haukkumaan äitiäsi juomisesta ?

      Jos olet oikealla asialla asiasta suuresti huolestunut käy perheneuvolassa
      keskustelemassa asiasta.

      En osaa kuitenkaan anoppina antaa neuvoja .
      Ei muuten kuulu (nokka pystyssä)))) fossiilille.
      Tiedoksi ihan muuten vaan tulevalle miniälle en ole äitisi kaltainen .
      vaikka olenkin anoppi
      Kaikki tavat ja tottumukset miniät oppivat äideiltään heille mamma
      on best.
      Meijän äiti osaa käyttäytyä paremmin ko teijän äiti.
      Meijän äiti viikkaa aina lasten vaatteet kaappiin
      paremmin ko teijän äiti.

      Niiin mitäs se teiän äiti ei osaisi paremmin ko meijän äiti )))

      Kuule sen verran vaan on oma asiasi tuokin teidän äidin juominen
      mutta meijän äiti ei juo .

      Ota asia vakavasti käy äitiys-perheneuvolassa keskustelemassa
      ja nosta pullo pöydälle.

    • an-OO-ppi

      Meijän äitipä ei juonut mutta meijän isä joi aina ja ikuisesti
      viikonloppupullon parin päivän humalat (ei kaatokänniä)
      Silloin kun isä otti viinaa kävin kotosalla(meijän isä oli lepsukka)
      pidin vain silmällä lastani ettei isä liikaa örveltänyt lapsen kanssa

      Juu lapsi sai olla jopa isäni sylissä vaikka oli maistissa (isäni oli lapsirakas)

      Ei ongelmaa vaikken lapsena tykännyt isäni juopottelusta
      äitinä ymmärsin ettei minun kannata enää nyrpistellä
      nokkaani isän suuntaan.

      Huolehdin vain oman lapseni hyvinvoinnista .
      Hyvin harvon pyysin lapsenhoitoapua koskaan en pyytänyt vanhempia
      hoitamaan lastani yötä myöten.
      Tämä oli itsestään selvä asia eikä minulle tullut mieleenikään
      siirtää vastuuta omasta valinnastani vanhempien hoidettavaksi.

      Olisit huoleti kun voit itse huoltaa lapsesi hyvinvoinnin parhaalla
      katsomallasi tavalla.

    • MissäMunMummoJATuki

      Olen keskustellut äitini kanssa myös tästä alkoholin käytössä.. omasta mielestään hänellä ei ole ongelmaa, mutta hän miettii miksei laihdu, miksi verenpaineet on koholla ja miksi jatkuvasti väsyttää.. syynähän ei toki ole mitenkään alkoholi..!
      vaikka hän onkin tissutellut, hän on pärjännyt 2-vuotiaan lapseni kanssa hyvin..mutten jätä lastani hänelle kuin "pakosta"..
      Luin tuota muutakin keskustelua, ja ihmettelin kovasti erään henkilön kirjoituksia.. oliskohan joskus auttanu senkin kyynisyyttä elämäänsä kohtaan se, että olisi joskus ottanut aikaa itselleen ja vienyt lapsensa hoitoon?
      Olen onnellisesti suhteessa mieheni kanssa, ja vaikka teemmekin perheen kesken reissuja, kuin myös yksin, kaipaamme myös reissuja kahden kesken.. ja tuolloin tarvitaan sitä ylimääräistä silmää vahtimaan edes muutaman tunnin ajan lasta..ja jos mummoon ei voi luottaa edes kahden tunnin ajan, ni voiko sellaista laskea ees mummoksi?

      oma äitini on kertonut ettei olisi pärjännyt ilman omien vanhempiensa ja isäni äitin lastenhoito-apua..tainnut unohtaa sen, että hän on nykyään isoäiti, ja voisi samalla tavalla tukea omia lapsiaan auttamalla..eihän se tarkoita, että joka kuukausi tulisi lastenlapsia hoitaa, mutta auttaisi edes silloin tällöin..
      ikävä kyllä tämä suomalainen kulttuuri on nykyään sellaista, ettei perheisiin pidetä juuri yhteyttä..olemme unohtaneet läheisten merkityksen elämässä..sisarukset tapaavat toisensa hädin tuskin jouluisin, ja vanhemmille laitetaan joulukortit.. joskus tulevaisuudessa kun minusta tulee isoäiti, haluan olla sellainen tukihenkilö lapsilleni, johon voi luottaa vaikka keskellä yötä, ilman että lasteni tarvitsee pelätä minun olevan humalassa!!!

      • Silmät auki

        Ihan aluksi miettijöiden tulisi tietää, miten paljon ihmisen on alkoholia käytettävä ja miten usein, että häntä voi nimittää alkoholistiksi.
        On myös alkoholin käyttäjiä ja suurkuluttajia, joille alkoholi on vain itsekäs tapa heittää vapaalle.
        Heillä viinanjuonti ei ole vielä muuttunut sairaudeksi.

        On myös erotettava, milloin ihminen juo salaa ja milloin hän vain on poistanut näkyvistä pullot, joista ei ole aikonut tarjota hömpsyjä vierailleen.

        On myös tiedettävä, että olut on myös janojuoma, jota saa ihan laillisesti ostaa lähikaupasta. Oluen ostaminen ei ole merkki alkoholismista.

        Näin itsetykönäni mietin, että jos olisin alkoholistimummu, joka elää yksin, joisin varmasti väkevämpää kuin olutta, sillä sen raahaaminen kotiin alkoholistin tarvetta vastaavia määriä olisi vähenevillä voimilla tosi raskasta.

        Alkoholistin ulkomuodostakin näkee, että sairaus on vallannut ihmisen. Varsinkin ikäihmisillä kulku on huonoa, kasvot pöhöttyneet ja vartalon muodot muuttuvat, koska alkoholi vie näläntunteen. Vanha laihtuu ihan toisella tavalla kuin nuori.

        Meille olisi myös vähän tarkemmin kuvailtava, mitä äitiään murehtiva tarkoittaa "tissuttelulla". Jos joka puolella kotia on kaapeissa ja piiloissa avonaisia pulloja tai hyllyillä tuopin jälkiä, on tosiaan kysymys tissuttelusta eli aikaisemmin sanottiin "kaappijuoposta".
        Yksin asuvalle tapa on turha. Keneltä hän pullot salaisi?


    • näinmämietin

      ?

      Vihamielinen olet äitiäsi kohtaan...

      Eipä ole meille kaikille suotu semmoisia äitejä ja anoppeja ja äidinäitejä, joiden luo voi lapsiaan jättää, niin se vain on. Voihan sitä olla kateellinen siitä niille toisille, tai sitten voi katsella ympärilleen ja olla kiitollinen siitä mitä edes on. On oma maa, itsenäisyyskin, eipä olla mikään viro, oli isät puolustamassa maata ja äidit maata rakensi ja piti pystyssä silloinkin... heidän vanhemmuus ja perheet vaurioituivat, ja niitä hintoja täällä muuten maksetaan nykyisinkin. Nykyisten perheiden ei tarvitse varsinkaan kauas katsella sukuihinsa kun näkevät sotavaurion.

      Sitä voi olla katkera tai voi olla kiitollinen, siinähän valitset. Kolmekymppiset kuitenkin ovat ihan selkeästi jo oman onnensa seppiä; aikuisuuteen kuuluu, että voi todeta vanhempien olleen mitä olivat ja tulleen mistä tulivat, ja myös että oma elämä on tässä ja näin. Jos siinä iässä vielä tarvitsee vanhempien niskaan jotain ripustella niin eipä ole ihan sitten itsenäistyminen onnistunut.

      Rakkaudesta ja hyvästä tahdosta syntyy isovanhempien ja lastenlasten yhteys, ei mistään pakosta. Jos sitä ei ole, voi surra. Pakottaa ei voi.

    • juoppous suvussa

      Mummo on mummo, vaikka tissuttelee ja anoppikin on mummo, jos heillä on lastenlapsia. Mutta sinä nyt et voi määrätä, miten nämä naiset juovat alkoholia ja missä yhteydessä. Minua enemmän häiritsee tuo sinun kirjoituksen tyyli, miten halveksit näitä isoäitejaä. Sitähän näin yleisesti ajattelee kaikista ihmisistä, milloin ja missä on sopivaa nauttia sitä alkoholia? Sehän on itsestä kiinni - onko vastuuntuntoinen, sivistynyt vai moukka ja ottaako tilanteet huomioon. Vastuuntuntokin on aika merkittävä pointti. Vain sinä tiedät äitisi tai anoppisi tavat ja tietenkin vältät jättämästä hoitoon lastasi humalaiselle tai sellaiselle ihmiselle, joka ei lasten seurassa pysty olemaan tissuttelematta. Jo tilannetta välttääksesi järjestät lastenhoidon muilla keinoin kuin rasittamatta näitä 'juoppoja'. Mutta kuten sanoin, aika halveksiva on asenteesi vanhempiasi kohtaan.

    • Terävää

      Puoli tölkkiä?
      Onko se siis jotain tissuttelua?
      Olutta saa kaupasta ihan laillisesti rahalla. On törkeää, että ikäihmisten elämäntapoja nimitellään rumasti.

      Mietipä itse, kuinka moni kaveri - ethän sinä tietenkään - juo terassilla siiderin.
      Mäyräkoira on ihan yleinen hankinta monisa perheissä. Punaviiniä tarjotaan hyvän ruuan kanssa.
      Se ei ole tissuttelua, koska käyttäjät ovat nuoria.
      Mutta edellisen sukupolven tulee olla täysraitis, niinkö?

      Älä mene äitisi kaappeja kaivelemaan. Se on epäkohteliasta, koska et enää asu äitisi kodissa.
      Mitä teet saksilla tms?

    • suhteellista juonti

      joo. kummalliseksi meni keskustelu.
      Mutta eipä sille toisen tissuttelulle voi tehdä mitään. Etenkään jos tissuttelija itse ei koe häiriintyvänsä ko. tavasta. nää on näitä ikuisuuskysymyksiä miksi jeppe juo, ja kuka juomisen kokee ongelmaksi.

      Omalle anopille viini myös maistuu. Itse pidän periaatteena ja rajana sitä että lasta hoitaessa tulee olla ns. ajokunnossa. Eli ruuan kanssa voi ottaa yhden mutta muu on (etenkin toisen) lasta hoitaessa liikaa ja tarpeetonta. Tiedän myös kuinka vaikeaa aiheesta on puhua, sillä silloin kun asia on oikeasti ongelma, käyttäjä harvoin myöntää tai tiedostaa asiaa. Myös perhekulttuuri tapa käyttää ja käyttäytyä alkoholin kanssa vaikuttaa asiaan aika paljon. On mielestäni eri asia ns. juoda eurooppalaisesti (eli nauttien mutta humalatilaa vältellen ja numeroa tekemättä) tai perisuomalaisesti tavoitteellisesti "rentoutuen" ja humaltuen. Mikäli ap:n perheessä tyyli on ollut jälkimmäinen, ymmärrän herkemmän reagoinnin ja häiriintymisen. Oma anoppi juo ns. sivistyneesti, mutta silti mielestäni liikaa, kun koskaan ei kuitenkaan voi olla ilmankaan. Al-Anon voi olla parempi paikka kysellä lisää, siellä on kokemusta aiheesta.

      • Gluk

        Muissa maissa juodaan lasillinen ruuan kanssa, ja tarjotaan vieraalle drinkki, eikä kahvia kuten meillä. Siellä viini on seurustelujuoma.

        Meillä kaikki alkoholiin viittaava juoma on alkoholin väärinkäyttöä. Puoli tölkkiä olutta mummulassa on jo salaista tissuttelua, jos tölkki ei ole keskellä pöytää.
        Suhtautuminen alkoholiin on jyrkän tuomitseva jokaisella pikkulapsen äidillä.

        On mahdotonta viedä lasta mummulaan viikonlopuksi. Miksi pitäisi viedä? Eikö raitis ja lapsiaan rakastava äiti voi itse huolehtia lapsista myös viikonloppuna?
        Mitä vanhemmat tekevät viikonloppuisin sellaista, mitä ei lapsosille voi näyttää?

        Mistä muuten johtuu, että yhä nuoremmat ja nuoremmat kaljottelevat viikottain. Turha on väittää, että isovanhemmat ovat sen heille opettaneet.
        Nämä nuoret ovat pikkulasten vanhempia jonkin ajan kuluttua. Osaavatko he olla sitten juomatta lastensa vuoksi?

        Tämänkin palstan nuoret kirjoittajat eivät taatusti ole absolutisteja. Ei täysraittiita ole nykyisin kuin joissakin uskonnollisissa yhteisöissä.
        Mutta ikäihmisiltä kyllä edellytetään raittiutta. Ei oluttakaan, jos lapsenlapsia on näköpiirissä. Onko isi sammaa mieltä?


      • selväpäinen
        Gluk kirjoitti:

        Muissa maissa juodaan lasillinen ruuan kanssa, ja tarjotaan vieraalle drinkki, eikä kahvia kuten meillä. Siellä viini on seurustelujuoma.

        Meillä kaikki alkoholiin viittaava juoma on alkoholin väärinkäyttöä. Puoli tölkkiä olutta mummulassa on jo salaista tissuttelua, jos tölkki ei ole keskellä pöytää.
        Suhtautuminen alkoholiin on jyrkän tuomitseva jokaisella pikkulapsen äidillä.

        On mahdotonta viedä lasta mummulaan viikonlopuksi. Miksi pitäisi viedä? Eikö raitis ja lapsiaan rakastava äiti voi itse huolehtia lapsista myös viikonloppuna?
        Mitä vanhemmat tekevät viikonloppuisin sellaista, mitä ei lapsosille voi näyttää?

        Mistä muuten johtuu, että yhä nuoremmat ja nuoremmat kaljottelevat viikottain. Turha on väittää, että isovanhemmat ovat sen heille opettaneet.
        Nämä nuoret ovat pikkulasten vanhempia jonkin ajan kuluttua. Osaavatko he olla sitten juomatta lastensa vuoksi?

        Tämänkin palstan nuoret kirjoittajat eivät taatusti ole absolutisteja. Ei täysraittiita ole nykyisin kuin joissakin uskonnollisissa yhteisöissä.
        Mutta ikäihmisiltä kyllä edellytetään raittiutta. Ei oluttakaan, jos lapsenlapsia on näköpiirissä. Onko isi sammaa mieltä?

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eli vaikuttaa vähän siltä, että täällä kirjoittelee sellainen mummo, joka tykkää nappailla (salapullostakin) ja on saanut kuulla siitä, luultavasti miniältään. Minä kuulepas olen täysiraitis (samoin myös isi, joka on "sammaa mieltä"), enkä uskonnollinen fanaatikko, joten taisi arviosi mennä vähän metsään, niin sanoakseni. Eiköhän se ole parempi, kun ollaan vaan kaikki isovanhemmat ja vanhemmat selvinpäin, ilman tissutteluja tai salapulloja, silloin kun on lapsia läsnä.


      • Gluk
        selväpäinen kirjoitti:

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, eli vaikuttaa vähän siltä, että täällä kirjoittelee sellainen mummo, joka tykkää nappailla (salapullostakin) ja on saanut kuulla siitä, luultavasti miniältään. Minä kuulepas olen täysiraitis (samoin myös isi, joka on "sammaa mieltä"), enkä uskonnollinen fanaatikko, joten taisi arviosi mennä vähän metsään, niin sanoakseni. Eiköhän se ole parempi, kun ollaan vaan kaikki isovanhemmat ja vanhemmat selvinpäin, ilman tissutteluja tai salapulloja, silloin kun on lapsia läsnä.

        Ai, olet siis vastannut eri nimimerkeillä kaikille mummoille.

        Kuvittelet ilmiselvästi, että ikäihmiset eivät osaa käyttäytyä ja ovat viinan kanssa holtittomia oitis, kun oluttölkki on ostettu.
        Moni eläkeläisrouva ei ikinä juo olutta, koska se oli aikanaan rahvaanomainen juoma, joka piti käydä ostamassa Alkosta. Muutama vuosikymmen sitten nuoret todella olivat raittiita, koska alkoholia ei myyty maitokaupoissa.
        Keskikaljan vapautumisen jälkeen alkoi oluen latkiminen, jota moni isovanhempi inhoaa edelleenkin.

        Mitä tarkoitat älähtämisellä, kun olen sitä mieltä, että nykypäivän nuoret kaljottelevat yhä lapsempana kuin parikymmentä vuotta sitten? Syytätkö ihan totta siitä isovanhempia?

        Yksinään elävä eläkeläinen ei voi juoda salapullosta.Ei ole ketään, jolta hän juomansa salaisi. Eihän tietenkään voida ajatella, että miniä kaivelee mummon kaappeja ja nuuskii "salapulloja". Sivistynyt ja raitis miniä ei siihen alennu.


    • ou,nou

      Ompa siinä nyt tullut yhtä monta mieltä kuin miestäkin.Olen mummu ja viinaakin otan joskus enemmän kuin laki sallii,mut en koskaan kun lapsenlapset ovat hoidossa. Ja joskus kieltäydyn hoitamasta,sanon yksinkertaisesti että nyt ei passaa,on mummun vapaa viikonloppu.En tiedä mitä mutisevat selän takana,enkä kyllä piittaakaan.Lapsenlapseni ovat viikossa 2-3 päivää ja yötä mun hoidossa,ja muu aika on mun mummun ihka omaa,ilman huonoa omaatuntoa.

      • Lapset kotiin

        Jos vanhemmat ovat niin avuttomia, että tuovat lapsensa mummolle 2-3 kertaaa viikossa jopa yöksi, niin ihmettelen, miksi palstalla keskustellaan nimenomaan mummojen kyvyttömyydestä lastenhoitoon.
        Eikö olisi mietittävä asiaa lasten kannalta ja otettava puheeksi taitamattomat ja vastuuttomat vanhemmat?

        Millaisia vanhempia he oikein ovat, kun eivät pysty huolehtimaan lapsistaan ilman mummoja?
        Mikä oikeus kenelläkään on vaatia mummoilta enemmän kuin itseltä? Lasten paikka on kotona.

        Mummojen alkoholi on tässä sivuseikka. Pääasia on huonot vanhemmat.


    • oletko riippuvainen?

      Hoida itse lapsesi, äläkä möykkää, anna vanhan äidin olla jo rauhassa.

    • eimummu

      mummu on sut joskus hoitanut, nyt hoidat sinä omat lapsesi ja annat mummun pitää jo omaa hauskaa.........-ei mummun tarvi lapsenlapsiaan aina ja koko aikaa hoivata.

    • mummikka

      Ihan olen samaa mieltä sinun kanssasi "eimummu", hoitakoon kakaransa itse, minä olen osuuteni tehnyt. Rakastan pikkuisia lapsenlapsiani yli kaiken, mutta haluan heistä vain sunnuntait. Kyllähän heidän on täytynyt miettiä jo naidessaan, että niistä lapsista pitää myös huolehtia. Annan toki apuni aina, kun sitä OIKEASTI TARVITAAN, mutta kaikenmaailman juttuihin miettiköön menonsa. Ja mummin tissutteluun ei ole mitään oikeutta puuttua, tissuttelen silloin kun se minulle sopii ja saatan olla tissuttelematta kun suloisia lapsenlapsia tapaan. Niinkuin Matti sanoi "Ehkä otin, ehkä en". ;))

    • pienet askeleet

      Mitä eristämistä tuossa asiassa oikeastaan on tai ongelmaa ?
      Et edes itse huomaa onko äitisi maistissa vai ei ?
      Jos kuitenkin epäluottamus kalvaa edelleen niin
      toimi äidinvastojesi mukaisesti kuten nytkin toimit.
      Voit katsoa lapsesi perään ihan itse mummolassa .
      Jos et luota omaan äitiisi lapsen hoidossa saat päättää
      kenelle lapsesi annat hoitoon .
      Et voi siirtää lapsestasi kokemaa huolta äitisi vastuulle .
      Isovanhemmuus perustuu vapaaehtoisuuteen.

    • mieluusti mummu

      Hei. Vain 5 kuukautta sitten oli pojan uurnanlasku. Poika olisi täyttänyt 26v. toukokuun viimeinen päivä. Olkaa kiltit hyvillä mielin, että lapsenne ovat elossa. Pojalla ei lapsia. Tytär 24v. on yhden lapsen äiti. Lapsenlapsi 3v. on meidän kanssa kerran viikossa la-päivä-, yön yli, su-keskipäivä. Mukavaa on mutta pienet lapset ovat nuorten/nuorempien asia. Me olemme välillä ihan poikki, kun tyttö on sit sunnuntaina palautettu omaan kotiin. Emme vielä ole eläkkeellä ja työviikko on meilläkin työviikko. Se, että lapsi on kovin täydellinen ei muuta meidän ikää eikä sitä, että pienet lapset tuppaavat olemaan välillä aika vaivalloisia, kun koko ajan pitää olla ihan läsnä. Me mieluusti olemme tytön kanssa joka viikko vähintään tuon la-su. Silti voimme välillä olla vähän poikki. Ei se rakkautta muuta. Olkaa siis armollisia myös meitä mummuja ja vaareja kohtaan. Ei kaikki ole aina itsekkyyttä. Ihminen voi välillä olla ihan vain väsynyt :)

      • mummikka

        Osanottoni sinun suruusi. Kopautit otsaan muistutuksen olla onnellinen siitä mitä meillä on...KIITOS. Jaksamista sinulle.

        Miksi se lapsi on aina riistämässä teidän ainoat vapaapäivänne ? Missä se äiti on viikonloput ? Luulisi että äiti itse haluaisi olla lapsensa kanssa viikonloppuisin jos tekee pitkiä työpäiviä viikolla. Vai meneekö sitten bailailemaan viikonloppuisin ja luulee, että on isovanhempien homma hoitaa lapsi ? Lopeta tuo, sinullakin on elämä, ja tyttärelläsi on lapsi josta pitää huolehtia ihan itse.


    • pienet askeleet

      Olet varmaan poikasi menetyksen jäljiltä hyvin väsynyt ihminen .
      Monta kertaa unohtuvat hyvän mielen osoitukset rakkailleen arkipäiväisen
      elämän pyöriessä mielessä.
      En oikein nyt osaa iloita oman lapseni elämän mahdollisuudesta
      surusi vuoksi silti ymmärrän mitä haluat viestiä meille jotka saamme
      elää lastemme keskuudessa.

    • Viinin ystävä

      Kun sinulle on juuri syntynyt esikoinen, niin suosittelen, että pysyt lapsesi kanssa kotona ja sukulaiset käyvät teillä lasta katsomassa. Väsymykseen vedoten voit karsia liiat vierailut.

      On turhaa kierrättää vastasyntynyttä mummoloissa ja sallia kaikkien pidellä vauvaa sylissä, sillä virukset leijuvat joka puolella näin syksyllä.
      Ei tietenkään voi kokonaan eristää vauvaa mummosta tai muistakaan, mutta pikkulapsen paikka on omassa kodissaan rauhassa.

      Tuntuu muuten oudolta, että paheksut mummon olutta, koska lähes kaikki papat juovat olutta. Heistä ei ole ollut puhetta palstalla koskaan, ja kuitenkin olut on enemmän miesten juoma.

      Mitä puoli olutta mummossa aiheuttaa? Siis muuta kuin vessakäynnin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      66
      822
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe