Olen aikuinen immeinen, asunut poissa vanhempieni luota seitsemän vuotta. Isälläni on ollut ongelmia alkoholin käytön kanssa kun olin lapsi, ja äitini päätti vuorostaan löysätä nutturaa kun lapset oli saatu kasvatettua aikuisiksi. Molemmat vanhempani ovat fiksuja, työssäkäyviä, asioistaan huolehtivia ihmisiä, mutta viini maistuu.
Minua huolestuttaa, että äitini juo SALAA. Määriä en tiedä, mutta se juomisen salailu on minusta huolestuttavaa. Perhelounaalla saattaa olla viiniä ruoan kanssa, mutta sitten "jälkkärikahveilla" vielä äidin teekuppikin tuoksahtaa viinille! Yksittäisiä tyhjiä tölkkejä löytyy järjettömistä paikoista. Kun puhun asiasta äitini kanssa jossain muussa tilanteessa, hän myöntää sen, ja sanoo työstävänsä asiaa, mutta tilanne on pikemminkin pahentunut nyt parin viime vuoden aikana. Nykyään se järkeväkin alkoholikäyttö alkaa kuvottaa minua, jos näin äitini juovan lasin boolia juhannuksena niin mietin että montakohan lasillista hän on juonut muiden silmiltä piilossa.
Äitini käytös ei muutu radikaalisti juomisen seurauksena, hän alkaa käydä vähän hitaammalla tai pehmoilla, ehkä toistaa itseään, mutta ei ole mitään selkeää "huonoa" käytöstä mihin voisi vedota kun esittää huolensa hänen alkoholinkäytöstään. Mutta toisaalta, en luota ihmiseen joka salailee juomistaan.
Sitten päästään siihen, mikä tekee asiasta kunnon ongelman. Meille on syntymässä esikoinen. En jaksaisi aina arvailla, onko äitini vesiselvä, semiselvä vai ei-selvä. Minusta sen viinilasillisen ruoan kanssa voi ottaa vaikka seurassa olisikin lapsia, mutta that's it. En halua kytätä haparoiko ote kun mummo haluaa vauvan syliinsä. Mutta toisaalta eristänkö lapsen kokonaan mummostaan koska hän saattaa olla juonut tai juoda? Uskallanko ikinä jättää lastani sinne hoitoon? En tiedä hänen koskaan hoitaneen lapsia päihtyneenä, eikä minulla ole sanaakaan moitittavaa siitä miten hän on aikanaan minut ja sisarukseni kasvattanut, mutta mistä tiedän toimiiko se edelleen? Mihin voin luottaa?
Huoli on äidistä muutenkin, mutta häntä en voi hänen puolestaan auttaa, eikä hänen juomisensa tai juomattomuutensa ole minun vastuullani. Mutta oma lapseni on.
Äiti juo salaa
23
2255
Vastaukset
- uuu......
niin vastuu on sinun.käy kylässä lapsesi kanssa ja ole koko vierailun ajan itsekin siellä.
eikö mummo voi tulla teille?näin voit varmistua ettei voi tissutella.
voithan kertoa suoraankin pelkosi äidillesi.jos vauvan kanssa haluaa olla niin selvänä on oltava.
kai vauvan isälläkin on mielipide asiaan?itse en veisi vauvaa tissutteleville vanhemmilleni. se sitten veetuttaa jälkeenpäin jos jotakin tapahtuu vauvalle. - semmosta tällä kerta
Puhallutus ovella ellei ole silminnähden selvää missä kunnossa mummo on. Alkon vaikutuksen alaisia ihmisiä ei pitäisi päästää lähellekään lapsia (ja saivartelijoille tiedoksi etten nyt tuomitse esim. ruoan kanssa nautittua lasillista viiniä). Lapsien silmissä omituisesti käyttäytyvä humalainen on arvaamaton ja pelottava. Eihän anneta alkoholisti-mummojen ja ukkien traumatisoida lapsiamme!
- ihme kukkahattuilua
Älä jauha tommosta yliherkkää scheissea.
Kun olin kidsteri, niin faija käytti alkoholia entisaikojen tyyliin ts. pe-su ja juhlapyhät ja kesän karavaanarireissut (leirintäalueilla, ei ajaessa) pikkumaistissa ympäri vuorokauden ja oli kyllä meille silloinkin hyvä faija.
Sillai otti moni muukin sukulainen ja naapuri, karavaanareista nyt puhumattakaan. Mun muistoissa ne oli pienessä viinissä hauskempia, hoilas taistolaislauluja ja muuta kivaa...
Nyt kun mun vanhemmat on eläkkeellä niin alkaa vähän nenä punottaa molemmilla varsinkn talviaikaan kun ovat Espanjassa, mutta sitä vartenhan ne on vuosikymmenet raataneet että saavat eläkkeellä nauttia elämästä.
Ja musta ja systeristä on tullut ihan kunnon aikuisia tosin molemmat kyl dokataan vähemmän mut ainakin mun kohdalla nää venyvät työpäivät rajoittaa mahdollisuuttakin.
Anyway, se mitä halusin sanoo on, että pikku viini ei ollenkaan haittaa lasten kasvatusta ja mä kyl uskallan lapset turvallisesti isovanhemmille, heillä on sentään referenssinä mä ja mun systeri :)- Ap.
Mun muistoissa vanhemmat ei todellakaan ole olleet maistissa hauskempia. Arvaamattomia ja epämiellyttäviä on oikeampi sanavalinta. Mutta hyvä että teillä kaikki meni hyvin!
- juopon poika
Mun äiti joi joi ja joi. Ja juo vieläkin. siitä on jo 27 vuotta kun alkoi juomaan. se ei koskaan lopu jos siihen ei heti puutu. Meni työ ja kaikki juomisen takia. Voi käydä sun äitilles kanssa jos et lyö nyrkkiä pöytään ja ota asiaa kunnolla esille.
- Ap.
Miten siihen puutut...? Tähän otan ideoita vastaan. Olen sanonut, että mielestäni hän juo ajoittain liikaa ja liian usein ja että juomisen salailu on huolestuttavaa. Hän on kanssani samaa mieltä. Olen tarjonnut apua, ei halua. Ja jatkaa samaa rallia...
- ei mahda mitään
Ap. kirjoitti:
Miten siihen puutut...? Tähän otan ideoita vastaan. Olen sanonut, että mielestäni hän juo ajoittain liikaa ja liian usein ja että juomisen salailu on huolestuttavaa. Hän on kanssani samaa mieltä. Olen tarjonnut apua, ei halua. Ja jatkaa samaa rallia...
"Miten siihen puutut...?"
Käytännössä et mitenkään. Voit ottaa asian puheeksi, mutta sillä ei todennäköisesti ole minkäänlaista merkitystä.
- juopon poika
Vie se jollekkin lääkärille joka kertoo että mitä jatkuva juominen aiheuttaa. Kyllä voi juoda jos se on sellasta sosiaalista juomista ja ei juo joka päivä. Netistäkin löytyy tarinoita miten käy jos alkaa juomaan joka päivä. Perhe hajoaa ja ystävät kaikkoaa. Sun pitää puhuu vaan niin paljon sille et se alkaa kuuntelee.
- Viinakortit takaisin
Sinulla ei ole alkoholistiomaista, sen kyllä huomaa.
Miten viet muka aikuisen jollekin lääkärille kuuntelemaan maailmanlopun ennustuksia?
Ajatuskin on naurettava.
Ei mikään tauti parane puhumalla, koeta vaikka puhua ystäväsi yskä pois.
Kyllä alkoholismi on monen tekijän summa ja siitä ei parane.
Ainoa keino on täydellinen raittius.
Mutta on turhaa uumoilla toista alkoholistiksi, jos hän käyttää alkoholia. Täysraittiin ja alkoholistin välissä on pitkä matka.
Sanotaan, että tuli on hyvä renki mutta huono isäntä.
Muunnellen voisi sanoa, että viina on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Niin kauan kun ihminen käyttää alkoholia, hän on niskan päällä, mutta kun alkoholi alkaa käyttää ihmistä, ollaan pulassa.
- alkoholistin lapsi
Ensimmäiseksi lähdetään siitä että äitisi on alkoholisti. Piilojuominen on _aina_ juopon merkki.
Meillä on äitini kanssa ihan sama tilanne.
" Uskallanko ikinä jättää lastani sinne hoitoon?"
HERRANJUMALA, ET !!!!!!
Meilläkin on ihan sama ikävä tilanne, emme voi antaa lastamme hoitoon minun vanhemmilleni, koska juoppoihin ei yksinkertaisesti voi luottaa. voi olla että ovat selvinpäin, voi olla että juovatkin itsensä tunnissa pöydän alle.
Ei tuollaiseen seuraan voi lasta jättää.- Selvennä
Mitä on piilojuominen? Jos mamma ei halua tarjota sinulle huikkaa, panee hän pullon kaappiin. Sinä etsit sen esille ja huudat, että mamma on piilojuomari. Jos mamma sanoo: "kaada itselles vaan", niin kaikki on taas ok? Ei ollutkaan piilo...
Vai mistä tiedät?
- JK
VAI NIIN
- niin se menee
Mun äiti joi salaa kans joskus kun olin lapsi ja sit se alko lisääntymään ja nyt on juonut jo 26 vuotta. Siitä tuli alkoholisti.
- Mutsimamma
Relax, beibe
- hgyklbhfääää
Meillä iskä on puoliksi raitistunut alkoholisti, juo joskus, pysyy juominen jotenkin lapasessa. Äiti on aloittanut juomisen jokunen vuosi sitten tosissaan. Molemmat ovat kaappijuoppoja. Heidän mielestään alkoholiongelmaa ei ole. Meillä on vauva emmekä ole viemässä sitä vanhemmilleni hoitoon, en luota kaappijuoppoihin. Vanhempani, etenkin äiti, juo salaa useampana päivänä viikossa.
Alkoholistia ei voi auttaa mitenkään vaikka haluaisikin. Alkoholistin on itse haettava apua, tukena voi olla. - fkfful
No voithan sä asiasta puhua hänen kanssaa, ja esittää oman huolesi, mutta liian paljon sun ei pidä nokkaas asiaan työntää jos hän ei sitä halua.
- Sisältöä tyhjyyteen
Pitäisikö äidin / äidille keksiä muuta tekemistä, puuhaa, ajankulua ... Hän täyttää nyt juomalla sitä tyhjiötä, jonka maailmalle hurahtanut perhe on jättänyt. Jos omaa elämää ei ole ollut perheen ruuhkavuosina, ei hän sitä osaa tai pysty itse mistään tempaisemaan.
- mek
Älä puutu vanhempien asioihin ja anna elää niinkuin haluavat se venhempien alkoholin käytö ei kuulu sinulle ja eivät vanhemapsi sinunkaan elämään puutu että silleen.
- Tyhjä ajatus
Jos lähimmille mahdollisille ihmisille elämässä "ei kuulu" välittäminen ja puuttuminen, niin kenelle se kuuluu?
- Elämän laki
Tyhjä ajatus kirjoitti:
Jos lähimmille mahdollisille ihmisille elämässä "ei kuulu" välittäminen ja puuttuminen, niin kenelle se kuuluu?
Välittäminen toki kuuluu läheisille, mutta heitä on turha syyllistää silloin kun mikään ei auta.
Alkoholistia voi auttaa ensisijaisesti vain hän itse - hakemalla apua ja myöntämällä ongelmansa. - Hiiteen kaikki lait
Elämän laki kirjoitti:
Välittäminen toki kuuluu läheisille, mutta heitä on turha syyllistää silloin kun mikään ei auta.
Alkoholistia voi auttaa ensisijaisesti vain hän itse - hakemalla apua ja myöntämällä ongelmansa.Missä se syyllistys on? Välittäminen on myös auttamista huomaamaan asiain kaikki puolet ja myös kaikki maailman muut mahdollisuudet mennä, tehdä ja kuluttaa aikaa paremmin.
Auttamista on välittäminen ja rinnalla kulkeminen kaikissa toisen ihmisen ongelmissa ja pulmissa. Joillekin se tarkoittaa, että älä puutu siihen, mikä on liian vaikeaa, hankalaa ja ahdistavaa.
- :))
Salaa juominen on alkoholisoitumisen esiaste, olen pahoillani. Tiedän, koska asia on minulle omasta perheestä tuttu. Niin kauan kun ette käsittele ongelmaa, häneen ei kannata luottaa. Jos hän sanoo, että ongelmaa ei ole, ei kannata uskoa. Asian kieltäminen on hänelle defenssimekanismi, sillä niin kauan kun ongelmasta ei puhuta, sitä ei ole, mutta kun asia pitäisi kohdata, muuttuu ongelma todelliseksi.
Itse en haluaisi antaa lastani tällaisista ongelmista kärsivän hoitoon - korkeintaan ehkä muutamaksi tunniksi ja niin, että paikalla olisi muitakin esim. aviomies.
Täällä sanotaan, että asiaan ei kannata puuttua ja että ei voi tehdä mitään. Olen eri mieltä. Ketään ei voi pakottaa olemaan juomatta, mutta asia täytyy ottaa puheeksi, hänen tulee myöntää ongelma ja asiasta kannattaa keskustella useamman perheenjäsenen/läheisen kesken. Hoidon saaminen alkoholiongelmaan ei ole vaikeaa, vaikka aloite hoitoon lähtemiseen tuntuisi vaikealta.
Alkoholismista voi parantua, vaikka ongelma olisi jatkunut monta vuotta. Itse katselin vanhempani juomista useita vuosia ja koitin kannustaa häntä hoitoon. Pari kuukautta sitten hän viimein otti neuvoistani ja tuestani vaarin, ja pyysi päästä hoitoon. On saanut apua ja terapiaa, tukea ja kannustusta, kiitos siitä Suomen terveydenhoidolle! Sitkeydellä asia ratkaistaan, ja tärkeää on, ettet murehdi ongelmaa yksin!
Tsemppiä:)- Kaappisjuoppo
Olen elänyt kaappijuopon kanssa 50 v. Tietenkin aluksi oli paljonkin eripuraa ja suuttumusta, kun mies oli humalassa, mutta kielsi tiölansa ehdottomasti. Hän oli sitä mieltä, että en voinut TODISTAA mitään, koska pulloa ei ole.
Oli käsittämätöntä, että minun olisi pitänyt todistaa miehelleni, että hän on juonut, jpten lakkasin puhumasta kokonaan asiasta.
Minulla oli pienet lapset, asunnosta velkaa, taloudellinen tilanne sellainen, että mitään mahdollisuutta yksinhuoltajuuteen ei ollut, sillä tokihan tiesin, että jos mies lähtee, häneltä ei tule pennipyöreää tukea, määräisi oikeus sitten mitä summia tahansa.
Nyt sain häneltä edes jotain väkisin kiskotuksi perheen elättämiseen.
Sittemmin en voinut heittää häntä pihalle, koska tiesin, että lapseni näkisivät hänet hyvin nopeasti torilla juopporingissä ja asunnottomana, sillä hänen rahankäyttönsä olisi siihen hänet vienyt muutamassa kuukaudessa. Lapset pelkäsivät sitä, ja yrittivät auttaa kaikin keinoin, että isä olisi pysynyt kohtuudessa. Työpaikalla häntä siedettiin, koska viina ei vienyt työkokemusta ja taitoja. Häntä ei koskaan potkittu työstä.
Nyt eläkkeellä Minun on turhaa enää miettiäkään eroa, sillä olen jo niin tottunut. Hän ei ole väkivaltainen, mutta höpöttää samoja asioita, unohtaa edellisen illan tapahtumat, käy puolen tunnin välein ottamassa huikan tyynyn alla olevasta pullostaan, jonka hän on onnistunut salaamaan minulta jo monta vuotta. Nukumme eri huoneissa ja hän petaa kiireesti vuoteensa joka aamu.
Aikaisemmin hänen pullopiilonsa olivat ulkokuistilla ja kivijalassa, ja se aiheutti varsinkin talvella hankaluuksia.
Hänen humalaansa ja hyvänolon tunnettaan lisää suuresti se, että pystyy juomaan minulta salaa. Hän tuntee ylemmyyttä, koska on niin ovela, etten ole löytänyt hänen kätköjään. Jos hän vielä huomaa, että olen vihainen, hänen mielihyvänsä vain lisääntyy ja hän ihmettelee mitä minä nyt mökötän.
Elämämme on nyt monen tabun täyttämää. Sanaa "viina" ei talossa ääneen lausuta, sillä mehän emme edes muista ,mitä sellainen on. Joka päivä tai vähintään joka toinen, ostetaan kuitenkin mäyris, jonka juomista ei katsota alkoholin latkimiseksi, vaan janon sammuttamiseksi. Lasi olutta on kaiken aikaa sohvapöydällä tv:n seuraksi. Ja sitten pikku pyrähdyksiä makuuhuoneeseen välillä.
Keskusteluihin kyllä tulee aina mukaan "känni" mihin tahansa asiaan.
Kun tapaamme tuttuja, mies jälkikäteen kertoo, että toi oli viimeksi kännissä, tai kun olemme olleet jossakin tilaisuudessa, hän sanoo, että pani merkille, ettei siellä ollut yhtään kännisiä osanottajia.
Tai kun seuraa tv:n puheohjelmia, sanoo, että kunhan kamerat suljetaan, noi hyökkää kapakkaan ottamaan kunnon kännit.
Päätin 30 v. sitten, että tämä ei ole minun ongelmani, enkä mene siihen enää mukaan sanallakaan. Niinpä tämä pullojen piilotusleikki on ihan hänen omansa, peräisin jostakin teini-iästä, kun äidiltä piti pullot piilottaa.
Äitiä on niin kiva sahata silmään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk903777Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921969Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871793- 1441652
- 1621483
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur981463Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671412Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001334- 861297