Parisuhde 2-suuntaisesti häiriintyneen kanssa ?

e358t

Olen rakastunut naiseen, joka äsketttäin kertoi, että hänellä on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Onko täällä kokemuksia siitä millaista suhde on siinä ja voiko se suhde toimia ja kestää tuosta sairaudesta huolimatta.

61

5008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adfsyho

      Riippuu paljon tapauksesta. Toisilla vaikeampi tauti kuin toisilla. Ja onko potilas sitoutunut hoitamaan sairauttaan ym ym.

      Nyrkkisääntö on, että bipon kanssa suhteeseen alkava ottaa aina huomattavan riskin. Joidenkin kanssa elinikäinen suhdekin voi onnistua, mutta paljon ymmärrystä ja pitkää pinnaa se vaatii. Ja vahvan psyyken siltä toiselta osapuolelta.

      Joidenkin bipojen kanssa minkäänlainen normaali suhde on täysin mahdoton ja he ajavat kumppaninkin hulluuteen. Sinun pitää nyt ottaa selville, että millainen ihminen tämä rakkautesi kohde on ja sinun pitää myös tutkistella itseäsi rehellisesti. Miten vahva itse olet henkisesti ja kuinka avarakatseinen. Et saa olla altis "myrkytykselle" , jonka henkisesti sairas puoliso voi mielellesi aiheuttaa. Vaikeuksia tulee joka tapauksessa olemaan enemmän tai vähemmän. Sen voin luvata, sillä yksikään kaksisuuntainen ei ole oireettomana koko loppuelämäänsä, jos hengissä pysyy muutamankaan kymmenen vuotta. Ja kaksisuuntainen periytyy melko voimakkaasti. Huomionarvoinen seikka silloin, jos jälkikasvua aletaan suunnittelemaan.

    • leejuska
    • adfsyho jo vastasikin sinulle todella hyvin. Omat kokemukseni ovat olleet suoranaista helvettiä sen jälkeen kun bipo-puolisoni meni kunnon maniaan. Mutta olihan hänellä bipo jo kauan, ja elimme sen taudin kanssa pitkään hyvää elämää.

      Se bipotaudin kamaluuden kieltämnen on mielestäni kaiken pahan alku ja juuri puolisolle. On niin helppo mennä mukaan siihen harhaiseen satumaailmaan ja kuvitella, että kaikki on hyvin eikä mitään vaaraa ole.

      Mä luulen, että todella psyykkisesti vahvat ihmiset pärjää bipon kanssa. Kun ei vain mene mukaan mihinkään hulluihin ideoihin ja uskoo omaan järkeensä vankkumattomasti joka tilanteessa, niin kaipa sitä pärjää. Kaikkein tärkeintä mielestäni on, että ei koskaan sitoudu bipon kanssa taloudellisesti mihinkään suurempaan projektiin, jolla on pienen pienikin mahdollisuus mennä metsään.

      Jos sinulla on rautainen itsetunto, olet henkisesti vahva ja pidät oman taloutesi vain omissa käsissäsi, niin saatatpa pärjätä bipopuolison kanssa ilman että vaarannat oman hyvinvointisi. Bipon kanssa elämä on parhaimmillaan erittäin intensiivistä ja rikastakin, mutta ne bipon vaarat vaanii heikkoja ja liian hyväuskoisia.

    • adfsyho

      Olen samaa mieltä taika1965:n kanssa. Itse, vielä noin vuoden päästä suhteen kariutumisesta teen surutyötä ja käyn lukemassa tämän palstan viestejä. Aluksi olin bipo-exälleni vihainen ja katkera. Nykyään kuitenkin olen vihainen enää hänen sairaudelleen ja sille, että itse olin niin hyväuskoinen että menin suinpäin rakastumaan tähän naiseen ja kieltäydyin näkemästä mitään varoitusmerkkejä.

      No. Ehkä kaikilla elämänkokemuksilla, ikävilläkin, on tarkoituksensa. Täysin varmasti tulen jatkossa olemaan entistäkin varovaisempi ihmissuhteita solmiessani. Mitään perhettä en luultavasti koskaan tule perustamaan, mutta näin onkin kaikkein paras: elää vain itselleen ja tekee mitä huvittaa. Vaginaa voisi kyllä saada useamminkin, mutta pitää tyytyä masturbointiin aina välilä. Se on kuitenkin aika vähäinen hinta huolettomasta elämästä.

    • e358t

      Kiitos vastaajille, olen päättänyt jatkaa suhdetta ja uskoa yhteiseen tulevaisuuteen. Olemme tästä nyt paljon keskustelleet ja keskusteluyhteys on hyvä. Hoitoon hän on sitoutunut ja lapsia emme eräästä syystä voi edes saada. Myöskään yhteen muuttaminen ei ole suunnitelmissa, vaan molemmat pitävät omat asuntonsa. Asumme aika lähekkäin niin se ei ole ongelma. Järjen toki pidän mukana myös.
      Hyvää kesää teille kaikille !

      • Josjonnekinjoskus

        Tuota....

        Sairaus ei aina ole niin rankka, kuin palstoilta kuvan saa.

        Toivotan onnea teille! Sait helmen!

        Hyvää kesää teille!


    • werty7u8i

      No ei se aina ole, mutta usein kyllä. Ja vai vielä helmen.. Mistä sä sen tiedät? Ei kaksisuuntainen kenestäkään helmeä tee.

      • tinsku.....,,,,

        Juu,ei tee helmeä,ei!Mielummin käyttäisin sanaa painava kivi,on se minkä saat...lopulta se siltä tuntuu:En halua olla ilkeä,vaan olen naimisissa bibon kanssa,ei ole helppoa se!


      • Helmi-bipo
        tinsku.....,,,, kirjoitti:

        Juu,ei tee helmeä,ei!Mielummin käyttäisin sanaa painava kivi,on se minkä saat...lopulta se siltä tuntuu:En halua olla ilkeä,vaan olen naimisissa bibon kanssa,ei ole helppoa se!

        Mihin paratiisiin ihmiset luulee tulleensa?


    • pipopää

      noo,vaikea se on elää diapetestakin sairastavan ihmisen kanssa jos se ei hoida itseään itse,pida huolta itsestään jne..ihan samanlaiset tunteet meillä kaksisuuntaisillakin on,joksikin toisinaan liian suurelliset ja dramaattiset,itse olen ainakin sujut oman sairauteni kanssa..ja niin,pitäähän ihmisen olla sairauksista huolimatta muutenkin sinut itsensä kanssa jne että voi rakastaa ja jakaa oma elämänsä toisen kanssa.ps.vaikea erottaa mielen sairauksia perusluonteesta,eli mikä on sairautta ja mikä vaan ihmisen luonnetta..

    • Felikki

      Voi elää ja hyvin laadukasta elämää voikin. Kotona on ruuat laitettu, pyykit pesty ja oikein lääkitty bipo on hyvä elämänkumppani.
      Luulenpa, että on olemassa hankalia nilkkejä kumppaneiksi eikä heillä ole diagnoosia. Ei parisuhteen laatu ole diagnooseista kiinni, vaan siitä että sairaudet hoidetaan ja tuetaan toisia.

    • ysi plus yksi

      Mulla oli kans 1,5 vuotta kestävä suhde bipolaarisen naisen kanssa ja siitä suhteesta viimeiset 1,49 vuotta oli täyttä h****ttiä!! En suosittele kenellekkään täysijärkiselle semmoista suhdetta! Vielä en oo päässyt tunteistani eroon, mutta siitä hullusta onneks jo pääsin! Nyt vaan kohti parempaa tulevaisuutta, tietäen mimmoseen ihmistyyppiin en halua enää ihastua....

    • Tyhjät tunteet

      Ex on nykyään avoimesti maksullinen eli myy itseään netissäkin.
      Pääsinpähän lopultakin kaikista turhista kuvitelmistani eroon.
      Että tällaista. Helpotus tavallaan vaikka toisenlaisen kohtalon olisi hänkin ansainnut.

    • välilläköväliäkö

      Se on bipojen keskuudessa yleistä tuo seksin myyminen!

      • !!!!!

        Sinuna lähtisin ja kovaa.Tähän elämään bipon kanssa ei kannata ryhtyä.
        Tosiaan ensin luulee löytävänsa"helmen"mutta kyllä luulot ajan mittaan häviää.
        Kaikki menee hänen olojensa mukaan.
        Hän voi tehdä ja sanoa mitä haluaa,kun vauhtia päällä.
        Se kun hiipuu..mennään hiljaa..ja tosi hiljaa..
        Aito empatia,sitä hänellä ei ole edes omia läheisiä kohtaan.
        Seksi,joka aika tärkeä parisuhteessa,sekin mennään hänen olojensa mukaan.
        Eli lopulta lääkkeet vie kyvyn kokonaan.
        Itsekeskeisiä ovat.Ja velkaa tulee!
        Onnea yritykselle.sinun tulee olla todella vahva henkisesti.
        Minulta meinaa voimat loppua,vaikka olen mielestäni tosi vahva ihminen.


      • Samaa mieltä
        !!!!! kirjoitti:

        Sinuna lähtisin ja kovaa.Tähän elämään bipon kanssa ei kannata ryhtyä.
        Tosiaan ensin luulee löytävänsa"helmen"mutta kyllä luulot ajan mittaan häviää.
        Kaikki menee hänen olojensa mukaan.
        Hän voi tehdä ja sanoa mitä haluaa,kun vauhtia päällä.
        Se kun hiipuu..mennään hiljaa..ja tosi hiljaa..
        Aito empatia,sitä hänellä ei ole edes omia läheisiä kohtaan.
        Seksi,joka aika tärkeä parisuhteessa,sekin mennään hänen olojensa mukaan.
        Eli lopulta lääkkeet vie kyvyn kokonaan.
        Itsekeskeisiä ovat.Ja velkaa tulee!
        Onnea yritykselle.sinun tulee olla todella vahva henkisesti.
        Minulta meinaa voimat loppua,vaikka olen mielestäni tosi vahva ihminen.

        Samaa mieltä, exäni naisystävä oli bibo, joka ei myöntänyt olevansa sairas. Hän onneksi selvisi suhteesta vähäisin vaurioin. Hän on avautunut asiasta kerran ja en toivo kenellekään sellaista elämää, joten mieti vielä mitä teet, edellinen puheenvuoro kuvaa asiaa todella hyvin.


      • Bibon vaimo
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Samaa mieltä, exäni naisystävä oli bibo, joka ei myöntänyt olevansa sairas. Hän onneksi selvisi suhteesta vähäisin vaurioin. Hän on avautunut asiasta kerran ja en toivo kenellekään sellaista elämää, joten mieti vielä mitä teet, edellinen puheenvuoro kuvaa asiaa todella hyvin.

        Minunkin on nyt pakko purkaa vähän itseäni tänne.Mun mies on 2-tyypin bibo,mutta välillä mietin onko hänen luonteensa vain sellainen,ei kunnioita muita,varsinkin naiset ovat hänelle kakkosluokan kansalaisia.Päästää suustaan mitä sattuu ja syyllistää.Hän itse saa osoittaa erittäin voimallisesti negatiiviset tunteensa,huutamalla ja riehumalla,mutta kukaan muu perheessä ei,siihen hän heti puuttuu.Perheessä on kuitenkin 2 pikkulasta ja teini,joten tunteenpurkauksia on,mutta niitä ei saisi osoittaa.Kun riitelemme,hän kantaa siitä päiväkausia kaunaa,syyllistää.Ottaa suuresti päähän hänen tekopyhyytensä,eilen kun lapset itkivät ja olin hieman ärtynyt,en huutanut,niin hän sanoi,että "sääli lapsia kun itkevät".Itse hän on monesti sanonut,kun lapset ovat itkeneet,että "nuo pitäisi heittää seinään" tai "painukaa v.....n täältä".Yksi päivä suuttui jostain ja haukkui lapsia idiooteiksi ja pask....si! Sanoin, että et puhu lapsille noin,niin hän sanoi ilkeällä äänellä,että "mähän puhun just mitä haluan".Tytärpuolelleni,tälle teinille on usein tosi ilkeä,puolustan kyllä häntä,mieheni selvästi purkaa kiukkuaan häneen,teki sitä varmasti vuosia ennen tuloani.Tuo kaksinaamaisuus ja tekopyhyys on TODELLA ärsyttävää!!


    • sairaus oma valinta

      Mikset lähde suhteesta

      • Bibon vaimo

        Kai vielä odotan, että mies muuttuisi,diagnoosi olisi väärä.Osaa kuitenkin olla ihanakin.Mutta tosiaan todella räjähdysherkkä.Tiedän,ettei kannattaisi jäädä.


    • BipoBään ex

      Bipon vaimo, kuulosta niin tutulta. :( Kannattaa lähteä ennen ku oot ihan rikki tollasen ihmisen kanssa. Voimia!

      • Bibon vaimo

        Kiitos! Ei ole vaan niin helppoa,kun olen niin helposti syyllistettävä ihminen,syyllistettäisiin (mies),että pilaan lasten elämän ja vien heiltä isän.Mietin usein riidellessämme, että vika on minussa,vaikka niin ei olisi.Riitely hänen kanssaan on henkisesti todella raastavaa.Muuttua miehen tosiaan pitäisi,sitä odotan..Kuitenkin välitän miehestä.


      • tekojaeitunteita
        Bibon vaimo kirjoitti:

        Kiitos! Ei ole vaan niin helppoa,kun olen niin helposti syyllistettävä ihminen,syyllistettäisiin (mies),että pilaan lasten elämän ja vien heiltä isän.Mietin usein riidellessämme, että vika on minussa,vaikka niin ei olisi.Riitely hänen kanssaan on henkisesti todella raastavaa.Muuttua miehen tosiaan pitäisi,sitä odotan..Kuitenkin välitän miehestä.

        Ei muutu ei! Etkö vähemmällä tajua


      • !!!!!!!!!!!!!
        Bibon vaimo kirjoitti:

        Kiitos! Ei ole vaan niin helppoa,kun olen niin helposti syyllistettävä ihminen,syyllistettäisiin (mies),että pilaan lasten elämän ja vien heiltä isän.Mietin usein riidellessämme, että vika on minussa,vaikka niin ei olisi.Riitely hänen kanssaan on henkisesti todella raastavaa.Muuttua miehen tosiaan pitäisi,sitä odotan..Kuitenkin välitän miehestä.

        Bipot osaa sen syyllistämisen harvinaisen hyvin.Saa todella välillä mietimään,olenko minä se hullu miellä.
        Hän on kaikessa oikeassa ja hänen tarpeet menee kaikkien edelle.
        On todella väliinpitämätön meitä muita kohtaan.
        Mutta hallitsee kuitenkin kaikkea pelkällä olemuksellaan.
        Tekee ihmeellisiä ostoksia selän takana,ja se hänen mielestään on ihan ok.
        Muut ei kyllä tarvitse mitään.
        Pois lähtisin,vaan onhan tuo ihminen sellaisia mukavan kokoisia valkoja saanut aikaan,että niiden kanssa taidan naimisissa vaan olla,vaikka oma jaksaminen on todella hankalaa.
        Ja vielä hänen mielestään me elämme ihan normaalia elämää.
        Minä elän ihan yksin lasten kanssa,hän vaan voi olla.Miettiä saa mitä hänelle millonkoin voi sanoa.
        Täysin mustavalkoinen mies.Ja puhuminen...on kuulema ihan turhaa.Ei siis osaa keskustella yhtään mistään asioista.


    • bibo

      Sairastan itse biboa tyyppi 2,koskaan en ole ollut manioissa yms. Kaksi vakavaa masennusta olen sairastanut. Olen naimisissa ja parisuhteessani menee hyvin. Tätä sairautta on niin monenlaista ja monimuotoista. Mutta sanon siltikin että parisuhde voi onnistua. Vaatii puolisolta paljon sitoutumista toiseen ja ymmärtää sairautta. Usein tälläisillä palstoilla lyödään leima otsaan heti ensi käsittelyssä ja haukutaan pystyyn kuinka hullu on. HUOM tämä on sairaus,se itse ihminen ei ole sellainen mitä se sairaus aiheuttaa. Esim minun sairauteni on ympäristötekijöiden aiheuttama,alttius aivoissa siihen on ollut,suvussani tätä sairautta ei ole diagnisoitu kellään. Vaatii biboa sairastavalta täyttä sitoutumista sairauden hoitoon että on tässä kunnossa kuin minä,turvallinen tukeva perhe,hyvä ymmärtävä parisuhde,säännöllisyys elämässä ja arjessa,alkoholittomuus,liikunta ja unet. Mulla on nämä ja elän hyvässä suhteessa mieheni kanssa ja hän sanoo että ei voisi parempaa vaimoa saada kuin minut. Olen ollut kaksi vuotta lähes oireeton,urheilen paljon ja tällähetkellä käytössäkään ei ole kuin yksi lääke ja se on riittänyt hyvin. Lääkärit on sanoneet että iän myötä sairaus tasapainottuu ja paljon on myös ulkoisilla tekijöillä merkitystä kuten se että välttää stressiä. Alkoholista bibon kannattaa pysyä erossa ja sitoutua siihen 100% ettei käytä,itse olen huomannut että se on paras päätös elämässäni kun en käytä. Mun mies on hyvin tietoinen mitä mun elämässä on tapahtunut,heti suhteen alussa ite kerroin että sairastan kyseistä sairautta ja onko hän valmis olemaan mun kanssa jos vaikka sairastuisin ja joudun sairaalaan.Hän otti riskin siinä kohdalla ja on sanonut ettei voisi onnellisempi olla kuin minun kanssa,tiedotaa kyllä sen että voin vaikka sairastua. Vaatii todellista ymmärrystä sellaisen kumppanin kanssa olemiseen joka sairastaa tätä sairautta,sitoutumista,mutta tämä on edelleenkin sairaus jolle itse sairastunut ei itse voi mitään,ei sairastunut oikeasti halua olla hankala,pilata toisen elämää tms..

    • ulla8

      Elämä on helpompaa yksin kuin kumppanin kanssa jolla tämä sairaus. Aikani yritin mutta annoin periksi ja erosin. Parempi näin.

    • mimmu733

      Hei,

      Palasin jälleen lukemaan näitä palstoja kun pojallemme nyt on alustavasti todettu bipolääri mielenhäiriö. Elämä tämän sairauden kanssa ei ole aina helppoa mutta olen sitä mieltä että voi olla todellakin hyvää. Olemme olleet 16 vuotta yhdessä mieheni kanssa, joka siis sirastaa bipolääristä. Maniajoksoja ja depressiota on ollut vuosien varrella, mutta herkempää ja rakastavampaa ihmistä en voisi toivoa. Eli ei kaikki ole luonteeltaan samanlaisia. Mieheni on kykenyt työskentelemään normaalisti koko ajan ja pärjännytkin hyvin, tällä hetkellä yrityksen TJ:nä.

      Alkoholi ei sovi hänellekään, mutta hän sen sisäistänyt aikoja sitten ja juomisemme ovatkin nykyään muutama olut kesämökillä saunan jälkeen.

      Tasapainoinen ja stressitön elämä ja säännölliset työajat muuttivat tilanteen muutamia vuosia sitten. muutimme myös ruokavaliota hiilarit pois, jo ennen tätä buumia ja mieliala on pysynyt hyvänä. On muuten parantanut minukin mielialaa ja jaksamista näin syksyllä.

      Kun huuomasimme teinipojallamme nyt samoja oireita haimme heti apua, ja täytyy sanoa vaikka onkin nyt rankkaa katsoa että tauti on periytynyt niin tiedän että se ei ole este hyvälle elämälle. Haluisin kannustaa sinua eteenpäin. helpppoa ei aina tule olemaan- mutta onko yhteiselämä kenekään kanssa helppoa ?

      • Tahtoo tietää!

        TJ:n elämä tasapainoista..?? Minkään alan TJ tuskin elää tasapainoista stressitöntä arkea, vaikka ei bipo oliskaan.. Epäuskottava tarina tämä hieman on. Mutta toivon että kuiteskin totta.
        Minkälaiset oireet sitten ovat teillä? Miten huomasit poikanne oirehtivan?


    • Bibon vaimo

      Tuo on niin tuttua, että elän yksin lasten kanssa,minäkin olen yksinhuoltaja,(2 pientä lasta) vaikka mies saman katon alla asuukin. Kerran uupuneena,kun lapsi vauvana valvotti,kysyin mieheltä miksei hän auta, mies sanoi: "Mene h...a töihin!" Joskus, kun jompikumpi lapsista on loukannut jotenkin itsensä, jota tietenkin aina välillä sattuu, mies on sanonut minulle: Mikset katso perään? Vaikka on itse ollut lapsesta saman matkan päässä! Tuota syyllistämistä ja kyttäämistä hän harrastaa. Ei häntä kiinnosta minun asiani, sanoo monesti, että tuon oon kuullut monta kertaa ennenkin, en jaksa vastata. On välinpitämätön, usein ja ylimielinen. Ei kunnioita, varsinkaan naisia.Lapsille hän on joko yli-ampuvasti hassutteleva isä tai raivopää joka huutaa ja paiskoo ovia ja käskeen kaikkien lähteä vi....n. On puhunut lasten kuullen jopa perhesurmista, on viiitannut niihin, että sellaista on tapahtunut, että häntä ei kannata ärsyttää. Kun olen noista puheista maininnut, hän sanoo vain, että sanat ovat sanoja, teot tekoja. Enpä minäkään hirveästi jaksa hänen muuttumiseensa uskoa. Joskus ajattelen, että pärjäisikö joku muu hänen kanssaan, koska hän on saanut minut uskomaan, että minä hänet ärsytän aina siihen pisteeseen. Mutta siihen ei monesti tarvita kovin paljoa.

      • lähdejanopeasti

        Sori nyt vaan Bipon vaimo, mutta jos miehesi on tuollainen, niin eikö sinulla ole velvollisuus suoraan sanottua pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä hyvin nopeasti? Tai heittää ukko pihalle. Meinaatko odottaa siihen saakka kunnes miehesi toteuttaa uhkauksensa perhesurmasta? Tajuatko ollenkaan, että SINULLA on velvollisuus lähteä nyt ja pelastaa lapsesi ja itsesi? Kuulostaa kyllä siltä, että miehelläsi on muitakin ongelmia kuin pelkkä bipo. Itse olisin tuon lauseen jälkeen lähtenyt samantien. Älä tee sitä virhettä, että katselet moista sontakasaa. Anteeksi että kirjoitan liian suoraan ja ehkä veemäisesti, mutta nyt on aika tehdä jotain. Miehesi kuulostaa lähinnä narsistilta. Että mua pistää ärsyttämään kun naiset ei pysty lähtemään huonosta suhteesta. Tee nyt hyvä ihminen jotain, kun miehesi on uhkaillut perhesurmalla.


      • Bibon vaimo
        lähdejanopeasti kirjoitti:

        Sori nyt vaan Bipon vaimo, mutta jos miehesi on tuollainen, niin eikö sinulla ole velvollisuus suoraan sanottua pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä hyvin nopeasti? Tai heittää ukko pihalle. Meinaatko odottaa siihen saakka kunnes miehesi toteuttaa uhkauksensa perhesurmasta? Tajuatko ollenkaan, että SINULLA on velvollisuus lähteä nyt ja pelastaa lapsesi ja itsesi? Kuulostaa kyllä siltä, että miehelläsi on muitakin ongelmia kuin pelkkä bipo. Itse olisin tuon lauseen jälkeen lähtenyt samantien. Älä tee sitä virhettä, että katselet moista sontakasaa. Anteeksi että kirjoitan liian suoraan ja ehkä veemäisesti, mutta nyt on aika tehdä jotain. Miehesi kuulostaa lähinnä narsistilta. Että mua pistää ärsyttämään kun naiset ei pysty lähtemään huonosta suhteesta. Tee nyt hyvä ihminen jotain, kun miehesi on uhkaillut perhesurmalla.

        Olen kyllä katselemassa kämppää. Monesti olen meinannut lähteä. On häntä muutkin narsistiksi sanoneet. Ehkä hänen kanssaan pärjää sellainen ihminen, joka on koko ajan hiljaa eikä koskaan halua puhua asioista, eikä haasta pienintäkään riitaa. Minä en ole tuollainen ihminen, joten riitelemme usein. Olen kauan haaveillut tuosta omasta kämpästä minulle ja lapsille, missä saa olla rauhassa.


      • lähdejanopeasti
        Bibon vaimo kirjoitti:

        Olen kyllä katselemassa kämppää. Monesti olen meinannut lähteä. On häntä muutkin narsistiksi sanoneet. Ehkä hänen kanssaan pärjää sellainen ihminen, joka on koko ajan hiljaa eikä koskaan halua puhua asioista, eikä haasta pienintäkään riitaa. Minä en ole tuollainen ihminen, joten riitelemme usein. Olen kauan haaveillut tuosta omasta kämpästä minulle ja lapsille, missä saa olla rauhassa.

        Jos miehesi on tosiaan tuollainen mitä olet kuvaillut niin hänen kanssaan ei sovi minkäänlainen nainen. Ehkä samanlainen kuspää kuin itsekin on. Vika ei ole sinussa. Et ole mitenkään vääränlainen. Tee haaveistasi totta. Älä pilaa omaa ja lastesi elämää tuollaisen miehen vuoksi. Lastesi hyvinvointi ja normaaliksi kasvaminen on tärkeintä.


      • Bibon vaimo
        lähdejanopeasti kirjoitti:

        Jos miehesi on tosiaan tuollainen mitä olet kuvaillut niin hänen kanssaan ei sovi minkäänlainen nainen. Ehkä samanlainen kuspää kuin itsekin on. Vika ei ole sinussa. Et ole mitenkään vääränlainen. Tee haaveistasi totta. Älä pilaa omaa ja lastesi elämää tuollaisen miehen vuoksi. Lastesi hyvinvointi ja normaaliksi kasvaminen on tärkeintä.

        Joo, on se ahdistavaa elää ilmapiirissä, jossa toinen kyttää ja nostaa pienimmätkin virheet tapetille. Mies osaa kyllä taitavasti kääntää raivostumisensa aina muiden syyksi. Ja kun olen tosi herkkä syyllistymään. Kiitos kannustuksesta!


    • Kivistonka

      Itse 1-tyypin bipo ja jo päässyt niin hyvään vaiheeseen, että en halua aloittaa enään suhdetta kenenkään kanssa, kun tiedän, ettei siitä mitään tuu. Aika hankala oon ollut ja mahdotonkin muutamassa suhteessa ja vastapuoli siitä saanut sitten kärsiä.

      Sitten myös toisin päin. Kaikki ei aina oo bipoa sairastavan syytä, vaan myös tämä sairaus vedetään mukaan myös silloin, kun suhde menee karille jostain syystä, vaikka sillä ei olis mitään tekemistä bipon kanssa.

      Yksin on ihan hyvä olla

    • vinkkikskks

      Niin miksei mutkin bipot ole vaan yksin kun ovat niin mahtavia ja neroja niin luokaa vaan taidetta ja jättäkää seurustelut terveille.

    • vinkkiä_sulle

      On se niin vaikeeta kun pitää vihata kaikkia bipoja. Mä en ainakaan oo koskaan väittäny olevani mahtava tai nero. Tikku-ukon osaan just ja just piirtää, että se siitä taiteellisuudesta. Kannattaisko joskus käyttää niitä aivoja ja ajatella, että kaikki bipot ei oo samanlaisia. Niin sanottua tervettä persoonaa ei ole edes olemassa. Kaikkien kannattaa siis olla aina vaan yksin. Ja varsinki jos ei ton vertaa ole empatiakykyä niin sitten kannattaa ainakin olla yksin. Vihaamalla ja yleistämällä ei pitkälle pötkitä. Looginen järjenkäyttö on myös sallittua. Yksi ihmisryhmä ei voi olla läpeensä paha.

    • Outoja ovat

      Minäkin yritin suhdetta bipo miehen kanssa, useamman vuoden. Ei kannata, yhtä vuoristorataa. ylös ja alas, ylös ja vielä alemmas. Toivoin aina että kyllä se tästä, kun hyvinä aikona tosi ihana kumppani. No nyt sitten lopetti suhteen, kun ei tää toimi???? Tuosta vaan, ilmekkään värähtämättä. Ok, ennenkin on näin käynyt, mutta nyt en enään olekkaan käytettävissä, kun herran haluaa palata takaisin.

    • Unohda

      Ei ole olemassakaan parisuhdetta bipon kanssa. Se on täysin yhdensuuntainen suhde, sinä autat, sinä passaat, sinä kuuntelet, sinä maksat, sinä siivoot sotkut. Bipo ei välitä miltä sinusta tuntuu ja mitä sinä toivot.

    • Valeria

      Ei todellakaan kannata yleistää! Kyllä bipo-ihmisiäkin on monenluonteisia aivan kuten muitakin ihmisiä. Eikä kaikilla ole samat oireet. Lääkityskin vaikuttaa asiaan; toimiiko se vai ei.
      Aivan turhaa lokeroida ihmisiä jonkun sairauden perusteella, kyllä niitä ku..päitä riittää olipa ihmisellä mikä sairaus tahansa tai vaikkei olisi mitään (hänen mielestään!).

    • ojsanlk

      Mun mielestä on kyllä kanssa turha yleistää,biboja on niin erilaisia ja monella myös toimii lääkitys ja pystyy elämään ihan normaalia elämää,töissä käyden yms. Huom minäkin olen bibo,en ole saanut itselleni ongelmia parisuhteessa,en ole pettänyt miestäni,en ole veloissa tai maksu häiriöissä. Elän täysin normaalia avio elämää,velattomana ja onnellisesti. Sairaus muitten joukossa!

      • kalle74

        Varmasti on joo erilaisia biboja.... Mutta aina on vaarana että sattuu kohdalle sellainen hullu jonka kanssa itsekkin vietin 7 vuotta.. Ensin oltiin niin hyvää ja hän antoi kaikkensa mutta ajan myötä sitten tuli todellinen luonne ilmi...Pettämistä, valehtelua aivan kaikista mahdollisista asioista, rahan tuhlailut aivan järjettömiin asioihin yms.. Sellaisen ihmisen kanssa en halua elämääni jakaa enää ikinä! Onneksi pääsin eroon.. Ei sellaista epätietoisuutta ja pahaa kukaan järkevä ihminen halua elämäänsä...


      • P a s k a a
        kalle74 kirjoitti:

        Varmasti on joo erilaisia biboja.... Mutta aina on vaarana että sattuu kohdalle sellainen hullu jonka kanssa itsekkin vietin 7 vuotta.. Ensin oltiin niin hyvää ja hän antoi kaikkensa mutta ajan myötä sitten tuli todellinen luonne ilmi...Pettämistä, valehtelua aivan kaikista mahdollisista asioista, rahan tuhlailut aivan järjettömiin asioihin yms.. Sellaisen ihmisen kanssa en halua elämääni jakaa enää ikinä! Onneksi pääsin eroon.. Ei sellaista epätietoisuutta ja pahaa kukaan järkevä ihminen halua elämäänsä...

        Mun ja bibon suhde loppu kuin seinään, kun vaihtoi lennosta toiseen naiseen. Meidän suhde kun oli laantunut ja lattea. Eipä ollut paria päivää aikaisemmin, kun vielä niin rakasti omien sanojensa mukaan. Bibolla päähän lyöty. Nyt vaan keräilen itsetuntoani ja yritän jäsentää tapahtunutta.


    • alicia6

      Hei, olisiko ketään, joka haluaisi vaihtaa ajatuksia sähköpostitse? Olen naimisissa miehen kanssa, jolla on tod näk kaksisuuntainen mielialahäiriö. Epäily siis, mutta tarkkaa diagnoosia ei ole vielä tehty. Itse olen henkisesti ihan rikki ja väsynyt, haluaisin vaihtaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa, kun en ole muuta kautta tukea tilanteeseeni saanut. Elämä ollut vuosia hankalaa, parisuhde ihan solmussa, olen niin rikki etten pysty edes lähteä suhteesta. Välillä kun on hyviäkin päiviä, tunteita on edelleen..

      • mariam82

        Heippa,

        Olin suhteessa bibo-miehen kanssa n.2,5 vuotta. Ja meillä on myös yhteinen lapsi.Mies vei minut hulluuden partaalle, mutta onneksi sain lopulta rohkeutta jättää hänet ja olen pikkuhiljaa saamassa itseäni taas ehjäksi. Jos haluat vaihtaa kokemuksia niin sähköpostia voi laittaa: [email protected]


    • kokemusta on

      älä hyvä ihminen usko mitään mitä pipopää sinulle sanoo ovat itsekeskeisiä
      toisista piitaamattomia paskiaisia

    • Varjona Perässä.

      En tiedä onko se sitten parempaa vaihtaa 2-suuntaisesta 3- tai 4- suuntaiseen? Aina sairauksia ilmenee.

    • JKOPP

      VAI NIIN

    • tttttt1

      Kyllä bipo osaa ajaa hulluuden partaalle jatkuvalla nalkutuksella ja järjettömällä vainoharhaisuudella ja mustasukkaisuudella.! Puoliso on ihan rikki... Ikäviä ylläreitä...maksamatttomia laskuja, auton rikkomista, sivusuhteita...ja kaikkiinhan on syytön! asiat kummasti kääntyy puolison syyksi olkoon se sitten mikä vaan...

    • Naivuuden huippu

      Olen naimisissa bipon kanssa ja yhtä helvettiähän tää on ollut. En tajunnut sitä tutustuessamme vaan pistin kaiken hänen "erillaisen" taiteijija luonteensa pikkiin eikä hän sitä millään muotoon ilmoittanut eikä ottanut esille kunnes löysin hänen lääkäripaperinsa. Hänelle on todettu myös mytomania. Hänellä oli lääkitys vielä kun tutustuimme mutta hän halusi lopettaa sen kun kuulemma uskalsi vihdoinkin lopettaa kun on tuki vierellä. En tajunnut vielä silloin mistä on oikein kyse vaan sain käsityksen että lääkitys masennukseen. No nyt olemme siinä pisteessä että se on ero tai lääkitys uudelleen, niin tiedä auttaako lääkityskään mutta se on minun viimeinen ehtoni tai sitten tää oli tässä. Olen alkanut jo epäilemään että minäkö tässä se "outo" olen sillä tuo välinpitämättömyys, itsekeskeisyys ja syyttely on niin raastavaa, henkistä väkivaltaa, jotain on tapahduttava jotta homma pelittäs mutta tosiasiassa uskon että tää nyt vaan oli tässä tai sitten elän lopun elämääni "sairaan hoitajana" johon mulla ei totisesti ole koulutusta ja pää räjähtää =D

    • ....................

      Olin ikävuodet 19-28 suhteessa biponaisen kanssa, ihanaa kyllä oli, noin suurimmaksi osaksi. Hän oli lääkekielteinen ja lääkitsi itseään lähinnä viinalla, huumeilla ja joillakin "pillereillä" mitä osti kavereiltaan. Sain onneksi puhuttua hänet erään pidemmän masisjakson lopulla terapiaan, mutta muuten tultiin ihan kotikonstein toimeen.

      Olen melko voimakastahoinen ja pitkäpinnainen mies, mutta kyllä hän minunkin rajojani melko usein koetteli sairautensa eri vaiheissa. Maniat sain yleensä "taltutettua" omalla komennollani ja joskus lähdin ihan niihin mukaankin kun melko menevä luonne olen ja hauskaa oli yhdessä. Vaarallisinta häntä oli päästää yksin ulos ja siitä usein jotain riitaakin saatiin aikaiseksi kun hän ei minua huolinut mukaansa pahimpina menokausina, mutta niistä kaikista selvittiin. Pahimpaa olivat masennuskaudet, ajoittain jopa täydellistä eristäytymistä ja puhumattomuuttakin saattoi jatkua jopa useita kuukausia, toki jotain pientä puhetta ja vastauksia sain, mutta mitään keskustelua en voinut hänen kanssaan oikein käydä ja sohvallakin hän nukkui jokus pahimpina kausina yli kuukauden.

      Suhteemme päättyi sitten erääseen tuollaiseen masennuskauteen, joka oli ainakin minun silmissäni ennätyksellisen pitkä. Hän vain ilmoitti ettei pysty asumaan kenenkään kanssa ja että haluaa muuttaa omaan asuntoon ja eristäytyä kunnes on kunnossa, suhteemme kuulemma jatkuisi sen jälkeen. Vuosien poukkoilun ja epätietoisuuden takia (olin aina pelännyt että hän jättäisi minut) annoin hänen mennä. Hän lupasi pitää yhteyttä ja palata kun pahin olisi hellittänyt, lupaus ei kuitenkaan pitänyt. Pakotin hänet välillä pitämään yhteyttä ja tuppauduin muutaman kerran kyläänkin, mutta en vain saanut häneen mitään yhteyttä. Alkuun kyse olikin varmasti ihan puhtaasti masennuksesta ja siihen yhdistetystä ahdistuksesta, mutta omasta mielestäni hän oli kunnossa n. puolen vuoden kuluttua erostamme. Yhteydenpito ei vain koskaan palannut ennalleen eikä hän minulle edes soittanut kertaakaan sen jälkeen kun omilleen muutti. Näin hänet kyllä satunnaisesti kaupungilla kavereidensa kanssa juhlimassa, olipa siellä mukana joitain minulle tuntemattomia miehiäkin, joten mielessäni päätin suhteemme noin vuosi eron jälkeen kun ei hänestä mitään kuulunut. Mutta silti yhä edelleen odotan hänen soittoaan ja lupaustaan jatkaa suhdettamme jonain päivänä, vaikka tuosta erosta on jo useampi vuosi aikaa.

      Ikuisesti T:tä rakastaen J

    • ylipääseminen

      miten voi vielä sanoa ikuisesti rakastaen jos muija elää aivan omaa elämäänsä ja paskat välittää.

      • kaipaaja86.

        Ei kai se tosirakkaus ikinä täysin kuole?

        Itsekin (olen bipo) voisin sanoa että olen edelleen rakastunut siihen mieheen jonka kanssa vietin kesän 2005. Suhde päättyi omaan rauhattomuuteeni eikä siitä jäänyt mitään muuta juin hyvät muistot ja oma katumus. Ottaisin hänet yhä edelleen akaisin jos se vain olisi mahdollista.


    • Kauan sitkoillut

      Mun kokemus biposta on, että tosi älykäs, tunteellinen, keskustelutaitoinen ja hyvinä aikoina huomioiva, ihana kumppani. Maniassa menee pitkin kyliä, pettää, saa älyttömiä ideoita, hävittää rahat, myöski yhteiset, pelaa....Depiksessä pitää mykkistä tai vuoroin raivoaa, ei tee kotona mitään, päiväkausiin ei nous ees sängystä..Sitten on vaiheita joissa tätä kaikkee esiintyy sekasin. Että varaudu...Vaikka lääkitys ois nytten ok ja tasapainoinen olo kumppanillas, voi tilanne muuttua niinkun meillä ja saat tuntee koko sairauden raskauden niskassas, ja pitäisi vielä jaksaa muidtaa että kysymys on sairaudesta, joka ei valittamalla parane.

    • Itsekin bipo M

      Ihan hyvin kai tuo oma suhteeni suurimmaksi osaksi sujui bipolaarisen naisen kanssa. Maniassa tai hypomaniassa, en nyt ole ihan varma kumpaa hänellä oli hän oli vain vähän menevämpi ihminen kuin muuten, teki pitkiä päiviä töissä, kuntoili paljon ja kävimme baarissa ehkä 5-6 kertaa kuussa. Masennuksissa hän itkeskeli paljon enkä voinut häntä lähelläni pitää, kun kuulemma kaikki läheisyys ahdisti ja hänellä oli paha olla. Erosimme koska hän halusi lähteä veljensä luo ulkomaille hänen lapsiaan hoitamaan ja etsimään "uutta alkua" elämälleen, ei pyytänyt minua mukaan mutta ihan ystävinä erosimme. En usko että tuo ulkomaille muutto johtui hänen sairaudestaan, sillä siellä hän on edelleenkin yli vuosikymmenen jälkeen.

    • toipunut

      Miksi sinä muutuit tuollaiseksi?
      Tapasin sinut 5 vuotta sitten ja rakastuimme. Elämämme oli hyvää ja tasapainoista. Me todella nautimme toisistamme. Arvostimme ja rakastimme toisiamme. Olimme todellinen pari. Niin ainakin silloin kuvittelin..
      Mitä ihmettä sitten tapahtui?
      Muistan sen toissa kevään kun olit juuri täyttänyt 27v. Luonteesi vain muuttui. Sinusta tuli kylmä ja etäinen. Muistatko että vain hetkeä aiemmin suunnittelimme menevämme naimisiin!
      Yhtäkkiä sinä halusitkin olla vapaa. Mennä ja tulla niinkuin itse haluat. Muistan vieläkin sen kylmän, sairaan ja halveksivan katseen jonka loit minuun kun lähdit "kesän viettoon".. Elit kesän ryypäten, rälläten ja tuhlaten kuin heikkopäinen.
      Tekikö hyvää?
      Syksyllä sinä tulit masentuneena ja apaattisena luokseni. Vannoit rakkauttasi ja halusit taas lähelleni. Luulin että nyt olet tosissasi. Ehkä hetken olitkin. Kaikki oli hetken taas hyvin kunnes viime kevät koitti. Jälleen vedit maton altani. Sama sairas katse kuin edellisenäkin keväänä ja lauseet joita en ikinä unohda! "Ne muut miehet on niin paljon parempia" jne...
      Silloin lopultakin tajusin että sinun täytyy olla jotenkin sairas enkä rakkaudellani pysty sinua parantamaan vaikka tahtoisinkin.
      Päässä oli monta kysymystä. Mitä ihmettä tämä on?!
      Miten toinen voi muuttua hetkessä noin äärilaidasta toiseen?
      Samalla tajusin tai suostuin uskomaan että niinä hyvinäkin hetkinä oli ollut läsnä jatkuva epävarmuus ja luottamuspula. Miksi suostuin sellaiseen kohteluun? En tiedä.
      Nyt olet jälleen vailla lohdutusta ja olkapäätä.
      Minusta sinä et enää saa itsellesi tukijaa etkä likaämpäriä johon voit kaataa kaiken.
      Minulla on nyt jotain paljon parempaa..:)

    • 3+3

      Haukkuuko bipot muita bipoksi?

      Kysyn vaan kun olen saanut rankat bipo-syytteet eräältä mieheltä. Yksikään bipo-testin kohta ei sovellu minuun.

    • Onnea yritykselle

      Ei kestä, ei toimi..Varmasti rakastuitkin kukaan ei ole sen hurmaavampi kun bibo osaa olla. Miten sen kuvailisin..suhde oli kun suoraan helvetistä.
      En suosittele kenelekkään ja uskoin myös, että rakastan hänet ehjäksi,
      mutta toisin kävi..En silti koskaan lakkaa uskomasta ja kiellä kokeilemasta
      ..mutta varoitan!

      Tosin jos minulle oltaisiin kerrottu se mitä selvisi ja minkä
      oppisin niin enpä olisi silloin uskonut..Joten ainakin kasvattava kokemus tämä oli jos ei muuta..Hintalappu riippuu siitä paljonko annat rahojasi käyttää.

    • Anonyymi

      Haksahdin elämässäni jo toiseen bipo mieheen. Hän on välillä oikein jumalaisen ihana. Nyt hän ilmoitti,että hänen puhelin on rikki ja ei voi pitää yhteyttä. Olin vain,että aha. Jotenkin en muutenkaan enää luota miehiin. No elämä on. Onneksi minulla on oma elämä:)

      • Anonyymi

        Minulla on kaksisuuntainen. 10 v meni kun lääkkeet löytynyt. Ei manioita ei masiksia. Pyöritän kodin ja hoidan koiran. Olen kiltti miehelle. En koskaan huuda. Perheen perustamistakin mietimme:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kaksisuuntainen. 10 v meni kun lääkkeet löytynyt. Ei manioita ei masiksia. Pyöritän kodin ja hoidan koiran. Olen kiltti miehelle. En koskaan huuda. Perheen perustamistakin mietimme:)

        älkää hyvät ihmiset siirtäkö tota kamalaa sairautta eteenpäin


    • Anonyymi

      Kateeksi käy.

      Kuka normi suorittamista kaipaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe