Kuinka "avustaa" ryömimisen alkuun?

etuvetoa

Oliko teillä jotain kikkoja, jolla saitte vauvan ryömimään eteenpäin? Meillä mennään sujuvasti taaksepäin ja ympyrääkin pyöritään hurjasti, mutta eteenpäin meno ei luonnistu. Ikää jo reilut 7 kk.

9

8401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etiäpäinvaan

Meillä lähti vauva liikkeelle aluksi myös taaksepäin. Mutta laitettiin leluja silmien eteen ja niitä alkoi itse "nakella" kauemmas ja lähti sillä tavoin eteenpäin. Yksi kerta, kun olin keittiössä ja vauva olohuoneessa oli ilmeisesti päättänyt lähteä perään ja kun tulin takaisin olohuoneeseen, niin oli jo hyvän matkaa päässyt :) Meilläkin siis ryömisharjoittelu asteella vasta, mutta pikkuhiljaa hyvää tulee.

• wtg32q

Meillä houkutin taisi olla maissinaksu lattialla, jota neiti lähti sitten tavoittelemaan. Harrasti myös tuota peruuttelua ja pyörimistä. Mutta eihän hällä mikään kiire vielä ole jos 7kk vasta ikää.

• kiirettä pitää

eiköhän tuo aikanaan opi... miks kaikessa pitää aina niin avustaa ja yrittää et oppis jo sen ja sen ja sen....???

• nyyke

Meillä myös poika 7kk, joka ei vielä ryömi. Sätkii ja pyörii vaan vimmatusti. En kyllä ole kovin huolissani, sillä esikoisemme ei koskaan oppinutkaan ryömimään vaan lähti istumasta konttaamaan. Kävelemään oppi 1v2kk:n iässä ja on nyt täysin normaali 4-vuotias. En kauheasti siis yritä nuorempaakaan opettaa. Ryömii jos ryömii.

• -p-

Voit pitää esim. kättä jalkojen takana "ponnistuslautana", kun vauva on lattialla vatsallaan. Tämä ohje saatiin fysioterapeutilta ja toimi meillä. Mutta eipä tuosta kannata huolissaan olla, kun vauva kuitenkin liikkuu.

• 23

Ainahan sitä kannustaa voi liikkumaan! Vaikka jokainen omaa tahtia oppiikin. Meillä neiti oli hermona kun ei päässyt eteenpäin (ei se hauskaa sekään ole). Oppi sitten kuitenkin aikanaan. Karkkikippo laitettiin eteen ja sitä kohti sitten ryömittiin.

Yritinhän joskus malliakin näyttää, muttei sen aikaisemmin kuitenkaan sitä ryömimistäkään oppinut.

• etiäpäin123

Meillä saman tilanne kuin ap:lla, mutta meillä ollaan kohtapuolin 9 kk. En ole tilanteesta huolissani, sillä kyllä tuo meidän muksu muuten eloisalta ja touhukkaalta vaikuttaa. Ainut mikä vaan puuttuu on se eteenpäin menemisen mielenkiinto. Olen yrittänyt motivoida kaikilla mielenkiintoisilla esineillä, mutta muutoin olen antanut kehittyä omaan tahtiinsa. Enemmän meillä näyttää olevan mielenkiintoa kivuta ylöspäin, mutta siinäkään ei olla saatu jalkoja mukaan.

Itse olen muutaman kerran kokeillut tuota käsien pitämistä ponnistuslautana. Ihan mielenkiinnolla vain. Jotenkin tuntuu, että muksu "oppii" siihen, että sielä on joku jeesimässä. Eikö tämä näin ollen hidasta sitä omaa liikkeelle lähtöä? Sanoivatko fysioterapiassa tästä jotain? Tästä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, miten vauva on lähtenyt itse siitä liikkeelle. Ja kauan siihen on mennyt?

Ei meillä mikään kiire ole liikkumisen kanssa, mutta onhan se varmaan hieno hetki kun se tapahtuu. Kukapa voisi sanoa, että ei olisi innoissaan ollut ensi hymystä tai odottanut mielenkiinnolla mikä on se ensimmäinen sana :)

Niin ja kuten edellinen kirjoitti, se ei tosiaan ole äidistäkään hauskaa jos ei päästä eteenpäin. Heh, siinä meillä vasta ristiriita onkin. Liikkeelle haluttaisiin, mutta ei sitten kuitenkaan :)

• ei kannata

En lähtisi kyllä mitenkään avittamaan vauvaa ryömimään, jos se edes onnistuu. Tuntuu että siinähän voi auttaa "väärin", tulee jonkinlainen virheasento vaikka just jalkoihin kun oppii ponnistamaan äidin kättä vasten.

Mutta ennen kaikkea muistakaa ettei vauva välttämättä RUPEA ryömimään! Ei se ole pakollista. Meillä siirtyi suoraan konttaamaan ja tuttavapiirissä näitä tapauksia on enemmänkin. Jotkut nousevat suoraan seisomaan tukea vasten, eivät ryömi eivätkä konttaa. Turhaan siis yritätte, ryömii jos ryömii. Varmasti lapsi keksii jonkin mieluisan tavan liikkua mutta omassa tahdissaan.

• 23

Miten voi avittaa väärin? En ymmärrä...
      Loppujen lopuksi käsi on vain hetken jalkoja vasten, vaikea uskoa, että sen takia virheasentoja tulee.(Fysioterapeutitkin antavat tuollaisia neuvoja)
      Enemmän kai jos jatkuvasti hyppykeikussa pomppii niin voi vaikuttaa varvistamiseen.

Ryömiminen tai/ja konttaaminen on itärkeä vaihe.En oikein itsekään ymmärrä miksi, aivojen kehittymisen kannalta.Jotkut vauvat opetetaan ryömimään fysioterapeutin ohjastuksella....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe