montako ruuvia terassilautaan ?

kari789

On tarkoitus tehdä terassi 95 x 28 kestopuusta. Yleensä nuo laudat kai ruuvataan kiinni kahdella ruuvilla mutta miksi ?

Kun laittaa laudan kuperan eli sydänpuolen puolen ylös niin eikö yksi ruuvi keskellä lautaa olisi hyvä. Silloin lauta pääsee vapaasti kuivumaan ja kosteuselämään. Tuore märkä terassilautahan saatta kuivuessaan kaventua monta mm.

10

4575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouko789987

      kyllä sinä voi laitta uksi ruuvi, jos sinä halua! älä kysele tuhmia, vain tee niin kuin sinä halua! minä laittaa vaikka kolme ruuvia jos on kovin leviä lankku!

    • valmis terassi

      Kun kerran alat terassia rakentamaan niin tee se sitten kunnolla. Eli jokainen lauta kahdella ruuvilla kiinni.

      • kari789

        No kunnolla haluan tehdäkin, mutta en tiedä syytä, miksi ruuvata kahdella.

        Kun lauta on kupera, niin se on keskeltä koholla, eikä totta. Tuntuisi silloin järkevältä ruuvat se siitä keskeltä kiinni.

        Paanukaton paanutkin TÄYTYY naulata vain yhdellä naulalla, jotta eivät halkea, kun elävät kosteuden mukaan.

        Onko mitään perustelua, miksi terassilaudat pitää olla kahdella ruuvilla vai onko se vain tullut tavaksi. Yhtä ruuvia voi perustella kosteuselämisellä.


      • valmis terassi
        kari789 kirjoitti:

        No kunnolla haluan tehdäkin, mutta en tiedä syytä, miksi ruuvata kahdella.

        Kun lauta on kupera, niin se on keskeltä koholla, eikä totta. Tuntuisi silloin järkevältä ruuvat se siitä keskeltä kiinni.

        Paanukaton paanutkin TÄYTYY naulata vain yhdellä naulalla, jotta eivät halkea, kun elävät kosteuden mukaan.

        Onko mitään perustelua, miksi terassilaudat pitää olla kahdella ruuvilla vai onko se vain tullut tavaksi. Yhtä ruuvia voi perustella kosteuselämisellä.

        Olen nähnyt miten laudat kääntyilevät ja vääntyilevät kuivuessaan, jos ne ruuvataan vain yhdellä ruuvilla. Vääntyneitä lautoja on aika vaikea koittaa kiinnittää jälkeenpäin, kun ei pääe mistään vääntämään kunnolla. Tietenkin jokainen voi tehdä niinkuin haluaa, mutta miksi sitten kyselit neuvoa.


      • kari789
        valmis terassi kirjoitti:

        Olen nähnyt miten laudat kääntyilevät ja vääntyilevät kuivuessaan, jos ne ruuvataan vain yhdellä ruuvilla. Vääntyneitä lautoja on aika vaikea koittaa kiinnittää jälkeenpäin, kun ei pääe mistään vääntämään kunnolla. Tietenkin jokainen voi tehdä niinkuin haluaa, mutta miksi sitten kyselit neuvoa.

        Kiitos tiedosta, tätä juuri kaipasinkin ja ruuvaan sitten kahdella ruuvilla.

        Neuvoa kysyn siksi, kun en itse tiedä.


      • Kyllä puu kestää
        kari789 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, tätä juuri kaipasinkin ja ruuvaan sitten kahdella ruuvilla.

        Neuvoa kysyn siksi, kun en itse tiedä.

        Kysmpä nyt vielä hölmömmän kysymyksen, eli miksi tehdään lattia "kestopuusta" joka on lähes kaikkein huonointa laadultaan ja rakoilee ym. koko ikänsä. Joidenkin vuosien jälkeen sitten kaunistetaan kyllästeillä ym muilla tököteillä että saadaan näitiksi. Eihän pärekattojakaan aikoinaan kestokyllästetty ja kestää isältä pojalle.
        Miksi ei kullon pohjalautaa vain maalata hyvällä maalilla tai pintakyllästeellä ja annetaan ajan hoitaa tehtävänsä. Minulle tuo kestopuu on hirveintä mahdollista ja lämpöpuu on valmiiksi poltettu, eli ei ole mitään puutavaraa enää.


    • kari789

      Monasti tuo kestopuu on tosiaan surkeata tavaraa mutta todellä nättiäkin löytyy jos tietää oikean ostopaikan.

      Kestopuun kestosta mulla on yksi hyvä kokemus. Eräässä talossa oli kylpyhuoneen rungon pystypuut lahonneet puoliväliin asti lähes olemattomiin. Alajuoksu, joka oli kestopuuta, näytti ihan virheettömältä.

      • terangi mestari

        laita yhdellä ruuvilla ja vaihda puolta nin zik zakkia puolen vaihtoa ruuvilla.
        säästät ruuvei ja osta oikeasta paikasta niin mistä. sanopa kariseni, notta mistä?


    • neuvo

      Ei nuo ruuvit tänäpäivänä maksa juuri mitään joten turha säästellä. Kupera tai kovera puu terassilla on ikävä kävellä ja ikävän näköinen. Yksi ruuvi ei jaksa puristaa lautaa suoraksi. Joskus on vaikea päätellä kumpaan suntaan lauta mahdollisesti "kupertuu".Puun kuivumisen kannalta kuperuudella ei ole merkistystä. Laudan alle voi teoriassa kertyä roskaa joka pysyy märkänä ja lahottaa kestopuuta jopa nopeammin kuin tilanteessa jossa koko lauta on kosketuksessa "koolinkiin".

    • Ammattiukko

      Jos pistää kahdella ruuvilla, eihän siitä riitä kuin yksi molempiin päihin. Höh mitä neuvoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe