Yökerhojen aukiolon lainsäädäntö

03.30 kiinni

Yökerhot Suomessa ilmoittavat olevansa auki aamuneljään (04) asti. Käytännössä ne kuitenkin lopettavat tarjoilun ja musiikinsoiton 03.30.

Niin sanottu valomerkki tulee puoli neljältä ja yökerhoja aletaan tyhjentää asiakkaista useimmiten heti sen jälkeen, kassa saatetaan sulkea jo aiemmin. Mihin tämä perustuu? Onko valomerkki lainsäädännössä määritelty ja samoin se että anniskeluravintolan on oltava tyhjä neljään mennessä? Pitääkö anniskelun loppua lainsäädännöllisesti 03.30 ja samoin musiikin? Vai onko se yleinen käytäntö?

Itse en ole tähän löytänyt vastausta internetistä tai muualtakaan. Baarityöntekijöiltä kysyessäänkään vastausta kysymykseen ei saa.

Eli kysymykseni on: miten lainsäädäntö määrittää yökerhojen anniskelun ja aukioloajan?

Hauskoja baari-iltoja lainsäädännön puitteissa! ;)

9

4225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12

      Häh, yleinen käytäntö ?
      Kyllä sen määrää laki. Normaalisti anniskelupaikka saa olla auki klo 02:een. Tällöin anniskelu on lopetettava klo 01.30 ja paikka suljettava klo 02. Poikkeusluvalla anniskelupaikka voi olla auki klo 04:ään. Myös silloin anniskelu on lopetattava puoli tuntia ennen paikan sulkemista, eli jos on auki 04:ään, niin kello 03.30. Musiikki päättyy myös tällöin, koska paikka on oltava tyhjä klo 04.00.
      Taidat olla näitä uusavuttomia, tieto olisi kyllä löytynyt muutamassa sekunnissa, jos osaisit vähänkin nettiä käyttää.

      Laki majoitus- ja ravitsemistoiminnasta 28.4.2006/308

      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

      • santtu1975

        Näinhän se menee. Eli pakka mikä on auki (oltava tyhjä) klo 04.00 asti lopettaa anniskelun lain puitteissa klo 03.30. Tosin mikään ei pakoita lopettamaan musiikkia samaan aikaan, mutta ravintolan tyhjentämisen kannalta sen (musiikin) lopettaminen samaan aikaan kuin myynti loppuu on hyvinkin järkevää. Samoin useassa paikassa valaistusta lisätään samaan aikaan.
        Ja baarin tulee todellakin olla tyhjänä asiakkaista sitten juurikin viimeistään 04.00 eikä esim. 04.10


    • 03.30 kiinni

      Kiitos vastauksista!

      Itse olen pitkään ulkomailla asunut, ja myönnän, että Suomen tiukka lainsäädäntö koskien alkoholia ja aukioloa on minulle vieras. 90-luvulla Suomessa asuessani osassa yökerhoja oli varsin tavallista, että yökerhossa istuskeltiin vielä neljän jälkeen, eikä musiikki loppunut puoli neljältä tulevaan valomerkkiin anniskelun päättyessä. Sitä en tiedä, noudattivatko kyseiset yökerhot lainsäädäntöä, mutta tuntuu, että jokin on noista ajoista muuttunut.

      Mutta se ei ole jäänyt minulle vieraaksi, että tästä asiasta ei mitään saisi kysyä. Kuten tässäkin tapauksessa, täytyy minut haukkua uusavuttomaksi.

      Kiitos kuitenkin santtu1975:lle, joka sentään viitsi asiallisesti vastata.

      • santtu1975

        Eipä kestä. Itse kun olen "joutunut" ammatikseni tyhjentelemään noita baareja vuodesta 1993-alkaen, niin jotain on jäänyt itsellekkin mieleeni...

        Mietin tuota 90-luvun alkua ja omia ensimmäisiä työvuosiani ravintolan ovella, niin kyllä oma mielikuvani niiltä ajoilta on se, että myös silloin baarin piti olla tyhjä sihen mennessä mitä anniskelulupa edellytti.
        Tosin vasta vuodesta 1998 olen ollut sellaisissa paikoissa töissä jotka ovat olleet 04-asti auki.


      • kommentti sivusta

        Suomen anniskelulainsäädäntö on aina ollut varsin tiukka, viinaanmenevä kansa kun olemme. Joitain kevennyksiä siihen on vuosien varrella tullut (enää ei tarvitse tilata ruokaa saadakseen juomaa, kuten vielä joskus menneillä vuosikymmenillä), mutta tuskin kauheasti tiukennuksia. Siis tuollaisia, mihin viittaat, että aikaisemmin aukiolo olisi ollut lain puitteissa vapaampaa. Ja kun huomioidaan, että anniskeluoikeudet ovat katkolla herkästi, jos yritys ei noudata lakeja, niin veikkaanpa muistikuviesi olevan joko hieman kultaantuneita tai peräisin paikoista, joissa on otettu omia vapauksia.


    • vääryyttä kokenut

      Mitenkäs, kun 'portsari' lyö jo valmiiksi vapaaehtoisesti poistuvaa ihmistä, kun ei juo tarpeeksi nopeasti viimeistä juomaansa loppuuun? Tai kun 'ulosheitettävä' juo vettä, ja hänelle sanotaan;
      "Olisit hakenut vetesi klo 1.00, niin olisit sen ehtinyt juomaan.", kun baarin aukioloaika on merkitty 04.00.. Mistä lähtien on ollut oikeus häätää veden juojat (ja oluen juojat) ennen todellista sulkuaikaa, ja mihin tästä voi valittaa?

      • sdfefsf

        Heh, vai että oikein valittaa... Omistaja saa lyödä lafkan kiinni aivan koska sitä huvittaa. Ei sinulla ole mitään laillista oikeutta oleskella toisen ravintolassa. Jos omistaja on päättänyt että paikka laitetaan tyhjäksi. Valittaa voi sitten vaikka tänne Suomi24:n palstalle.


      • 10+18
        sdfefsf kirjoitti:

        Heh, vai että oikein valittaa... Omistaja saa lyödä lafkan kiinni aivan koska sitä huvittaa. Ei sinulla ole mitään laillista oikeutta oleskella toisen ravintolassa. Jos omistaja on päättänyt että paikka laitetaan tyhjäksi. Valittaa voi sitten vaikka tänne Suomi24:n palstalle.

        Näin se on. Lakia tulkitaan tiukasti, eli paikan pitää olla suljettu ja asiakkaista tyhjänä viimeistään klo 04:ään mennessä, eikä minuuttiakaan myöhemmin.Ei ravintoloitsija ota sitä riskiä, että menettäisi anniskeluoikeutensa jonkun veden-, tai oluen juojan vuoksi, vaikka tämä kuinka valittaisi.


    • Anonyymi

      edellä on linkki lakipykäläään mutta siinäkään ei mielestäni ollut selkeästi nimenomaan musiikinsoiton (minkä tahansa, live, dj tai karaoke tms ) lopettamisesta pilkulta eli noin puolituntia ennen ilmoitettua sulkemisaikaa. aniskelu joo on puoli tuntia ennen mutta musiikinsoitosta. löytyykö siitä erillistä mainintaa missään lakipykälässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe