Miks kaikki menee ryyppää?

,mjll

Siis peruskoulun päättyessä, kun ihmiset ovat 15 ja 16-vuotiaita, miksi kaikki menee juomaan vaikka se on laissakin kielettyä? Eikö vanhempia kiinnosta yhtään? Miksei voi olla selvin päin kavereiden kanssa jos haluaa olla kavereiden kanssa? Miksi nuoriso on nykyään niin huonokäytöksistä Suomessa? Miksi sellaisia jotka ei juo, katsotaan oudosti?

39

1206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivoivoivoivoivoivo

Ihmiset ovat käyttäneet alkoholia muinaisista kulttuureista lähtien. Ihmisen paikallaan jäämiseenkin on epäilty vaikuttaneen se, että ohraa voi viljellä enemmän olutta varten. Esimerkiksi Tanskassa, Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa oluen ja viinin ikäraja on 16 vuotta. Aiemmin Tanskassa se oli 15 vuotta. En usko, että suomalaisen nuoren elimistö poikkeaa ratkaisevasti tanskalaisen nuoren elimistöstä. Miksi nuoret juovat? Koska se on hauskaa, siitä tulee hyvä olo ja sen kanssa saa kavereita. Ihmisistä tulee paljon rohkeampia alkoholin avulla ja ystävyyssuhteita solmitaan helpommin. Ryyppäämisellä ei ole todettu pahoja haittavaikutuksia.

• ..............

Onhan niitä haittavaikutuksia, teinit käyttäytyy ku idiootit, eilen joku yritti kusta meillä postiluukusta sisälle, nyt on koko ovi aivan kusessa. Sama kaveri yritti sitten juosta portaissa karkuun, kaatui ja katkaisi jalkansa.... sitä piti sitten ambulanssia odotella klo kahdelta yöllä ja vahtia ettei se kaveri siinä sitten tukehdu oksennukseensa, kun se sammui vaikka jalasta törrötti luu ulos.

Lisäksi aina lukee netistä kuinka joku porukka hakkasi jonkun, tai jotakin puukotettiin grilli-jonossa.

• voi raukkaa xD
        .............. kirjoitti:

Onhan niitä haittavaikutuksia, teinit käyttäytyy ku idiootit, eilen joku yritti kusta meillä postiluukusta sisälle, nyt on koko ovi aivan kusessa. Sama kaveri yritti sitten juosta portaissa karkuun, kaatui ja katkaisi jalkansa.... sitä piti sitten ambulanssia odotella klo kahdelta yöllä ja vahtia ettei se kaveri siinä sitten tukehdu oksennukseensa, kun se sammui vaikka jalasta törrötti luu ulos.

Lisäksi aina lukee netistä kuinka joku porukka hakkasi jonkun, tai jotakin puukotettiin grilli-jonossa.

hahaha

• Nuorisotyöntekijä

"Ryyppäämisellä ei ole todettu pahoja haittavaikutuksia. "

Suomessa kuolee ryyppäämisen seurauksena 2000-3000 ihmistä vuodessa. 70-80% väkivalta rikoksista tehdenään humalassa, humalassa toilailu on yksi yleisimmistä syistä avioeroihin. Alkoholi ja perheväkivalta kulkevat käsi kädessä, vanhempien alkoholin käyttö on yksi yleisimmistä syistä lasten huostaanottoihin.

Kannattaa lukea http://www.alko.fi/fi/F5F66F8B7B320522C22575C80023F253/$file/Nuoret_ja_alkoholi.pdf

http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuorisonetti/paihteet/alkonuoretjaalko.htm

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00019#s2

Ryyppäämisellä ON TODETTU olevan pahoja haittavaikutuksia.

• -
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

"Ryyppäämisellä ei ole todettu pahoja haittavaikutuksia. "

Suomessa kuolee ryyppäämisen seurauksena 2000-3000 ihmistä vuodessa. 70-80% väkivalta rikoksista tehdenään humalassa, humalassa toilailu on yksi yleisimmistä syistä avioeroihin. Alkoholi ja perheväkivalta kulkevat käsi kädessä, vanhempien alkoholin käyttö on yksi yleisimmistä syistä lasten huostaanottoihin.

Kannattaa lukea http://www.alko.fi/fi/F5F66F8B7B320522C22575C80023F253/$file/Nuoret_ja_alkoholi.pdf

http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuorisonetti/paihteet/alkonuoretjaalko.htm

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00019#s2

Ryyppäämisellä ON TODETTU olevan pahoja haittavaikutuksia.

Kuinkas monet noista kuolleista on nuoria?

• Kähveltäjä
        - kirjoitti:

Kuinkas monet noista kuolleista on nuoria?

Tarpeeksi moni

• adadas

Saatanan kukkahattutädit.
      Lähen koh ryyppääääääääääääääää morooooooooooooo!"

• tyttö95-

Mä oon 15 ja pääsin tänää peruskoulusta pois! Kaikki menee ryyppäämään jonnekkin mut mä ja yks kaverini ollaan varmaan ainoot jotka ei juo tai polta....

• Poika92-

Hyvä kun edes muutama ei käytä päihteitä. Omalla luokallani olin ainut oppilas, jonka harrastuksiin (lue. jokaviikkoinen örveltäminen) ei kuulu viinan tai edes tupakan nauttiminen. Monikohan kärsii aikuisena niistä sivuvaikutuksista, joita liiallinen alkoholin käyttö tietää?

• gfvdsgaef

opettele ryyppää nobo xD mä lähen ryyppää

• ivan95

moi oon ittekkin 95 ja varmaan ainut meijän kaupungis kuka ei juo. kaikki sellaset oudotkin juo täällä.
        täs on mun sähköposti jos haluut jutella joskus. [email protected]

• ...

...siks ku kaikki muukki ryyppää.

Menkää vaihtareiks johonkin Keski- tai Etelä-Eurooppaan, siellä kännisiä nuoria vasta kieroon katsotaankin. OK, ne juo viiniä siinä missä me maitoa, mutta jos siä rupee hilluun pierussa pitkin katuja niin on junttiakin juntimpi, oikea peräpohjolan barbaari, pelkkä elukka joka kuuluu häkkiin.

Täällä ihmiset leikkii olevansa jotain Siperian eskimoita ja et on pakko vetää pakkasnesteitä ettei jäädy hankeen...

urpoja. kaikki. tyynni.

• 13+7

"Menkää vaihtareiks johonkin Keski- tai Etelä-Eurooppaan, siellä kännisiä nuoria vasta kieroon katsotaankin."

Nämä on näitä kulttuurieroja taas, suomalaiset nyt vaan tykkää juoda humalahakuisesti.

• ...

Eli suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että alaikäiset kakarat ovat aamuyöstä pihalla kännissä?

Vähän niinku joulupukki, juhannus, sauna ja salmiakki?

• O____o

kaikki syrjäytyneet nörtit tääl valittaa ku nuoret menee juomaan... sitä paitsi kaikki normaalit menee koulujen loputtua juomaan koska se on HAUSKAA urpot!
      ps oon 14

• hauskaa, joo-o...

Hmm.... mää kysyn tota noilta puistokemisteiltä... et senks takii niistä tuli deekuja kun se on ni hauskaa ryyppätä...

• :D

viimesessä lauseessa meni viimesetki uskottavuuden rippeet "ps oon 14"

• ap....-

ahaa. :DDD jos nuori rikkoo lakia, onko hän normaali? .... ja nämä ''syrjäytyneet nörtit'' yllättävän usein ottaa hyväliksasen työn ja kauniin muijan, kun suurin osa näistä bilettäjistä päätyy mäkkärin kassalle.

• weya

Eivät mene kaikki ryyppäämään, eihän yleistetä.

• jonnaponnajj

Oon 17-vuotias, enkä oo koskaa ollu humalassa tai polttanu tupakkaa! (:
      Se johtuu pitkälti siitä,et mul on sellane kaveripiiri, joka ei sitä harrasta, jote miks mäkää? : D

• Mulla on ihan huippu kaveri piiri... Meistä kukaan ei juo eikä polta... Itsehhän en ole koskaan juonu (edes maistanu) tai polttanu... Miusta polttaminen ja juominen alaikäisenä on yksinkertaisesti NOLOA!!! Siis ''Siis oon nii ***** kova ku meen kavereitten kaa illalla juomaan'' Järkee?? Siis tuntuu, että ne rupee Lesoamaan, et ne saa tehä mitä haluavat, mut oikeesti ne vaa pilaa terveytensä...

Tää on mun mielipide!

• asdfghjhgfd

Sellasta se on ollu niin pitkään kun minä muistan oon kohta 29-vuotias, minusta on kivaa täräytellä ihmisille etten oo koskaan juonu. Ihmisillä on mahtavia ilmeitä. Minä vaan päätin joskus muinoin että juominen ei oo minun juttu. On mahtavaa kun voi ylpeänä sanoa selvinneensä näin pitkälle elämässä selvinpäin. Nuorista on tietysti jännittäävää vetää kännit kun se on kiellettyä, yleensä kielletyt asiat on kaikkein kiehtovimpia.

• 19+2

En usko että monikaan luulee olevansa kova juomisensa takia. Siitä nyt vaan tulee niin hyvä olo, ymmärrät sit joskus kun kokeilet.. Tässä viittaan anasdin viestiin

• No toi on kyllä totta... Mut siis jotkut...

• St.Petersburg...<222

vittu olin viime kesänä venäjällä (paikan nimi oli joku lamanosov, jossai pietarin lähel ) nii Siel jo 8-12 v vetää röökii ja juo viinaa ja oksentelee minne sattuu...
      Oli aika karuu nähtävää ku joku koditon 9v tuli kerjää multa vodkaa :0

• koir48484

meikä on 19 ja ei kiinnosta tippaakaa juominen. :)

• Tyttö-97

TODELLAKIN mäkin mietin tota. Nykymaailma on sekaisin! Haluaako ne tosissaan yli 4000 kpl myrkkyä/per kerta levittää itseensä tai joutua vatsahuuhteluun, letkuihin, syövän, hengitystiesairauden,KUOLEMAN???????!??!!??Sama kuin joisi käsidesiä tai astianpesuainetta!!!!!!!!

Ja sekin, kun ihmiset elää omissa maailmoissa.Kokeilin tänään sekoilua, eikä oikeestaan kukaan kuin ehkä 1 ihminen vilkaisi ja jatko matkaa.......
      Muutenki ihmiset on välinpitämättömii. Ei ne kysele tai silleen, tekee just niin ku ite tahtoo.(TÄHÄN pitäisi tulla muutos!)

• Määki oon ihmetelly että miks kaikki yläaste-ikäset juo ja polttaa. Mää halusin ite koittaa polttamista ekan kerran noin vuosi sitte ku olin 13v ja jäin siihen sitte koukkuun.. ja tulihan sitä ryypättyäki kavereitten kans mutta nyt en harrasta semmosta yhtään ja vähän kaduttaa kun koitinki sellaista. :/

• 13ww tyttö...

Joo... Paraskaveri tutustu pariin vanhempaan poikaan, ne sitte juo ja polttaa... Vetivät mun kaveriniki sitte siihen mukaan, nyt se oksentelee lähes joka yö ja tullee darrassa kouluun, törmäilee katulamppuihin ja kaikkee tällasta mukavaa. Ne o sitte ollu humalassa ja tullu panemaan kaverrini takaa päin (siis housut jalassa sentää). Nii ja energiajuomatki... Ei se niinku oo enää sama ihmine. Nyt se sitte ei ennää hirveenä oo niitten kaa, ja alkaa vähitellen täristä kädet.... nyt se yrittää epätoivosesti hankkia jostaki...

---

ps. sekava teksi sori...

• muistakaa

liika on liikaa

• 10+12

Minä ainakin menen ryyppäämään. Ja se on minun oma päätökseni, kukaan muu ei siihen vaikuta. Kaljan tai lonkeron kanssa porukassa on aina hauskempaa. Tapaa uusia ihmisiä ja saattaa jopa löytää tyttöystävän, jota ei löydä kun istuu tietokoneella ja haukkuu Suomi24:n foorumeilla niitä jotka juo.

Miten voitte haukkua niitä jotka ryyppäävät, jos ette ole itse edes kokeilleet? En ole ikinä tapellut kenenkään kanssa tai oksentanut humalassa, eikä kukaan muukaan minun kaveripiiristäni.

• Alkomahooli

Menkääpäs ostarin, aseman jne nurkalle, missä paikkakunnan örisijäjengi pyöriskelee omassa kusessaan. Mitä nuorempana aloittaa raskaan ryyppäämisen sitä suuremmalla todennäköisyydellä on 20 vuoden kuluttua itse mukana tässä sakissa. Näin on nännit.

Nuorten ryyppäämisessä on se vika, että heillä ei ole siinä mitään tolkkua. Sitten keksitään kaikenlaisia älyttömyyksiä, joista pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan korvauksia loppuikänsä. Kamalinta on, että raskas ryyppääminen tuhoaa aivosoluja. Yritä siinä sitten selvitä nykyajan mutkikkaista töistä vajavaisilla aivoilla.

Jos välttämättä haluaa pilata loppuelämänsä, niin siitä vaan lisää viinaa!

• Lukiolainen -95

Minäkin haluan tuoda mielipieeni asiasta esille, ihmettelen nimittäin sitä kuinka nuoret suhtautuu alkoholiin alaikäisenä. Tyyliin tämä ylläolevakin viesti: "Miten voitte haukkua niitä jotka ryyppäävät" (ihan järkevältä muuten vaikuttaa kaveri viestin perusteella).

Kas kun se on lailla säädetty, että alkoholi on alle 18-vuotiailta kielletty. Ja sama asia mopojen kanssa, sitten haukutaan poliisit kun vievät kilvet moposta "vitun siat, ettekö keksi parempaa tekemistä kun mopoja kyylätä!?!". Kuitenkin sua (varmaankin) katsotaan kieroon jos lähet autolla tielle alaikäisenä, vaikka aivan yhtä kiellettyä se on edellämainittujen kanssa.

Miten siis alkoholista ja tupakasta (ja virityksestä) on tullut nuorien mielestä heille sallittua, että vanhemmat ja sossun tädit vaan kieltää..

Kokeilunhalun ymmärrän, olen itsekin ollut pari kertaa juomassa, mutta vain sen verta että hädin tuskin huomaa. Tupakkaa taas en ymmärrä edes kokeilunhalun piikkiin, kuka nyt muka semmosta savua haluaa imeä :/

• -

No jengi tossa iässä varmaan olettaa, että se kuuluu asiaan... itse alotin ryyppäämisen vast parikymppisenä.

• lATE-

Viina on niille, joilla ei oo munaa/ osaa pitää hauskaa selvinpäin. mitä nuorempana aloittaa juomaan, sitä todennäköisemmin alkoholista tulee ongelma

• tolvanoita on liikaa

tolvanoita ku on niin ne juo.

• jrtrewh

"Viina on niille, joilla ei oo munaa/ osaa pitää hauskaa selvinpäin. mitä nuorempana aloittaa juomaan, sitä todennäköisemmin alkoholista tulee ongelma "
      Miksi pitää noin yleistää? Itse osaan pitää hauskaa selvinpäin ja juon iiteni känniin varmaan yhen kerran 2kk. Ja olen ihan tavallinen nuori, jolla on munaa. Ei juomisessa nyt mitään niin pahaa ole, kunhan siitä ei vain tule ongelmaa, tosin jos on joku 13 vuotias, niin kyllähän se sitten on hieman surullista, mutta itse olen 17 vuotias, juon silloin tällöin, enkä näe siinä mitään pahaa.
      No mitä järkeä on sitten juoda? Valehtelisin, jos sanoisin, että se ei ole hauskaa, tyhmäähän se loppujen lopuksi on, mutta samalla tavalla mä voisin kysyä, että miksi syöt roska ruokaa? Jos nyt tajusitte mun pointin. Keitä te muka olette sanomaan, että mä olen tyhmä, jos juon itteni känniin, kun ette edes tunne mua.

• 6 + 1

rikot lakia :) ja kukaa ei oo sulle suoraan sanonu yhtään mitään

• niinpä...

Koska kaikki nuoret tyypit tahtoo mennä sekaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe