Ostin viime syksynä Bella 530 HT:n Yamaha 40 hv moottorilla varustettuna.Vanhana dieselmiehenä ihmettelen bensankulutusta. Noin 4000 RPM Bella kulkee vähän päälle 20 solmua. Tankkiin meni 23 litraa. Mikä mahtaa olla kulutus tunnissa tai meripeninkulmalla?En ole ehtinyt ajaa niin paljon että olisi käsitystä. Jos joku viitsisi kertoa kulutus jotain sinnepäin. Luultavasti joutuu pitämään varakanisteri mukana.
Yamaha 40 hv:n kulutus
30
18194
Vastaukset
- Hyvät airot
Kaikki se syö, mitä annat. Siellä se on 15-20 litraa tunnissa, elikkä ei kannata ajaa puolta tuntia pitemmälle yhteen suuntaan,.
- minor700
Jaaha, huumorimiehet taas asialla, olin kyllä odottanut asiallista vastausta, olen itse aina vastannut asiallisesti jos veneilijällä on murheita.
- vievie
Kyllä se sen 15l./h vie.
- Juupelii
No vie todellakin
- bensanpolttaja
Jos 40hp moottorisi on kaksitahtinen, niin täydellä teholla ajaessa menee melko tarkkaan teho/2 eli noin 20 l/h. Jos taas on nelitahti, niin teho/3 eli alle 15 l/h. Uuden sukupolven kaksitahdit kuluttavat lähes saman kuin nelitahdit. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin uudet laihaseosnelitahdit toimivat vähän pienemmällä polttoainemäärällä osatehoilla kuin uudetkaan kaksitahdit. Täyden tehon tuntikulutus on veneestä riippumaton (kevyempikulkuinen vaan liikkuu silloin kovempaa ja siten tekee enemmän matkaa tunnissa).
Se paljonko menee eri nopeuksilla / mpk riippuu veneestä (eli paljonko tehoa kukin nopeus vaatii). Siihen en osaa sanoa mitään kun en tunne venettä. - dddddddccc
Veikkaus on että yhdistelmäsi vie 10-12 litraa tunnissa. Varakanisteri kannattaa pitää ilman muuta mukana.
- minor700
Kiitos vastauksista, tosiaan unohdin mainita 40 hp,ja vm.87 kaksitahtinen. Bella 530:n pohja on aika suora, ei minkäänlaista v-muotoa. No, muutaman viikon kuluttua tiedetään kulutukset.
Kesäterveisin kaikille!
- Nihän se on.
Bella 530ht on puoliliukuva vene ja vie paljon voimaa yrittäessä ajaa kovaa. Sopivampi vauhti 10-14 solmua ja puolet kulutuksesta pois. Minulla on
Flipper GT ja 50 HP jammu moottori hiukan viritettynä ja hyvä sopiva potkuri
yksin ajaessa 76km/h huiput ja kulutus 26L/100km noin 25solmun eli 45km/h
ajaessa. Kulutus on paljon 70% veneestä, 20% onko potkuri sopiva nousu/
halkasija, 10% aallokko, tuuli ja kuorma vaikuttaa näihin kaikkiin lisäävästi.
Mitä vähemmän veneen pohja on vedessä kiinni sitä vähempi kulutus. Veteen kun jää pelkkä viiva niin ei mene paljoo bensaa. Jos venneen perässä on
tsunami niin gaso kelpaa eipä sitä vesimassaa saa tyhjällä liikkeelle.- Anteeksi5vuottavanaha
Vastaukseni, mutta minä pääsin samaan nopeuteen 20 hv Evarilla, ja 17 tuuman potkurilla.
- Anonyymi
Käytit hienosti yhdistellen eri mittayksiköitä!
- venehiiri
riippuu liukukynnyksestä ja miten lujaa ajat suunilleen 10-15l/h eikun vesille vaan ja vara tankki mukaan
- Merläinen
Tunnissa tuo kone kuluttaa 0-20 litraa
- Veneilijä
Mitä veikkaatte paljonko kuluttaisi Yamahan 40 hv -06 2-tahti
vene on Flipper 510 ht- Yetol40
Täyskaasulla (reilut 500 rpm) tuo vie noin 18 litraa / tunti ja kun kierrokset tiputtaa neljään toniin, kulutus on jossain siellä kympin tienoilla eli lähes puolittuu. Riippuu
tietysti veneestä tuokin mutta omalla venellää (Yamarin 44) kutakuinkin näin. - Yetol40
Yetol40 kirjoitti:
Täyskaasulla (reilut 500 rpm) tuo vie noin 18 litraa / tunti ja kun kierrokset tiputtaa neljään toniin, kulutus on jossain siellä kympin tienoilla eli lähes puolittuu. Riippuu
tietysti veneestä tuokin mutta omalla venellää (Yamarin 44) kutakuinkin näin.Ja jäi tietty typo tuohon edelliseen viestiin. Täyskaasulla kierrokset tietysti yli 5000, ei 500...
- Anonyymi
Mistä löydät noin uuden jammun 2t koneen?
- 2tankkia
Kulutus on tuolla vauhdilla varmaan siinä 10-15 l/h kuten jo mainittua.
Osta tarvikeliikkeestä toinen samanlainen tankki niin ainakin jos yhdellä tankilla on päässyt johonkin niin toisella täydellä pääsee takaisin! Kaksi tankkia on erittäin kätevä ratkaisu varsinkin jos ei venebensa-asemia ole matkanvarrella ja joudut tankkaamaan maissa. Veneeltä lähtiessä täysi tankki letkuun kiinni, vajaa mukaan ja täytettynä tuo seur. kerralla takaisin. Ei tarvii veneessä trattienkanssa pelailla. - laskutaitoinen
Sinulla on liian pienitehoinen kone.Vähimmäis tehot ovat 10 hp metrille,
huom vähimmäistehot ! 60-70 hp olisi hyvä,varsinkin jos meinaat ottaa
jonkun mukaan kyytiin.Neljän hengen kuormalla kaipaat vielä kympin lisää.
Pensan kulutus ei oleellisesti muutu vaikka kone on isompi.Aikaa kuluu
vähemmän saman matkan kulkemiseen.Mutta tietenkin jos harrastat
vain rantavesissä pörräämistä omaksi iloksi ja muitten harmiksi,asia on
toinen,silloinhan on sama vaikka vaihtaisit 10 hp koneeseen,ja ajelisit
osakaasulla - H:V:
Tietysti minkätahansa laitteen kulutus on kiinni vauhdista (nopeus) ja massasta( veneen paino/kuorma . Nyrkkisääntöhän on että nelitahti moottori kuluttaa täydellä kaasulla n.teho jettuna 3:lla. .Veden vastus on kova. Oma 40hp nelari jammu kuluttaa n. 6-7l/h
kierroksilla 3800rpm.(vene Suvi 4900 S/Uno) ja max rpm. n. 15.5L/h ja kierrokset 5800
Välillä 3800- 4200 rpm. moottori on t6osi taloudellinen. Arvelisin uistelu nopeuden kulutuksesksi n.
0.8L- 1.0L/h. Ero 2-tahtiseen on merkittävä samoin kuin vääntö. Joskin 2-tahti moottorin ns. teho/painosuhde on erinomainen. Epäilen että 1.päällä kevyessä veneessä vastaav a 2/tahtikone hakkaa nelarin.. Mutta käyttömukavuus(ääni) vaivattomuus/ saastettomuus
jne- puhuvat nelarin puolesta siis verrattuna vanhat 2 tahtiset. Toki uudet 2-tahti ruiskut EVINRUDE sitten oma lukunsa ja TLDI Tohatsu. Haastavat nelarit oikein tosissaan.- Muuten hyvin-
Mutta Evarin E-tec pesee nelitahtiset päästöjen puhtaudessa tullenmennen, vaikka kulutus on käytännössä samaa luokkaa !
Jostain kumman syystä puolta pienemmät pakopäästöt E-tecissä.
Epäilen syyksi sitä, että E-tec polttaa puolta vähemmän bensiiniä-nelitahtiseen verrattuna yhen männän iskulla . Jolloin se palaa paremmin-koska nelitahtisessa pitää antaa kaksinkertainen bensa-annos yhellä iskulla.
En tiedä,-oonko ymmärtäny oikein, mutta epäilen paksumman seoksen palavan huonommin.
Ratkaistaan tämä paremmuus-mutta pidetään totuus mielessä :))
- Ählämsähläm
Vanha keskustelu, mutta meillä on vm1985 yamaha 700cc 40hv 3 sylinderi 2 tahti buster rs:sä, ha vie ainakin litran maililla. Aika juoppo.
- Joakim1
Jotain on pahasti pielessä, jos tuollaisia kuluttaa. Pitäisi kulkea n. 30 solmua ja kuluttaa 17-19 l/h täydellä kaasulla eli n. 0,6 l litraa maililla. Osakaasulla pitäisi päästä 0,5 tai allekin.
- TÄRYYTTÄÄKÖjamaha
Ajoin kerran jamahan 3 sylinterisellä 40hp just bellan veneellä, ja liukukynnykselle nousussa alkoi kuulua kauhea tärisevä jyrinä koneesta, ja koneen piti kuulemma olla hyvässä kunnossa.
Yksikään omssi ei tärise sillälailla, vaikka ovat kaksipyttyisiä.
- Aika_vähä
Viime kesänä vei 5 litraa. Ei tullut kovin paljon ajeltua. Ehkä kerran?
- Ihme_itkemistä
Ei kukaan tommosella mopolla "ajele"? Itsellä jammun 115 malli ja juo mitä juo,sitten haetaan lisää kun loppuu. Eli älkää köyhät edes lähtekö niillä jollilla laiturista jos pitää miettiä kulutusta! Järjetöntä edes omistaa tuolloin soutuvenettä isompaa!
- ELIKKÄitseASIASSA
SANOIT, ETTÄ , ETTÄ VOI KAUHISTUKSENPAKANA, MITÄ SE RYYPPÄÄ.
JA JAMAHAKANSA VAAN KEHUU, KUINKA OVAT PIENIRUOKAISIA.
- Anonyymi
Polttomoottorien ominaiskulutus on luokkaa 0, 22 kg/hvh. Toki hevosvoimien sijaan tulisi käyttää kilowatti- yksikköä.
Ts. jos ajat täydellä 40 hv teholla moottorillasi yhden tunnin, kulutus on minimissään noin 9 litraa. Mutta näin vain teoriassa, käytännössä kuluu vähän enemmän, veikkaan että siinä kympin verran.
Miksikö hevosvoimat tulisi jättää, ensinnäkin siksi että ne eivät enää ole virallisia tehon yksiköitä ja erityisesti siksi koska kilowateilla on suora looginen yhteys esim. energiaan. Tällöin esim. yksi Joule on yhtä kuin watti per sekunti.- Anonyymi
Tuntikulutus on eksyny pieru, kun kukaan kato kellosta kulutusta. Matkaahan siinä ajetaan, eikä eikä aikaa.
- Anonyymi
0,22 kg/hvh pääsee 4T-koneet optimialueella. Kaasu pohjassa kulutus on 0,25 kg/hvh. Bensan tiheys on n. 0,75 kg/l eli 9 kg/h vastaa n. 12 l/h ja 0,25 kg/hvh:n 10 kg/h kulutus vastaa n.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
0,22 kg/hvh pääsee 4T-koneet optimialueella. Kaasu pohjassa kulutus on 0,25 kg/hvh. Bensan tiheys on n. 0,75 kg/l eli 9 kg/h vastaa n. 12 l/h ja 0,25 kg/hvh:n 10 kg/h kulutus vastaa n.
13 l/h. Vene 1/2001 testissä 4T 40 hv koneet kuluttivat kaasu pohjassa 12,8-16,3 l/h ja tehoa oli 39,4-41,0 hv potkuriakselilla.
Aika pieni ero 5-6/1984, jolloin kulutukset 17,5-19,8 l/h ja tehot 39-43 hv, erityisesti Yamahaan, jolla kulutus pienin, vaikka tehoa oli 43 hv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176