Ajokokemusta todella vähän. Mikä olisi sopiva aloittelijan pyörä? En halua nakua enkä "kyykkypyörää". Olen katsellut Honda cbf600 pyörää. Onko muita sopivia/parempia? Tässä pyörässä ainakin halvat vakuutukset.. Onko väliä onko ruiskulla tai kaasuttimilla?
Mikä ekaksi pyöräksi?
9
374
Vastaukset
- mika2
No katuendurot tai sohvaendurot miten vaan (siis . Yamaha TDM, Suzuki V-storm, Honda Varodero, Triumph Tiger, etc.) ovat mielestäni aloittelijalle siinä mielessä hyviä, että ne ovat helppoja ajoltaan ja ketteriä. Lisäksi tehoa on sen verran, että kulkevat kevyellä jalalla ja tarjoavat roppakaupalla ajamisen iloa ja vauhdinkin hurmaa, mutta eivät ole sellaisia maailman lopun tuomiontykkejä niinkuin kyykyt, nakut ja matkasportit, jotka vaativat kokeneen kuskin tai äärettömän maltin ja nöyryyden. Customit ovat jees, mutta ne ovat usein vähän jähmeitä kääntymään ja vaativat vähän toisenlaista osaamista, että ajaminen olisi jouhevaa. Enskojen vakuutukset ovat myös edullisia maltillisen tehopaino suhteen ansiosta.
Mitä ruiskuihin ja kaasuttimiin tulee, niin uudehkot pyörät (suunnilleen 2003 vuosimallin jälkeen) ruiskut ovat alkaneet yleistyä. En osaa sanoa onko sillä merkitystä.
Ai niin semmoinenkin etu enskoissa on että ne tuntuvat kestävän loputtomasti huonoa kohtelua. - Mika2selle?
Minulla on nyt ensimmäine kesä menossa virago 750cc
kanssa.
Osaisitko kertoa että mitä erikois piirteitä tuommosen
custumin ajossa on ? Ainakin hidas ajo ,siis lähes kävely
vauhti tuntuu olevan minulle myrkkyä.
Siis mitenkä custom eroaa ajoltaan muista pyöristä ?
Mitä pitäisi osata ottaa ajaessa huomioon ?
T.Jäläs- mika2
Pahoittelen, etten ole vielä vastannut, vaikka osoitit kysymyksen minulle, mutta ehdin taas olla muutaman päivän reissussa ja kotiuduin vasta tänään.
No Customi on erittäinkin hieno pyörä ja meininkini ei ollut sitä millään tavoin vähätellä. Customin erityispiirteitä on pyörän mataluus, ajoasento ja matala painopiste yhdistettynä pitkähköön akseliväliin. Ne ovat oikeastaan asioita jotka tekevät siitä varsin vakaan etenkin matka-ajossa, mutta kantatessa tapit nappaavat helposti tiehen eivätkä ne ole aivan niin taipuisia jyrkissä mutkissa. Toisaalta ne eivät ala helposti voblata loivan etukulman ansiosta. CUstomin moottorissa ei useinkaan ole tehoja niin kamalasti, mutta voimaa siinä on ja erityisesti se vääntö alkaa heti alhaalta joten pyörä vastaa kaasuun samantien. Customin ajoasento on aika lokoisa useinmiten, mutta liikkumiseen ei välttämättä ole niin paljoa tilaa ja jalkoja ei voi lepuuttaa roikuttamalla sivulla, mutta toisaalta lepuuttajatapit on aikalailla vakiovaruste ja matka-ajossa erittäinkin perustellut.
Kaiken kaikkiaan customilla ajo on oma juttunsa ja siinä on nuo mainitut omainaispiirteet vaikuttaa siihen. - jäläs
mika2 kirjoitti:
Pahoittelen, etten ole vielä vastannut, vaikka osoitit kysymyksen minulle, mutta ehdin taas olla muutaman päivän reissussa ja kotiuduin vasta tänään.
No Customi on erittäinkin hieno pyörä ja meininkini ei ollut sitä millään tavoin vähätellä. Customin erityispiirteitä on pyörän mataluus, ajoasento ja matala painopiste yhdistettynä pitkähköön akseliväliin. Ne ovat oikeastaan asioita jotka tekevät siitä varsin vakaan etenkin matka-ajossa, mutta kantatessa tapit nappaavat helposti tiehen eivätkä ne ole aivan niin taipuisia jyrkissä mutkissa. Toisaalta ne eivät ala helposti voblata loivan etukulman ansiosta. CUstomin moottorissa ei useinkaan ole tehoja niin kamalasti, mutta voimaa siinä on ja erityisesti se vääntö alkaa heti alhaalta joten pyörä vastaa kaasuun samantien. Customin ajoasento on aika lokoisa useinmiten, mutta liikkumiseen ei välttämättä ole niin paljoa tilaa ja jalkoja ei voi lepuuttaa roikuttamalla sivulla, mutta toisaalta lepuuttajatapit on aikalailla vakiovaruste ja matka-ajossa erittäinkin perustellut.
Kaiken kaikkiaan customilla ajo on oma juttunsa ja siinä on nuo mainitut omainaispiirteet vaikuttaa siihen.Mika2selle.
Eipä mittään,jostai taisin nähdäkkin että olit lähdössä
taipaleelle.
Kaiken tuon mitä kerroit niin jotenkin olen vaistomaisesti
tajunnut.Jotenkin ,ainakin minun taidoilla kun
vauhtia on reilummin ja mutka jyrkempi.niin xv tä
saa jotenkin pakottamalla pakottaa kääntymään.
Ainakin minulla meinaa valua liian loivaksi.
Vaikkakin tuo virago 750cc on aika pikkune mopo
niin kyllä minusta tuo on hyvin lokosa peli
normaalissa maantie ajossa,olen hyvin tyytyväinen
valintaani.Ja näin vasta alkajana,jokainen reissu
on aina oma seikkailunsa !! Tänään ei muuta kummempaa
kun lokki kävi tekemässä tuttavuutta puolen metrin päässä
etu pytystä !!
Niin,tuosta väännöstä,kun en niin "luota" omaan kaasun
käyttöön,niin olen korjannut asian sillä että asetan mutkaan
nähden semmoisen vaihteen että hanan avaaminen
pysyy hallittuna.Siis hitaat,keski hitaat kurvit kaupungilla.
Onko tämmöinen manööveri ihan jees ?
Vaikka tuo jammu ei mikään raketti olekkaan,niin
kyllä se tehoja rykäsee sen saman tien kun tupesta
viäntää !!
Kiitos hyvistä kommenteista,ja Hyviä Reissuja
Jatkossakin. T.jäläs
laita Suzuki GSX 600/750 F. Kaasutin toimi MP:ssä, no problem. Huomattavin ero ruiskuun on imu:n käyttö kylmälle koneelle. Moottorijarrutus toimii kaasutin koneissa pehmeästi. Kun, ruiskukoneissa ruiskun säädöstä riippuen moottorijarru voi olla aluksi terävä (kaasun sulkiessa). Joten, saattaa tehdä kaupunkiajossa liikkeestä nykivää!
- RoadWarrior
CBF on hyvä pyörä, mutta kannattaa ehkä ottaa suoraan 1000-kuutioinen. Se painaa vain parikkymmentä kiloa enemmän, mutta vääntö pienillä kierroksilla tekee kaupunkiajosta paljon helpompaa.
Ruisku toimii varmemmin ja lähtee helpommin käyntiin. - osta bemu
Moro,
itsekkin noita CBF:iä ja pikku banditteja katselin kun taas pitkästä aikaa aloittelin uudelleen pyöräilyn.
Päädyin sitten bemarin F800S malliin. Ainakin IF:ssä tuossa myös edulliset vakuutukset. Toimii kuin junan veski ja ei tarvii jälkiasennella paljoa, taitaa kaikissa suomeen tuoduissa olla ajotietokoneet ABS:t ja kahvalämppärit vakiona.
Mukava ajaa mutkatietä ja ei tarpeen vaatiessa pelkää konetietäkään. Bensaa ei pala juuri lainkaan ja 10000 huoltovälit.
-j-- jäläs
Paljonko nykyaikainen n.750 kuutioinen konepyörä
keskimäärin kuluttaa ?
Jammu xv 750 hörppäsee n.4.5L, ja siintä
ylöspäin. Niin vuosimalli on 1988 !!
Ajettu n.28 tuhatta mailia,josta minä n,800km. - F800
jäläs kirjoitti:
Paljonko nykyaikainen n.750 kuutioinen konepyörä
keskimäärin kuluttaa ?
Jammu xv 750 hörppäsee n.4.5L, ja siintä
ylöspäin. Niin vuosimalli on 1988 !!
Ajettu n.28 tuhatta mailia,josta minä n,800km.Edellinen kirjoittaja jatkaa....
Elikkä toi kasisatanen bemu vie kolmi- ja nelinumeroisilla teillä rajoituksia noudattaen (ainakin suurimman osan aikaa) 3.7-3.8 litraa satasella. todella harvinaista nähdä vitosella alkavia lukuja.
-j-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760