Eli meillä lapsi yksityisellä hoidossa, hoitomaksu meiltä n. 200/kk plus tietty kelalta oma osuutensa.
Ihmettelen, kun lapsi on poissa hoidosta kesä-elokuun aikana yhteensä 8 viikkoa poissa hoidosta, osan hoitajan loman takia, osan meidän lomien takia, niin hoitomaksuista emme saa mitään alennuksia.
Mulla on jotenkin huijattu olo, järjestimme itse työajat yms hoitajan loman ajaksi niin, ettei varahoitopaikkaa tarvita (eli hän ei joudu siltäkään ajalta maksamaan hoitomaksuja muuhun paikkaan), mutta silti kehtaa pyytää kaikilta kuukausilta täyden maksun. Onko muilla kokemuksia?
Mietinkin, kun poika alle 3-vuotias, josko vaan sanoisin hoitosopimuksen irti, eikö kunnalla ole velvollisuus järjestää pikaisesti hoitopaikka noin pienelle tarpeen niin vaatiessa?
Ja kaikille purnaajille tiedoksi: ei, 200 euroa ei varmastikaan ole kaikille suuri raha, mutta meille se on. Ja tiedän, että kunnallisella olisi edullisempaa, mutta pikamuuton yhteydessä ei ollut aikaa odotella.
Miten siis muilla, maksatteko täydet maksut omien lomienne, sekä hoitajan lomien ajalta?
Kesän hoitomaksuista
32
906
Vastaukset
- zcbb
Maksetaan, koska olllaan paikka varattu. Jos emme maksa joku muu maksava vie paikan. Näin se on kunnallisellakin puolella. Ei päivähoitoa voi varata vain tarpeen mukaan, vaan sitä joko maksaa ja saa paikan tai sitten ei.
- jotainvaan
Ai, esikoisen kanssa kyllä kunnallisellakin puolella oli heinäkuu maksuvapaa kuukausi. Mutta, pitänee sitten vaan irtisanoa se sopimus, kai siinä 6 vkossa ehtii uuden paikan löytää, kun lapsi on hoidosta kotosalla.
- Muista
että on kuitenkin varmaan se kuukauden irtisanomisaika, eli jos nyt irtisanotte niin maksatte kuitenkin kesäkuusta ja heinäkuusta.
Ja oletko tosiaan sitä mieltä että hoitaja ei sitten ansaitse palkallista lomaa..?
Ja olisiko kannattanut tutustua sopimukseen ajoissa?- jotainvaan
Juu, eipä muuten tullut mieleen, että voisin joutua "kusetetuksi" lapsen hoitosopimuksen kanssa. Mut taas elämä opetti, et sitten nasevampaa "äänensävyä" kommentillesi sattunut löytämään?
- päiväkotilainen
Ei sitä hoitopaikkaa varmasti järjesty siinä kuuden viikon aikana jos irtisanotte hoitosopimuksen. Hoitopaikka järjestyy neljän kuukauden sisällä siitä kun pistätte uuden hakemuksen ja heinäkuussa näitä asioita ei juurikaan käsitellä. Ja uusi paikkahan voi olla missä vaan oman kunnan alueella. Meidän kunnassa on näin. Jos lapsi ei ole yhtään päivää kesä- eikä heinäkuussa on molemmat kuukaudet maksuttomia. Jos on hoidossa päivänkin kesäkuussa, niin maksu koko kuulta. Jos lapsi on pois kesäkuun, mutta hoidossa heinäkuun, on kesäkuussa puolen kuun maksu. Heinäkuu on kaikille maksuton (on lapsi hoidossa tai lomalla), jos lapsi on aloittanut hoidon edellisenä syksynä elokuussa.
- kunnallinen pph
Kaikilla muillakin kesäloma on palkallinen. Sinulla itselläsikin.
Miksi sinun lapsesi hoitajan pitäisi olla ilman palkkaa? Kai hänellekin eläminen maksaa niin kuin kaikille muillekin.
Lasten vanhemmat maksavat yksityisen hoitajan palkan, ei kunta. Siksi yksityisellä on hiukan eri systeemit kuin kunnallisella puolella. Kyllä me kunnallisetkin saadaan palkkamme sekä lasten, että omien lomiemme ajalta.
Vai luuletko että lapsia hoitavat elävät pyhällä hengellä ja tekevät työtään ihan vain siitä ilosta, että saavat sitä tehdä? - pph.
No nykyinen hoitaja on varmaankin vain helpottunut jos irtisanot paikan. Jos on erilainen käsitys tuollaisestakin asiasta hoitosuhde tuskin toimii muutenkaan. Hän varmaan saa tilalle nopeasti perheen, joka ymmärtää että yksityinen hoitaja ansaitsee palkkansa kesällä ihan siinä missä kunnallisetkin hoitajat. Jotkut yksityiset tosin toimivat niin että perivät korkempaa maksua koko vuoden josta säästävät loma-ajan palkan. Jokainen hoitaja sen kuitenkin ansaitsee ja saa tavalla tai toisella.
Kunnallisella puolella on 4 kuukautta aikaa järjestää hoitopaikka, koska et ole siinä kiireellisyysjonossa jotka työttömyydestä työllistyvät ja joille paikka järjestetään kahdessa viikossa. - -Lomailijat-
No meilläkin vain kokemusta kunnallisesta päiväkodista, mutta viime vuonna me ainakin pidettiin lapset elokuun lomalla, ja saatiin se hoitomaksuvapaaksi, koska oli koko kuukauden. Normaalisti se olisi täälläkin heinäkuu, jos on ollut täyden toimintakauden hoidossa... Toivottavasti tänä vuonna olisi sama juttu, pomot kun ei toiveista huolimatta antaneet kummallekaan heinäkuuta lomaksi...
- luotsikkatäti
Heinäkuu on maksuton riippumatta siitä onko laopsi hoidossa vai ei. siis mikäli täysi toimintakausi täyttyy. On siis ihan sama lomaileeko kesä-vai elokuussa...
- ............
Tuo on kuntakohtaista ja yksityisestä kun puhutaan, niin mitään sääntöjä ei ole. Meillä oli edellisessä kunnassa asuessamme myös niin, että heinäkuu on ilmainen riippumatta hoidontarpeesta. Ja tämähän perustui oletukseen, että lapset jossain vaihessa kesää pitävät lomaa. Nykyisessä kunnassa taas heinäkuu on ilmainen vain, jos sen kuun aikana ei yhtenäkään päivänä olla hoidossa. Me emme kummatkaan vanhemmat saatu heinäkuuta kokonaan lomaa, joten lapsi on pari päivää heinäkuussa hoidossa ja maksamme koko kuukauden maksun, eikä mitään hyvitystä saa, vaikka kesän aikana lapsi on lomalla lähes kolme kuukautta.
- xxxxxxxcccccccb
Asiakasmaksulaki kyllä sanoo, että maksu peritään 11 kuukaudelta. Missään ei kai sanota,että kuukauden pitää olla heinäkuu, useimmissa kunnissa se on heinäkuu. Mutta kunta siis saa periä maksun vain 11 kuukaudelta, jos lapsi on hoidossa koko vuoden.
- ..........
Jos laki sanoo noin, niin nähtävästi kaikki kunnat eivät sitten noudata lakia.
- asedhah
Niin, kunnallisella puolella. Yksityinen määrittelee omat maksuasiansa kirjallisesti asiakkaankanssa hoitosuhteen alussa.
- jotainvaan
Tietenkin mä sen ymmärrä, että hoitajallakin on oikeus palkalliseen lomaan. Täs on vaan niin paljon kaikenlaista. Muun muuassa järjestin itse osan heinäkuusta palkatonta, jotta lapsen ei tarvitse mennä varahoitoon, johon hoitaja olisi joutunut tilittämään kelalta saamansa maksun, sekä meidän hoitomaksun. Eli sen lisäksi että mä pidän palkatonta töistä, maksan koko kuukauden hoitomaksun, vaikka hän jo tavallaan sai sen heinäkuun kelan osuuden ylimääräisenä. Musta ei vaan mee ihan oikeen, ehkä oon sitten ite jotenkin liian kiltti, mutta ei mulla olisi pokkaa periä niitä maksuja noin... Kukin tyylillään, onneks saan jäädä kohta kotiin niin eipä tarvii murehtia enää niistäkään.
Ja miten niin muka 4kk joutuu odottamaan hoitopaikkaa? Kyllä mä oon ymmärtänyt, että alle 3-vuotiaalle kunnalla on velvollisuus järjestää 2 viikossa hoitopaikka, mikäli kysymyksessä on äkillinen tarve. En ole kuullutkaan, että se koskis vaan työttömyydestä työllistyviä?
Ja vielä, jos irtisanon sopimuksen nyt, se päättyy ennen heinäkuun puoliväliä, jolloin myös oikeus yksityisen hoidon tukeen katkeaa silloin, ja olen oikeutettu kotihoidontukeen. Meillä ainakin lukee hoitosopimuksessa, että irtisanomisaika lasketaan siitä päivästä, kun ilmoitus hoitajalle annetaan, ei kalenterikuukausina.
Mua vaan ketuttaa ja ketkuttaa, kun kyseltiin asiasta jo sillon kun hoitosopimusta kirjoitettiin, ja hoitaja vaan sanoi, että kannattaa siihen kelan lappuun laittaa, että loman ajelta maksetaan palkka. Koska sitten hän saa kuitenkin sen kelan osuuden, vaikkei meiltä maksua ottaisikaan siltä lomakuukaudelta. Noh, olenpahan taas ensi kerralla fiksumpi.- uytvo6e lu
Ota tuo asia nyt kuitenkin vielä puheeksi hoitajan kanssa vedoten siihen, että otit palkatonta vapaatakin, jottei tarvitsisi varapaikkaa lapselle järjestää. Ja vetoat tietenkin siihen, että hoitosopimusta tehtäessä sovitte, että et maksa hoitomaksua kesän ajalta. Jos ei muuten yhteisymmärrykseen päästä, niin sano hänelle, että sinä ilmoitat kesäajan olevasi lomalla ja silloin yksityisen hoidon tuki katkeaa, mutta jos olet yli kuukauden yhtämittaisesti kotona alle kolmivuotiaan kanssa, niin saat hänestä kotihoidontukea. Eikös se ole enemmän kuin hoitomaksu ja maksetaan sinulle, ei hoitajalle? Muutenkin, onko todella niin, että kannattaa hakea yksityisenhoidon tukea eikä kotihoidontukea, jos lapsi on alle kolme? Voisi hyvinkin olla, että kotihoidontukea tulisi enemmän. Olethan laskenut asian?
Kunnan täytyy järjestää hoitopaikka kahden viikon sisällä, mikäli on kysymyksessä äkillinen hoidontarve, mutta tässä tapauksessa tuskin tuota sellaiseksi tulkitaan, kun eihän sinulla ole äkillistä tarvetta, vaan hoitopaikka jo on. Voit tietenkin yrittää, jospa kunnalla olisi joku ylimääräinen paikka, mutta eivät he ole velvoitettuja sellaista järjestämään näin nopeasti. Tietenkin sanomalla, ettette pärjää enää sen yksityisen hoidon järjestäjän kanssa, voi olla, että hoitopaikka järjestyy, mutta sitä kannattaa kysellä nyt piakkoin, että asia lähtisi etenemään. - ----------
"äkillinen tarve" tarkoittaa vain työllistymistä (oltava työtön työnhakijana työkkärissä sitä ennen) tai opiskelupaikan saamista. Velvollisuutta järjestää muissa tapauksissa hoitopaikka alle 4 kuukaudessa ei kunnalla ole.
- jotainvaan
Meidän kunta maksaa kuntalisän pelkästään yksityisen hoidon tukeen, ei kotihoidon tukeen, eli kyllä tuo kotihoidon tuki on vähemmän. Kunpa sais jotenkin sumplittua vaikka työpaikan kanssa tuon asian, sais pidettyä vaikka talvi- ja kesälomat ens vuodelta jo nyt, kun kuitenkin siis jään syksyllä äitiyslomalle... Muutenkin inhottaa vaihtaa toisen hoitopaikkaa vaan muutaman viikon takia... Noh, pitänee pohtia, josko sitten unohtais koko kunnallisen puolen ja palkkais vaikka kotiin hoitajan noiksi muutamaksi viikoksi... Huoh..
- miten muka?
Kunnallisessa edullisempaa?
Kunnallisessa hoitomaksu on n. 250 eur/kk! !?!?!?- ulpukka2
Parhaimmillaan kunnallinen ilmainen jos olet tarpeeksi pienituloinen!
- jotainvaan
nimenomaan, yksityisellä ei oteta perheen tuloja huomioon. Meistä toinen opiskelija, eli todennäköisesti ei maksettais puoliakaan siitä mitä nyt kunnallisella. Tuli vaan pikamuutto tälle paikkakunnalle eikä ollut silloin aikaa ootella hoitopaikkaa :/
- kunnallinen pph
No et kuitenkaan voi syyttää hoitajaa tilanteestanne.
Työtään hänkin vain tekee. - no ei ihan noin.
Jossakin on kyllä nyt otettu huomioon tulotkin, muutoin hoitomaksunne yksityisellä ei voisi olla 50 eur halvempi kuin kunnallisessa täyden hinnan paikalla vaan olisi saman hintainen tai kalliimpi. Tai jos se noin menee, miksi meistä kukaan menisi kunnalliseen... yksityisen ollessa halvempi?
Ja onhan sinulla mahdollisuus irtisanoa sopimus ja laittaa uusi hakemus syksyksi - kyllä paikka jostakin sinulle osoitetaan elokuulle. - ihan vaan
no ei ihan noin. kirjoitti:
Jossakin on kyllä nyt otettu huomioon tulotkin, muutoin hoitomaksunne yksityisellä ei voisi olla 50 eur halvempi kuin kunnallisessa täyden hinnan paikalla vaan olisi saman hintainen tai kalliimpi. Tai jos se noin menee, miksi meistä kukaan menisi kunnalliseen... yksityisen ollessa halvempi?
Ja onhan sinulla mahdollisuus irtisanoa sopimus ja laittaa uusi hakemus syksyksi - kyllä paikka jostakin sinulle osoitetaan elokuulle.Ei välttämättä osoiteta elokuuksi hoitopaikkaa, jos kaikki paikat on täynnä. Se hoitopaikka täytyy järjestää neljän kuukauden sisällä, paitsi jos on kiireellinen eli vanhempi työllistyy tai koulu alkaa. Ja tuota tuskin katsovat kiireellisenä, jos heinäkuussa halutaan irti toisesta paikasta ja hoitopaikkaa tarvitsee heti elokuussa.
- ypph vaan
no ei ihan noin. kirjoitti:
Ja onhan sinulla mahdollisuus irtisanoa sopimus ja laittaa uusi hakemus syksyksi - kyllä paikka jostakin sinulle osoitetaan elokuulle.ei mene ihan noin että yksityiselle osoitetaan paikka. meillä ei kunta välitä ollenkaan hoitolapsia.
me yksityiset perhepäivähoitajat hankimme itse lapsemme, mainostamalla itseämmme, netissä, kauppojen seinillä, kerhoissa, neuvoloissa, lehti ilmituksela, puhumalla ihmisille ym.
kunta välittää vain kunnallisia hoitopaikkoja. yksityisen hoitopaikan saa kun opn vanhempi itse aktiivinen.
- jotainvaan
Ongelma ratkaistu, saatiin sumplittua niin ettei tarvita hoitopaikkaa enää silloin elokuussakaan. Onneksi meni näin... Ja tosiaan kun joskus taas perhevapailta töihin lähden, niin en kyllä pohdi kahta kertaa laittaako lapset kunnalliselle vai yksityiselle...
- kunnallinen pph
Ehkä ei kannattaisi enää viedä lapsia hoitoon koska et ole valmis maksamaan siitä.
Sinulla on kyllä mahdollisuus hoitaa lapsesi kouluikäiseksi itse jos vain haluat "uhrautua". Ja se olisi tietenkin lastesi kannalta paras vaihtoehto. Äiti on aina äiti.
Jos viet lapsesi hoitoon niin anna hoitajalle se arvo ja palkka mikä hänelle kuuluu sinun lapsesi hoitamisesta. Et voi olettaa että hän tekee sen ihan vain hyvää hyvyyttään. Palkan sinäkin saat työstäsi ja palkka kuuluu myös lastesi hoitajalle.. Se on hänen työtään jolla hän hankkii elantonsa.
Hyvää kesää! - eräs äiti-
hoitaja on varmasti helpottunut, kun ei tarvitse olla enää kanssasi tekemisissä ja saa uuden perheen tilalle. Rahahan se kaikkein tärkein kriteeri on lasten hoidossa, vielä kun puhutaan muutamasta satasesta... Itselleni kyllä tärkeintä on hoitaja ja hoitoympäristö, josta olen valmis maksamaan sen "kauhean suuren" hinnan kuukausittain, kun lastani hoidetaan hyvin ja hän viihtyy. Onneksi kai suurin osa kunnioittaa lastensa hoitajia ja mieluusti maksavat hoitomaksun ja jopa(!) loma-ajan maksun tälle.
- jotainvaan
kunnallinen pph kirjoitti:
Ehkä ei kannattaisi enää viedä lapsia hoitoon koska et ole valmis maksamaan siitä.
Sinulla on kyllä mahdollisuus hoitaa lapsesi kouluikäiseksi itse jos vain haluat "uhrautua". Ja se olisi tietenkin lastesi kannalta paras vaihtoehto. Äiti on aina äiti.
Jos viet lapsesi hoitoon niin anna hoitajalle se arvo ja palkka mikä hänelle kuuluu sinun lapsesi hoitamisesta. Et voi olettaa että hän tekee sen ihan vain hyvää hyvyyttään. Palkan sinäkin saat työstäsi ja palkka kuuluu myös lastesi hoitajalle.. Se on hänen työtään jolla hän hankkii elantonsa.
Hyvää kesää!Juu, mielelläni maksankin, nyttenkin ihan toiselle henkilölle noilta muutamalta viikolta jotta saan asian hoitoon. Mutta, jos lupaillaan kuut ja taivaat sopimusta tehtäessä, eikä mikään pädekään enää myöhemmin, niin ei multa paljoa arvostusta heru.
Enkä tiedä missä kultalusikka-maailmassa sä elät, mutta meistä on toinen opiskelija enkä mäkään mitään miljoonia tienaa, että se siitä kouluikään asti kotona olemisesta.... - jotainvaan
eräs äiti- kirjoitti:
hoitaja on varmasti helpottunut, kun ei tarvitse olla enää kanssasi tekemisissä ja saa uuden perheen tilalle. Rahahan se kaikkein tärkein kriteeri on lasten hoidossa, vielä kun puhutaan muutamasta satasesta... Itselleni kyllä tärkeintä on hoitaja ja hoitoympäristö, josta olen valmis maksamaan sen "kauhean suuren" hinnan kuukausittain, kun lastani hoidetaan hyvin ja hän viihtyy. Onneksi kai suurin osa kunnioittaa lastensa hoitajia ja mieluusti maksavat hoitomaksun ja jopa(!) loma-ajan maksun tälle.
Täytyy tunnustaa, etten aina tiedä ymmärtääkö ihmiset täällä ihan tahallaan asiat väärin. Ärsyttävää kuitenkin, vahinko tai ei.
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat, että suurin osa hoitopaikoista on kenties niin huonoja, että täytyy ihan hakemalla hakea juuri Minun lapselleni sopivaa hoitopaikkaa, jossa osataan ottaa juuri Minun lapseni tarpeet ensimmäisenä huomioon? En ole mielestäni missään kohtaa arvostellut hoitajan tapaa hoitaa lastani, tai sanonut ettei hän siellä viihtyisi. Eikä se rahakaan ole tässä se suurin vaikutin (vaikkakin, usko tai älä, täällä Suomessa asuu ihmisiä, joille tuo "muutama satanen" on jo iso raha kuukaudessa), vaan se, että sopimusta tehtäessä puheet olivat jotain aivan muuta.
Ihme porukkaa täällä, jotain toista asiaa kysyessäni ihmiset vastailivat ihan aiheen vierestä, asioita joita aiheesta jo tiesin. Mutta tapa kai tämäkin on päteä jos ei siihen muualla mahdollisuutta saa.
Kiitokset vaan kaikille, sainpa tosiaan muutaman ihan vastauksenkin tohon alkuperäiseen kysymykseen, kauheen kivaa kesää vaan kaikille. - kunnallinen pph
jotainvaan kirjoitti:
Juu, mielelläni maksankin, nyttenkin ihan toiselle henkilölle noilta muutamalta viikolta jotta saan asian hoitoon. Mutta, jos lupaillaan kuut ja taivaat sopimusta tehtäessä, eikä mikään pädekään enää myöhemmin, niin ei multa paljoa arvostusta heru.
Enkä tiedä missä kultalusikka-maailmassa sä elät, mutta meistä on toinen opiskelija enkä mäkään mitään miljoonia tienaa, että se siitä kouluikään asti kotona olemisesta....Kultalusikka-maailmassa?
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Kaksi lapsistani olen saanut kunnialla aikuisiksi ja nuorin elää pahinta murrosikäänsä.
Vuosikausia olen työkseni hoitanut muiden ihmisten lapsia ja siitä saamallani pienellä (huomaa PIENELLÄ) palkkalla elättänyt oman perheeni, maksanut asuntolainaani ja niitä lukuisia normaaleja menoja, mitä teidänkin perheellänne on. Välillä on ollut todella tiukkaa ja jokaisen euronsa on joutunut miettimään hyvin tarkkaan, että raha on riittänyt. Luopuminen on ollut usein se avainsana. Luopuminen omista tarpeistani lasten hyväksi.
Että sellaisessa kultalusikka-maailmassa minä elän.
Jos sinä olet suhtautunut oman lapsesi hoitajaan yhtä hyökkäävästi kuin täällä muihin kirjoittajiin niin eipä ihme, että yhteisymmärrys ei ole pelannut. Minun käsittääkseni yksityiset hoitajat tekevät hoitosuhteen alussa kirjallisen hoitosopimuksen, jossa sovitaan hoitomaksut ja kaikki muut asiat. Siihen kun panet nimesi alle niin hyväksyt sopimuksen. Jos myöhemmin oletkin eri mieltä niin tutki ensin sopimus ja kun puhutaan aikuisista ihmisistä niin puhu ja selvitä asia hoitajan kanssa. Ihan kaikessa rauhassa eikä riidellen.
Älä ainakaan pura kiukkuasi keskustelupalstan muihin kirjoittajiin. Se on tarpeetonta. - ypph kanssa
jotainvaan kirjoitti:
Juu, mielelläni maksankin, nyttenkin ihan toiselle henkilölle noilta muutamalta viikolta jotta saan asian hoitoon. Mutta, jos lupaillaan kuut ja taivaat sopimusta tehtäessä, eikä mikään pädekään enää myöhemmin, niin ei multa paljoa arvostusta heru.
Enkä tiedä missä kultalusikka-maailmassa sä elät, mutta meistä on toinen opiskelija enkä mäkään mitään miljoonia tienaa, että se siitä kouluikään asti kotona olemisesta....oletko tietoinen että voit saada kuntalisän ja kelan yksityisen hoidon tuen ja siihen vielä tulosidonnaisen hoitolisän. silloin toinen vanhempi vain töissä on mahdollisuus saada tota lisää. katso kelan sivuilta.
jotkut ovat saaneet lähes ilmaiseksi yksityisen hoidon.
ja kyllä minäkin otan ihan normi maksun koko vuodelta, alennuksia ei tehdä.
kuin jos sairastun itse enkä voi ottaa lapsia hoitooni.
meillä ainakin kunnan hoito on kalliimpaa kuin omat taksani.
ei toki ilmaisia mutta edullisia. mulla maksaa yli 3.v. lapsesta vanhemmat tukien ym. jälkeen vielä 210e/kk.
ja hei haloo et voi vaatia heinäkuuta maksuttomaksi kun se kerran on laitettu mustaa valkoisella.
sovittu mikä sovittu.
itse ainakin teen selväksi heti alussa hoitosopimusta tehdessä että maksu on sama joka kuussa. en tunne maksuvapaita kuukausua.
- na
Hei! Olen ypph ja toimin kuin päiväkodissa eli hoitomaksu 11kk eli kesäloma kuukausi vapaa:)
Ja ilmoitan vanhemmille vuotta ennen lomat jotta voivat järjestää asiat sen mukaan.
Jos lapsella kesällä lomaa yli kuukausi niin otan silti maksun kuin myös tehdään kunnallisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944293Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10969
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780