Moi!
Mä oon 16v poika ja just peruskoulun käyny. Mun psyykkinen tila on ollu koko ylä-asteen jotenki erikoinen. En oo löytäny vieläkään itteeni ja en tiedä yhtään millasena ihmiset mua pitää. Välillä mä oon tosi puhelias ja sosiaalinen mutta nyt nämä 4 viimestä kuukautta olen ollut masentunut ja ajoittain agressiivinen ja epäsosiaalinen ja tuntuu että aika on vaa menny ohi että mitään ei oo tapahtunu. Mun on vaikee ilmasta itteeni mitenkää siks tää teksti on varmaa aika sekavaa. Mul oli yhen yön juttu yhen tytön kaa , mä olin sillo tosi ilonen ja mä luulin et siit ois tullu jotain ku oli sen kaa ollu juttuu kauan aikasemminki mut ei nähtävästi se tyttö vaa vältteli mua ja halus olla vaa kavereita. Mä en ymmärrä? Sen jälkeen must on tullu tunne kylmä. En oo halunnu olla kenenkään kaveri tai ees lähestyy ketään tyttöi. Mun vaarin isä kuoli vuos sit mut mä en ees välittäny ku en tuntenu mitään surua. Mun persoonallisuus vaihtelee koko ajan välil oon tunteeton ja surullinen ja itken sit oon taas agressiivinen ja vihanen. Sit välil on sellai olo et en ole olemassa ja maailma on ihan epätodellinen ja kaikki tuntuu vaa joltai leffalt. Sitte ku masennus lähtee pois musta tulee tosi ylivilkas ja arvaamaton sekä sosiaalinen ja on sellai olo et esitän jotain muuta mitä olen. Valehtelen aika paljon ja jos asiat ei mee miten haluun ni masennun tosi helposti. Sitten mä tiuskin aika paljon mukavillekin ihmisille. Sitte ku yritän olla kiltti nii must tulee hiljanen ja suostun kaikkee mitä tapahtuu enkä loukkaa ketää mut sillo on masentunut olo enkä saa unta ja vituttaa vaa. Tuntuu ihan että mul ei oo omaa persoonallisuutta ollenkaa et oon ain joka viikko ihan eri ihminen. Mä haluun ain johtaa kaikkee ja kontrolloida ja jos en saa ni must tulee hiljanen ja outo. Mutta en uskalla ottaa vastuuta ku en koe olevani suosittu tai hyvä misssään,
Onks tää ihan normi murros ikää vai onks mul joku mielenterveys ongelma?
Mikä mua vaivaa?
7
175
Vastaukset
- t. Psykiatri Kalle
Sää tarttisit lievät mömmöt ja terapiaa (ei mitään tv -hömppää)
Sulla on lieviä maanikon oireitakin.
itsetunto taitaa olla matalalla ja lievä persoonallisuushäiriö (tiuskimnen ja muut)
Ota yhteyttä paikalliseen mienterveystoimistoon, vaikka se voi kammottavalta tuntuakkin, ei sua pumpata mömmöjä täyteen eikä tule "sähköhoitoa".
Sä oot vaikeassa iässä, mutta tilanne pitää tutkia, ettei ole esm. vakavaa
masennusta tulossa/päällä!!!!! Pääasia ettet suunittele itsellesi mitään ikävää.- Psykiatri Kalle
PS. jonkin asteinen bipolaarinen mielenterveysongelma sulla on, se tuli kirjoituksestasi selväksi.
Mä määräisin sulle tukilääkkeeksi seronilia tai Cymbaltaa ja rinnalle miedon pamin.
Äläota mun kirjoituksia ohjeina mutta voi lääkärille mainita, depislääkkeitä on
käytössä Suomessa vaikka minkälaisia, että sopivuuutta voi joutua hakemaan
jopa kuukausia.
- 11 + 7
Harva sinun ikäisesi onkaan "löytänyt itseään". Olet vaikeassa iässä ja kokenut kolauksia. Hoida asiasi kuntoon, muuten ne voivat kasaantua ja jäädä vaivaamaan loppuiäksesi. Voisitko harkita, että menisit puhumaan kouluterveydenhoitajalle ja sitä kautta voisit päästä psykologille, joka osaisi tuoda selvyyttä sun tilanteeseen? Heillä on vaitiolovelvollisuus. Kerro sama minkä juuri kirjoitit. Ei juttelemisesta haittaakan voi olla. Yllättävän moni ikäisesi käy terapiassa ja jatkaa sitten taas ilman terapiaa kun suurimmista myrskyistä on selvitty.
- 10+7
Ihan tyypillinen murrosikä. Koita jutella jonkun aikuisen kanssa niin ettei sun tarvii yksin miettiä asioita.
- lekalla päähän
Olen kohta 30. Ja voisin sanoa että noi samat oireet ajoi mut surullisesta ja vihaisesta teini-ikäisestä tunnepelokkaksi aikuiseksi joka ei uskaltanut luottaa yhtään kehenkään.
Kun tulin teini-iän kynnykselle jouduin perheessäni vallitsevaan kierteeseen tulla joksikin jota en ole. Minulla ei ollut paljonkaan tukea kasvamisessani jotta olisin kokenut onnistumista ja pystynyt kehittymään henkisesti edes kohtuullisen aikuisempaan suuntaan. Olin ikuinen vanhempien pikku tyttö jota suojeltiin niin kovasti kaikelta että sosiaaliset kykyni jäivät vajaiksi ja kosketus vastakkaiseen sukupuoleen lähes 0.
Ahdistuin ja turhauduin ja tunsin itseni järkyttävän yksinäiseksi. Tuntui että ajelehdin elämässä eteen päin täysin tuuliajolla, kuin joku muu olisi päättänyt siitä mihin suuntaan menen. Olin ulospäin reipas ja ahkera ja kaikkea mitä joku sattui minusta haluamaan, änkeydyin muiden muotteihin aina jotta saisin hyväksyntää. Ajattelin aina että "mitähän tuo ajattelee minusta". Sisällä pelkäsin kaikkia ihmisiä ja oireilin tunnevammaisuutta koska en yksinkertaisesti halunnut tuntea mitään koska sain aina paskaa niskaan, henkisesti. Etsin rakkautta kaikista.
Rymysin elämää läpi vuosikymmenen ja tein pahaa itselleni. Sekä fyysisesti että henkisesti. Henkiset haavat olivat kaikkein pahimpia. Olisin varmaan saanut mielenterveyslääkityksen mutta kun en yrittänyt itsemurhaa niin ei lääkärit muuta tehneet kuin voivottelivat kun yritin avautua masennuksestani tai muusta huonosta olosta.
Tähän tuli muutos vasta kun tajusin että olen elänyt elämäni läpi kuin teatteriesityksen. Aina eri roolissa riippuen vastaanottajasta. En tiennyt yhtään kuka olen koska identiteettini ei koskaan ollut kehittynyt. Jos et tiedä kuka olet voit helposti valua piiloon roolin taakse kuten hippi tai punkkari tai muu vastaava maski johon uskot itsekin ihan hullun lailla jotta et vain joutuisi kokemaan mitään oman itsesi kautta, koska se yleensä satuttaa (ihmiset on välillä niiiin paskamaisia tyyppejä). En ollut saanut oikeanlaistat tukea, rakkautta ja huomiota, joka olisi tukenut minun itseni löytymistä ja kehitystä ihmisenä. Valitettavasti ympäröivä ihmiset hyvistä aikomuksistaan huolimatta eivät pystyneet näkemään että asiat joita he minulle opettivat, joita he minulle kasvatuksellaan siirsivät ja joita he minulta salaa toivoivat tekivät minusta sirpaloituneen.
Aloin tutkia onko minulle opetetut tavat ja totuudet kuitenkaan oikein. En osannut koskaan kyseenalaistaa mitään joten nyt kyselen ja kyseenalaistan senkin edestä. Olen löytänyt spiritual growth, olkoon nyt suomeksi henkinen kasvu, mikä tarkoittaa henkimaailman hommien ja höpönpöpö sekä huuhaan tutkimista (trust me I have heard it all). Sieltä olen kuitenkin löytänyt tarvittavat työkalut korjata itseni, eheyttää henkiset haavat ja päästää irti kaikesta siitä paskasta jossa olen tähän asti elämässäni lillunut.
Helppoa se ei ole, eikä se kuulosta järkevältä mutta mikäli tuntuu siltä että jotakin pitäisi saada muttumaan, ja että kiiinnostaisi ottaa selvää niin siinä tapauksessa kannattanee vähän kaivella netin ihmeellistä maailmaa.
Nouse ensi kuitenkin pois sieltä paskan olon kuopasta. Muuten et pysty näkemään siltä pahalta ololta mitään muita vaihtoehtoja olotilalle.- siistii...
Mielenkiintoista, että täällä on muitakin, jotka ovat alkaneet havahtumaan ;)
- Dohhh
Murkkuiältä kuulostaa.. Ja ihan btw, en minäkään surisi jos joku noin kaukainen sukulainen kupsahtaisi. Mutta joo, enhän mä tiedä miten läheisiä ihmiset sukulaisiinsa on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454970Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481069- 131033
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17977Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75940Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella8867Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2822Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah55742Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27703