http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060413836412_uu.shtml
Vatuutonta. Tätä se teettää kun leikitään kaveria lapsen kanssa!
Mä en voi oikeesti uskoa!!
12
247
Vastaukset
- Halle lujaa
Aivan. Tätä on suomalainen juomakulttuuri ja siihen liittyvä kaksinaismoralismi. Alkoholi on kamala aine ja aiheuttaa monille ongelmia, mutta kyllähän nyt pienet kännit voi vetäistä, vaikka alaikäinenkin.
En tarkoita että nuorten juomiseen tulisi suhtautua liian autoritäärisesti ("nonnii, nyt olet sitten juoppo kun joit"), mutta mitä voi nuorten juhlimiseltakaan odottaa jos kodin esimerkki on koko lapsen iän ollut se että juhlaan, arkeen, kaikkeen liittyy alkoholi.
Jääkiekon maailmanmestaruuskarkelot ja niihin liittyvä jeesustelu oli hyvä esimerkki tyypillisestä suhtautumistavasta. Ai kauheeta kun aikuinen, urheileva mies on humalassa, ihan tv:ssä. Kotona ja kaduilla & kylillä nähdään ihan samaa jatkuvasti - eiköhän se malli tule ennemminkin sieltä, kuin jääkiekkojoukkueen voitonjuhlasta. Ai niin mutta ovathan he urheilijoita - no, sitten kai olisi pitänyt viettää kaksinaismoralistiseen kulttuuriin sopiva puhtoinen, raitis kansanjuhla ja kameroiden sammuttua vetää itsensäkin sammuksiin. - perhe erittäin hyvä
Onneksi meillä kukaan lapsista ei ole maistanut alkoholia koskaan. Nyt nuorinkin on jo 22 v eikä yhtään ole maistanut. Olemme vesiselviä ihmisiä olleet aina. Rahat menee viinaan vaan jos ostaa. Yksi pullo jos mksaa 50 e niin aatelkaa!! Tai mitä ne nyt sitten maksaa, meillä ei ole tietoa viinan hinnoista kun emme käytä.
Meillä lapset ovat kaikki erittäin viisaita ja omissa ammatteissaan jo pomon paikalla.- Halle lujaa
Höpö höpösi on hyvä esimerkki siitä ettei tästä asiasta voi joidenkin mielestä keskustella. Pitää lyödä läskiksi vakava asia, koska viinaa täytyy saada juoda tai sitten on jotenkin outo. Mutta nuoruutesi taitaa selittää höpöilyn tarvettasi.
- pslkfsdn
Itse tunnen useamman vesiselvässä perheessä kasvaneen aikuisen ja he käyttävät tuntemistani eniten alkoholia, eivätkä vanhemmat tästä tiedä.
Noh, kaikkien kohdalla se ei onneksi näin mene, mutta mitä itse olen sivusta seurannut. Alkoholista on tehty kotona niin suuri tabu, että nyt aikuisiällä kiinnostaa vähän liikaakin. - ei viinaa meillä
Halle lujaa kirjoitti:
Höpö höpösi on hyvä esimerkki siitä ettei tästä asiasta voi joidenkin mielestä keskustella. Pitää lyödä läskiksi vakava asia, koska viinaa täytyy saada juoda tai sitten on jotenkin outo. Mutta nuoruutesi taitaa selittää höpöilyn tarvettasi.
Ihan totta, meillä ei kukaan tiedä edes mitä on kalja. Emme kukaan juo kaljaa tai viinaa. Hyi, rahat kuluvat ruokaan ja muuhun.
- olipas pitkä vuodatu
Itse taas olen kasvanut alkoholisti -perheessä ja itse käytän alkoa harvoin ja hallitusti, enkä humalanhakuisesti, mikä on täällä Suomessa tapana. Omille lapsilleni voisin antaa viittä vaille 18-vuotiaana kotona maistiaisen omasta lasistani.
Suurimman ongelmanhan tässä muodostaa tämä suomalaisten HUMALANHAKUINEN juominen ja sitähän ne nuoretkin sitten toteuttavat kun sitä kotona näkevät/ se on ainut malli mitä täälläpäin näkee. Ongelmallista on sitten se, että alle 18v ei saa käyttää alkoa, mutta simsalapim yht´äkkiä kun nuori täyttää 18v, hän saakin vapaasti juoda niinkuin haluaa ja mennä niinkuin haluaa eikä kukaan voi periaatteessa määrätä/ ohjata tiukasti, että "Älä juo noin paljon" tms. Pitäisi olla jonkinlainen siirtymävaihe, jonka aikana vanhemmat (tai tarvittaessa muu taho) saisi puuttua huolestuttavaan käytökseen, ettei lapset jäisi täysin "heitteille" silloin kun he eniten ohjausta tarvitsisivat, eli 18vuotiaana, aikuisuuden huumassaan. Nuoret eivät ole ennen käyttäneet alkoa, eivät tunne rajojaan, kaveriporukassa "painostetaan" ottamaan "kännit" ja nuori on lisäksi vielä siinä huumassaan että saa tehdä mitä haluaa, on "aikuinen". Kukaanhan ei aikuiseksi muutu yhdessä yössä, että kyllä tässä olisi kehityksen paikka. Eikä suinkaan vähäisimpänä ongelmana ole tämä suomalaisten vanhempienkin, suomalaiseen kulttuuriin kuuluva humalanhakuinen juominen.- olipas pitkä vuodatu
Lisäys eikä ne nuoret 18vuotiaat jää kotiin harjoittelemaan "hillittyä juomista" ja omia rajoja, vaan ne lähtevät kavereiden kanssa ties minne ja tekevät ties mitä. Asennemuutoksen paikka olisi, että tämäkin ongelma ratkeaisi, juomatapakulttuuri vaatisi täyttä remonttia.
- .......
Tuosta olen aivan samaa mieltä, että on typerää, kun alkoholi on kokonaan kiellettyä alle 18-vuotiaille, mutta sitten saakin jo vetää täyskännit. No, monet harjoittelevat aikaisemminkin, mutta harva tekee sitä kovin järkevästi. Siksi kannattaisin ehdottomasti sitä, että nuorelle (esim.15 v.) saisi antaa vaikka sen lasin viiniä kotona ruuan kanssa, kun vanhemmatkin sen juovat. Tällä tavalla voisi oppia alkoholin sivistynyttä käyttöä ja jopa hieman huomata, miten se vaikuttaa, mutta ei saisi kännejä kuitenkaan. Tuollainen ei tietysti ole vaihtoehtona niissä perheissä, joissa ei vanhemmillakaan ole alkoholinkäyttö hallinnassa. Humalahakuinen juominen ei ole suositeltavaa minkään ikäiselle.
- olipas pitkä vuodatu
....... kirjoitti:
Tuosta olen aivan samaa mieltä, että on typerää, kun alkoholi on kokonaan kiellettyä alle 18-vuotiaille, mutta sitten saakin jo vetää täyskännit. No, monet harjoittelevat aikaisemminkin, mutta harva tekee sitä kovin järkevästi. Siksi kannattaisin ehdottomasti sitä, että nuorelle (esim.15 v.) saisi antaa vaikka sen lasin viiniä kotona ruuan kanssa, kun vanhemmatkin sen juovat. Tällä tavalla voisi oppia alkoholin sivistynyttä käyttöä ja jopa hieman huomata, miten se vaikuttaa, mutta ei saisi kännejä kuitenkaan. Tuollainen ei tietysti ole vaihtoehtona niissä perheissä, joissa ei vanhemmillakaan ole alkoholinkäyttö hallinnassa. Humalahakuinen juominen ei ole suositeltavaa minkään ikäiselle.
Tosin eihän siitä alkosta ihan tabuakaan kannata nuoremmallekaan tehdä, sithän se vasta kiinnostaakin se kielletty. Mut jokin järkevä ja kultainen keskitie kai tähän täytyisi löytyä.
- olipas pitkä vuodatu
Tarkennan vielä että itse olisin ennemminkin venyttämässä täysi-ikäisyyttä ja juomakokemusten alkamista, eli en siis itse kokisi järkevänä, että 15-vuotiaalle ruvettaisiin jo antamaan maistiaisia. (Nuoren elimistöllekään ei ole hyväksi aikaiset alkoholikokemukset.) Eli että siirtymävaihe olisi esim välillä 18-20 v jolloin vanhemmilla siis olisi vielä sanavaltaa, eivätkä nuoret olisi vielä ns. täysivaltaisia. Nuoria ei saisi jättää yksin ja omileen tuossa aikuistumishuumassaan. Nuorten täysivaltaisuuden ja niiden mukanaan tuomien velvollisuuksien ja oikeuksien pitäisi tulla pikkuhiljaa, siten, että nuoretkin olisivat niihin valmiita. Nuorilta odotetaan melko paljon tuossa tilanteessa, miettikääs vaikka :)
- näin meillä
Sain 14-vuotiaasta lähtien ruoan kanssa viiniä vähän lasin pohjalle, jos oli jotkut illalliset tmv. eli noin pari kertaa vuodessa. Lähinnä, että sai maistaa. Vanhempani ovat ottaneet alkoholia vain muutamia kertoja vuodessa ja silloinkin sivistyneesti. Jouluna meillä on myöskin otettu lasit viiniä ruoan kanssa (itselläni lasi ei ole ollut täynnä alaikäisenä). Jos oli jonkun sellaisen kaverin bileet, kenet vanhempani tunsivat ja tiesivät keitä sinne oli tulossa saattoivat ostaa 1-2 siideriä, jotten hankkisi mitään epämääräistä kautta. Ei päässyt kaverit ilkkumaan, kun ei juonut, eikä tullut tarvetta edes ottaa enempää. Tätä siis sen jälkeen kun olin 16v ja tätäkin tapahtui ehkä 1-2 kertaa vuodessa.
En ole ikinä juonut itseäni änkyräkänniin, enkä muutenkaan ole ollut kännissä joka viikonloppu. Monesti olin nuorempana kyllä viikonloppuisin baarissa, mutta selvänä, ihan vaan halusin viettää aikaa kavereiden kanssa ja tanssia.
Nyt kun olen 25v. on jäänyt tietysti nämä baarireissutkin enää siihen muutamaan kertaan vuodessa. Uskon toteuttavani samaa mallia myös omien lapsien kohdalla, koska minun kohdalla tuo toimi. - pikkuhiprakka
Minun vanhemmat antoivat myös maistella alaikäisenä siideriä, konjakkia, viskiä ja viiniä, väkeviä vain suullinen (inhoan niitä vieläkin!) Mutta ensimmäiset kännit vedin 13 vuotiaana kaveriporukassa, ja siitä sitten sama tahti jatkui aina täysi-ikäisyyteen asti, kerran jäin kiinni. Kaveriporukka oli iso ja meillä oli hyvä henki ja ketään ei ikinä jätetty yksin, huolehdittiin sammuneet turvallisesti nukkumaan. tulipahan koettua railakas nuoruus, ei voi muuta sanoa. Mutta en hyväksyis omalla lapsellani samaa toimintaa ja kokemuksesta tiedän metkut miten huijata vanhempia. Täysi-ikäiset kaverit meille alkoa osti, taikka sitten isän kossupullosta pihitin ja vettä tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse854614Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1103830Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1753620Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.582052Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1291114
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 57963
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27882