Miten saada tottelemaan..?

Mikä avuksi...?

Hei! Eli mulla on Pitkäkarvainen Collie uros, joka on nyt 1,5 v. Ollaan mietitty, jos alettais harrastamaan näyttelyitä. Käytäisiin kuitenkin ensin Match Show:ssa harjoittelemassa kasvattajakin lupautui mukaan joskus loppukesästä :) Mutta mulla olis sellanen ongelma, kun mun koira tottelee muuten hyvin ja oon kotonaki tehny pienen ''näyttelykehän'' , jossa ollaan harjoteltu; (ravailtu, seisotusta harjoteltu, hampaiden katsomista, tuomarin arvioimista, ym..) Koira tottelee muuten hyvin, mutta aina kun ollaan ns. '' häiriöisessä ympäristössä '', jossa on muitakin koiria, esim. kun ollaan tokossa käyty, mutta lopetettiin, kun näyttelyt alkoi kiinnostamaan enemmän, niin koira ei kuuntele oikeastaan ollenkaan ja jos on esim. seuraa harjoitus, niin vetää hirveästi, vaikka olisikin jotain nameja.. Tietäisikö kukaan mikä siihen voisi auttaa tai onko kelläkään kokemuksia tällaisesta? Ollaan kyllä mietitty, että mentäis ensin nyt koko kesän kestävälle näyttelykurssille, jos se siellä oppis jotain.. Ja minkälainen näyttelytalutin olisi hyvä Collielle? Paksu, ohut, nailonia, nahkaa.. ?

- Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata edes johonkin kysymykseeni, jos saitte selvää :D

6

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain apua?

No, mulla on ollu koirani kanssa vähän sama homma, häiritsevissä paikoissa ei tahtonu totella, siksi kannattaakin käydä kouluttamassa mahd. paljon semmoisissa paikoissa, joissa on häiriötä, käyttää erinlaisia ääniä, äännähdyksiä ja mitä ikinä keksit, ja kun koira kiinnittää vähääkään huomiota niin palkitse ja kehu sitä! Siitä se jo lähtee, se on aivan normaalia että tuommoisessa paikassa ei välttämättä saa niin hyvin sitä kontaktia, kotipihalla kaikki onnistuu varmasti, kannattaa lähteä niihin hankalempiin paikkoihin harjottelemaan ja kaikinkeinoin yrittää ensin saaja se koiran huomio, esim oletko käyttänyt naksutinta? Se helpottaa yleensä monissa tilanteissa!

Nahkainen talutinhan on aina parhain kaikista, se on miellyttävämpi iholle eikä katko niitä karvoja ja miellyttävämpi itse taluttaakkin sitä koiraa.

• jnythdth

Ajattele asiaa koirasi näkökulmasta. Älä itsesi. Koirallesi on täysin vieras ja outo tilanne joutua yhtäkkiä hälisevän ihmis ja koira joukon keskelle. Yleensä monet ihmiset ovat hermostuneita ja koirat aistivat sen.

Jos haluat, että tapahtumissa käynnistä tulisi koirallesi mieluisaa, eikä pakotettua ja väkisin vientiä, niin on vain treenattava. Mahdollisimman erilaisiss apaikoissa. Seuraa koiraasi, älä vie sitä väkisin treenaamaan silloin, kun se käy kierroksilla tai on väsynyt. Äläkä varsinkaan silloin kun itse olet väsynyt, ärtyisä tai muuta. Koirasi aistii sen ja siitä tulee epäluuloinenn , koska se ei voi käsittää mistä omistaja hermoilee.

Mene ihmmeessä kurssille, opit näyttelyjuttuja ja opit tulkitsemaan koiraasi.

Jos sitä epäilyttää, niin tuomari kyllä näkee, että tapahtuma ei ole koiralle mieluisa, ja se on siellä omistajan pakottamana ja siitähän eivät koiraharrastahjat tykkää.

• kiitos, kiitos

Kiitos vastauksista ja neuvoista. Ollaan menossa huomenna sinne näyttelykurssille ja yritellään nyt treenata paljon ja ei tietenkään silloin kun koira on väsynyt tai itse olen väsynyt. Enkä pakota sitä kyllä koskaan tekemään mitään tuollaista, kuten treenaamaan :)
      Katselen sitä nahkaista näyttelyhihnaa, jos sellaisen ostaisi (:

• kyukjjuytyj

Oma rauhallisuus, loogisuus, johdonmukaisuus, reiluus koiraa kohtaan. Treenaa sen ehdoilla. Oikea nami löytyy kokeilemalla, kaikki eivät tykkää nakista ja lihapullasta.

Paras näyttelyhihna on mahdd huomaamaton, että collien upeus pääsee oikeuksiinsa.

Kasvattaja on aina paras neuvomaan :)

• drtaaa

Ensin ihan häiriöttömässä tilassa, sitten vasta häiriöiden kanssa.

Minulla on kasiryhmän rotu. Opetin sille ensin näyttelyjuoksun ja seisomisen ja ilmoitin näyttelyyn. Oli ROP-pentu. Näyttelyssä liikaa hälinää että koira jaksaisi keskittyä kaikkeen.

• fghfghfg

nahkainen panta on TODELLA huono monille roduille, karva lähtee ja kalju kiiltää :( yleensä metallinen kuristusketju on paras mutta joillakin koirilla sekään ei sovi ja karva lähtee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      90
      4219
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3203
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      939
    6. 134
      931
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe