Jag försöker att säga det jag vill så enkelt som möjligt:
Finlandsvenskarna i det stora flertalet lever och är verksamma i en mycket finsk miljö utan att ha några problem som helst med detta. De talar finska i vardagen när det behövs, dvs oftast, de jobbar på finska, det hela är någonting alldeles naturligt för dem. De/ni tycks inte uppleva någon särskild fientlighet eller hostilitet mot er eller finlandsvenskheten i er vardag.
Men er "finlandsvenska röst" i era egna finlandsvenska medier då! Opinionen, insändarna! Gud vad ni skriker ut där! Er finlandsvenshet tycks ju vara under ständig attack! Vad hemskt!
Men så blir det igen en måndag..
Punkt och slut.
Vy från mellersta Finland
samonen
1
66
Vastaukset
- 66669
Det beror kanske på att det finns så några finlandssvenska forum där man kan uutala sig.Många av svenskatalande läser ändå finskspråkiga debatter och där är ibland ett otroligt hat mot oss,så det är kanske inte så konstigt om det ibland kokar över också på den här sidan.Jag lever i en familj med både hurrit och finntollot så jag är kanske litet jävig.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399