Muinoin ilmasin vanhan auton jarrut ilman "jarrumiestä". Käytössä oli läpinäkyvä letku ( näkee jarrunesteen värin ja mahdolliset ilmakuplat ) ja pullo johon laittaa vähän pohjalle jarrunestettä ja letku nesteeseen saakka. Kyseessä oli jokin tarvikeliikkeen setti ja jos oikein muistan, niin letkussa oli jokin takaiskuventtiili (?). Nyttemmin useiden muuttojen seurauksena tuo materiaali lojuu jossakin varaston perukoilla.
Letku ilmaruuviin, ilmaruuvia auki ja polkemaan tasaisesti kunnes tulee ulos puhdasta nestettä. Ruuvi kiinni ja testaa ja tarvittaessa jatkaa. Ja tietty tarkkana ettei neste laske liikaa säiliössä ja lisäystä, jottei hörppää ilmaa sitä kautta. Jotkut aapiset suosittelevat ilmaamaan ristiin, ensin vaikkapa etu-vasen ja sitten taka-oikea jne.
W202 jarrunesteen volyymi 0,45 L. Jotkut vaihtaa jarrunesteet / ilmaa ABS systeemistä autoa pitäen auton käynnissä. Toisaalla neuvotaan ottamaan virta-avain pois lukosta ja vielä irrottamaan akusta plus-napa. Mikä on oikea metodi ? En ole vielä tarkistanut pääseekö W202:ssa ilmaruuveihin käsiksi ilman vanteen irroitusta ( hyvin vähän tilaa aluvanteen ja jarrusatulan välissä ) ja on arvoitus onko nipat jumissa.
Ps. Mitäköhän tulisi kustantamaan mikäli pääsylinterin tiivisteet korkkaisivat ilmausvaiheessa ( joskus kuulema on niinkin käynyt ) ?
PsPS. Melko usein saa lukea, että jopa merkkiliikkeet tyytyvät vain imemään nesteen säiliöstä ja tekemään pelkän täytön. Silloin jään myös kaikki moskainen ja kosteutta imenyt osin vesittynyt neste jarrusylintereille. Myös sen kiehumispiste on alhaisempi ja saattaa kovassa rasituksessa jarrujen kuumetessa jättää työnsä tekemättä, ei liikuta jarrusylinteriä.
Jarrunesteen vaihto
7
2114
Vastaukset
- w by6u n
Kunnollinen kaksivuotisjarruhuolto tehdään niin, että kaikki jarruosat pääsylinteriä ja tehostinta myöten vaihdetaan. Silloin ei korkkaa mikään. Onlen kuullut, että merkkiliikkeissä tästä tingitään ja romua tulee.
- W202
Foorumin trollaattorilla ajelevallekin tulisi vaihtaa useita "osia", joskin se on psykö-lääketieteellisesti varsin haastava tehtävä...ilman takuuta lopputuloksesta...
Ps. Mikä ero on kuolleella ja idiootilla? Kumpikaan ei tunnista tilaansa, mutta läheiset ovat murheissaan. - W202
W202 kirjoitti:
Foorumin trollaattorilla ajelevallekin tulisi vaihtaa useita "osia", joskin se on psykö-lääketieteellisesti varsin haastava tehtävä...ilman takuuta lopputuloksesta...
Ps. Mikä ero on kuolleella ja idiootilla? Kumpikaan ei tunnista tilaansa, mutta läheiset ovat murheissaan.Oikeampi versio.
Ps. Mitä yhteistä on kuolleella ja idiootilla? Kumpikaan ei tunnista tilaansa, mutta läheiset ovat murheissaan.
- u n86oi m6r m6r7
En tiedä onko se kuollut vai idiootti, joka väittää, ettei jarrunestettä osata huollossa vaihtaa. Premiumautojen alla ei makaile omistajia.
- W202
"u n86oi m6r m6r7"
Kysymys ei ole osaamisesta, vaan siitä, että vaivaudutaanko se tekemään asianmukaisesti.
Juuri hiljattain luin http://www.mersuforum.net/forum/ ( en juuri tähän hätään jaksanut kaivaa ko. viestiä esille ) saitilla prenium-mallin omaavasta, joka vei Mersun merkkihuoltoon jarrunesteen vaihtoon, sillä kerrotun mukaan siihen ei edes voi vaihtaa jarrunesteitä itse.
Hän seurasi asentajan työskentelyä, joka imi yläkautta säiliöstä jarrunestettä, teki lisäyksen ja avasi kaikki neljä ilmaruuvia ja jätti valumaan, tipottamaan noin vartiksi jarrunesteitä ( ei tosin kovin paljoa ulos tule ) suoraan tukivarsille ja vanteille. Kiersi sitten ruuvit kiinni ja tarkisti nesteen tason säiliössä ja piste. Lasku oli muistaaksen reilut sata euroa. Asiakas ei tahtonut uskoa silmiään. Hän teki asiasta sittemmin kyselyn ja työ tehtiin uudestaan.
Vastaavista tapauksista olen lukenut enemmäkin eri merkkien kohdalla, niin suomalaisilla kuin ulkolaisillakin saiteilla. Juuri tämän vuoksi teen työn joko itse tai niin, että voin seurata vierestä sen asianmukaisen toteutuksen.
Ps. On kuitenkin merkillepantavaa kuinka itse avaukseen vastaamisen ja asiallisen kommentoinnin sijaan käytetään energiaa asian sivusta kommentointiin ja suunpieksäntään. Mistä se kertoo?
- W202
Ohessa hyviä vinkkejä niille joita asia oikeasti kiinnostaa tai joille se on tulossa ajankohtaiseksi :
- http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=14243
.- W202
Vielä huomioitavaa jarrunestettä valitessa:
"Jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä nykyisin on DOT 4. Näistä ainoa silikoonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste. Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia. "
"DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä."
- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
Tuossa artikkelissa ei kuitenkaan mainittu, että ei-silikonista DOT 5.1 voisi sekoittaa DOT 3:n ja 4:n kanssa vaikka ovat kaikki glykoli/boraattipohjaisia. Mikä sille voisi olla esteenä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265