Hei.
Minulla on 5-vuotias sekarotuinen koira ja asun vuokralla rivitalossa. Nyt olen kesäsijaisena ja teen yötyötä. Vuokranantajani asuu samassa rivitalossa kahden asunnon päässä. Sain vuokranantajaltani viestin, että koirani pitää taas heitä hereillä ja etten saa jättää sitä enää yksin yöksi sinne. Olen öisin pois klo 19-7 välisen ajan ja noin 3 päivänä viikossa. Olen nyt tehnyt tätä työtä jo kolme viikkoa ja nyt vasta tuli ensimmäinen "valitus" koirastani. eli tämä oli siis ensimmäinen kerta kun koirani haukkuu yöllä (vuokranantajani laittaa aina heti viestin kun on jotain "häiritsevää/sääntöjen vastaista"). En tiedä haukkuuko koirani jatkuvasti poissaollessani, mutta epäilen suuresti. koska ei ole ainakaan mitään sanottu. Jos nyt arvioidaan että koirani haukkuu 30min yöaikana (22-23 välillä), niin mitä siitä voi seurata. voinko saada häädön? ja voiko vuokranantaja määrätä etten saa jättää koiraa sinne työpäiväni ajaksi? millaisia "oikeuksia" vuokranantajalla ja vuokralaisella on tälläisessa tilanteessa?
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT JA VASTAUKSET KIITOS!
koiran haukkuminen yöllä
12
345
Vastaukset
- herää jo
Kyllä voit. Oikeus valitukseen on ihan jokaisella asukkaalla, ei pelkästään vuokran-antajalla. Vuokranantajasi on vain ollut ystävällinen, kun on varoittanut sinua ensin suoraan.
Häädön saadaksesi metelistä pitää valittaa yhtiön hallitukselle, joka aikanaan tekee haastehakemuksen käräjille.
Sinulla on VELVOLLISUUS varmistaa, ettei sinun huoneistosta kantaudu muita häiritsevää meteliä. >>Olen nyt tehnyt tätä työtä jo kolme viikkoa ja nyt vasta tuli ensimmäinen "valitus" koirastani. eli tämä oli siis ensimmäinen kerta kun koirani haukkuu yöllä>Sain vuokranantajaltani viestin, että koirani pitää heitä hereillä
- 4+18
Naapureillasi on oikeus kotirauhaan ja kunnon yöuniin. Vuokranantajalla on paitsi oikeus, myös velvollisuus häätää asukkaat, jotka häiritsevät muita. Vuokralaisella on oikeus etsiä uusi asunto, uusi työpaikka, tai koiralle uusi koti ennen kuin tulee virallinen häätö.
- yötyöläinen91
kiitos vastauksista. nix_naxille: Yhden kerran aikaisemmin minulla oli toinen koira hoidossa ja olin puoli tuntia pois illalla. koirat alkoivat haukkua ja vuokranantajani lähetti viestin että koirat metelöivät että olenko kaukana. Olin silloin juuri ajanut pihaan ja kello oli 21.45. ja meidän taloyhtiössä "hiljaisuus-aika" on 22-7. Eli periaatteessa huomautus oli aiheeton ja vuokranantajani sanoikin seuraavana päivänä että ei ollut ajatellut loppuun asti viestin lähettämistä ja pahoitteli aiheetonta viestiään. Koirani ei ole ennen haukkunut kun olen ollut poissa ja yötkin nukkunut hyvin. Tämä oli siis ensimmäinen ja poikkeuksellinen kerta. Olen joka kesä ollut yösijaisena ja koira on jäänyt kotiin. Mutta mitäs mieltä olette siitä että vuokranantajani oli mennyt yöllä asuntooni sisälle omalla vara-avaimellaan ja lukinnut koiran makuuhuoneeseen. Aamulla kun tulin kotiin koira oli makuuhuoneessa jossa oli melkein 30 astetta lämmintä. Oli sentään laittanut koiralle vettä. Vuokranantajani ei ollut ilmoittanut minulle lainkaan että käy asunnossani. Kysyisinkin nyt että onko vuokranantajalla oikeus mennä asuntoon ilman vuokralaisen lupaa??
- Hihhuliheiii..
Vuokranantaja ei saa ikinä mennä ilman lupaa asuntoon ! Vuokranantajasi rikkoi juuri yksityisyydensuojaasi menemällä ilman lupaa kotiisi. Siitä pitää aina n.2viikkoa tuli ilmotus jos vuokranantajasi haluaa tulla käymää tai sovitte puhelimessa mutta koskaan - ei koskaan saa mennä kenenkään kotiin ilman lupaa! Järkiki sen sanoo.. vaikka kuinka omistaisi sen asunnon.
- 1766549GGH998488
Hihhulille vähän järkeä päähän.
Periaate on tietysti, ettei ilman sovittua ajankohtaa saa mennä toisen asuntoon, muutoin kuin pakottavasta syystä, esim. vaikka vesivahinko, tulipalo jne. Todennäköisesti tässä esimerkissä vuokranantaja on luullut/todennut, että koira yksin vapaana ollessa tuhoaa hänen omaisuuttaan ja sen vuoksi mennyt ja lukinnut koiran makuuhuoneeseen.
Vuokrantanajan kanssa on parasta olla hyvissä väleissä, muuten tulee pikainen muutto. Sorry, onhan siinä tosin se irtisanomisaika. - nasse-setä.
Järki sanoo myös, että ap:n ei kannata kiristää välejä vuokranantajaan, kun on se koira.
- yötyöläinen91
Iso kiitos taas vastauksista. Olen hihhuliheiin kanssa täysin samaa mieltä! Vuokranantajallani ei ollut mitään painavaa syytä mennä asuntooni. Hän laittoi minulle kirjeen että kävi asunnossani koska ei enää kestänyt koiran haukuntaa.
Ilmoitin vuokranantajalleni että muutan pois. helpompi minulle, koiralle ja vuokranantajalle.- 15
Taas vähän faktaa.
Ei se koira muuta tapojaan siellä uudessakaan paikassa, kyllä se haukkuu edelleen, jos vaan jätät sen yöksi yksin.
Ehkä olisi viisainta kertoa sille uudellekin vuokraisännälle, että sinulla on koira, joka hakkuu yökaudet, ettei tule samanlaisia vaikeuksia.
- yötyöläinen91
Joo tai sitten en enää jatkossa tee yötyötä. Tänne sain onneksi ottaa nyt koiran mukaan öiksi niin eipähän valvota toisia asukkaita seuraavassakaan paikassa.....
- 1+19
joo tuol meijä naapuriski asuu koira ku yritän yöl nukkuu ja haukkuu ihan koko ajan..... tuntuu ku tekee pienenki liikkeen ni se alkaa haukkuu ja haukkuu varmaa ainaki 5 min putkee, oikeesti. tosi paljon vituttaa et painu vittuu ku et osaa kouluttaa koiraas olee haukkumatta homo!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756