Olen 22-vuotias tyttö ja olen opiskellut nyt kaksi vuotta viestintää (tarkalleen ottaen interaktiivista mediaa), mutta minusta on pikku hiljaa ruvennut tuntumaan siltä, ettei tämä ehkä sittenkään ole sitä mitä haluaisin tulevaisuudessa työkseni tehdä. Media-alassa minua kauhistuttaa lähinnä ajatus siitä, että tulisin viettämään suurimman osan työajastani istualtaan tietokoneen ääressä. Ei kiitos!
Olen aina ollut taiteellisesti lahjakas, ja osaan tehdä pikkutarkkoja töitä käsilläni. Tästä huolimatta minua on aina kiinnostanut erityisesti biologia ja maantieto, sillä olen aina ollut luonnonlapsi ja todella kiinnostunut eläimistä. Harmikseni olen kuitenkin lukenut paljon siitä, kuinka valmistuneille biologeille ei vain yksinkertaisesti löydy Suomesta töitä.
Siispä kysynkin teiltä, millaista alaa minun kannattaisi lähteä opiskelemaan?
- Pidän asioiden tai esineiden rakentamisesta ja pienestä näpräämisestä.
- Haluan alalle joka ei keskity vain toimistossa istumiseen.
- Rakastan (painostan sanaa rakkaus) luontoa ja eläimiä.
- Ala voi olla jonkin verran fyysisestikin raskas, muttei kuitenkaan pelkkää fyysistä työtä.
- En ole matemaattisesti kovin lahjakas, kai?
- Hoitoalat eivät ole minua varten.
- Pidän uusien asioiden oppimisesta, ja haluaisin mieluusti alalle jossa tulisi päivittää tietojaan jatkuvasti.
- Alan opiskelu voi sisältää paljon teoriaa, kunhan itse työnteossa on paljon myös käytäntöä, eikä pelkkää tekstien lukemista/kirjoittamista.
- Pidän itsenäisestä työn teosta, mutten kuitenkaan halua että työni olisi aina omillaan työskentelyä.
- Toivoisin, että alalla tulisi myös olemaan töitä. En tarkoita, että haluan vain aloille joissa on jatkuvasti töitä tarjolla (esim. sairaanhoitaja), mutten myöskään halua että opiskelisin useita vuosia vain päätyäkseni kaupan kassalle.
- Olen kielellisesti lahjakas. Puhun englantia yhtä hyvin kuin suomea. Olen englannin lisäksi opiskellut ruotsia, saksaa, ranskaa ja espanjaa.
En taida keksiä tähän hätään enempää, mutta eiköhän tuossa jo tullut enemmän kuin tarpeeksi informaatiota :D
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :)
Uusi ala / Alanvaihdos?
6
185
Vastaukset
- kokemusta on
kannattaisi ehkä perehtyä ELY-keskuksien toimintoihin eli nykyään ne on koottu saman katon alle (elinkeino, liikenne ja ympäristöasiat.) Eikö siellä olisi paikkoja joskus valmistuville biologeille, limnologeille. Ympäristöala ainakin tuntuu olevan niitä harvoja joissa vielä on työvoimantarvetta ja ulkotöitäkin riittää.
Ei pidä myöskään poissulkea sitä että tuollaisessa paikassa tarvittaisiin meditietoja hallisevaa tiedottajaa.
Loppujen lopuksi melko harva ihminen työskentelee sillä alalla, mihin in saanut koulutuksen.
(valmistuin aikanaan insinööriksi, mutta päivääkään en ole niitä töitä tehnyt, vaan minusta tuli valtion virkamies, sellainen laiska ynseä, tiedäthän. Siitäkin hommasta kuitenkin pääsin eläkkeelle ja olen ihan tyytyväinen. Opiskelijakaverit, ovat johtajia / oman firman pyörittäjiä/ rautakaupan myyjiä tai kuolleita) Koskaan ei tiedä mihin elämä myöhemmin vie)
Ei siis kannata nykyisiäkään opintoja suin päin hyljätä, niistä voi olla myöhemmin hyötyä.- Epätoivoinen tyttö
Näinhän se usein menee, mutten millään haluaisi opiskella tutkintoani loppuun (2 vuotta) kun tuntuu siltä että voisi senkin ajan käyttää uutta tutkintoa varten... Varsinkin kun niitä Kelan tukikuukausia on kaikille vain 55kk :/
Minulla on tällä hetkellä koko kesä aikaa miettiä alaa jolle voisin hakea vuoden 2012 yhteishaussa, mutta vaikka kuinka teen testejä ja luen erilaisista ammateista, en tunnu päätyvän mihinkään muuhun kuin biologiaan. Tietysti on tyhmää ajatella että "biologeilla ei ole Suomessa töitä", sillä tilanne saattaa olla hyvinkin erilainen 5-7 vuoden päästä kun valmistun. - 1+1
Epätoivoinen tyttö kirjoitti:
Näinhän se usein menee, mutten millään haluaisi opiskella tutkintoani loppuun (2 vuotta) kun tuntuu siltä että voisi senkin ajan käyttää uutta tutkintoa varten... Varsinkin kun niitä Kelan tukikuukausia on kaikille vain 55kk :/
Minulla on tällä hetkellä koko kesä aikaa miettiä alaa jolle voisin hakea vuoden 2012 yhteishaussa, mutta vaikka kuinka teen testejä ja luen erilaisista ammateista, en tunnu päätyvän mihinkään muuhun kuin biologiaan. Tietysti on tyhmää ajatella että "biologeilla ei ole Suomessa töitä", sillä tilanne saattaa olla hyvinkin erilainen 5-7 vuoden päästä kun valmistun.Jos suoritat korkeakoulututkinnon (amk/yliopisto) ja menet suorittamaan uutta korkeakoulututkintoa, niin pääset 70 opintotukikuukauden piiriin (vähennetään siis ekaan tutkintoon käytetyt kuukaudet). Jos taas jätät tutkinnon kesken, niin silloin käytettävissäsi on vain tuo 55 kuukautta uuteen tutkintoon (miinus ekaan tutkintoon käytetyt kuukaudet).
- 646653
Maisema-arkkitehtuuri
Biotuotetekniikka / Puunjalostus
Kemia
Farmasia
Eläinlääketiede- Epätoivoinen tyttö
Biotuotetekniikka saattaisi kiinnostaa, mutta kuten viestissäni mainitsin, en ole matemaattisesti kovin lahjakas... Eikös DI:ksi pitäisi kuitenkin jonkin verran matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa osata?
Eläinlääketiede oli lapsuuden haave, mutta taisi tyssätä siihen kun tajusin kuinka paljon vaatisi päästäkseni pelkästään opiskelemaan sitä.
- Koulutusfani
Mielestäni sinun kannattaa tähdätä ensisijaisesti sinne mikä sinua todella aidosti kiinnostaa, omia kykyjä ja oppimista ei kannata aliarvioida. Koulutushan on nimenomaan oppimista varten. :)
Koulutusvaihtoehtoja kannattaa käydä tsekkaamassa Studentum.fi sivustolla!
Täältä löydät koulutusvaihtoehtoja, jos haaveilet työstä eläinten parissa:
http://www.studentum.fi/elaeimiin_liittyvae_koulutus___191__.html
...taikka luonnon- tai maantieteen aloilla:
http://www.studentum.fi/luonnontieteet___12__.html
http://www.studentum.fi/maantiede___208__.html
Ehkäpä joku näistä voisi olla sinun juttusi:
http://www.studentum.fi/maa_metsae_puutarha___246__.html
Studentumin sivuilta on näppärä etsiä eri koulutusvaihtoja Suomessa ja ulkomailla.
Tsemppiä oman alan etsintään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750