Olen ollut työttömänä (osan ajasta äitiys-ja hoitovapaalla) yli 10 vuotta ja nyt kun omista lapsista nuorimmainenkin on aloittamassa koulun käyntiä niin mietin, että olisiko kouluavustajan työ sopiva homma minulle? Olen työrajoitteinen siinä mielessä, että minusta ei ole rankkaan fyysiseen työhön, mutta oletan, että koulunkäyntiavustajana voisin pärjätä.
Pari kysymystä tuli mieleen ja uskon, että tällä palstalla olisi henkilöitä, jotka osaisivat vastata:
1. Voinko päästä koulunkäyntiavustajaksi kouluun, jota omat lapseni käyvät? Luokanopettajathan eivät saa periaatteessa opettaa omia lapsiaan, mutta koskeeko sama sääntö myös kouluavustajan hommia? Asun pienellä paikkakunnalla, joten täällä ei ole kuin yksi koulu.
2. Näyttää siltä, että koulunkäyntiavustajat ovat varsin nuoria henkilöitä - ainakin meillä päin. Onko olemassa mitään yläikärajaa, joka tulisi vastaan?
3. Vaaditaanko koulunkäyntiavustajalta tutkinto vai riittääkö se, että luulen selviytyväni tehtävistä, suurin osa lapsista on tuttuja minulle entuudestaan. Minulla ei ole alalle "täsmä" tutkintoa.
Koulunkäyntiavustaja
18
2134
Vastaukset
- 18
Mun mielestä koulunkäyntiasvustajiksi osoitetaan työkkäristä.Suotavaa olisi jokin koulutus mutta ei välttämättä taritse eikä pienillä paikkakunnilla ole mahistakaan ottaa koulutettuja henkilöitä.Pitkäaikaistyöttömiä joilla ei ole ammattitaitoa muuhun,niitä kai suurempi osa kouluavustajiista on ja sitten just opiskelunsa lukiossa päättäneitä.
- axxi
sama käsitys on mullakin, on kai joku ohjekin että pitäs nimenomaan ottaa työttömiä. --- tosin jos aloittaja on hoitanut omia lapsiaan, ei hänellä varmaan ole aavistustakaan mitä työ on, elleivät sitten omat ole väkivaltaisia, adhd tai luonnehäiriöisen diagnoosin omaavia.
- tyyyryr
Työvoimatoimistosta ohjaavat 9euroa päivässä työmarkkinatuki. Koulunkäyntiavustajan työ on minun mielestäni vastuullista työtä, josta kuuluisi maksaa kunnon palkka.
- huonot hermot
Jos tykkäät siitä että sulle haistatellaan ja sua huoritellaan kymmenesti päivässä niin se on unelmaduuni sulle.
- Pätevänä....
Koulunkäyntiavustaja ja kouluavustaja ovat eri juttu!!!
Kouluavustajat ovat niitä työttömiä/ juuri kirjoittaneita/ ilman koulutusta olevia nuoria. Saavat sitä työmarkkinatukea.
Kolunkäyntiavustajaksi ei ainakaan meidän kaupungissa ole asiaa ilman koulunkäyntiavustajan ammattitutkintoa. Suurin osa meistä on suorittanut tuon tutkinnon oppisopimuskoulutuksena.
Palkka on pätevällä meidän kaupungissa rapiat 1800 €.- ap
Se on ihan hyvä palkka minun näkökulmastani, koska olen työttömänä ja yksinhuoltaja. Eri asia sitten on se ottavatko enää tämän ikäistä henkilöä koulutukseen (koulunkäyntiavaustajaksi).
- pätevänä
No ei siin kai mitään ikärajaa ole. Itse olin 34v kun alalle siirryin. Kannatta kysyä!!!
Työ on mukavaa, joskin välillä henkisesi rankkaa. Mut joka työssä on omat hyvät ja huonot puolet :) - Kookooaa
Ei missään ole määrätty, ettei opettaja saisi opettaa omaa lastaan tai avustaja olla samassa koulussa lapsensa kanssa.
Koulunkäyntiavustajalta ei pakosti vaadita tutkintoa, mutta ilman sitä saa epäpätevänä vieläkin huonompaa palkkaa. Palkaa pienentää sekin, että avustajat tekevät harvoin täyttä työaikaa. Pätevöittäviä tutkintoja ovat kka:n lisäksi mm. lähihoitaja, sosionomi, nuoriso-ohjaaja...
Kouluavustajia ei taida olla enää missään(?), nimike on koulunkäyntiavustaja, koulunkäynnin ohjaaja tms.
Työn henkinen ja fyysinen rankkuus vaihtelee paljon koulukohtaisesti. Kyllä siitä on mahdollista selvitä eläkkeelle asti hengissä.
Toimet ovat varmaan olleet jo haussa, mutta kesän aikana saattaa tietysti vielä tulla jotain. Työkkäristä voisit kysyä, pääsetkö harjoittelemaan, oppisopimuskoulutukseen tai töihin yhdistelmätuella. Voit myös ottaa yhteyttä koulun rehtoriin. - Äiti ja KKA
Uutta ammattia harkitessa kannattaa aina perehtyä ja lukea ajatuksella läpi kyseisen ammattitutkinnon perusteet. Niitä pohtiessasi saat varmaan paremman kuvan siitä, kuinka hyvin sovit koulunkäyntiavustajaksi. Kevyttä työtä se ei missään nimessä ole, ei fyysisesti, eikä henkisesti. Vaikka onnistusikin pääsemään luokalle, jossa ei tule kiinnipitotilanteita, niin työ sisältää kuitenkin paljon hankalia työasentoja, seisomista ja liikkumista tuntikaupalla joka päivä.
Omien hoksottimien on oltava kohdillaan, sillä kuinka voi ohjata lasta oppimaan uutta, jos ei itsekään ymmärrä opetettavaa asiaa. En toki epäile, että sinulla ei ymmärrys riitä ko. työhön, mutta olen tavannut avustajia, jotka joutuvat lopettamaan työnsä heti ensimmäisen lukuvuoden jälkeen työhön soveltumattomina. Tämä on todellinen harmi, kun kuitenkin on suoritettu ammattitutkinto suurella vaivalla.
Puheet sosiaalityön tarpeen lisääntymisestä kouluissa pitävät paikkansa -kasvava joukko lapsista voi erittäin huonosti, ja se myös näkyy koulun arkipäivässä. Avustajalla on oltava todellisia diplomaatin taitoja, jotta hankalista tilanteista selvitään niin lasten, kuin muiden heitä hoitavien/ohjaavien tahojen kanssa. Lisäksi on hyvä olla kaikin puolin osaava ja tehokas, sillä sellaista asiaa ei koulupäivään kuulukaan, mitä koulunkäyntiavustajan ei tarvitsisi osata hoitaa. - toinen KKA
"Lisäksi on hyvä olla kaikin puolin osaava ja tehokas, sillä sellaista asiaa ei koulupäivään kuulukaan, mitä koulunkäyntiavustajan ei tarvitsisi osata hoitaa."
Mutta pitää kyllä silti tietää mihin asioihin ei parane mennä nokkaansa työntämään. Jos ei niitä rajoja tiedä, voit olla pian melko huonoissa väleissä työtovereidesi kanssa.
Eli en allekirjoita; avustajan ei tarvitse osata hoitaa jokaista asiaa, eikä edes saa. - sdfffffffffffffff
Harkitse tarkkaan... Tiesitkö, että kka:lla on päivässä vain yksi vartin tauko? Ruokailukin on oppilaiden kanssa hotkimista ja tappeluiden selvittämistä. Lomatoiveita et voi esittää ja olet todennäköisesti kesäisin lomautettu. Vakinaista paikkaa on vaikea saada ilman tutkintoa. Työ on yleensä osa-aikaista, joten palkallakaan ei juhlita. Pihalla tönötät joka helvetin välitunti, jos et sitten ole sillä vartin tauolla. Kuuntelet siellä oppilaiden valitusta ja vittuilua ja opettajien valitusta, että kylläpä nämä kerran viikossa osuvat valvontavuorot on kylmällä säällä ikäviä.
Koulun hierarkiassa olet samalla oksalla kuin siivoojat ja keittiöhenkilökunta. Osa opettajista ei koskaan vaivaudu opettelemaan nimeäsi tai edes sanomaan huomenta. Osalle opettajista olet ärsyttävä luokkaan tunkeutuja ja sulle on oikeus olla vihainen. Oppilaat keksii kivoja lempinimiä eikä fyysinen väkivaltakaan ole vierasta.
Nostan hattua niille, jotka tähän ammattiin viitsivät haluta :)- olinsiellä888
siivoojalla on paljon paremmat olot, pääsee välillä pois ja saa usein tehdä työt ilman kiljuvaa oppilaslaumaa. Siivoojalle ei myöskään haistatella eikä tehdä roskaamista pahempaa ilkivaltaa.
- no huoh sentään
Sullepa on sattunut harvinaisen omituinen työpaikka sdffffffffffffffffffff.
Meidän koulussa ei todellakaan ole mitään tuollaista.
Tai toki oppilaat on toisinaan hankalia, mutta ei ne mukulat ainakaan mulle vittuile eikä tietääkseni muillekaan sen kummemmin. Missä ihmeessä sä oot töissä, vai onko sulla vaan paha asennevamma koko työtä kohtaan?- sdffffffff
Joo, tottahan mulla on asennevamma, heh heh. Satun olemaan sairaassa työyhteisössä, jossa jaksaminen ei ole helppoa. Sairauslomia pidetään paljon (huom, en minä koska olen vain määräaikainen ja sopimus uusitaan vähän väliä). Eräs opettaja on ollut lomilla puoli vuotta. Henkilöstö vaihtuu tiuhaan.
Toki suloisia ja normaalisti käyttäytyviä oppilaita on reuhaajien seassa, mutta se meinaa joskus unohtua kun on joutunut kuulemaan huorittelua koko päivän :)
- Yes, massa
Opettajan mielestä minun tulisi pitää ruhtinaallinen 10 minuutin taukoni aina loppupäivästä, tuntia ennen työajan päättymistä. Opettaja ei millään usko, että me luokan avustajat sovimme yhdessä taukojen pidot siten, että kenenkään ei tarvitse jatkuvasti pitää taukoa vasta loppupäivästä.
Onko opettajilla todellakin määräysvalta koulunkäyntiavustajan taukoon?- virallisetkuviot
Tauon paikan määrää esimies. Mutta voidaan myös sopia että tauon paikka vaihtelee tarpeen mukaan. Käsittääkseni sopiminen ei tapahdu pelkästään avustajien kesken, vaan siihen tarvitaan viralliset kuviot. Kysele lisää jhl:n luottamusmieheltä.
- Nelly
virallisetkuviot kirjoitti:
Tauon paikan määrää esimies. Mutta voidaan myös sopia että tauon paikka vaihtelee tarpeen mukaan. Käsittääkseni sopiminen ei tapahdu pelkästään avustajien kesken, vaan siihen tarvitaan viralliset kuviot. Kysele lisää jhl:n luottamusmieheltä.
Rehtori on kka:n esimies.
Valitettavasti olen tässä vuosien varrella törmännyt natsimaisiin opettajiin, joiden avustajat ovat säikkyjä ja pelkäävät tekevänsä virheitä koko ajan. Puheyhteys kulkee vain yhteen suuntaan, opettajalta avustajalle. Kannustustusta tai kiitosta on turha odottaa. Moitteita kyllä.
Toisessa ääripäässä taas mukavat, oikealla alalla olevat opet, jotka ottavat avustajansa tiimiinsä ja joiden luokissa vallitsee hyvä ilmapiiri. Oppilaat eivät joudu kärsimään kireästä ilmapiiristä muista pihumattakaan. Silloin töihin on kiva mennä ja jaksaa tätä rankkaa(kin) alaa =)
- eräs KKA
Tauko ei voi olla työpäivän alussa tai lopussa. Ja opettaja ei sitä tauon paikkaa ylipäätään määrää.
Rehtori voi määrätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781