On ollu semmoset samat oireet monta kuukautta ku kilpirauhasen vajaa/liikatoiminnassa. Laakari vihdoin otatti kaikki kokeet, (TSH, t4, t3, vasta-aineet) mutta sanoi etta kaikki OK. Tulokset itselleni saan paperille ensi kaynnilla. Verenpaineki noussu ja laakkeet siihen vaik oon vasta parikymmpinen. Nyt aletaan tutkii oisko uniapneaa.
Pettynyt tuloksiin...ei sittenkaan kilpirauhasvikaa
21
518
Vastaukset
- Pää Kainalossa
Hei, älä usko jos ne sanoo, että kaikki kunnossa kun arvot on kunnossa. Mulle on juuri valjennut, miten pielessä koko diagnostisointi Suomessa on kun lääkärit ei kuuntele potilasta vaan katsoo vain noita arvoja!!!!! Jatka olosi seurailua ja mene endokrinologille. Heitä on Suomessa kuulemma vain n. 30, eli ei ihan joka Jamppa osaa sitä mitä he tietävät. Kilpirauhas.info tai kilpirauhanen.com Foorumeilta voit etsiä keskusteluista sopivaa lääkäriä. Ainakin Helsingissä, Tampereella ja Vaasassa on alan spesialisteja. Ja antioksidanttiklinikoilla. (Älä pelästy, ei oo huuhaata)
- nimimarkki
Tulokset ja viiterajat paperille. Sen jälkeen katso arvoja uusiksi, t4 täytyy olla reilusti viiterajan sisällä, ei keikkua alarajoilla. Kertoo usein alkavasta vajaatoiminnasta, joka tuntuu jo selkeästi, mutta ei näy vielä arvoissa. TSH päälle kahden on epäilyttävä.
- dd32323
No mulla tsh 1.0... en tiia viela muista arvoista.. onko teilla semmosta etta polttaa keuhkojen kohdalta tai rintakehaa? Tosi kuuma olo.
- noniiin
Kamalaa ahistusta ollu vuosia ja se vaan todettu ahdistuneisuushairioksi. Oon saanu 2 keskenmenoakin, eika siihenkaan mitenkaan puututtu. Sitten tuli semmonen olo et on kamalan kylma ja nyt sitten tosi kuuma ja verenpaine heittelee.
- kiittivvddd
no t4 siis 13... sain tanaan tietaa.. otettu joskus kello 11 tai 10.30AM..
ja t3 5.1 laitoin uutta viestia jo palstalle.- nimimerkitön pölhö
Kilpirauhastestit on otettava aamulla ennen klo 10, mieluiten mahd. nopeasti heräämisen jälkeen.
- kilpparinainen
nimimerkitön pölhö kirjoitti:
Kilpirauhastestit on otettava aamulla ennen klo 10, mieluiten mahd. nopeasti heräämisen jälkeen.
Ihanko totta ??? Miksei lääkäri sanonut tuosta mitään ?? Sanoi, että käydä milloin vaan ja syödä ja juoda saa normaalisti.
- ......
kilpparinainen kirjoitti:
Ihanko totta ??? Miksei lääkäri sanonut tuosta mitään ?? Sanoi, että käydä milloin vaan ja syödä ja juoda saa normaalisti.
Ei ainakaan lääkkeenoton jälkeen kannata mennä, jos meinaa mitään tolkkua tuloksista ottaa (tyroksiinin otto tekee keinotekoisen T4-piikin vereen mikä voi johtaa väärintulkintoihin). Ja kun lääke yleensä otetaan aamulla on loogisinta mennä aamulla (ennen lääkeenottoa n. 24 tunnin päästä edellisestä annoksesta) - meidän labra ei edes ota kilpparikokeita 10 jälkeen.
- Kilpparinainen
...... kirjoitti:
Ei ainakaan lääkkeenoton jälkeen kannata mennä, jos meinaa mitään tolkkua tuloksista ottaa (tyroksiinin otto tekee keinotekoisen T4-piikin vereen mikä voi johtaa väärintulkintoihin). Ja kun lääke yleensä otetaan aamulla on loogisinta mennä aamulla (ennen lääkeenottoa n. 24 tunnin päästä edellisestä annoksesta) - meidän labra ei edes ota kilpparikokeita 10 jälkeen.
Minulla ei ole edes läkitystä eikä tulekkaan. Lääkäri piti tätä vaivaa vähän samanarvoisena kuin tavallista flunssaa. :D
- ......
Kilpparinainen kirjoitti:
Minulla ei ole edes läkitystä eikä tulekkaan. Lääkäri piti tätä vaivaa vähän samanarvoisena kuin tavallista flunssaa. :D
No, ilmankos lähettää kokeisiin "milloin vaan", kun ei haluakaan mitään löytää :(
- Kilpparinainen
...... kirjoitti:
No, ilmankos lähettää kokeisiin "milloin vaan", kun ei haluakaan mitään löytää :(
Se on nykyään vaan niin, että potilaasta halutaan päästä äkkiä eroon. Valitettuani väsymystä, niin hän sanoi sen johtuvan vain siitä, kun olin järjestänyt pienet juhlat kotona. Kai minä nyt itse olisin tajunnut ajatella sen noin, jos se siitä olisi johtunut.
- Iltalääkitys
...... kirjoitti:
Osaatko sanoa, miten minun tulisi labrojen kanssa toimia, sillä otan lääkkeeni illalla (n. klo 22-23)?
- ......
Iltalääkitys kirjoitti:
Osaatko sanoa, miten minun tulisi labrojen kanssa toimia, sillä otan lääkkeeni illalla (n. klo 22-23)?
Mulla on kans iltalääkitys enkä ole vielä labroissa tällä systeemillä käynyt. Ajattelin tehdä niin, että otan aiemmin illalla vaikka puolet normi-ilta-annoksesta (jolloin aamuun mennessä tulee yli 12 tuntia ed. annoksesta ja pienen "hormonipiikin" ois pitänyt siihen mennessä tasoittua) ja sitten aamulabrojen jälkeen loput annoksesta. Olen kuullut myös "skipatun" tuon ilta-annoksen ja siirretyn aamuun labrojen jälkeen (se päivittäinen tyroksiiniannos on kuitenkin murto-osa elimistössä pyörivästä T4:stä), mutta itse otan aamulla myös T3:a ja viimeaikaisten tapahtumien valossa en enää uskalla ottaa koko annosta T4:ää ja aamuT3:a yhtä aikaa.
- huolestuttaa
Laitanpa viela etta kortisoli arvot ovat 650.. iltapaivalla otetut... laakari ei mitaan siihen sanonut vaikka viiteraja 100-400... no ei tuo varmaan hirmu korkea sitten ole. Reumafaktori 15.. mika on alhainen esim. autoimmuunitaudeissa. Ferritiini 13. vasymys on lahtenyt kun olen popsinut magnesiumia ja kalkkia lisana. Nyt vain pelottaa tuo verenpaine ja tama muu sairastelu etta mitas nytten sitten jos ei mitaan vikaa ees kilpparis :( huolestuttaa.
- .....
Ferritiinisi on ainakin liian matala, se voi myös aiheuttaa oireita. Rautakuuria ;)
- sitkeä sissi
Mulla alko kilppari oireet 2.v sitten 6vko:a kestävällä kurkku kivulla ja kuristuksen tunteella ihan äkisti. Missään ei muka vikaa. 4kk päästä siitä otettiin kilppari ultra ja tsh sekä t4 labrat. Kaikki kunnossa. Oireet jatkuneet. Heitellyt 2 vuoden aikana liikatoiminnan ja vaajaan välillä. Hengenahdistukset välillä niin pahat ettei meinaa töitä pystyy tehdä. Nivelkivut olleet välillä aivan karmeet. Jopa reumaa lääkäri kerkes epäillä. Kurkkua kuristaa ja nielu kramppeja tulee.
Saanut eri lääkäreiltä masennuslääkkeistä, astmalääkkeisiin reseptejä. Jopa rauhottavia kirjottaneet, koska kuviteltiin et vika on korvien välissä, vaikka sanoin et vika on kyllä kurkussa.
Nyt vihdoin pääsin yksityiselle kurkku lääkärille, joka sano et kilppari pitää tutkia uudestaan.
Ja sieltähän löyty kaksi struuma kyhmyä ja kysta. Siitä huolimatta tsh 0,599 ja t4 14, eli viiterajoissa.
Nyt sitten odottelen ohutneulanäytteeseen pääsyä.
Eli ei noi kilppari labrat kyllä kerro yhtään mitään!
Ja munkin tapauksessa oireet alko ennen kun mitään kyhmyjä kerkes tulla.- Pidä puolesi
Onneksi pidit puolesi omalta osaltasi! Tänä päivänä kirjoitetaan liian heppoisin perustein psykiatrian lääkkeitä, vaikka särky olisi esim. sääressä. Sitenhän sinullekin tyrkytettiin rauhoittavia, masennuslääkkeitä ym. Onneksi yksityinen kurkkulääkäri aloitti oikealla asenteella.
Jos aikaisemmat lääkärisi olivat tk-lääkäreitä, ymmärrän tuon virhelääkityksen tyrkyttelyn. Ihanteellinen TSH-arvo on 1-2 Terveyskirjaston mukaan. T4V olisi hyvä olla vähintään 15, joten molemmat sinulla ovat alakantissa. Toivottavasti löydät osaavan endokrinologin. - Yks sama kans
Miksi sinulta otetaan tuo ohutneulanäyte ? Lääkärini sanoi, että ultrassa näkyy kyllä kaikki.
- öhtuotatuota
Struuma voi olla vaikka kilpirauhanen toimii normaalisti.
- Pää kainalossa
Tässä yksi linkki, jonka voi tulostaa ja viedä lääkäriin mukaan:
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10947/type=1 - Pää kainalossa
Siis tässä äskeisen linkin ydinsanoma: Lääkärilehden nettisivut 8.9.2011
"Välimäki painottaa kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosoinnissa tarkkaa potilaan kuuntelua ja tutkimista. Ongelmana kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosoinnissa on se, että pelkkä TSH-arvo ei kaikissa tapauksissa kerro riittävästi.
– Potilaalta pitäisi aina kilpirauhasen vajaatoimintaa epäiltäessä määrittää sekä TSH-arvo että vapaan tyroksiinin pitoisuutta mittaava T4v-arvo.
Välimäen mukaan pienetkin muutokset arvoissa pitäisi ottaa vakavasti.
– Tyroksiinilääkitystä voi harkita, jos TSH-arvo lievästikin suurentunut tai jos TSH-arvo on normaali ja T4v-arvo on normaalilukemien alarajoilla ja potilaan oireet täsmäävät. Lääkitystä voi kokeilla turvallisesti esimerkiksi puolen vuoden ajan."
Tämän mukaan jos kaikki suomen lääkärit toimisivat niin ei olisi niin paljon diagnosoimattomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras911468Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva194916- 123822
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2777Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29750Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741- 7704
- 60683