Onko muilla kuin sairaanhoitajilla tai muilla sairaalatyöntekijöillä mahdollisuutta päästä halutessaan MRSA-bakteeriviljelyyn? Olin alkuvuodesta jonkin aikaa hommissa erään sairaalan osastolla potilaskuljettajana, ja vaikka en ollut tekemisissä kuin yhden MRSA:ta kantavan potilaan kanssa, epäilen saaneeni myös tartunnan. Hygieniasta ei opastettu oikeastaan enempää, kuin että "laitat sitten tota käsidesiä aina välillä", ja olenkin ottanut näistä asioista paremmin selvää vasta jälkeenpäin.
MRSA-bakteeriviljely
4
191
Vastaukset
- MiksiLuulet?
Voihan sen tehdä ihan terveyskeskuksessa. Tai jos sinulla on nyt uusi työpaikka, niin työterveyshuollossa.
Varmasti sitten tiedätkin mitä se tarkoittaa, jos sinulla MRSA on? Tulevien hoito/työpaikkojen suhteen..
Miksi epäilet saaneesi tartunnan? MRSAhan ei tartu kovin helposti, mikäli sinulla on ehjä iho ja varsinkin jos olet ollut yhden potilaan kanssa tekemisissä. MRSAhan voi elää limakalvoilla hetken (ja oikeastaan aina esim hoitsuilla, jotka hoitaa paljon MRSA-potilaita), muutamia päiviä siis, mutta poistuu sitten itsestään terveeltä ihmiseltä. Mutta tosiaan, ei se tartu mitenkään loikkaamalla terveisiin ihmisiin. MRSA-potilaitahan on kaupassa takanasi, bussissa vieressäsi jne.. Bakteeri on vaarallinen huonokuntoisille potilaille, sairaalassa haavoille jne, miten leviää - jbl_
Kouluttautumana en osaa sanoa, onko epäilyni aiheellista vai ei, mutta uskon altistuneeni riskille tuoda bakteeria käsissäni ja muualla ihollani kotiin, jonka jälkeen olen puhdistamattomilla käsillä mm. nyppinyt näppylöitä naamalta (ihon tietenkin mennessä hieman rikki) ja kaivamalla nenää, millä kaikilla tavoilla ihminen nyt nyplääkään ruumistaan huomaamattaan. Viime aikoina olen myös huomannut, että pienilläkin verestävillä naarmuilla esim. käsissä tuntuu kestävän huomattavasti kauemmin parantua, eikö tämä voisi olla yksi merkki kantajuudesta?
En vain haluaisi soittaa terveyskeskukseen ja saada nauruja puhelimen toisesta päästä, tai tällä tavalla moni tuntuu suhtautuvan koko asiaan, mitä näitä foorumeja lukee. Minusta minulla olisi oikeus tietää mahdollisesta kantajuudestani ihan vain läheisteni vuoksi, vaikka tiedän bakteerin olevan harmiton minulle itselleni, terveelle ihmiselle.- djksll
Soita terveyskeskukseen ja kerro, että "Olin töissä tällöin-ja-tällöin tässä sairaalassa. Työskentelin MRSA-kantajien kanssa. Haluaisin sen testattavan." Lisäksi, jos haluat olla varma, että suostuvat, niin sanot, että olet mahdollisesti hakeutumassa taas terveydenhuoltoalan työpaikkaan töihin ja siksi on tärkeä testata nyt ensin. Ei sinulla ole sen tarkempaa velvollisuutta sitä availla ja purkaa.
Yhdestä potilaskontaktista se tuskin tarttuu - tai nimenomaan niin, että sama riski sun on saada se ihan normaalissa elämässä, sieltä kaupasta, bussista jne.. MRSA-kantajathan eivät "suojaudu" mitenkään muualla kuin sairaaloissa.
- jbl_
Ja tosiaan, vaikka käytinkin 99% ajasta kumihanskoja, käsien desinfiointi saattoi jäädä potilaskontaktien välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475285Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511790Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1361707Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141355
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41240No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol26121981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877