Missä menee raja?

Laps on rakas`´

Voiko sitä ottaa enää syliinsä omia tai veljiensä/sisarten ym. tuttavien lapsia? Saako lasta enää kiusoitella,halia ja pussata poskelle. Minä,nykyjään oikein hätkähdän jos näen jonkun aikuisen ottavan pienen syliinsä...Eikö se niin mene,ettei alapäähän saa lasta koskea. Näin olen ymmärtänyt,että se on hyväksikäyttöä. Ennenvanhaa meitä aikuiset otti väkisinkin kiinni ja pitivät hetken pinteessä,se oli mukava leikki,eikä siinä mitään väärää ollut. Nyt kun on näitä pf-juttuja niin alkaa miettimään,onko kaikki lapseen kohdistuva helliminen,pusuttelu,halailu muiden silmissä hyväksikäyttöä?

26

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15906442

Ei ole. asia on juuri kuten kirjoitit. Lapsi tarttee turvaa,hellyyttä ja rajoja,jotka vanhemmat mahdollistavat. Parempi on,ettei ota toisten lapsia syliinsä,jos ei ole pakko. Tänä aikana saa olla tarkka,tässä ja monessa muussakin asiassa. Sukupuolivähemmistöjä ei saa sortaa ja tummaihoisia ei saa sanoa neek...hups.Pedofilia on yksi,mikä karmeudessaan menee jopa murhan ohi! Uhri kärsii lopun ikää ja saattaa jopa sielutaan kuolla.

• raja-aita

Raja kulkee siinä, että jos lasta lähellä kiinni pitäessään itse kiihottuu seksuaalisesti; parempi tarkkailla ensi sijaisesti itseään ja omia reaktioitaan kuin muita.

• Tauno Palo

Niinhän se yksikin puhuja sanoi,että kaikki ollaan sisimmissämme valmiita samaan. Ei muuten olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Hullua hommaa!

Tänä päivänä toitotetaan, että lapsi tarvitsee turvallista syliä: Turvallista kotia, rajoja. Lapsi tarvitse.................... mutta ei saa edes koskea! Sairasta hommaa. Vävyt ja miniätkin kohta luulevat jotain sairasta, jos mummit ja papat osoittavat edes jollain tavalla rakastavansa lastensa lapsia! Hullua, sairasta, älä koske, älä halaa!

• näkökulman muutos

täsmennyksenä että tietenkin saa ja pitääkin halata omaa lastaan, mutta seksuaaliset ajatukset ja teot ovat ne, joista nyt puhutaan vl-yhteisöä koskettavana ongelmana ja ne on saatava kitkettyä pois; keinot siihen tulee löytää yhteisön sisältä esim. rippisalaisuutta ja yhteisön salaamiskulttuuria muuttamalla -muitakin keinoja lienee, jos aitoa halua löytyy.

• Ahdasmielisyyttä!
        näkökulman muutos kirjoitti:

täsmennyksenä että tietenkin saa ja pitääkin halata omaa lastaan, mutta seksuaaliset ajatukset ja teot ovat ne, joista nyt puhutaan vl-yhteisöä koskettavana ongelmana ja ne on saatava kitkettyä pois; keinot siihen tulee löytää yhteisön sisältä esim. rippisalaisuutta ja yhteisön salaamiskulttuuria muuttamalla -muitakin keinoja lienee, jos aitoa halua löytyy.

VL-uskonnon mustavalkoisuus kaikissa asioissa näkyy nyt myös tässä lastenraiskaamisasiassa. Joko raiskataan lapsi tai sitten ei olla huomaavinaankaan!

Miten tässä maassa kasvaakaan sellaisia Hännisen kaltaisia idiootteja?

• ..,,..,,..,,..
        Ahdasmielisyyttä! kirjoitti:

VL-uskonnon mustavalkoisuus kaikissa asioissa näkyy nyt myös tässä lastenraiskaamisasiassa. Joko raiskataan lapsi tai sitten ei olla huomaavinaankaan!

Miten tässä maassa kasvaakaan sellaisia Hännisen kaltaisia idiootteja?

Tuo oli omaa tulkintaasi. On ihan ymmärrettävää, että ihmiset pohtivat tällaisia, kun suuri yhteisö on leimattu hyväksikäyttäjiksi ja ihmiset kokevat olevansa suurennuslasin alla, vaikka välittäisivät lapsista vain normaalilla terveellä tavalla, mikä on tietysti useimpien kohdalle se tilanne. Varsinkin erityisen lapsirakkaat ihmiset voivat pelätä, että heitä pidetään aiheetta piilopedoina.

• VL:t ovat sekaisin!
        ..,,..,,..,,.. kirjoitti:

Tuo oli omaa tulkintaasi. On ihan ymmärrettävää, että ihmiset pohtivat tällaisia, kun suuri yhteisö on leimattu hyväksikäyttäjiksi ja ihmiset kokevat olevansa suurennuslasin alla, vaikka välittäisivät lapsista vain normaalilla terveellä tavalla, mikä on tietysti useimpien kohdalle se tilanne. Varsinkin erityisen lapsirakkaat ihmiset voivat pelätä, että heitä pidetään aiheetta piilopedoina.

Paskat! Kyllä terve, valistunut ihminen näkee ja ymmärtää lapsenraiskaamisen ja terveen hellyydenosoituksen välisen eron! Voi toki olla, että vl-yhteisössä asiat ovat sekaisin kuin seinäkello, kun itsellään Pääsihteerilläänkin ne ovat aivan hämärän rajamailla... Itselläni eivät ainakaan nämä asiat ole millään tavalla sekoittuneet toisiinsa, ja osoitan hellyyttä lapsilleni aivan kuten aina.

• Everlast-

Järkevä aikuinen tuntee ja tietää rajat, mitä on oikea ja väärä koskettaminen. Vieraaseen lapseen koskemista välttäisin silti, ettei tule vääriä luuloja kenellekään.
      Omia lapsia paijaan ja pidän sylissä milloin tahansa, eikä ikinä ole käynyt mikään kiihottuminen edes mielen vieressä. En edes voi ymmärtää miksi pitäisikään.
      Tiedän että sellaisia sairaita kuitenkin on. Sellaisten pitäisi itse ymmärtää hakea apua tai puhua jollekin asiasta. Lapsiin kajoaminen on ruma ja täysin käsittämätön rikos.
      Näissäkään palstalla esillä olevissa tapauksissa kyse ei ole ollut mistään halailuista tai normaali sylissä pitämisestä. Ihminen tietää kyllä itse milloin tekee väärin. Tyhmimmätkin tietää.

• halipula**

Hyvä kirjoitus sinulta. Muistaakseni SRK:n pääsihteeri Hänninen kirjoitti tuosta halausproblematiikasta siihen malliin, ettei normaali ihminen muka enää uskaltaisi omia ja sukulaislapsia halata ja paijata joutumatta epäillyksi pedoksi. Vieraita lapsia ei tietenkään kannata mennä koskettelemaan. Sanat riittävät lapsen ja vanhemman ihailuun. Lapselta useimmiten saa hymyn. Hänet on huomattu. Hän on tärkeä.

• Hänninen haisee!
        halipula** kirjoitti:

Hyvä kirjoitus sinulta. Muistaakseni SRK:n pääsihteeri Hänninen kirjoitti tuosta halausproblematiikasta siihen malliin, ettei normaali ihminen muka enää uskaltaisi omia ja sukulaislapsia halata ja paijata joutumatta epäillyksi pedoksi. Vieraita lapsia ei tietenkään kannata mennä koskettelemaan. Sanat riittävät lapsen ja vanhemman ihailuun. Lapselta useimmiten saa hymyn. Hänet on huomattu. Hän on tärkeä.

Se Hännisen kommentti kuvaa erittäin hyvin Hännisen itsensä sivistymättömyyttä ja tyhmyyttä. Jokainen terve eikinen tietää mikä on tervettä ja mikä ei. Se, että Hänninen ei tiedä, kertoo jotain pelkästään Hännisestä itsestään!

• Mies ja vaimoni.

Joo.Viisaita on sananne. Ja kyllä minä ainakin kartan vieraitten lasten koskemista ja syliinottoa. Paren näin,vaikka en ole mikään lapsiin syttyjä. Sen ohjeen annan kaikille uskovaisille: Näpit erossa muiden lapsista! Omia saa halata ja helliä ja joskus jopa lelliä.

• Jenkeistä kuultua:

Jenkeissä kuulemma pikkulapset eivät saa uida uimarannalla alasti, ettei epäiltäisi vanhempia pedofiileiksi.

• Tarapappa

Asiassta noussut kohu aiheuttaa tietenkin sen, että mennään toiseen äärimmäisyyteen. On selvää, että omat vanhemmat saavat helliä omia lapsiaan mikäli ovat normaaleja. Samoin lapset keskenään voivat leikeissään halia toisiaan kunhan vanhemmat pitävät hieman vahtia.

Vieraita lapsia ei varmuuden vuoksi tule koskea tai valokuvata. Omia lapsiaankaan ei ole syytä valokuvata ilman vaatteita, koska se voi herättää joissakin tahoissa epäluuloja. Erityisesti vanhojen äijien ei pidä viihtyä liian paljon lasten seurassa lukuunottamatta omia lastenlapsiaan. Heitä nyt ainakin epäillään.

• järkyttynyt...

Minusta on uskomatonta että tällaista pitää kysyä. Eikö normaali aikuinen ihminen muka tiedosta itse missä hyväksikäytön rajat menevät? Väkisinkin alkaa ihmetyttämään, että miten vääristynyttä se seksuaalisuus vl-porukoissa oikein onkaan, jos lapsen sylissä pitämistäkin pitää pelätä ja kaihtaa, kun ei muka itse tunnista missä menee rakkauden ja hyväksikäytön raja?

Alapäähän ei saa koskea on sekin raja, jossa pitäisi osata käyttää normaalijärkeä. Esim. pieniä lapsia on peseytymisessä autettava. Jättävätkö eräät sitten vauvansa pyllytkin kakkaisiksi, kun eivät enää osaa itse määritellä, mikä on hyväksikäyttöä ja mikä lapsesta huolehtimista??

Anteeksi vaan, mutta jos oikein liikkeen pääsihteerin voimin pitää tällaisia ruveta ihmettelemään ja pelkäämään, niin jossain on vikaa! Tuomas Hännisellekin tuntuu olevan epäselvää se, saako hän halata omia lapsiaan. Hänellekin on ilmeisesti vaikea erottaa mikä on lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja mikä perheenjäsenten välisen kiintymyksen osoittamista. ”Voinko enää halata tyttäriäni?” - hän on kysynyt.

Minä väitän, että normaali aikuinen kyllä tietää, milloin koskettelee lasta seksuaalisessa mielessä ja milloin kyse on normaalista huolenpidosta ja kiintymyksen osoittamisesta. Normaali aikuinen tietää jopa vieraiden lapsia hoitaessaan, milloin tästä on kyse. Tämäkin maa on täynnä lapsia ammatikseen hoitavia hyviä ihmisiä, jotka kykenevät pitämään lapsia sylissään, halaamaan ja jopa pusuttamaan epäilemättä itseään tai toisia. Mutta vl:t sitten eivät enää tiedä edes miten omia lapsiaan tulisi hoivata ja kohdella! Käsittämätöntä!

Ettekö te oikeasti tunnista eroa vai yritättekö nyt vähätellä sitä oikeaa seksuaalista hyväksikäyttöä väittämällä, että normaali lapsen koskettaminen olisi pelottavaa?? Järki käteen nyt ihmiset!!!

• Inhimillisyys kadonn

Hyvä kirjoitus. Itse esimerkiksi halaan omaa vanhaa äitiäni joka kerta kun tavataan, eikä ole kyllä kertaakaan käynyt mielen vieressäkään, että syyllistynkö siinä rukurutsaan. Kyllä meillä lapset nukkuvat isän kainalossa ihan ilman minkäänlaista ajatusta muusta kuin läheisyydestä ja turvallisuuden tunteesta.

Se, että vl-yhteisön kieroutunut seksuaalisuus on johtanut itsensä pääsihteerin sekoilemiseen päivänselvässä lapsi-aikuinen-suhteessa, kertoo liikaakin yhteisön sivistymättömyydestä! Ahdasmielinen suhtautuminen ihmisen seksuaalisuuteen on aiheuttanut kokonaiseen järjestöön niin vakavan kieroutuman, että pitäisi ottaa psykologin vastaanotolle koko sakki!

• ..,,..,,..,,..

"Väkisinkin alkaa ihmetyttämään, että miten vääristynyttä se seksuaalisuus vl-porukoissa oikein onkaan, jos lapsen sylissä pitämistäkin pitää pelätä ja kaihtaa, kun ei muka itse tunnista missä menee rakkauden ja hyväksikäytön raja?"

Onko joku sanonut noin, ettei ITSE tunnista? Minä ymmärsin, että kyseessä oli huoli siitä, että MUUT tulkitsevat normaalin lapsista välittämisen väärin.

• järkyttynyt...
        ..,,..,,..,,.. kirjoitti:

"Väkisinkin alkaa ihmetyttämään, että miten vääristynyttä se seksuaalisuus vl-porukoissa oikein onkaan, jos lapsen sylissä pitämistäkin pitää pelätä ja kaihtaa, kun ei muka itse tunnista missä menee rakkauden ja hyväksikäytön raja?"

Onko joku sanonut noin, ettei ITSE tunnista? Minä ymmärsin, että kyseessä oli huoli siitä, että MUUT tulkitsevat normaalin lapsista välittämisen väärin.

Ketkä muut? Tehän olette tässä puhuneet omien lastenne halaamisesta ja sylittämisestä, tai sukulaislasten. Missä piireissä te näitä lapsia sitten halailette jollette oman perheenne ja sukunne piirisä? Hänninenkin kysyi, saako hän halata omia lapsiaan kun he tulevat KOTONA käymään.

Eli keiden väärintulkintaa te ihan käytännössä pelkäätte? Omien perheenjäsentenne vai? Taas ulkomaailmassa, siis kauppareissuilla ja muualla, joissa olette tekemisissä ei-vl:n kanssa, riittäne hyvin se ihan normaali oleminen lastensa kanssa, mihin tietenkin kuuluu myös sylissä pitäminen. Me "epäuskoisetkin" kannamme sylissä omia lapsiamme, halaamme heitä ja saatammepa joskus jopa vaikka ihan julkisella paikalla nenänpäästä kutittaa ja suukonkin suikata. Emme me sellaista epänormaalina pidä. En minä ainakaan tuolla kadulla kulkiessani tunnista onko joku vl vai ei, joten kaikkiin suhtaudun samalla tavalla.

Juuri tämä minua ihmetyttää, että jos kerran itse tunnistaa normaalit rajat ja osaa niiden mukaan toimia, niin mitä ihmeen kyseltävää niissä rajoissa sitten on? Ketä te pelkäätte jollette itseänne? Miten ihmeessä muut ihmiset pystyvät vielä tällaisia ihmettelemättä omien lastensa kanssa olemaan normaalisti, mutta eräiden pitää kantaa huolta siitä, voiko enää kotonaan omia lapsiaan halata? Kuka siellä kotona on väärin tulkitsemassa? Oikeasti???

Siis onko tämä huoli nyt ihan oikeasti aito ja vilpitön? Vai ettette vain suinkin yrittäisi vähätellä oikeaa seksuaalista hyväksikäytöä näillä 'yhyy uskallanko halata lastani' -jutuilla?

• Minäpä kerron:
        järkyttynyt... kirjoitti:

Ketkä muut? Tehän olette tässä puhuneet omien lastenne halaamisesta ja sylittämisestä, tai sukulaislasten. Missä piireissä te näitä lapsia sitten halailette jollette oman perheenne ja sukunne piirisä? Hänninenkin kysyi, saako hän halata omia lapsiaan kun he tulevat KOTONA käymään.

Eli keiden väärintulkintaa te ihan käytännössä pelkäätte? Omien perheenjäsentenne vai? Taas ulkomaailmassa, siis kauppareissuilla ja muualla, joissa olette tekemisissä ei-vl:n kanssa, riittäne hyvin se ihan normaali oleminen lastensa kanssa, mihin tietenkin kuuluu myös sylissä pitäminen. Me "epäuskoisetkin" kannamme sylissä omia lapsiamme, halaamme heitä ja saatammepa joskus jopa vaikka ihan julkisella paikalla nenänpäästä kutittaa ja suukonkin suikata. Emme me sellaista epänormaalina pidä. En minä ainakaan tuolla kadulla kulkiessani tunnista onko joku vl vai ei, joten kaikkiin suhtaudun samalla tavalla.

Juuri tämä minua ihmetyttää, että jos kerran itse tunnistaa normaalit rajat ja osaa niiden mukaan toimia, niin mitä ihmeen kyseltävää niissä rajoissa sitten on? Ketä te pelkäätte jollette itseänne? Miten ihmeessä muut ihmiset pystyvät vielä tällaisia ihmettelemättä omien lastensa kanssa olemaan normaalisti, mutta eräiden pitää kantaa huolta siitä, voiko enää kotonaan omia lapsiaan halata? Kuka siellä kotona on väärin tulkitsemassa? Oikeasti???

Siis onko tämä huoli nyt ihan oikeasti aito ja vilpitön? Vai ettette vain suinkin yrittäisi vähätellä oikeaa seksuaalista hyväksikäytöä näillä 'yhyy uskallanko halata lastani' -jutuilla?

Tunnen erään vl:n, jota en olisi millään uskonut pedofiiliksi. Hän kuitenkin sai tuomion. Käsittääkseni oikeuslaitoksessa vaaditaan vahva näyttö, vaikka virheitäkin tulee joskus.

Monet vl:t eivät usko hänen olevan syyllinen. He uskovat, että syytön tuomittiin, suunnilleen tyttölapsen pimpin pesemisestä.

Tämä on taustalla hysteriaan.

Tuomion mukaan kyse oli kyllä ihan jostain muusta kuin tyttölapsen pimpin pesemisestä.

Aina tietysti on mahdollista, että joku olisi lavastettu syylliseksi. Todennäköisyys sellaiseen on kuitenkin prosentin murto-osissa.

Syy: lapsi on keskimäärin erittäin lojaali vanhemmilleen. Vaikka välit olisivat viileät, harvalla on niin paljon hampaankolossa mistään, että lähtisi syyttämään syytöntä seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Kokonaan eri juttu on eroperheiden naiset. On suunnilleen tapa, että huoltajuusriitojen yhteydessä nainen vihjaa miehen olevan hyväksikäyttäjä.

• Hänninen on sekaisin
        järkyttynyt... kirjoitti:

HÄNNINEN ON AIVAN SEKAISIN!

Mies, joka pitää lapsenraiskaamista niin pienenä juttuna, että jokainen vl olisi siihen milloin tahansa, ei uskalla enää halata lapsiaan koska ei itse tiedä hyväksikäyttääkö heitä silloin vai ei!

Olisikohan ihan helevetin korkea aika laittaa tuollainen jätkä kilometritehtaalle?

• eilispäivännuorisoss

On ne sekavaa sakkia. Mun vl-setäni aina kosketteli ja hipaisi tissejäni,kun olin vielä kotonani ja teinityttö. Milloin milläkin verukkeella. Hän kuulemma tykkäsi. Setä on onneksi kuollut jo aikaa sitten. Voin vain kuvitella mitä sedän vaimo sai kuulla ja nähdä,sillä niin hulluja asioita tapahtui tuossa perheessä.Jos ei kaikki lessut,niin liian monet omaavat seksuaalisen kieroutuneen luonteen.Mistä se johtuu?

• Aina valmis?

Tuollainen täytyy lopettaa alkuunsa. Lyökää vaikka kaulimella päähän, niin muut aikuiset havahtuvat!

• On JÄRKYTTÄVÄÄ tuo maailman ainoiden oikeiden ja Jumalalle kelpaavien uskovaisten (oman opetuksensa mukaan) eli vanhoillislestadiolaisten tietämättömyys siitä, mitä lasten kanssa voi tehdä ja mitä ei.

Ja sitten tuo sakki puskee kakaroita tähän matoiseen maailmaan aamusta iltaan ja illasta aamuun tahtia väh. 1 lapsi/vuosi.

Voi elämän kevät noita vl-HEINÄHATTUJA!!!

• Kauhistuttaa

Selkäpiitä karmii tuo aloittajan viesti. Olen aina olettanut että valtaosa aikuisista on niin terveitä mieleltään, että he tietävät missä kulkee normaalin lapsenhoidon ja seksuaalisen hyväksikäytön raja. On pelottavaa, että sitä täytyy keskustelupalstoilla kysellä. HUH HUH! Miten sairaita te olette???????

• Hänninen on sairas!

Edes hänninen ei erota tervettä hellyydenosoitusta ja lapsen raiskaamista toisistaan!

Ja tämä kieroutunut mies on hoitamassa vl-pedofilia-asiaa yhteisössä!

• Ketjun alkuun paneja

Stop tykkänään! Et ymmärtänyt pointtiani tai esitin sen huonosti. Minä tiedän missä menee rajat! Mutta kaikki muut eivät tiedä,siis useammat. Sen karuja hedelmiä nyt kerätään vl-piireissä.Siksi heitin ajateltavaa ja oikein hyviäkin vastauksia tuli,kiitos niistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5050
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1219
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1159
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe