Viiden vuoden jälkeen

tästätähän

Halusin kirjoittaa tarinani ihan vain siksi, että voisin kerran vielä purkaa kaiken ja ehkä itsekin miettiä samalla, miksi olen tänään tallainen kuin olen.

21-vuotiaana aloin seurustelemaan itseäni pari vuotta nuoremman pojan kanssa. Hän oli aivan toisenlainen kuin siihen mennessä kukaan. Tapasimme netissä ja hän alkoi hyvin pian soittelemaan ja olimmekin yhteydessä useita kertoja päivässä, usein hänen aloitteestaan. Muutaman päivän päästä hän tuli luokseni, viipyi muutaman päivän. Ystäväni, jotka näkivät meidät tuolloin yhdessä, sanoivat, että nyt olen selvästi rakastunut.

Seuraavalla viikolla menin hänen luokseen viikonlopuksi. Hän asui vanhemmillaan ja hänen vanhempansa tuntuivat pitävän myös minusta. Sunnuntaina hän lähti luokseni (oli silloin työtön) ja viipyi seuraavan viikonloppuun, jolloin lähdimme hänen luokseen. Parin kuukauden kuluttua hän muutti luokseni.

Poikaystäväni kertoi surullisen tarinan entisestä tyttöystävästään, joka oli kuollut. Muutamia kuukausia myöhemmin hän puhui samasta tytöstä, kertoi tämän lyöneen häntä jääkiekkomailalla ja etteivät ole enää tekemisissä. Myöhemmin kuulin poikaystäväni ystäviltä, että poikaystäväni oli itseasiassa lyönyt tyttöä ja tämä oli kuin olikin elossa.

Asuessamme luonani, poikaystäväni vietti päivät kotona minun ollessa töissä. Useimmiten tietokoneella. Siihen hän jäi myös mentyäni nukkumaan. Myöhemmin sain selville hänen jutelleen tyttöjen kanssa ja arvostelevan heidän kuviaan jollakin forumilla. Mainitessani asiasta hän suuttui, joko kielsi tapahtuneen tai totesi, että kaipaa ystäviä asuessaan uudella paikkakunnalla. Usein hän lähti yksin baariin ja tuli kotiin kun tuli. Hän ei halunnut minua useinkaan mukaan, vaikka ehdotin sitä. Ennemmin uuden naispuolisen ystävänsä.

Kerran löysin hänen koneeltaan kansion, joka oli nimetty "Beibet"-kansioksi. Sen sisältä löysin lisää kansioita, jotka oli nimetty eri naisten nimillä. Järkytyin tuolloin ensimmäisen kerran ihan tosissani. Ymmärsin tekeväni väärin, mutta katsoin kaikki tiedot, mitä löysin. Kuvat oli päivätty ihan lähipäiville, oli alusvaatekuvia ja vaikka mitä Järkytyin vielä lisää kun löysin Word-tiedoston nimeltä "Panolista". Sisältäen paljon nimiä, joista itse en ollut listan viimeinen. En voinut pitää asiaa sisällä vaan suutuin ihan tosissani ja huusin asiasta. Ensimmäisen kerran tuolloin pelkäsin. Hän suuttui enemmän ja sanoi, etteivät nuo asiat kuulu minulle. Lupasi kuitenkin parantaa tapansa.

Aikaa kului. Kesän loppuessa muutimme hänen paikkakunnalleen hänen mennessä armeijaan. Päätös syntyi, kun poikaystäväni oli järjettömän mustasukkainen tekemisistäni omalla paikkakunnallani. Hänen mukaan olin milloin missäkin. Myös tavatessamme, flirttailin hänen ystävilleen.

Kaikista pisimpään kestänyt riitamme sai alkunsa, kun olimme entisen poikaystäväni luona tämän silloisen poikaystäväni ja parhaan ystäväni kanssa jatkoilla. Kaikki meni hyvin, kunnes eron hetki seuraavana päivänä koitti. Hän lähetti viestejä, ettei halua olla kanssani, koska olin illalla pannut entiseni kanssa. Hämmennyin. Enhän ollut jäänyt entiseni kanssa hetkeksikään kaksin. Poikaystäväni oli kuitenkin toista mieltä. Varmistin vielä ystävältäni, joka vahvisti, että hän oli kyllä hetken entiseni kanssa kahden, mutta minä en hetkeäkään. Jotenkin kuitenkin jatkoimme eteenpäin.

Myöhemmin kuvioon tuli mukaan kuristaminen. Riitamme olivat kamalia. Huusin, vaikken ollut koskaan lapsuusaikojen jälkeen huutanut kellekään. Huudostani hän hermostui ja usein kuristi. Pari kertaa myös löi. Muutaman kerran lukittauduin vessaan, pari kertaa yritin karata ja sanoin soittavani poliisille, Hän ei päästänyt minua karkuun ja jotenkin sai aina suostuteltua jäämään. En ollut koskaan ymmärtänyt naisia, jotka jäivät väkivaltaiseen suhteeseen ja nyt olin itse jäämässä. Kerran kävin turvakodissa yöllä, mutta palasin kuitenkin kotiin vielä saman yön aikana. Kerran kävin lääkärissä, jotta sain pari päivää vapaata. Syyksi kerroin päänsäryn ja toivoin hiljaa terveydenhoitajan huomaavan naarmut kasvoissani ja kostuvat silmäni.

2

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästätähän

...jatkoa, koska tarina oli liian pitkä. :)

Poikaystäväni alkoi säilyttää puhelintaan aina taskussa, öisin puhelin oli pois päältä. Hän tiesi, että joskus olin kauheassa mustasukkaisuuskohtauksessani katsonut viestejä ja joka kerta löytänytkin. Onnistuin kerran katsomaan ja löysin viestin päivältä, jolloin itse olin jäänyt vanhemmilleni hänen lähtiessään omalle paikkakunnalleen. "Oisin halunnut jäädä sun viereen nukkumaan, mut täytyy nyt halata vaan tyynyä", hänen lähettämässään viestissä luki. Tuo oli ensimmäinen kerta, kun ero oli lähellä. Kolme viikkoa olin lähdössä, kunnes hän sai jälleen minut lepytettyä, lupasi kaiken muuttuvan. Eri syystä meille tuli tuolloin puheluerittelyt laskuista, mutta kerran huomasin saman numeron toistuvan aina, kun hän oli kiinni armeijassa. Kymmeniä kertoja viikossa. Riitahan siitäkin tuli. Opin aikamoiseksi salapoliisiksi suhteemme aikana.

Tapahtui paljon. Hän pääsi töihin, kävi paljon ulkona (ilman minua, koska halusi vapaata), jäi useasti kiinni pienistä jutuista ja riidellessä hän käytti mitä mielikuvituksellisimpia keinoja satuttaakseen niin henkisesti kuin fyysisesti. Ansaitsin sen, olinhan vainoharhainen lehmä. läski ja huora. Hän kertoi myös ystäviensä ajattelevan näin. Myöhemmin ymmärsin hänen ystäviensä säälineen minua.

Yhteiset ystävämme tiesivät hänen käytöksestään, olivat arvanneet. Omille, vanhoille ystävilleni tai vanhemmilleni en asioista puhunut.

Viimeinen niitti tuli, kun olimme jääneet ystävättäreni kotiin viettämään iltaa poikaystäviemme mennessä jääkiekkopellin. Pistäydyimme kuitenkin meidän luona ennen syntymäpäiväjuhlia ja löysin jälleen, monen kuukauden jälkeen poikaystäväni puhelimen. Viesteistä näin hänen sopineen treffit Viivin kanssa. En tuntenut Viiviä, joten päätin soittaa hänelle. Viivi tiesi minusta, muttei häntä kiinnostanut. Poikaystäväni tuli ystävänsä kanssa pian ja sillin räjähdin. Huusin ja huidoin ja jopa löin häntä. Kamalaa tunnustaa, mutten kadu sitä edelleenkään. Poikaystäväni ei huutanut, ei lyönyt. Hän vain totesin kylmän rauhallisesti minun olevan hullu.

Nukuin yön muualla, enkä aamullakaan mennyt kotiin vaan soitin ystävälleni, itkin ja menin hänen luokseen. Soitin myös vanhemmilleni sekä poikaystävälleni äidille ja kerroin kaiken olevan ohi. Hänelle soitin, koska pelkäsin poikaystäväni muuttavan totuutta, ellen kertoisi itse ensin. Kahden viikon päästä sain oman asunnon. Poikaystäväni itki perääni, pyysi minua luokseen yöksikin. Minä hölmö menin. Nukkumaan mennessä huomasin tyynyllä pitkiä vaaleita hiuksia. Olen tumma, samoin poikaystäväni. Itkin, huusin ja lähdin omaan, uuteen kotiini.

En olisi selvinnyt tästä ilman ystäviäni. Kaikki eivät tarinaa edelleenkään tunne, enkä aio siitä kaikiille koskaan puhuakaan. Uusille poikaystävilleni en ole kertonut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. En halua sääliä enkä varsinkaan halua heidän ajattelevan, että olisin epätoivoinen jäädessäni tuollaiseen suhteeseen.

• A

Kiitos kirjoituksestasi. Uskon että se on arvokas sinulle itsellesi ja usealle muulle, joka sen avulla voi pohtia omaa elämäänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      228
      5090
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4141
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3683
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3609
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3460
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3155
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2586
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2356
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      53
      2347
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      24
      1987
    Aihe