Vauvalle soseita

Maito ei riitä

Haluaisin kysellä koska olette antaneet lapsillenne kiinteitä ruokia, siis marja- ja hedelmäsoseita? Itselläni kohta 3kk ikäinen poika eikä maito tunnu enää millään riittävän ruoaksi. Imetän, mutta koska tissimaito ei ole riittänyt enää ensimmäisen kuukauden jälkeen, olen antanut myös korviketta muutaman kerran päivässä jotta poika olisi edes muutaman tunnin päivässä tyytyväinen (: Korvikettakin menee kerralla jo melkein se 200ml.
Ystäväni antoi omalle pojalleen sosetta ensimmäisen kerran kolmikuukautisena ja olemme miettineet antavamme myös, vaikkakin suositus taitaa nykyään olla 4-5 kuukautta. Tuntuu vain hirveältä pitää lasta nälässä ja antaa tyhjää tissiä suuhun. Ajattelin seuraavalla neuvolakäynnillä jutella asiasta mutta olisi mielenkiintoista kuulla kuinka moni on aloittanut soseiden antamisen näin aikasin?

Entä sitten kun soseita ruvetaan antamaan: kuinka usein ja kuinka paljon päivässä? Olen kuullut että tuttipulloja ei tarvitsisi enää jokaisen käyttökerran jälkeen keittää kun kiinteitä ruvetaan antamaan. Pitääkö tämä paikkansa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! (:

33

3876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkasdkzjkdjfh

Me alettin antaa hiukan ennen 4 kk, vaikka yksityisellä lääkärillä kun käytiin yhest jutus ni hän sanoi et voi jo 3kk alkaa antaan pikkuhiljaa. me alettiin perunalla ihan 1 tl ekana päivänä ja sit pikkuhiljaa enemmän, sit otettiin porkkana samanlailla vähitellen ja sit oli luumusosetta nyt tänään aion antaa kukkakaalia, tyttö alkoi onneks syödä tosi hyvin, kokeilltiin jo silloin 3kk mut sai tosi pahat mahavaivat ollu muutenkin herkkä vatsainen mut nyt ei enempää ku pelkällä korvikkeellakaan. voit ihan hyvin kokeilla, mut ei kannata alkaa niillä makeilla ettei pääse vallan herkkujen makuun :) jätin kans pullojen keiton kun alettin kiinteille.

• jynhg

imetätkö öisin? se voisi auttaa maidon tuotannossa paremmin. koita etsiä apuja siihen imetystuesta. syö ja juo itse hyvin.

• llarppa

Meilla poika tanaan 4kk ja olen nyt pari viikkoa antanut maistella hedelmia ja kasviksia. Ehka noin teelusikallinen kerrallaan vahan maitoa joukkoon etta on pikkuisen helpompi niella. Pari paivaa aina yhta makua, jotta allergisen reaktion sattuessa tietaa mista johtui. Ensimmaisena taisi saada maistaa mangoa kun isovelille laitoin sita. Sitten maissia, bataattia ja banaania ollaan maisteltu. Samoin tuollaista riisi"puuroa" on saanut maistaa muutaman kerran. Riisihiutaleita, vai miksikas naita kutsuisi maidon joukkoon puuroksi.

Paadyin myoskin aloittelemaan nainkin aikaisin, silla meilla on myos kovin nalkainen tapaus! Poika painaa nyt 4kk ikaisena semmoisen 9kg! On ihan syntymastaan saakka ollut kova syomaan ja itsellanikaan ei enaa oma maito riittanyt vaan korviketta menee myoskin noin 5krt paivassa about 150ml kerrallaan. Nyt on alkanut hyljeksia tissia paivisin ja lahinna imetan enaa oisin. Yritan toki myos paivalla mutta ei se siita mitaan juuri ime, sen kun leikkii vain ja pureskelee.

• yha87

Vauva on 3kk ja velliä annoin alle 2kk iässä kun oli jatkuvasti nälkäinen. Soseita ollaan muutama viikko maisteltu. :) Ei nyt sen vertaakaan että nälän veisi, ihan sellasta maistelua. Mutta varmaan tulevan kuukauden aikana alan totuttamaan enemmänkin.

• 7+1

No jos itseltäsi ei tosiaan tule riittävästi maitoa, niin mikset anna vaikka imetyksen jälkeen korviketta lisäksi? Maitohan tuonikäisen pääasiallista ravintoa vielä on, vaikka soseita pikkuhiljaa alettaisiinkin maistella.

• imetyksen puolesta

samaa mieltä. Vauvalla on 3 kuukauden iässä tiheänimemisen kausi, jolloin hän viihtyy paljon rinnalla. Tällöin voidaan erehtyä luulemaan ettei oma maito riitä, vaikka vauva tilaa maitoa lisää. Eli maitoa tulee sitä mukaan kun imetetään ei niin että lopetetaan imetys, koska silloin oma maito yksinkertaisesti loppuu. Suositus on 6kk täysimetys, mutta suomessa tähän harva pääsee. Yksilöllisesti lisäruokaa voi aloittaa 4-6kk iässä, katsoen vauvan painon nousu. Ja noista lääkäreistä.. oma neuvolalääkäri ei tiennyt voiko 5kk syödä puuroa, joten henk. koht luotan enemään trveydenhoitajiin, koska lääkärit ovat yleensä yleislääkäreitä. :(

Rintamaito on vauvan paras ravinto ja liian aikaset kiinteät ovat tutkitusti yhteydessä mm . allergioihin.

• Ja kyllä

sieltä tissistä tulee maitoa vaikka tyhjemmältä tuntuukin,ei ne aina maidosta pinkeet voi olla.Luulen kanssa että kun vaan tissiä tarjoaisit aina niin maito riittäisi,liian moni unohtaa tiheän imun kaudetkin ja pilaa kaiken korvikkeilla ja soseilla.

• Todellakin..

ne rinnat lakkaa imetyksen jatkuessa pakkautumasta täyteen, pidempään jatkuessa ei rinnoista huomaa mitään eroa, onko imettänyt tunti sitten vai 10 tuntia sitten. Eikä se missään tapauksessa tarkoita ettei sitä maitoa olisi! 3-5kk ikäisellä vauvalla maidon tarve on 700-1200ml/vrk, joten kyllä sitä maitoa pitää kerralla aika reilusti juodakin jotta se vauvan maha siitä täyttyy.

Jos pissavaippoja tulee väh. 5kpl vuorokaudessa ja vauva kasvaa niin soseita ei ole mitään syytä vielä aloittaa.

• ftr23tfgdsg

3 ja 6 viikkoa ja kuukautta on tiheän imun kausia, jolloin vauvan kuuluukin syödä tiheästi. Sen riittääkö maitosi, kertoo se mitä vaippaan tulee ja neuvolan puntari. Ei se, kuinka usein vauva on rinnalla tai lipittää maitoa. Neuvola antaa suosituksia imetyksestä ja lisäruuasta, mutta sinä olet äiti ja teet sen lopullisen päätöksen uskotko itseesi vai tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin.

• ei noin pienelle!

Juuri tuossa kolmen kuukauden kohdalla eräs kaverini alkoi kysellä että onko häneltä maito loppumassa kun rinnat eivät enää ole pinkeät. Siis oikeasti miksei tästä kerrota jotain jo neuvolassa? Että tilanne on silloin ihan normaali ja pingotuksen kuuluukin vähentyä siinä vaiheessa koska se tarkoittaa että maitoa tulee sopivasti lapsen tarpeisiin.

No kaverini ei tätä tietoa minun suustani uskonut vaan alkoi antaa lapselleen velliä ja sitten soseitakin jotta lapsi nukkuisi paremmin. Myönsi kyllä myöhemmin ettei se velli yhtään paremmin nälkää pidä kuin maitokaan, yhtä huonosti nukkui edelleen.

Ja jos ihan vaan haluaa varmistella että lapsi saa tarpeeksi ravintoa, niin antakaa noin pienelle mieluummin korviketta kuin soseita!! Ei niiden vatsa vielä kestä muunlaista ravintoa. Aiheutatte lapselle ties mitä suolistosairauksia ja yliherkkyyksiä myöhemmällä iällä.

• äitiliini ja sen poi

Mie aloin antamaan velliä ja viikonpäästä siitä sosetta alle kolmen kuukauden ikäiselle. Muutamaa teelusikallista aluksi meni. Anna yhtä sosetta kerralla ainakin parin päivän ajan jotta näet mahdolliset allergiat. Ja aina yhtä makua kerrallaan. Nyt poika 4,5 kuukautta ja syö yhden pottupiltin ja yhden hedelmäpiltin päivässä. Hyvin on syönyt. Suu auki ollut koko ajan ja eiku pilttiä massuun. Meidän poika tykkää peruna-porkkana soseesta, päärynäsoseesta, nyt ollaan maisteltu mustikka-puolukkaa, iltaisin syö peruna-porkkanavelliä. Maissivellistä pojalle tulee vatsakipuja.

Älä välitä näistä kiihkoimettäjistä. Uskon että jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten ja tietää milloin sillä on nälkä. Mullekki hoettiin että kyllä se imetys riittää. Paskanmarjat. Aloin antamaan soseita niin loppui itkut ja kitinät. Jotkut ne vaan tuijottaa niitä taulukoita. Mie sanoin neuvolatätille että olen jo antanut soseita. Kitisi jotain mutta sanoin että päätös on minun.piste.

Pojalle ei ole ollut haittaa soseiden aloituksesta ja on iloinen ja nauravainen poika. Muista vain soseidenannon yhteydessä antaa myös nestettä. Meän poika ei suostu maitoa soseiden jälkeen juomaan mutta aloitin n. Viikko sitten antamaan syönnin jälkeen nokkamukin vauvalle, jossa on vettä. Siitä hän hörppii pikkuhiljaa vettä. Hyvää harjoittelua. Sinun vauvasi ei varmaan ihan vielä osaa käyttää mukia mutta sitten myöhemmin.

Minulla ihmetyttää nämä äidit jotka mielummin antavat lapsen huutaa nälkää kuin antavat lisäruokaa. Äitini on antanut minulle soseita kolmesta kuusta lähtien ja elossa ollaan.

• maito ei riitä

Kysyin asiasta neuvolassa ja sanottiin että ei pitäisi vielä kolmikuukautiselle antaa soseita vaan lisätä korvikkeen määrää. Tiedän kyllä että vauvoilla on kolmen kuukauden ikäisenä tiheän imun kausi, mutta kuten sanoin, oma maito ei ole riittänyt enää ensimmäisen kuukauden jälkeen, jos sitäkään. Poika aloittaa tissillä riehumisen ja huutamisen vajaan kymmenen minuutin jälkeen. Olen kuitenkin sinnikkäästi antanut vain tissiä suuhun vajaan tunnin välein, ja pari kertaa korviketta jotta olisi tyytyväisenä hiukan pidempään jotta itse saisin levätä välillä.

Kiitos kannustavista kommenteista! Ehkä parin viikon päästä, lähempänä neljää kuukautta, alamme kuitenkin jo totutella soseisiin (:

• Minkä takia

imettämään kannustaminen on kiihkoilua tai tiedon jakaminen imetyksestä.Itse kyllä luulen että monikaan äiti ei tiedä tarpeeksi lapsensa kitinöistä tai imetykseen liittyvistä asioista.Tiheän imun kaudetkin on osalle ihan uutta.Eikä joka itku nälkää tarkoita.Eikä se että täysimettää pitkään tarkoita nälässä pitämistä.Ei niitä suosituksia imetysvastaisten ihmisten kiusaksi ole tehty..

• Niinpä..
        Minkä takia kirjoitti:

imettämään kannustaminen on kiihkoilua tai tiedon jakaminen imetyksestä.Itse kyllä luulen että monikaan äiti ei tiedä tarpeeksi lapsensa kitinöistä tai imetykseen liittyvistä asioista.Tiheän imun kaudetkin on osalle ihan uutta.Eikä joka itku nälkää tarkoita.Eikä se että täysimettää pitkään tarkoita nälässä pitämistä.Ei niitä suosituksia imetysvastaisten ihmisten kiusaksi ole tehty..

Tiedon jakaminen näyttää olevan huono asia. Itsekin pelkäsin vauvan ollessa n.2kk, että maitoni alkaa vähenemään kun rinnat ei enää pingoittuneet samalla tavalla kuin ennen. Olin samoihin aikoihin myös sairaana ja luulin sen vaikuttaneen maidon tuotantoon. Onneksi jostain löysin tietoa juuri tuosta, että pingotus jossain vaiheessa loppuu ja täysimetin 5kk. Vähäisen painon vuoksi aloitettiin silloin soseet, mutta paino on kyllä mennyt senkin jälkeen ihan omia miinuskäyriään, vaikka ruokaa on mennyt alusta asti reiluja määriä.

• äitiliini ja sen poi

Koska täysimettävät äidit eivät ymmärrä niitä jotka eivät imettämisessä onnistu vaan väittävät että imettäminen on ainoa oikea tapa ruokkia vauvaa. Minulle neuvolalääkäri sanoi ettei ole paha asia jos ei imetä. Syytön minä siihen olen mikä tilanne minulla on lapseni kanssa ja sitten nämä utarerouvat tulee neuvomaan miten sitä lasta ruokitaan. Hyvin on poika kasvanut pumpatulla maidolla ja korvikkeella.

Ihan sama mitkä ne suositukset ovat. Minä en taulukkoja vahtaa kun lastani kasvatan. Pääasia on että lapsi saa ravintoa ja kasvaa. Sellaista ajatustapaa nämä utarerouvat eivät ymmärrä pätkääkään vaikka minäkin ymmärrän näitä jotka imettävät.

• koska se

on niin että aika harvassa ovat ne jotka eivät todella pysty imettämään.Jos imettämisestä saisi rahapalkinnon niin johan kaikilta maito roiskuisi..

• äitiliini ja sen poi

Sinunlaiset ihmiset aiheuttavat muille ihmisille mielipahaa. Voin kuvitella että olet juuri heitä jotka kyselevät ensimmäiseksi imetätkö?

Minulla maitoa riitti yllinkyllin. Yritin imettää joka helkutin syötöllä kahden kuukauden ajan. Pumppasin 2 kk kunnes maito loppu. Ja pumppasin vielä sillä käsipumpulla kahden tunnin välein.
        Käytiin kaikki imetystukiohjaukset ym. Kokenut hoitajakin tuumasi minulle ettei poika taida imeä. Koin hirveitä omantunnontuskia ja itkin miehelle iltaisin kuinka paska äiti olen. Myöhemmin tajusin etten olisi voinut tehdä enempää.

Sitten sinunlaiset jotka ei muuta vaihtoehtoa tunne, pilkkaa minunlaisia.. arvaa miltä tuntuu kun hormoonituskissa joku vielä tulee sanomaan että kyllä se vauva imee. Pitää vaan yrittää tarpeeksi. Sellaiset ei tiedä paskan vertaa muuta kun omat täydelliset kokemukset imettämisestä. Minä en ikinä menisi kysymään keneltäkään imetätkö, koska se voi olla arka aihe eikä se edes minulle kuulu.

• 7+1
        äitiliini ja sen poi kirjoitti:

Sinunlaiset ihmiset aiheuttavat muille ihmisille mielipahaa. Voin kuvitella että olet juuri heitä jotka kyselevät ensimmäiseksi imetätkö?

Minulla maitoa riitti yllinkyllin. Yritin imettää joka helkutin syötöllä kahden kuukauden ajan. Pumppasin 2 kk kunnes maito loppu. Ja pumppasin vielä sillä käsipumpulla kahden tunnin välein.
        Käytiin kaikki imetystukiohjaukset ym. Kokenut hoitajakin tuumasi minulle ettei poika taida imeä. Koin hirveitä omantunnontuskia ja itkin miehelle iltaisin kuinka paska äiti olen. Myöhemmin tajusin etten olisi voinut tehdä enempää.

Sitten sinunlaiset jotka ei muuta vaihtoehtoa tunne, pilkkaa minunlaisia.. arvaa miltä tuntuu kun hormoonituskissa joku vielä tulee sanomaan että kyllä se vauva imee. Pitää vaan yrittää tarpeeksi. Sellaiset ei tiedä paskan vertaa muuta kun omat täydelliset kokemukset imettämisestä. Minä en ikinä menisi kysymään keneltäkään imetätkö, koska se voi olla arka aihe eikä se edes minulle kuulu.

Tarkoitukseni ei ole ollut "imetyskiihkoilla". Nyt kuitenkin puhutaan alle 3kk ikäisestä vauvasta. Jos oma maito ei kertakaikkiaan riitä, niin eikö korvikkeen antaminen (vaikka imetyksen lisäksi) ole parempi, kuin korvata riittämätön rintamaito soseilla? Maidollahan tuonikäinen lapsi kuitenkin vielä pääasiassa elää ja saa siitä tarvitsemansa ravintoaineet. Soseitahan alkuun vain maistellaan kerran päivässä, ei niiden varaan voi laskea vauvan kylläisyyttä kuin vasta paljon myöhemmin.

• äippä76

mulla 4kk.ikänen tyttö, ja rintamaitoa ei saanut kun ehkä 2vkoa. kun mulla ei tullut maitoa, sama oli ekan lapsen kanssa .3kk. neuvolassa sanottin että soseita voi ruveta antaan, ensin pari paivää ihan maistella ja sit rohkeasti vaan kunnolla. ja hyvin meni, hän söi pari päivää 2lusikallista ja sit puolipurkkia ja nyt 2 purkkia päivässä. turhaa vouhotusta pelkästä rintamaidosta... vanhempi tyttö 11v ja täysin terve vaikka ei rintamaitoa saanutkaan kun 2vkoa. aina ei voi itse valita mitä antaa mutta vaikka olisi maitoa tullutkin niin max.2kk.olisin antanut. puol vuotiaal on jo hampaatkin.. imetä siin sit isoo mukulaa." peruna" lapsen terveenä pitää.

• äippä76

lisäys tohon vielä että yritin 1kk. tunkea tissiä vaikka ei mit. tullu.. yölläkin pari kertaa kun sanottiin että yöllä maidontuotanto lisääntyy. mutta eipä mulla koskaan maito noussu.. antoivat jo laitoksella lisämaitoa kun tajusivat että sama tilanne kun vanhemman muksun kanssa, ei noussut sillonkaan vaikka kuin yritin. eli kyllä niitä äitejä on kenellä ei maitoa tule oikeastaan ollenkaa.

• aina yhtä

surullista että jonkun mielestä puoli vuotiaskin on jo iso mukula..

• Hoohhoijaa

Muistuttaisin vielä, että korvikettakaan ei saa antaa tolkuttomasti. Minua neuvolasta ohjeistettiin, että jos korviketta menee jatkuvasti yli litra, on syytä siirtyä aloittamaan kiinteät. Korvike rasittaa liiallisena munuaisia.
      Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu 3kuisena, imetys ei onnistunut lapsesta johtuen ja meillä on myöskin pienikokoinen vauva. Keskosille ja pienikokoisille joudutaan melko usein aloittamaan kiinteät hiukan aiemmin.
      Peruna-porkkanavelliä lantrasin korvikkeeseen ja maissivelliä samoin. Näihin makuihin, kun oli totuteltu reilu viikon verran, siirryin antamaan porkkanaa ja perunaa pieninä makusina.
      Todella hitaasti etenin tässä maistelussa ja aina lantrailin korvikkeeseen.
      Nyt ikää 4,5kk ja päivällä syödään 1/2 purkkia kasvissosetta ja iltapäivällä 1/2 purkkia hedelmä-marjasosetta, illalla maissivelliä. Muut ruokailut ovat edelleen pelkkää korviketta.
      Ja sai lapsoseni myös sitä kuuluisaa äidinmaitoakin, lypsää jaksoin melkein kolme kuukautta, mutta maitoa ei vaan hirveitä määriä lypsäen tullut.
      Inhottavaa, kun tuomitaan heti, jos ei imetys syystä tai toisesta onnistu. Esikoisen imetin ja nytkin imetystä innolla odotin. Eipä vaan aina mene, niinkuin toivoo.
      Jos siis imetys sujuu, ei lapsi tarvitse kiinteitä ennen puolen vuoden ikää. Vavoilla on nuo tiheän imemisen kaudet ja ne kun jaksaa sinnikkäästi, niin imetyskin jatkuu.
      Mutta jos ei voi imettää, niin silloin kiinteisiin on aihetta siirtyä 4kuukauden iässä ja tapauskohtaisesti jo aiemmin.

• ...................

mä olen saanut saman ohjeen, eli jos yli litra maitoo--->kiinteät voi aloittaa.
      siis lastenlääkärin ja hoitajan ohje.

tuosta että kaikilla ei maitoa tule. joo ei todellakaan tule, mun esikko meinas kuolla kun väkisellä tarjosin vaan tyhjää tissiä koska neuvolasta käskivät. kunnes lapsen paino laski niin hälyttävästi että teholle jouduttiin.

edetkää hyvät rouvat lapsentahtisesti, jos tuntuu että lapsi tarvis lisäruokaa, kokeilkaa, ei se sitä huoli jos ei tarvis ole. ja mä otin kerran selvää että kuinka monta lasta suomessa on sairastunut allergioihin ym siksi että on aloitettu esim kiinteät liian aikaisin niin prosentti menee (49%-51%) menee tietty niille jotka täysimettää, mut hei ne jotka aloittaa esim soseet alle sen suosituksen, ei välttis kerro koko totuutta ja kuitenkin heillä terveet lapset.

kuten mulla, jokainen lapsi aloittanut kiinteät viimestään 2,5kk ikäisenä.

• 3-5kk

ikäisen vauvan normaali maidontarve on 700-1200ml vuorokaudessa.

• cindix_

Mie aloin antamaan soseita kun pikkunen oli vajaa 3 kk. Nyt melkein 4 kk ja syö soseita jo tosi hyvin; purkillisen peruna-porkkana pilttiä maitoa yhdellä ruokailukerralla, ja"herkuttelupäivinä" annan vadelma-päärynä tai puolukka-vadelma-persikka pilttiä. Poitsu tykkää jo tosi paljon pilteistä ja soseista.

• utaremamma (hih)

En varsinaisesti kommentoi kysymykseesi, mutta lukiessani imetyksen kanssa taistelleiden tekstejä, en voi muuta todeta kuin, että hienoa, että olette osanneet kuunnella lapsenne tarpeita. Tällä utaremammalla (hih) ei ole käsitystäkään haasteistanne, ja yritän pitää mielessä, etten kysele: "Imetätkö". Se varmasti satuttaa samalla tavalla, kuin kysyisit lapsettomalta: "Etkö haluakaan lapsia?"

Teet niinkuin itse parhaaksi näet :) Tsemppiä!

• Yks äiti vaan

Mulla on poika 3kk ja neuvolassa sanottiin viikko sitten, että maitoa pitäisi lisätä ja jos sekään ei riitä niin sitten vaan kiinteitä antamaan. Niin aion tehdä koska huomasin juuri äsken että pojalle ei riitä tuo maito pelkästään,joten kauppaan hakemaan soseita ym.

• toukka

No meillä poika nyt noin 3kk 1vko ja neuvolassa noin viikko sitten terkka sanoi, että suositus soseiden aloitukselle (osittaisimetän) on 4kk alkaen, mutta meidän oma päätös on, jos jo nyt alamme niiden syömistä harjoittelemaan. Niinpä olenkin nyt parina päivänä keittänyt perunan, muussannut sen haarukalla ja löysännyt korvikkeella ja antanut noi ½ vauvan pikkulusikallista ja sen päälle keitettyä vetä pullosta... Ja olen huomannut, ettei poika vielä kunnolla avaa suutaan lusikalle, joten voipi olla, että meillä ainakin tässä harjoittelussa menee aikansa, kun väkisinkään sitä lusikkaa ei vauvan suuhun voi laittaa.. Mitään oireita ei vielä ainakaan ole tullut, tosin määrätkin on minimaalisen pieniä.. Ja neuvolassa muuten sanottiin, että vaikka tulisikin oireita, niin se ei tarkoita, etteikö voisi kokeilla jonkin ajan päästä uudestaan...

Ostin myös kokeilumielessä valmiiksi pari Valion perunaporkkana velliä ja ajattelin koittaa, josko vauva tykkäisi...

• rshäoilkj

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi aloititte soseet jo nyt, jos ei neuvolastakaan sanottu, että olisi syytä? Siis että jos paino nousee ja kaikki on ok, niin mikä kiire on pienen suolistoa alkaa testaamaan kiinteillä? Joo, varmasti nyt taas hermostutaan, että "minä tiedän mikä on lapselleni parasta", mutta juuri sitä tässä vaan haen, että mikä tässä nyt on se syy, mikä tekee soseiden annosta noin aikaisin lapselle hyvän asian?

• jo toi

ettei toinen avaa suutaan lusikalle kertoo kaiken..Mutta eihän siitä kukaan välitä,soseita vaan naamaan oli vauva valmis tai ei.

• paapero3

Anteeksi nyt kovasti kaikki imetyksen kannalla olevat ruikuttavat "täydelliset" mammat.. Minä sain kaksoset ja maidontuotanto loppui kolmen ensimmäisen viikon jälkeen.. Kultapienoiseni joutui lastenosastolle koska paino ei kertynyt ja lääkäri totesi että unohda imetys ja anna pullosta korviketta koska tärkeämpää on saada paino nousemaan ja lapsi voiman hyvin.. eikä mitään ongelmia ole tullut.. Jokaisella on mielipiteensä mutta muistakaa utaremammat että kaikilla ei tuotanto hyvää ja aikanaan se maito teiltäkin loppu.. nolottaako sitten vaihtaaa korvikkeisiin ja elämä pilalla... Huoh... Ja aloitin soseet pari viikkoa ennen 4kk, purkki puoliksi molemmille ja kaksi kertaa päivässä.. loput KORVIKETTA joka on oikein mahtavaa ja lapseni voivat tyytyväisesti eivvätkä natise mistään ja yöt nukutaan nätisti aamuun asti!

• paapero3

ja sellainen juttu että neuvolassa noudatetaan vain suosituksia he EIVÄT SAA edes kehottaa aloittamaan ennen 4kk.. ja tämän tiedän ihan ystäväni kautta joka on th neuvolassa..ja mites se suu pannaan kun soseita annettu iät ja ajat 3kk lähtien?? silloinhan kaikki marisivat siitä jos joku antoi ennen sitä... eli joidenkin on vaan pakko saada valittaa, päteä, olla kaikki tietäväinen...... eläkää jokainen ihan omaa elämää ja ymmärtäkää että meitä on moneksi ja olemme jokainen oma yksilömme joilla omat mielipiteeet

• yksi vaan

Jokainen tavallaan ja pääasia, että lapsi saa ruokaa, mutta en ihan ymmärtänyt tuota viittausta, että "aikanaan se maito teiltäkin loppu". Siis miten niin loppuu? Ei mun lapseni ole tarvinnut pisaraakaan korviketta koko aikana ja imetän edelleen, lapsi on nyt vuoden ja muutaman kuukauden päälle. Eikä tätä ole tarkoitettu ilkkumiseksi, en vaan ihan ymmärrä, mikä tarkoitus tuolla lauseella oli.

Kaksoset syntyvät usein pienipainoisina ja ennenaikaisina, jolloin imetys on todella haastavaa. Ja kun vauvoja on vielä tuplasti, niin aika harva täysimettää kaksosia. Ei minusta ole siis mikään ihme, ettet vauvojasi imetä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe