Olen miettinyt muuttamista ystäväni luokse (joka on kohta 18) ja hän muuttaa omaan kämppään, joutuisin maksamaan vuokran puoliksi mutta saisin opintotukea ja ainakin vuokran saan maksettua ja käyn työssä joten luulisin että se onnistuisi taloudellisesti MUTTA saako 17v muuttaa pois kotoota? Voiko vanhemmat estää sen ? Haluasin kovasti muuttaa sinne koska olen valmis asumaan ilman vahnempia ja kaipaan sitä omaa tilaa. Pelkään vain että äiti/isä sanoo 'et saa muuttaa' Miten se olisi mahdollista että pääsisi muuttamaan?
Miettinyt muuttamista 17v
1
146
Vastaukset
- Onhan se mahdollista
Yksi entinen työtoveri oli muuttanut kotoa 16-vuotiaana (jätti amiksen kesken ja meni töihin), joten kyllä se onnistuu. Ja muuttavathan monet peruskoulun jälkeen (juuri 16-vuotiaina) opiskelujen takia kotoa pois, toiselle paikkakunnalle. Puhu vanhemmillesi. Painota vastuullisuuttasi, samoin kuin sitä, että tämä olisi loistava tapa itsenäistyä. (Vanhempasi haluavat luultavasti käydä silloin tällöin luonasi "tarkastamassa tilannetta", älä yritä estää sitä, vaan päin vastoin ehdota sitä itse.) Eikä mikään ole kuitenkaan kiveen hakattua: jos homma ei jostain syystä toimi, voit muuttaa takaisin. Sitäkin on tehty maailman sivu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418