Windows 8 tulossa, valmiina?

Windows 8! Upeita uudistuksia luvassa!

Uusia ominaisuuksia reilusti, yksi loistava parannus on tehty koskien uudelleenasennusta:

"Toinen mielenkiintoinen uudistus on ominaisuus, jolla käyttöjärjestelmän voi asentaa uudestaan ilman, että käyttäjä menettää samalla henkilökohtaiset tiedostot"

Nyt vähenee Windows käyttäjien huolet, voit asentaa Windowsin uudelleen vaikka joka aamu kahvia juodessasi ja päivän lehteä silmäillessäsi.

"Microsoftin diakuvien perusteella käyttöjärjestelmän uudelleenasennus onnistuu yhden napin painalluksella, minkä jälkeen käyttäjä voi asentaa Windows Storesta ostetut ohjelmat ja listata muualta asennetut ohjelmat."

Kuten täällä on jo pitkään kerrottu Windowsin käyttö on nyt tullut todella helpoksi, uudelleenasennusta on kehitetty jotta se onnistuu vain YHDEN napin painalluksella.
Lisäksi saat listan ohjelmistasi ja pystyt OSTAMASIKIN ohjelmat asentamaan uudelleen.

Lisäksi Windows 8 pystyy järjestämään KAKSI ohjelmaa samanaikaisesti näytölle vierekkäin. Tosin tässä on rajoituksia 1024x768 ja pienemmillä resoluutiolla, mutta hieno edistysaskel.

Kaiken tämän lisäksi on tulossa uusi käyttöliittymä joka muistuttaa helppolukuista valokuva albumia.
Myös 3D työpöytä on tulossa mukaan, mutta mahdollisesti vain 64bit versioon.

Linux käyttäjilläkin on nyt entistä pienempi kynnys käyttää tulevaa Microsoftin käyttöjärjestelmää kun vuosien mittaan tutuiksi tulleet ominaisuudet saadaan vihdoin myös Windowsiin.

Lähteitä:
http://plaza.fi/muropaketti/tassa-nippu-windows-8n-uudistuksia
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Features

27

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi käyttöjärjestelmää pitäisi uudelleenasennella? Eikö vieläkään Windowsista saada kilpailijoiden tapaan toimivia, jotka...ööh... toimivat?

Muuten, kaikki minun asennukseni ovat sellaisia, jossa on järjestelmäkansio / ja kotikansio /home, jolloin käyttöjärjestelmän voi jopa vaihtaa kokonaan toiseen Linuxiin ilman ongelmia omien tietojen ja asetusten säilymisen suhteen!

• El Mondo

##Eikö vieläkään Windowsista saada kilpailijoiden tapaan toimivia, jotka...ööh... toimivat?##

Et kait sanonut linux rypistystä KILPAILIJAKSI Windowsille ?

85% Windows ja 0.63% Linux ???????????

• El Mondo kirjoitti:

##Eikö vieläkään Windowsista saada kilpailijoiden tapaan toimivia, jotka...ööh... toimivat?##

Microsoft on itse sanonut niin, otahan selvää asioista, jälleen kerran sinua pitää huomauttaa siitä ettet tiedä mitä puhut.

Noista tilastoistasi ei viitsi enää mitään edes kommentoida, voit itse uskoa niihin jos haluat.

• El Mondo
        exergy kirjoitti:

Microsoft on itse sanonut niin, otahan selvää asioista, jälleen kerran sinua pitää huomauttaa siitä ettet tiedä mitä puhut.

Noista tilastoistasi ei viitsi enää mitään edes kommentoida, voit itse uskoa niihin jos haluat.

Sinä olet pihalla jatkuvasti, jos et muuten, niin pesismailanheiluttelussa ja kyllä nuo numerot vaan sattumalta pitää paikkansa, vaikka se onkin karvas totuus nieleksiä , joten ...................... ?

http://www.statowl.com/operating_system_market_share.php

• El Mondo kirjoitti:

Sinä olet pihalla jatkuvasti, jos et muuten, niin pesismailanheiluttelussa ja kyllä nuo numerot vaan sattumalta pitää paikkansa, vaikka se onkin karvas totuus nieleksiä , joten ...................... ?

Olisi sinullekkin ihan hyvä jos oppisit lukemaan tilastoja :p

Katseleppas tuolta ihan samoilta sivuilta kehitys viime vuosilta niin näet kehityksen suunnan ja syyn miksi Microsoft on aidosti huolissaan markkinoistaan.

Olen tämän jo kertaalleen näillä palstoilla selittänyt joten käytä hakua jos et tilastoja muuten ymmärrä tai osaa lukea.

Toki tuolta linkittämältäsi sivulta saa juurikin suurten erojen johdosta sen käsityksen että Microsoft on tuolla johtoasemassa mutta kuitenkaan määrä ei ratkaise tulevaisuutta vaan muutoksen osuus ja suunta.

Määrällisesti Microsoft onkin johtava eikä tuo ihme ole sillä hyvin harvasta liikkeestä saa tietokonetta ostettu ilman Windows lisenssiä. Nämä Microsoftin OEM-sopimukset ovat kuitenkin niin epävakaalla pohjalla että kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää jo ihan maalaisjärjellä Microsoftin huoli potentiaalisista kilpailijoista.

• El Mondo kirjoitti:

"Karvas totuus"?? Ei minua juurikaan nuo amerikan kliklik-tilastot kiinnosta ;) Enemmän naurattaa henkilöt jotka uskovat noihin sokeasti. Taidat olla herkkä uskomaan mainoksiin, todellinen kauppiaan unelma-asiakas.

• exergy kirjoitti:

"Karvas totuus"?? Ei minua juurikaan nuo amerikan kliklik-tilastot kiinnosta ;) Enemmän naurattaa henkilöt jotka uskovat noihin sokeasti. Taidat olla herkkä uskomaan mainoksiin, todellinen kauppiaan unelma-asiakas.

Ilmeisesti sen takia menit ostamaan sen paskan mini-acerinkin, uskoit johonkin mainokseen eikä ollut rahaa parempaan. Oletko muuten sairaseläkkeellä vai vanhuuseläkkeellä? Vai muuten vain työtön?

• readme.txt kirjoitti:

Olisi sinullekkin ihan hyvä jos oppisit lukemaan tilastoja :p

Katseleppas tuolta ihan samoilta sivuilta kehitys viime vuosilta niin näet kehityksen suunnan ja syyn miksi Microsoft on aidosti huolissaan markkinoistaan.

Olen tämän jo kertaalleen näillä palstoilla selittänyt joten käytä hakua jos et tilastoja muuten ymmärrä tai osaa lukea.

Toki tuolta linkittämältäsi sivulta saa juurikin suurten erojen johdosta sen käsityksen että Microsoft on tuolla johtoasemassa mutta kuitenkaan määrä ei ratkaise tulevaisuutta vaan muutoksen osuus ja suunta.

Määrällisesti Microsoft onkin johtava eikä tuo ihme ole sillä hyvin harvasta liikkeestä saa tietokonetta ostettu ilman Windows lisenssiä. Nämä Microsoftin OEM-sopimukset ovat kuitenkin niin epävakaalla pohjalla että kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää jo ihan maalaisjärjellä Microsoftin huoli potentiaalisista kilpailijoista.

>Määrällisesti Microsoft onkin johtava eikä tuo ihme ole sillä hyvin harvasta liikkeestä saa tietokonetta ostettu ilman Windows lisenssiä.

Itse asiassa hyvinkin monesta liikkeestä saa nykyään ostettua tietokoneen ilman Windowsia jopa suoraan hyllystä. Esim. kotikulmiltani tulee heti mieleen monta isohkoakin puljua, kuten Gigantti, Veikon kone, Expert, Tekniset, Varimport, Stockmann, verkkokauppa.com, Humacpeople jne.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Määrällisesti Microsoft onkin johtava eikä tuo ihme ole sillä hyvin harvasta liikkeestä saa tietokonetta ostettu ilman Windows lisenssiä.

Itse asiassa hyvinkin monesta liikkeestä saa nykyään ostettua tietokoneen ilman Windowsia jopa suoraan hyllystä. Esim. kotikulmiltani tulee heti mieleen monta isohkoakin puljua, kuten Gigantti, Veikon kone, Expert, Tekniset, Varimport, Stockmann, verkkokauppa.com, Humacpeople jne.

"Itse asiassa hyvinkin monesta liikkeestä saa nykyään ostettua tietokoneen ilman Windowsia jopa suoraan hyllystä."
        Tiedän tämän että toki saa, olenhan itsekkin näitä koneita koonnut ja myynyt mutta lähinnä tarkoitin sitä mikä kauppojen hyllyillä (suurimman osan) on päällimmäisenä. Suoraan hyllystä on monessa kaupassa vaikea löytää konetta jossa ei Windows lisenssitarraa pohjassa ole, tämän voit käydä toteamassa itse.

Oma karkea arvio jakautumisesta kauppojen hyllyillä ja mainoksissa:
        Windows koneita 80%
        Tyhjiä koneita 15%
        Linux koneita 5%
        Jokainen joka haluaa tarkistakoon ja korjatkoon itse tämän arvion seuraavalla kauppareissullaan.

Toki näistä liikkeistä voi tilata koneen vaikka osina tai mistä tahansa missä muodossa tahansa kunhan kauppias saa laskettua itselleen riittävän katteen.

SItten kun vielä Linux koneet, joita kaupoista saa, on sotkettu toimimattomilla OEM-Linux-OS versioilla eikä käytetä valmiita ja pitkään kehitettyjä jakeluita...

• El Mondo kirjoitti:

Olet tuossa kyllä ihan oikeassa, että eihän se Ferrarikaan ole tuulipuku-Yariksen kilpailija eikä siitä markkinaosuudesta kannattaisi niin paljoa murehtia! :D

• microsoft paskaa
        readme.txt kirjoitti:

"Itse asiassa hyvinkin monesta liikkeestä saa nykyään ostettua tietokoneen ilman Windowsia jopa suoraan hyllystä."
        Tiedän tämän että toki saa, olenhan itsekkin näitä koneita koonnut ja myynyt mutta lähinnä tarkoitin sitä mikä kauppojen hyllyillä (suurimman osan) on päällimmäisenä. Suoraan hyllystä on monessa kaupassa vaikea löytää konetta jossa ei Windows lisenssitarraa pohjassa ole, tämän voit käydä toteamassa itse.

Windows koneita 80%
        Tyhjiä koneita 15%
        Linux koneita 5%
        Jokainen joka haluaa tarkistakoon ja korjatkoon itse tämän arvion seuraavalla kauppareissullaan.

Toki näistä liikkeistä voi tilata koneen vaikka osina tai mistä tahansa missä muodossa tahansa kunhan kauppias saa laskettua itselleen riittävän katteen.

SItten kun vielä Linux koneet, joita kaupoista saa, on sotkettu toimimattomilla OEM-Linux-OS versioilla eikä käytetä valmiita ja pitkään kehitettyjä jakeluita...

Tyhjä konehan on kaikkein oikeudenmukaisin tuote. Ostaja saa todella itsenäisesti päättää käyttöjärjestelmästä. Se on itsemääräämisoikeuden toteutuminen ja samalla se tapa, jolla torjutaan tehokkaimmin Microsoftin harjoittamaa Windowsin pakkomyyntiä, joka on verrattavissa pakkohoitoon. Sinulta ei kysytä mitään tahtoon liittyen.

Valitettavasti Windows-koneita ovat melkein kaikki edelleen kaupoissa. Olihan minunkin koneeni Windows-vista kone, mutta sai sittemmin Ubuntun käyttikseksi. Maksoin siis tahtoni vastaisesti paskasta jota en edes käytä.

Joka väittää, että Windowsia ei muka pakkomyysä on väärässä.

Eihän kaupastakan ole pakko ostaa makaraa jos ostat leipää. Se olisi makkaran pakkomyyntiä. Windows on pakko ostaa jos ostat tietokoneen, nnoin käytännössä. En minä aio maksaa enää ikinä Microsoftille mitään.

WebOS on muuten hyvä yritys kohti hyvää linux-jakelua konepaketin mukana. Ubuntu on tietysti vielä parempi, valmis käyttis kun puhutaan 10.04 lts-versiosta.

• perskarva™
        readme.txt kirjoitti:

Windows koneita 80%
        Tyhjiä koneita 15%
        Linux koneita 5%

Päällimmäisyydestä en tiedä, mutta esim kikantissa, verkkiksessä ja veikolla on maceille oikein omat osastot, eikä varmana tule windowssin pieruakaan mukana.

• perskarva™
        microsoft paskaa kirjoitti:

Tyhjä konehan on kaikkein oikeudenmukaisin tuote. Ostaja saa todella itsenäisesti päättää käyttöjärjestelmästä. Se on itsemääräämisoikeuden toteutuminen ja samalla se tapa, jolla torjutaan tehokkaimmin Microsoftin harjoittamaa Windowsin pakkomyyntiä, joka on verrattavissa pakkohoitoon. Sinulta ei kysytä mitään tahtoon liittyen.

Valitettavasti Windows-koneita ovat melkein kaikki edelleen kaupoissa. Olihan minunkin koneeni Windows-vista kone, mutta sai sittemmin Ubuntun käyttikseksi. Maksoin siis tahtoni vastaisesti paskasta jota en edes käytä.

Joka väittää, että Windowsia ei muka pakkomyysä on väärässä.

Eihän kaupastakan ole pakko ostaa makaraa jos ostat leipää. Se olisi makkaran pakkomyyntiä. Windows on pakko ostaa jos ostat tietokoneen, nnoin käytännössä. En minä aio maksaa enää ikinä Microsoftille mitään.

WebOS on muuten hyvä yritys kohti hyvää linux-jakelua konepaketin mukana. Ubuntu on tietysti vielä parempi, valmis käyttis kun puhutaan 10.04 lts-versiosta.

"Windows on pakko ostaa jos ostat tietokoneen, nnoin käytännössä."

Hehheh.;=) Vuosien mittaan olen ostanut itselle tai sukulaisille n 50 tietokonetta joissa on ollut käyttiksenä applen mac os. Saa luultavasti lähimmästä isosta kodinkonekaupasta, ja jos ei siitä niin sitten toiseksi lähimmästä. No ennen ei noita kyllä saanut ostettua noin helposti kuin nyt....

• Windows=Vanha

Vai että menettämättä henkilökohtaisia tiedostoja voi uudelleenasentaa, nytkö vasta sekin tuli tuohon? Se on ollut ties kuinka kauan Linuxissa, ja noissa ominaisuuksissa ei ole mitään uutta. Plus, nuo tilastot eivät vieläkään sisällä pienlaitteita ja palvelimia. Usko rauhassa noihin tilastoihisi, mutta Linux on maailman suosituin palvelimissa ja pienissä laitteissa. Käyttämällä Googlea, käytät Linuxia, koska Google pyörii Linuxin alla.

• wincrap

Alkaako nyt EL Mondoa ja Penttiä huolestuttaa, kun revin Windowsin Product Keyt ja Windows tarrat irti? Ne on toki tallessa, mutta sellaisessa paikassa jonka muistan eikä sinne tule harvoin katottua.

• El Mondo
        wincrap kirjoitti:

Alkaako nyt EL Mondoa ja Penttiä huolestuttaa, kun revin Windowsin Product Keyt ja Windows tarrat irti? Ne on toki tallessa, mutta sellaisessa paikassa jonka muistan eikä sinne tule harvoin katottua.

he he he ..............
        Ei hyttysenkusi Tyynessämeressä suuria muutoksia tee eikä ala huolestuttamaan, joten ole niin ystävällinen ja jatka sillä linuxsella pelleilyä rauhassa, ei Pentti eikä El Mondo saa sydän häiriöitä yhden mulkvistin munailuista , joten ...................... ?

• kiitos ei mikkis

Eli ei mitään syytä vaihtaa Ubuntua Windowsiin. Miksi se Windows pitää asentaa uudelleen joka aamu vaikka aamukahvia juodessa? Onko se edeltäjiään niin paljon huonompi?

Miksi jo ostetut ohjelmat pitäisi asentaa uudelelleen ja miksi joku ylipäätään ostaa ohjelmia kun ohjelmat saa Linux-jakeluihin ilmaiseksi?

Oho, että saa kaksi ohjelmaa näytölle vierekkäin. Eihän tämä ominaisuus ole ollut Linuxissa kuin helvetin kauan.

Ja Uusi käyttöliittymä on ulkonäöltäänkin kökkö mitä nyt olen nähnyt kuvia siitä. LInux-käyttäjät eivät siis siirry käyttämään Microsoftin paskasoftaa.

Microsoft tuo liian vähän liian myöhään. Nämä kaikki ominaisuudet ovat olleet Linuxeissa pitkän aikaa. Sitäpaitsi Linux on turvallinen toisin kuin Windows. Lyömätön turvallisuus on Linuxin etu kaikkiin Windowseihin nähden. Ei viruksia, ei ad-warea. ei keyloggereita eikä vakoilua ulkopuolelta käsin.

En tule ostamaan Windows kasia koskaan. Pysyn esittelyn perusteella jatkossakin Linuxissa. Microsoft, lopeta JO!

• Oho: 10+12

Oho, että saa kaksi ohjelmaa näytölle vierekkäin. Eihän tämä ominaisuus ole ollut Linuxissa kuin helvetin kauan.

miten sen saa päälle?

• siis mitä helvettiä?

Siis sehän on "päällä" koko ajan. Senkus vedät kaksi ohjelmaa vierekkäisiin ikkunoihin auki. Ei se sen ihmeellisempää ole.

• whoaa, olipa pakko kokeilla onnistuuko kde:n ja gnomen ajaminen samalla näytöllä ja kyllä näemmä toimii :)

Noh, itse asiaan sitten, tuohon ikkunoiden järjestelyyn noita valintoja riittää. Alkuun kannattaa ihan kokeilla Alt, Shift, Ctrl yhdistelmät vedettäessä, suurennettaessa, tms. ikkunatoimintoja tehdessä.

Kokeilinpa kaikkea, sähläsin oikein kunnolla, ja löysin juuri äsken ominaisuuden josta en tiennytkään, samassa ikkunassa tiedostonhallinta ja firefox välilehtinä.
        Tämäkin siis onnistuu...

mutta ehkäpä nyt suljen metacityn ja vaihdan kwin:n otsikkopalkeille manageriksi, näyttää muuten vähän sekavalta tällainen hybridityöpöytä kun kde:n ja gnome:n teemat niin erilaiset.

• 7

"Valitettavasti Windows-koneita ovat melkein kaikki edelleen kaupoissa. Olihan minunkin koneeni Windows-vista kone, mutta sai sittemmin Ubuntun käyttikseksi. Maksoin siis tahtoni vastaisesti paskasta jota en edes käytä.

Joka väittää, että Windowsia ei muka pakkomyysä on väärässä. "

Ihan turha syyttää pakkomyynnistä jos on itse mennyt vapaaehtoisesti ostamaan. Koneita saa kaupasta ilman Windowsia ja vaikka Ubuntu valmiiksi asennettuna, kysy vaikka M-karilta jos et itse osaa sellaista kauppaa löytää.

• Windows 7:n käyttäjä

"Lisäksi Windows 8 pystyy järjestämään KAKSI ohjelmaa samanaikaisesti näytölle vierekkäin. Tosin tässä on rajoituksia 1024x768 ja pienemmillä resoluutiolla, mutta hieno edistysaskel."

Kyllähän tässä Windows 7 Home Premiumissakin saa kaksi ohjelmaa samanaikaisesti näytölle vierekkäin.

• Unity....

Tarkoitetaan oletettavasti että ohjelman voi hiirellä nakata pöydän sivuun ja se automaattisesti järjestäytyy puolen kuvaruudun kokoiseksi.

• Unity.....

"Lisäksi Windows 8 pystyy järjestämään KAKSI ohjelmaa samanaikaisesti näytölle vierekkäin. "

Niin tässä Ubuntun Unity työpöydässäkin ja sen lisäksi voi järjestää vaikka neljä ohjelmaa yhtäaikaa näytölle. Näin kaikilla resoluutioilla.

Ja jos järjestää neljä ohjelmaa näytölle kullekin neljälle työpöydälle niin voi käyttää kuuttatoista ohjelmaa yhtaikaa ja pikanäppäimilläon nopea pyörähdellä työpöydältä ja ohjelmalta toiselle.

• Dälli

Tota..

kuinka monta työpöytää siinä W 8:ssa mahtaa olla? Joko on jopa kaksi?

• 7

"Niin tässä Ubuntun Unity työpöydässäkin"

Windowsistahan tuo on kopsattu.

• linux/win7/macos?

Jos linuxissa on ominaisuus ollut jo xp aikaan niin mitenkäs se on wIndowsista kopsattu? xp:ssä en ole moiseen törmännyt :) win7 uudet ominaisuudet on kde:ltä kopattu niinku win8 ominaisuudet. macista en tiedä voi olla että siellä on jotain ollut jo näitä ennen. Joku Win/Mac käyttäjä voisi tähän vastata. olen lähinnä win/tux käyttäjä niin en puutu kummemmin mäkin ominaisuuksiin tai siihen milloin ne on esitelty ensikertaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5110
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1389
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1329
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1163
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1000
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe