Ajattelin nyt kesällä suorittaa kirjallisuusdiplomin ja olen unohtanut sen ohjeet täysin. Ekalla sain ohjeet paperilla ja nyt olen sen hukuttanut, joten onko täällä ketään joka on suorittanut/suorittamassa kirjallisuusdiplomia?
Neuvoja kaipasin siinä, että mitä asioita "raporttiin" pitää kirjottaa kirjasta minkä on lukenut?
Kirjallisuusdiplomi
3
178
Vastaukset
- Rekisteröitymätön-
Kirjallisuusdiplomi ei ole valtakunnallinen lukiodiplomi, vaan jos sellainen koulussa on, se on koulun itse kehittelemä, ja näin kysymykseesi ei ole suoraa vastausta. Haluatko kertoa mitä lukiota käyt, olen itse suorittanut omassani diplomin, ja jos satut olemaan samassa, voin kertoa, mitä siinä piti tehdä tänä vuonna.
- sefear
Okei, tuota en tiennyt:) Mutta joo, olen Martinlaakson lukiossa Vantaalla.
- Rekisteröitymätön-
Näemmä emme ole samasta koulusta, joten varmuudella en voi auttaa.
Voin kuitenkin kertoa, mitä omassa kirjallisuusdiplomissani jouduin tekemään, jos siitä nyt on jotain apua. Kurssi oli suhteellisen vapaa, saimme valita 10 kirjaa (periaatteessa valmiilta listalta, käytännössä sai ehdottaa opettajalle omiaankin). Jokaisesta kirjasta kirjoitimme jotain, käytännössä täysin vapaita tekstejä esseistä ja kritiikeistä erilaisiin analyyseihin ja lukupäiväkirjoihin.
Tietynlaisia rajoituksia oli, esimerkiksi suomalaisia kirjoja piti olla muistaakseni neljä kappaletta eikä fiktiivisiä tekstejä saanut olla neljää enempää (itse en tosin tullut kirjoittaneeksi ainuttakaan).
Meillä ei siis ollut mitään pakkoa kirjoittaa tiettyjä asioita kirjoista, eikä todellakaan ollut tarkoituksena tehdä mitään raporttia. Kirjoitimme vain erilaisia tekstejä.
Konkreettisina esimerkkeinä voisin mainita tehneeni Sinuhe egyptiläisen pohjalta esseen vallankäytön muodoista ja analysoineeni Le Guinin Kahdesti haarautuvan puun keinoja omaperäisen tieteisfiktion luomisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760